Gigantisk lyd i milde omstendigheter.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Ser ut som at du har fått mye å kose deg med her, Roy! Gleder meg stort til å høre flere inntrykk av endringene. Og jeg tror ingenting på at du klarer å vente flere uker med noen av disse tingene! 😆
    Ja det spørs. Det kribler villt i fingrene!!!


    Jeg synes forresten det er vanskelig å skjønne at du ikke tidligere har kommet på det å ta av dekslene på Klipsch’ene for å få åpnere lyd? 🥴
    Ja... at jeg ikke har kommet på det før!? 🤪
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Ja, det er mye rør om det er ett komponent. Jeg har faktisk tre rørriaaer som tilsammen ikke bruker mer enn 24 rør, og de tre bruker jo da faktisk færre rør enn Joule Electra blokkene som bare er to. Men da trenger jeg jo til gjengjeld bare ett sett monoblokker for de er så kraftige, selv om de har dårlig dempingsfaktor.

    Dette ble useriøst, beklager, men fordelen med 6DJ8-typen er at de kan brukes mange steder, for eksempel hos meg 😊.
    Ja her @Fosse... skjønner jeg at det fort blir mye rør. ;)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Kabler ja! Helt klart! :)

    Min filosofi til kabler er som følger:

    Hører jeg forskjell så er det forskjell. Hører jeg det ikke så er det ikke.

    Enkelt. Greit.

    Men ...
    Stort sett hører jeg forskjell på kabler.

    Enkelt. Greit. :)
    Greit? Definitivt!

    Enkelt? Langt fra alltid! :geek:
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Bytting og testing av rør idag.
    Telefunken vs Mullard. :)
    IMG_3907.jpg


    IMG_3908.jpg


    IMG_3909.jpg


    Ja der ble det Mullard effekt!

    Stoooor! Vaaaaarm, lyd. :)
    Meget behagelig topp og stor fylde.
    Dog ikke like åpen og presis som Telefunken.

    Mullarden har heller ikke like god kontroll nedover i bassen.

    Litt mer innelukket, men....
    Men...

    Fantastisk deilig mellomtone og diskant. Digg.

    Men jeg er desverre skrudd sammen slik at jeg ligner kraftig på Ole Brumm - jeg vil også ha - Ja takk beggge deler!

    Så åpenheten og kontantheten til Telefunken sammen med varmen til Mullarden hadde vært en überkombo!

    Kjenner noen av dere til rør som kombinerer begge disse egenskapene?
     
    Sist redigert:

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Ikke umulig at de nærmer seg det du ønsker seg litt mer etter hvert. Husk at de er helt uspilte.
    Aha!

    Det tenkte jeg ikke på i skrivende stund, i det hele tatt. Får la det spille en stund da. 😀

    Er det noen med erfaring med innspilling av rør? Mye av de samme greiene som går igjen? Som i at ting åpner seg og alt det der?
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    480
    Sted
    Longnose
    Aha!

    Det tenkte jeg ikke på i skrivende stund, i det hele tatt. Får la det spille en stund da. 😀

    Er det noen med erfaring med innspilling av rør? Mye av de samme greiene som går igjen? Som i at ting åpner seg og alt det der?
    Hadde en Goldnote cd spiller med rør i utgangen og gikk fra orginal til Siemens & Halske CCA og samme som deg, litt varm lyd til å begynne med og litt upresis i topp.. Synes å huske det løsnet etter ca 1 uke før oppløsingen i toppen slapp taket og ble mere presist :)
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Hadde en Goldnote cd spiller med rør i utgangen og gikk fra orginal til Siemens & Halske CCA og samme som deg, litt varm lyd til å begynne med og litt upresis i topp.. Synes å huske det løsnet etter ca 1 uke før oppløsingen i toppen slapp taket og ble mere presist :)
    Godt å høre! Da er det bare og sette seg ned og vente på at åpenbaringen er rett rundt hjørnet. 😀👍
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Mullard er som en amerikansk V8. Den brummer deilig avsted på den åpne landevei og om veien har humper i seg så kjennes ikke det da den innebygde fjæringen fint sørger for at man ikke kjenner mye til dem.

