Genelec Raw - Bærekraftige finske høyttalere i rå finish

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GenelecRaw.jpg


    Genelec Raw er høyttalere som er laget med bærekraft i fokus. Høyttalerkabinettene er laget av resirkulert aluminium og finishen etter formstøping er ubehandlet, derav finishnavnet Raw. Det gir hver høyttaler et unikt uttrykk og den rå finishen vil vel egne seg i rustikke interiør der en er ute etter stilelementer med et rått og upolert uttrykk.


    Selve kabinettet er designet av den anerkjente finske industridesigneren Harri Koskinen. Høyttalerne som nå kommer i Raw-finish er bestselgerne G Two, G Three og G Four. G-serien er aktive høyttalere, noe som i praksis betyr at man kun trenger en signalkilde for å få lyd. Genelec sine høyttalere brukes av noen av verdens fremste musikkprodusenter på grunn av sin ærlige, dynamiske og engasjerende lydkarakteristikk. Sammenhengen i lydbildet er oppslukende og er du glad i en lyd som gir gåsehudsopplevelser, så er Genelec helt klart i stand til å sørge for det.


    GenelecRaw2.jpg


    Aluminium er et materiale som virkelig egner seg til høyttalerkabinetter, materialet er stivt og har lite egenresonnans. Genelec har valgt å bruke en waveguide rundt diskanten for å kunne kontrollere spredningen bedre. Forsterkermodulene som brukes er veldig potente og tar stålkontroll over høyttalerelementene. Høyttalerelementene har en lineær frekvensrespons som gir veldig god sammenheng mellom topp og bunnoktavene. Aktivt delefilter sørger for jevn overgang og optimal klang uansett volum. Vi anbefaler bruk av en Primare SC15 Prisma som signalkilde, dette er en kombinert streamer og forforsterker til 14995,- som har analoge og digitale innganger i tilegg til Prisma strømmeløsning og bluetooth.

    Pris fra 11995,- pr par Kan bestilles her:
    GENELEC RAW

    Les også om Genelec i bloggen vår der vi kommer med forslag til stereopakke:
    GENELEC STEREOSYSTEM: VELLYDENDE OG STILSIKKER KOMBINASJON

    Send en mail til info@lydglede.no for forslag til system og pakkepriser.
     

    Kommentarer

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Har G3 fra Genelec. De spiller overraskende bra. G3 er forbrukerversjonen av Genelec 8030C, som testes her:


    Målingene er verdensledende. Med sub er det ingen andre høyttalere eller merker som slår disse på målebenken:
    ADE2A336-D1C6-4AEF-8E6C-267A4758C4E5.jpeg

    Kilde: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?pages/SpeakerTestData/

    Akustisk er G3 og 8030C samme høyttaler. Det eneste som skiller dem, er at G3 har både XLR- og RCA-innganger, mens 8030 bare har XLR.

    Jeg anbefaler subwooferen F2 (https://www.genelec.com/f-two) i kombinasjon med G3. Da får du et treveis system som går helt ned til 27 Hz i en liten og elegant innpakning. Merk at F2-subwooferen også fungerer som en hub, en forforsterker med mange innganger (RCA inn, stereo jack, Toslink optisk, SPDIF), som kan styres med fjernkontroll (radiofrekvensstyrt). Jeg har to slike F2-subber til G3; én til venstre og én til høyre for hovedhøyttalerne.
    EEFA462B-9267-4465-9156-105805D6006F.jpeg

    Det spesielle med F2 er at den også fungerer som et subwoofersystem for G3 ved at den tar seg av alle frekvensene fra 27 til 85 Hz, mens G3 da slipper å spille fra 85 Hz og nedover. Smart. Det gir mindre fordreining og høyere kapasitet for å spille høyt.

    Med to subber blir dette et fullverdig anlegg som spiller overraskende bra. Dette er såkalt high-end, men i liten innpakning. Man hører naturligvis at lyden kommer fra små høyttalere (små høyttalere er mindre direktive enn store i samme utførelse for øvrig og kan ikke hamle opp med mellomtonen i større høyttalere, selv med hjelp fra subwoofer), men lyden er ekstremt detaljrik og kan gi en fin scene i nærfelt (jf. effektene i f.eks. «Amused to death») hvis man er nøye med oppsettet.

    Jeg har Genelec 8351A og 2xS360+7382 fra før av og har dermed erfaring med produsenten og de ulike størrelsene (https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/kiss-keep-it-simple-stupid.98832/). Min erfaring er at størrelse teller, men at alle høyttalerne deler samme DNA gjennom like designmål som er tuftet på samme lydfilosofi og -forskning. At alle høyttalere fra Genelec deler samme DNA, gjør at de høres relativt like ut, dvs. «korrekte» og «nøytrale» i mangel av bedre ord. Sånn sett låter de like godt som lydmaterialet tillater. I tillegg kommer at byggekvaliteten og finish er topp. Ikke «pianolakkpene», men med en utilitaristisk utførelse som minner om flott militært utstyr. At høyttalerne kommer fra et naboland, er en bonus.
     

    Jørgen_i_Lydglede

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.02.2008
    Innlegg
    72
    Antall liker
    81
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk for at du deler dine erfaringer med merket @svart-hvitt!

    Du peker på det vi også erfarer med Genelec i innlegget ditt og jeg støtter fullt opp om anbefalingene dine om bruk av subwooferen F2 her.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Tusen takk for at du deler dine erfaringer med merket @svart-hvitt!

    Du peker på det vi også erfarer med Genelec i innlegget ditt og jeg støtter fullt opp om anbefalingene dine om bruk av subwooferen F2 her.
    Å ha Genelec i sortimentet virker på meg som en no-brainer: Produktene er garantert førsteklasses mht. akustiske målinger, byggkvaliteten er god, brukervennligheten er høy og høyttalerne fås i alle størrelser fra 2 til 200 kg per høyttaler. Resten blir et spørsmål om smak.
     

    Jørgen_i_Lydglede

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.02.2008
    Innlegg
    72
    Antall liker
    81
    Torget vurderinger
    3
    Har Genelec lydplanker?
    Hei!

    Nei, det har de ikke. som det skrives over så er kombinasjonen av en subwoofer og to stk G Two ellerG Three det som skal til for å mye bedre lyd fra TV enn en lydplanke kan gi.

    Jeg har skrevet dette blogginnlegget som belyser mulighetene du har utstyrsmessig om du tenker det kan være noe som er aktuelt: https://www.lydglede.no/Inspirasjon-og-fagstoff/7_vellydende-og-stilsikker-kombinasjon.html

    Send meg evt mobilnr på en pm, så kan jeg kontakte deg for en prat om temaet.

    Hilsen Jørgen
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ok, takker for svar. Jeg har ikke plass til høyttalere i oppsettet det er tiltenkt. Det blir enten en lydplanke/lydsokkel som er aktuelt. Alternativt tv-møbel med høyttalere innebygget, men dessverre ser det ut til at de fleste slike er bredere enn 160 cm som er maks.

    (Kjerringens tv-stue)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ok, takker for svar. Jeg har ikke plass til høyttalere i oppsettet det er tiltenkt. Det blir enten en lydplanke/lydsokkel som er aktuelt. Alternativt tv-møbel med høyttalere innebygget, men dessverre ser det ut til at de fleste slike er bredere enn 160 cm som er maks.

    (Kjerringens tv-stue)
    Nå er jo ikke disse minste Genelec-høyttalerne så høye. Kanskje ikke høyere enn enkelte lydplanker. Har du plass til høyttalere som er 24 cm høye under TVen? G2/8020D er bare 24 cm høy og gir overraskende bra lyd i nærfelt og helt sikkert fin lyd 2-4 meter unna også.

    En av de tingene jeg liker med Genelec, er at hele serien av høyttalere er modulær på den måten at det er enkelt å sette sammen et sett som svarer til dine preferanser for lyd. Det minner litt om Montana og Clic på møbelsiden, hvor det bare er kreativiteten som setter grensene.

    Nedenfor ser du et slikt eksempel på en deluxe "lydplanke", bestående av 2x8050/G5 høyttalere og 4x7050 subwoofere. Det gir plass til en 75-tommer og en fin benk under TVen. Dybden på det hele er ikke mer enn 32-33 cm, så dette glir fint på plass i de fleste rom (bredden på eksempeloppsettet er ca 240 cm). Det er flere metallskruer i fronten på subbene og med litt nevenyttighet klarer man kanskje å feste en akustisk stoffgrill med magneter foran subbene hvis man ikke liker det kompromissløse uttrykket (se skisse nederst).
    8050_7050.PNG

    Dette blir sikkert dyrt? Ca. 60.000 kroner for lyden. Det er det dobbelte av f.eks. Sennheisers lydplanke Ambeo (som er verdiløs på Finn.no om 5 år), men lyden blir en helt annen:cool:


    Samme oppsett med frontgrill i akustisk stoff.
    8050_7050_stoffront.PNG
     
    Sist redigert:

    Jørgen_i_Lydglede

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.02.2008
    Innlegg
    72
    Antall liker
    81
    Torget vurderinger
    3
    Ok, takker for svar. Jeg har ikke plass til høyttalere i oppsettet det er tiltenkt. Det blir enten en lydplanke/lydsokkel som er aktuelt. Alternativt tv-møbel med høyttalere innebygget, men dessverre ser det ut til at de fleste slike er bredere enn 160 cm som er maks.

    (Kjerringens tv-stue)
    Hei!

    Jeg vet ikke om du har mulighet, men Genelec har jo noen finfine veggfester til samtlige modeller i G-serien. Kan høyttalerne plasseres inntil TV på vegg og så har du sub nedenfor?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takker for svar, gutter! Selv om løsningen din er sjarmerende @svart-hvitt så har jeg dessverre ingen plass eller mulighet til å lage plass til selv slike små kinderegg. Det er akkurat plass til fruens 65 tommer tv i bredden mellom veggen og døråpning, og stereo-oppsett (spesielt et til titalls tusen) er helt dødfødt i den settingen. I know because I tried 😆

    Hittil har jeg brukt en Canton DM55 lydsokkel under tv'en, men den eller fjernkontrollen har tatt kvelden. Tenkte på å erstatte det med noe tilsvarende, men med litt bedre lyd.

    Vel vel, hun får lide litt til!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Takker for svar, gutter! Selv om løsningen din er sjarmerende @svart-hvitt så har jeg dessverre ingen plass eller mulighet til å lage plass til selv slike små kinderegg. Det er akkurat plass til fruens 65 tommer tv i bredden mellom veggen og døråpning, og stereo-oppsett (spesielt et til titalls tusen) er helt dødfødt i den settingen. I know because I tried 😆

    Hittil har jeg brukt en Canton DM55 lydsokkel under tv'en, men den eller fjernkontrollen har tatt kvelden. Tenkte på å erstatte det med noe tilsvarende, men med litt bedre lyd.

    Vel vel, hun får lide litt til!
    Hvis du ikke får plass til et par G2 - under, over eller til siden for tv-en, gjerne med bruk av de festene og stativene Genelec har (https://downloads.ctfassets.net/4zj...f7b03627/GENELEC-accessories-catalog-2019.pdf) - er nok Genelec vrient å få til.

    Genelec har for øvrig en innbyggingsserie for den med snekkerferdigheter:


    I prinsippet kan man gjemme høyttalerne helt bort, enten i veggen eller i en «planke».
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

Jørgen_i_Lydglede
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
81
Link til alle artikler
53
Jørgen_i_Lydglede sine annonser
Bransjenyheter
Ny regent på tronen: Reavon UHD-spillere nå hos Lydglede!

Ny regent på tronen: Reavon UHD-spillere nå hos Lydglede!

  • 0
Oppo regjerte tronen hva gjelder avspilling av Blu-ray, men valgte på grunn av lav lønnsomhet å fokusere på andre produkter. Mye kan tyde på at vi nå har fått en ny fransk regent! Reavon søker å...
Fortsett
Bransjenyheter
Eksperthjelp søkes!

Eksperthjelp søkes!

  • 0
Til oppdrag på timesbasis søker Lydglede nå etter en drivende dyktig person som skal bistå med annonseoppsett og utsending av nyhetsbrev. Omfang er 4-6 timer i uken. Arbeidsoppgaver: Oppsett og...
Fortsett
Bransjenyheter
Norske Pinell nå hos Lydglede!

Norske Pinell nå hos Lydglede!

  • 0
Lydglede er nå forhandler av de supre radioene til norske Pinell. Pinell har blitt kjent for høy lydkvalitet, flott byggekvalitet og godt pris/ ytelsesforhold. I tillegg så scorer modellene svært...
Fortsett
Bransjenyheter
Ny Borea-modell fra Triangle: BRA1

Ny Borea-modell fra Triangle: BRA1

  • 0
Høyttalerne Triangle Borea BRA1 er ypperlig for deg som er hjemmekinoentusiast og skal ha høyttalere for bruk av effektkanaler i front, tak eller bak i rommet. Dette er høyttalere som gjennom sitt...
Fortsett
Bransjenyheter
Bestselger nå i nye finisher

Bestselger nå i nye finisher

  • 0
Lydglede sitt eget LP-stativ nå i to nye lekre finisher Vårt eget vinylstativ produsert i Norge av Mølladammen snekkeri i Lommedalen har vi akkurat fått levert i ubehandlet eik og...
Fortsett
Bransjenyheter
Nytt Primare-produkt: NP5 MK2

Nytt Primare-produkt: NP5 MK2

  • 9
Vi er glade for å annonsere at en oppgradert versjon av vår mest populære nettverksspiller Primare NP5 MK2 er klar for levering i august. NP5 MK2 har flere forbedringspunkter. Blant annet støtter...
Fortsett
Topp Bunn