emotikon
Æresmedlem
Og det er her vi som lyttere med forskjellig gehør kan opppleve forskjeller.Bx skrev:Det er jeg helt sikker på at du har rett i.BT skrev:Jeg har en teori om at det faktisk er mulig å nyte musikk selv om man ikke har absolutt gehør.
(Selv om jeg har brukbart gehør)
Edit: Jeg var på konsert med Ole Paus for mange år siden - akkurat da han var i ferd med å komme opp av grøfta etter skilsmissen med .... var det Gro Anita Schønn?
Anyways. Ole Paus er ikke akkurat en fløtetenor. Han synger småsurt og ofte med en stemme som minner om sagflis og rustne spiker. Men han er svært musikalsk og det fungerer 100% åkke som. Litt sånn som Bob Dylan innimellom. Men svært forskjellig fra når det skjærer seg med Morten Harket. Konserten jeg nevnte var akkompagnert med diverse giterer, og nylonstrenger var inne i bildet. Derfor var det gitarstemming stadig vekk. Under en av disse stemmingene var Paus fornøyd lenge før hans svært flinke første-gitarist ( jeg også, må jeg innrømme). Men da gitaristen fortsatte å flikke på stemmeskruene lenge etter at Ole Paus var fornøyd så sa han: Det er bra nok. Jeg er da kunstner for faen!
Og han hadde rett. Konserten satt som et skudd selv om ikke strengene var 100% finstemt.
Jeg har også hørt Paus på intmkonsert med band og hadde det supert
Jeg opplever derimot det som ulidelig om ett eller flere instrumenter i et band eller orkester er ute av kurs stemmemessig. Ja, det har hendt at jeg har forlatt konsertlokalet småsvettende og med frysninger på ryggen. Jeg har rett og slett ikke klart å sette på "filteret" mitt. Dette filteret benytter jeg daglig i jobben min med barn og ungdom. Men når det kommer til profesjonelle fremførelser, funker det liksom ikke. Forventninger spiller vel en rolle her.
Om en solist-ala Paus- skjærer avgårde kan det funke, men ikke om kompet gjør det.
Du nevnte Harket og der skjærer det seg for meg igjen. Tror rett og slett det kan være fordi man har forventninger om en ren og klar stemme, men når han stikker fingrene langt inn i ørene og lurer på hvor pluggene ble av, vet vi jo hva som skjer...
Nei, denne sansen som kalles hørsel er så personavhengig at det er vanskelig å¨bli enige om hva som er hva.
Balubas innlegg over her har jeg også sansen for. Han setter fingeren på flere momenter vi bør tenke over.