    Telefunken derimot er mer som en italiensk rasehest/utemmet Ferrari. Den flerrer gummien av dekka og man kjenner enhver hump i veien og responsen er stor og kjapp.

    Har ett sett med Phillips Mini Watt som også skal testes.

    Etter en fin samtale med @EiK så blir det nok innkjøp av Psvane også.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.623
    Antall liker
    58.322
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Bytting og testing av rør idag.
    Telefunken vs Mullard. :)
    Vis vedlegget 717552

    Vis vedlegget 717553

    Vis vedlegget 717554

    Ja der ble det Mullard effekt!

    Stoooor! Vaaaaarm, lyd. :)
    Meget behagelig topp og stor fylde.
    Dog ikke like åpen og presis som Telefunken.

    Mullarden har heller ikke like god kontroll nedover i bassen.

    Litt mer innelukket, men....
    Men...

    Fantastisk deilig mellomtone og diskant. Digg.

    Men jeg er desverre skrudd sammen slik at jeg ligner kraftig på Ole Brumm - jeg vil også ha - Ja takk beggge deler!

    Så åpenheten og kontantheten til Telefunken sammen med varmen til Mullarden hadde vært en überkombo!

    Kjenner noen av dere til rør som kombinerer begge disse egenskapene?
    Nei "Ole Brumm-rør" tror jeg ikke finnes.
    Det vil alltid være et kompromiss/valg.
    Hadde det vært et rør som gjør alt like bra hadde det vært både fryktelig dyrt og umulig å få tak i.😊

    I min Octave amp bruker jeg nå Mullard CV4003. Hvis jeg skal ha litt mer klarhet og snert i lyden uten å miste mye kropp og varme på stemmer, er det beste alternativet jeg har prøvd Brimar 12au7 Trustworthy.
    Mullard gir noe mer liv/holografiopplevelse, mens Brimar strekker seg mer ut i fløyene med litt mer i topp og bånn. Dessuten mer fasthet i bassen.
    Hvordan rør oppleves er nok systemavhengig, og det blir for enkelt å si kategorisk at et rør låter slik eller sånn.

    Med Gold Lion KT88 utgangsrør, synes jeg anlegget mitt spiller best i kombinasjon med Mullard.
    Med Svetlana 6550 C-Wing synes jeg det låter best med Brimar smårør.
    Vil man prioritere fart og spenning er G. L. KT88 og Brimar min beste kombi.
    Jeg har prøvd ganske mange typer 12au7 men synes det meste fort blir tynt og flisete.
    Ingenting jeg har prøvd spiller kvinnevokal bedre enn Mullard Cv4003.

    Jeg har ingen personlig erfaring med rør-DAC.
    Får du tak i Brimar NOS-tør, så kan det være verdt å prøve, men jeg har ingen mening om hvordan de vil oppføre seg i DACen din. I hvert fall er det rør som ikke låter kaldt eller sterilt. Desverre ikke billige de heller.
    Hva slags rør sitter i AN DACen?
    Hvilke Mullard-rør er det du har prøvd?

    Mvh.
     
    Sist redigert:

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Takk for ett fint svar @bluesbreaker ! :) Setter pris på at du deler. :)

    Nei "Ole Brumm-rør" tror jeg ikke finnes.
    Det vil alltid være et kompromiss/valg.
    Hadde det vært et rør som gjør alt like bra hadde det vært både fryktelig dyrt og umulig å få tak i.😊
    Du har nok rett i det men, idealisten i meg ønsker og håper på ett slikt rør. :) Kanskje med Phillips Mini Watt? Kanskj emed Psvane 12ax7-s?
    Blir uansett spennende og teste. :)


