Gigantisk lyd i milde omstendigheter.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    På besøk hos Sigberg Audio

    Det er ikke bare rørets fortreffelige egenskaper og forsterkergleder som skal nytes, man skal bli utfordret også.
    Forrige helg så var jeg i Ås og hørte på noe helt annet.
    Nemlig kreasjonene fra Sigberg Audio. Aktive digitale høytalere.

    Grunnen til besøket stammer i fra at innen 2 til 3 år så skal det bygges garasje med hifi bule i ovenetasjen.
    Derfor så starter jeg tidlig med å se etter god hifilyd i ett lite og nett format til Tv stuen, der hvor jeg har anlegget nå.

    Kef LSX har jeg hørt og litt aktive Klipsh. Kefene synes jeg er en smule kjedelige og Klipshene er det nå hvertfall fres i. Så pluss for Klipsh. Så da var forhåpningenen at Sigberg Audio skulle spille bedre enn disse, og det burde de jo med tanke på at de koster en god del penger.

    Og med det friskt i minne, og det i tillegg har stått så mye om Sigberg Audio på sentralen, så var det på tide og ta en tur ut til Ås, hvor kontruktøren holder til og driver sin subwoofer og høytalerfabrikk. :)

    Vel fremme ble jeg møtt av en meget hyggelig herremann som het Torbjørn. Det ble servert kaffe og jeg ble pent geleidet forbi stueanlegget og videre ned i kjelleren hvor siste verjon av høytalere og subwoofere sto og spillte.

    IMG_4229.jpg


    IMG_4230.jpg

    Subben gjemt bakom tven.


    Det var knyttet stor spenning til dette lille arrangementet, da jeg ofte har blitt overrasket over at mine fordommer og antagelser om hvordan noe kan høres ut kan bli motbevist til de grader. Jeg håpet at dette skulle være ett slik møte. :)

    Så åpen til sinns satt jeg meg ned for å høre på noe helt annet enn det jeg har i stuen.

    Det ble en relativ kort seanse (1,5t) hvor det ble spillt mye variert musikk. En god del vokal, elektronisk, jazz og blues. Det låt fint på alle typer musikk og ingen frekvensområder stakk av. Subben var godt integrert gikk dypt og stramt.

    IMG_4228.jpg


    IMG_4232.jpg


    Systemet hadde evnen til å spille lavt og ikke miste momentet og driven i musikken som var inneboende når man spillte høyt. Og høyt kunne det også spille uten at ti kniver føyk i øra på deg og skrellte de av som en overmoden appelsin. Det var balansert.

    Med koaxial element så var det også god spredning av lyden. Lyden kolapset aldri uansett hvor man beveget eller satt seg. Dermed kan man sitte flere i en bred lytteposisjon og ha full glede av musikken.

    Det er alltid spennende og høre noe nytt og utfordre seg selv på sine tidvise fordommer mot "nymotens" greier.

    Det er vel ikke tvil om at dette er en kombinasjon av lifestyle og kompaktlyd som kan lokke mange musikkglade kjøpere som enten ikke har plassen til ruvende monstere, eller ikke har anledning eller lov til å dra inn store og ruvende høytalere.

    Med dette korte møtet så ønskes Sigberg Audio en ny norsk hifi aktør all hell og lykke til videre! :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.236
    Sted
    Langesund
    Synes tilbakemeldingen er på linje med min opplevelse også. Et flott produkt for de som ikke vil "rote" til stuen med store høyttalere og haugevis med subber, og samtidig ha ok lyd i hele rommet.

    De leverer mye kapasitet i forhold til størrelsen, noe ala Kvålsvoll sin produkter. Bør ha et stort publikum.
     
    Sist redigert:

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Ut fra hva du skriver @GentleGiant virker det som du likte det du hørte.
    Men at du muligens ikke ble like bergtatt som jeg ble?
    Var det noe ved møtet du mener dro i negativ retning?
    Foruten at det ble en kort affære:)
    Det ble en kort affære. Men det skal man ikke kimse av. Fikk ett godt inntrykk av det hele selv om jeg ikke fikk det meg hjem og testet det i ukesvis.

    Det var heller ingenting med møtet som dro opplevelsen i en negativ retning. På ingen måte. Det låt velbalansert og ordentlig.

    Når vi er inne på det med en affære, så kan vi jo ta sammenligningen om at noen vil ha moren og andre vil ha datteren. Man lar seg begeistre av forskjellige ting.

    Rett og slett smak og behag. 😀
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Synes tilbakemeldingen er på linje med min opplevelse også. Et flott produkt for de som ikke vil "rote" til stuen med store høyttalere og haugevis med subber, og samtidig ha ok lyd i hele rommet.

    De leverer mye kapasitet i forhold til størrelsen, noe ala Kvålsvoll sin produkter. Bør ha et stort publikum.
    Tenker akkurat det samme. 😀
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det ble en kort affære. Men det skal man ikke kimse av. Fikk ett godt inntrykk av det hele selv om jeg ikke fikk det meg hjem og testet det i ukesvis.

    Det var heller ingenting med møtet som dro opplevelsen i en negativ retning. På ingen måte. Det låt velbalansert og ordentlig.

    Når vi er inne på det med en affære, så kan vi jo ta sammenligningen om at noen vil ha moren og andre vil ha datteren. Man lar seg begeistre av forskjellige ting.

    Rett og slett smak og behag. 😀
    Av og til kan det faktisk være vanskelig å velge blant mødre og døtre, man ser rett og slett ikke forskjell😅
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn