BT skrev:
Jeg har en teori om at det faktisk er mulig å nyte musikk selv om man ikke har absolutt gehør.
Den henger vi oss på vet du
En av de beste hornistene i landet har f.....ikke gehør på sin egen sangstemmes vegne...men som sagt- dyktig dyktig på hornet.
En smule OT:
Min teori på det å være musikalsk er:
Så lenge en i det minste kan nyte musikk, er man musikalsk.
(i motsetning til mr. Olsen (Drillo) som skrur av radioen promte når han hører musikk...)
Jeg vil ikke diskutere begrepet gehør for inngående- fordi det er et veldig sammensatt begrep, og jeg har for liten teoretisk kunnskap om det- men absolutt gehør kan grovt sett sies at det er noe en er "født" med. Evnen til å høre antall svingninger og omsette dette til navn på toner.
Relativt gehør kan trenes opp- de aller fleste profesjonelle musikere har dette i og med at de spiller noen timer hver dag og har gjort det i mange år. Mange amatørmusikere besitter også denne "evnen"
Gehør er ikke bare dette med å høre toner. Vi har også dette med å huske rekkefølgen på tonene. Ref testen tidligere i tråden. Den er forresten fin å trene seg på for de som ikke har gjort så mye av dette tidligere. Fine konsentrasjonsøvelser.
Alle utdannede musikere har minimum ett par års tid med hørlære på timeplanen. Det innbefatter intervalltrening, akkorder, melodi etc.
Viktig er det også å ta med seg at det finnes utrolig mange rundt om som er uhyre skarpe på dette, uten å ha noen som helt utdannelse innen musikk.
Det var spørsmål tidligere i tråden om noen her på HFS har absolutt gehør. Og ja, jeg vet om en som har det.
Og nei, det er ikke jeg. Heldigvis.
Er på mange måter glad for det, selv om enkelte ganger hadde det vært praktisk. Men daglig er det så langt ifra praktisk å ha absolutt gehør.
Dette ble et rotete innlegg. Bær over med meg