    I min Octave amp bruker jeg nå Mullard CV4003. Hvis jeg skal ha litt mer klarhet og snert i lyden uten å miste mye kropp og varme på stemmer, er det beste alternativet jeg har prøvd Brimar 12au7 Trustworthy.
    Mullard gir noe mer liv/holografiopplevelse, mens Brimar strekker seg mer ut i fløyene med litt mer i topp og bånn. Dessuten mer fasthet i bassen.
    Hvordan rør oppleves er nok systemavhengig, og det blir for enkelt å si kategorisk at et rør låter slik eller sånn.
    Spennende. :) Legger Brimar 12au7 Trustworthy til listen av rør som bør kjøpes inn og testes. :)

    Selv opplever jeg Mullarden som magisk på mange måter. Men den har ikke pinpoint 3d greia som Telefunkenen har. Pluss at jeg synes at den er litt formløs i den dypeste bassen, som i at den mangler litt kontroll. Hadde den hatt de egenskapene også, så hadde hele greia vært løst i en heartbeat. :)

    Det skal dog påpekes at disse forskjellene er ikke enorme... De er realtive til hverandre, men de er dog meget reelle, og relevante. :)

    Med Gold Lion KT88 utgangsrør, synes jeg anlegget mitt spiller best i kombinasjon med Mullard.
    Med Svetlana 6550 C-Wing synes jeg det låter best med Brimar smårør.
    Vil man prioritere fart og spenning er G. L. KT88 og Brimar min beste kombi.
    Jeg har prøvd ganske mange typer 12au7 men synes det meste fort blir tynt og flisete.
    Ingenting jeg har prøvd spiller kvinnevokal bedre enn Mullard Cv4003.

    Jeg har ingen personlig erfaring med rør-DAC.
    Får du tak i Brimar NOS-tør, så kan det være verdt å prøve, men jeg har ingen mening om hvordan de vil oppføre seg i DACen din. I hvert fall er det rør som ikke låter kaldt eller sterilt. Desverre ikke billige de heller.
    Hva slags rør sitter i AN DACen?
    Hvilke Mullard-rør er det du har prøvd?

    Mvh.
    Når det gjelder bytting av rør i dac, så skal det hvertfall sies at det er meget utslagsgivnede på hva man hører ut av Doxa 8.2 Signatur.
    Høytaleren og forsterkeren til Doxa kvitterer med og fortelle meg alt som skjer i front.
    Derfor så hører men alle disse forskjellene meget lett.

    IMG_3924.jpg


    Her er bilde av Mullard røret jeg tester. Ett Mullard PCC88. Har du erfaring med dette røret @bluesbreaker ?

    IMG_3923.jpg


    Og her er Telefunken røret som hele baletten startet med. :) Det er også ett PCC 88.

    Siden jeg ikke har holdt på med rør på en stund og datt litt av rørlasset, så sier det meg ikke så mye, om det er ett bra Telefunken rør eller om det finnes bedre? :)

    Uansett! Jakten og reisen fortsetter! :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.623
    Antall liker
    58.322
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ingen erfaring med pc88 rør.
    Det begynner dessuten å bli dyrt å kjøpe NOS-rør, i tillegg til at det er fare for at man blir lurt. Heretter vil jeg nok prøve å finne gode nyproduserte rør, men jeg har heldigvis et lite backup-lager så jeg skal klare meg en stund med de jeg har.
    Lykke til videre. 👍
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Jeg har ingen erfaring med pc88 rør.
    Det begynner dessuten å bli dyrt å kjøpe NOS-rør, i tillegg til at det er fare for at man blir lurt. Heretter vil jeg nok prøve å finne gode nyproduserte rør, men jeg har heldigvis et lite backup-lager så jeg skal klare meg en stund med de jeg har.
    Lykke til videre. 👍
    Tusen takk for det!
    Jeg skal også teste nye rør. Nos kjennes litt «usikkert» ut.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.613
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Den dacen bruker vel 6922 rør og ekvivalenter? Ikke blande inn andre typer nå.... (PS: Ikke helt sikker på hvilken rørtype det er i dacen din. Husker ikke)
    Den gangen jeg syslet med 6922 (ecc88/7308/6dj8) endte jeg opp med Siemens cca (den rette 50talls NOS typen). Var selvsagt dyrt da og bare grisedyrt nå.
    Noen liker også Amperex 7308..
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.623
    Antall liker
    58.322
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^^
    Det ble først ikke opplyst hvilke rør det var snakk om, kun produsent.
    Jeg har ikke mye kunnskap om hvs som brukes av Audio Note. Derfor spurte jeg, samtidig som jeg sa litt om mine erfaringer.
    Helt enig i at man ikke kan sammenligne eller trekke konklusjoner når det ikke er snakk om samme type rør.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.613
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Noe fin lesning her også
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Umiddelbart så noterer jeg meg følgende hva som skjer i mitt system:

