Hei.
Det er på tide jeg får meldt meg inn i Garrard's venner. Har i lengre tid lurt på hva slags spiller jeg skal gå for, og hvor
mye jeg skal legge i dette. Mine plater har jeg aldri solgt så det er jo et lite savn og ikke kunne spille av dem når lysten melder seg. Har hatt spillere de siste år altså, men det er nok 1 1/2 år siden jeg solgte min Win Labs SCD 10 med Mørch arm DP-6, og før det en Thorens 125 med SME 12 tommer. Begge med beltedrift.
Etter å ha tenkt og googlet og tenkt så falt valget til slutt på en 401. Litt for å ha et lite prosjekt utover høsten for å få denne oppe og gå.
Garrard 401 er jo bare drivverket. Arm, plinth og pickup skal også velges med omhu. Har lest litt om dette nå, og som alltid er det en del forslag og
ulike løsninger man kan gå for. Min 401 er et nydelig restaurert drivverk fra Grail Audio. Her snakker vi mekanikk! Utrolig fint arbeid av det jeg kan se. Har jo ikke prøvd den ennå så det gjenstår å se om motor, lager og all mekeanikk fungerer slik den skal. Alt ser helt flunkende nytt ut. Lukten av olje
og stål når man stikker hodet oppi esken(og det gjør man rett som det er...
er bare å nyte.
Valget for vinylspiller i heimen ble altså en Garrard. Mest for det alle skryter av; nemlig driv, fart og spilleglede. Tenkte vel også, i mitt alltid naive sinn,
at her ville jeg kunne få en god platespillerrigg uten å bruke alt for mye kroner. Et lite koseprosjekt utover høsten altså. Nå er ikke jeg den som
er veldig DIY når det gjelder hifi så utstyret skal kjøpes inn.
Har omsider fått bestilt arm til spilleren. Etter å ha vurdert SME og Kuzma arm falt valget til slutt på en Kuzma 4 point. Etter gode innspill fra
folk på sentralen, og en objektiv og nøytral selger. Vel vel, dette var egentlig et stykke over budsjettet, og slik er det gjerne med med denne hobbyen.
Man strekker seg langt for å få det lille ekstra.
Drivverk og arm er altså på plass, og nå er det plinth'en. Igjen så er det veldig mange løsninger der ute, og det er her jeg er takknemlig for innspill og tips.
Man finner jo plinth i stein som
Slate Racks, Plinths - Northwest Analogue, og så er det
Russ Collinson vi har også mange fine fra
Turntable plinths for Garrard 301, Garrard 401,*Thorens TD124, Technics and Pioneer. Exclusive modern and retro plinth designs, hand made to order,*using*high quality* wood finishes sourced from sustainable*forests, Loricraft har også noen løsninger på dette
Garrard501, 401, 301 Turntables and Loricraft Professional Record Cleaning Machine Audio hi-fi Turntable Accessories.
Det er også mange ulike selvbyggerprosjekt så mulighetene er mange. Har hvertfall fått med meg at plinth er viktig for å få Garrard til å yte optimalt.
Foreløpig så liker jeg veldig godt den sorte i blank pianolakk til plinth-design. Prisen for den ligger på 1250 GBP med 4 stk type 1 isolaiting feets og 2 stk blank tonearms board.
Det var litt om mitt Garrard 401 prosjekt foreløpig. Pickup får komme etterhvert.
Mvh mag