    - Telefunken appelerer til hjernen, intellektet og analysen .

    - Mullard til hjertet, poesien og rødvinen.

    - Philips til rockefoten, adrenalisk medrivelse og gåsehud fremkallelse.

    Elektronisk Porche here i come! :)
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Den dacen bruker vel 6922 rør og ekvivalenter? Ikke blande inn andre typer nå.... (PS: Ikke helt sikker på hvilken rørtype det er i dacen din. Husker ikke)
    Den gangen jeg syslet med 6922 (ecc88/7308/6dj8) endte jeg opp med Siemens cca (den rette 50talls NOS typen). Var selvsagt dyrt da og bare grisedyrt nå.
    Noen liker også Amperex 7308..
    6922 vs pcc88 hva er den tekniske forskjellen på slike rør? De passer jo hvertfall inn i samme rørholder...

    Jeg takker for svar @bambadoo og legger Amperex 7308 til listen. :)
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    ^^
    Det ble først ikke opplyst hvilke rør det var snakk om, kun produsent.
    Jeg har ikke mye kunnskap om hvs som brukes av Audio Note. Derfor spurte jeg, samtidig som jeg sa litt om mine erfaringer.
    Helt enig i at man ikke kan sammenligne eller trekke konklusjoner når det ikke er snakk om samme type rør.
    Jeg er desverre litt ubevandret i alle disse forskjellige rørene og kan ikke annet en og motta alle svar med stor takk! @bluesbreaker
    Setter pris på å bli geleidet inn i ett nytt stort og gammelt fagfelt som jeg ikke er like stødig på enda.

    Det skal dog sies at rørene jeg har i hende altså - Mullard og Phillips - er samme type rør. Begge er pcc88

    :)
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Noe fin lesning her også
    Denne tråden skal lese med iver og glede! :) @bambadoo
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    IMG_3934.jpg


    Ikke lett og tyde skriften på disse rørene, men det var de som sto i orginalt i fra Audio Note.
    6A23? - E8
    9005

    Er det kjennte greier?


    IMG_3933.jpg
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    IMG_3976.jpg


    Har nå lyttet over en god uke på disse rørene. Synes de låter bra. Tilbakelente og skuldrene senkes når disse står i Audio Note dacen. Men gainen er ikke spesielt høy i disse og man savner kanskje litt dynamikk. Men de låter stort og behagelig. Dog ikke så upfront og umiddelbart detaljert og klart i toppen som Phillips og Telefunken rørene.

    Har også andre rør liggende som jeg har brukt i min tidligere Aesthetix preamp. Men jeg er veldig usikker på om de passer rent teknisk in i Audio Note dacen.
    Kan man gjøre noe galt med og teste disse rørende som det er bilde av under? Rørpinnene passer hvertfall.

    Kanskje @Audiomix kan rettlede en uvitende entustiast? :)

    IMG_3975.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vis vedlegget 720230

    Har nå lyttet over en god uke på disse rørene. Synes de låter bra. Tilbakelente og skuldrene senkes når disse står i Audio Note dacen. Men gainen er ikke spesielt høy i disse og man savner kanskje litt dynamikk. Men de låter stort og behagelig. Dog ikke så upfront og umiddelbart detaljert og klart i toppen som Phillips og Telefunken rørene.

    Har også andre rør liggende som jeg har brukt i min tidligere Aesthetix preamp. Men jeg er veldig usikker på om de passer rent teknisk in i Audio Note dacen.
    Kan man gjøre noe galt med og teste disse rørende som det er bilde av under? Rørpinnene passer hvertfall.

    Kanskje @Audiomix kan rettlede en uvitende entustiast? :)


    Litt forskjellig rør dette. Om dac overlever strømtrekk finnes gode russiske ekvivalenter..
     

    oysteinr

    Medlem
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    39
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    0
    Du bør ikke bruke ECC83/12AX7 som erstatning for ECC88/6DJ8. PCC88 rør vil ikke alltid være optimale som erstatning heller. Det er mange rør hvor pinnene passer, men som ikke er kompatible.

    Jeg har ingen erfaring med din Audio Note dac, men jeg vil anbefale deg å kun bruke ECC88/6DJ8-ekvivalenter. Finnes masse bra og spennende av disse.

    ps: Mullard og Philips miniwatt-rørene du har avbildet lengre oppe er trolig samme rør fra samme fabrikk (Herleen/Holland), men med forskjellig label.
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Du bør ikke bruke ECC83/12AX7 som erstatning for ECC88/6DJ8. PCC88 rør vil ikke alltid være optimale som erstatning heller. Det er mange rør hvor pinnene passer, men som ikke er kompatible.

    Jeg har ingen erfaring med din Audio Note dac, men jeg vil anbefale deg å kun bruke ECC88/6DJ8-ekvivalenter. Finnes masse bra og spennende av disse.

    ps: Mullard og Philips miniwatt-rørene du har avbildet lengre oppe er trolig samme rør fra samme fabrikk (Herleen/Holland), men med forskjellig label.
    Takk for flott svar! @oysteinr
    Har også pcc88. Hvordan er det sett i forhold til ecc88? Er det da samme rørtype det også?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Vis vedlegget 720230

    Har nå lyttet over en god uke på disse rørene. Synes de låter bra. Tilbakelente og skuldrene senkes når disse står i Audio Note dacen. Men gainen er ikke spesielt høy i disse og man savner kanskje litt dynamikk. Men de låter stort og behagelig. Dog ikke så upfront og umiddelbart detaljert og klart i toppen som Phillips og Telefunken rørene.

    Har også andre rør liggende som jeg har brukt i min tidligere Aesthetix preamp. Men jeg er veldig usikker på om de passer rent teknisk in i Audio Note dacen.
    Kan man gjøre noe galt med og teste disse rørende som det er bilde av under? Rørpinnene passer hvertfall.

    Kanskje @Audiomix kan rettlede en uvitende entustiast? :)

    Vis vedlegget 720233
    ECC88, E88CC, 6DJ8 og 6922 er IKKE kompatible med ECC81/12AT7, ECC82/12AU7, ECC83/12AX7.
    MÅ IKKE BYTTES OM.
    ECC88, E88CC, 6DJ8 og 6922 er teknisk like og går om hverandre.
    ECC81/12AT7, ECC82/12AU7, ECC83/12AX7 er ikke like og går ikke om hverandre.

    Jeg kjenner ikke din AN DAC (men kjenner PeterQ og kan spørre), men det er mest sannsynlig rør som buffer / katodefølger.
    Da vil gain være ca 0.9 og det samme om det er Mullard, Philips eller noe annet.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Takk for flott svar! @oysteinr
    Har også pcc88. Hvordan er det sett i forhold til ecc88? Er det da samme rørtype det også?
    ECC88 etc skal ha 6.3V gløding.
    PCC88 etc skal ha 300mA gløding som tilsvarer 7 V.
    Går ikke galt om du bytter om, men ikke optimalt med P-rør i en krets designet for E-rør.
    OBS:
    Det er kun PCC88 som til nød går an å bruke.
    Andre P-rør vil ha helt forskjellig glødespenning.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn