HCS
En vanlig fyr fra bygda..
Er ikke de plantene litt store for å passe oppå høyttaler?Dere kan jo gjøre en vurdering av rådene her:
Sist redigert:
Er ikke de plantene litt store for å passe oppå høyttaler?Dere kan jo gjøre en vurdering av rådene her:
Ja det spørs. Det kribler villt i fingrene!!!Ser ut som at du har fått mye å kose deg med her, Roy! Gleder meg stort til å høre flere inntrykk av endringene. Og jeg tror ingenting på at du klarer å vente flere uker med noen av disse tingene!
Ja... at jeg ikke har kommet på det før!?Jeg synes forresten det er vanskelig å skjønne at du ikke tidligere har kommet på det å ta av dekslene på Klipsch’ene for å få åpnere lyd?
Ja her @Fosse... skjønner jeg at det fort blir mye rør.Ja, det er mye rør om det er ett komponent. Jeg har faktisk tre rørriaaer som tilsammen ikke bruker mer enn 24 rør, og de tre bruker jo da faktisk færre rør enn Joule Electra blokkene som bare er to. Men da trenger jeg jo til gjengjeld bare ett sett monoblokker for de er så kraftige, selv om de har dårlig dempingsfaktor.
Dette ble useriøst, beklager, men fordelen med 6DJ8-typen er at de kan brukes mange steder, for eksempel hos meg .
Kabler ja! Helt klart!Kul side, er til og med akseptabelt å være kabelfyr her?
Greit? Definitivt!Kabler ja! Helt klart!
Min filosofi til kabler er som følger:
Hører jeg forskjell så er det forskjell. Hører jeg det ikke så er det ikke.
Enkelt. Greit.
Men ...
Stort sett hører jeg forskjell på kabler.
Enkelt. Greit.
Aha!Ikke umulig at de nærmer seg det du ønsker seg litt mer etter hvert. Husk at de er helt uspilte.
Hadde en Goldnote cd spiller med rør i utgangen og gikk fra orginal til Siemens & Halske CCA og samme som deg, litt varm lyd til å begynne med og litt upresis i topp.. Synes å huske det løsnet etter ca 1 uke før oppløsingen i toppen slapp taket og ble mere presistAha!
Det tenkte jeg ikke på i skrivende stund, i det hele tatt. Får la det spille en stund da.
Er det noen med erfaring med innspilling av rør? Mye av de samme greiene som går igjen? Som i at ting åpner seg og alt det der?
Godt å høre! Da er det bare og sette seg ned og vente på at åpenbaringen er rett rundt hjørnet.Hadde en Goldnote cd spiller med rør i utgangen og gikk fra orginal til Siemens & Halske CCA og samme som deg, litt varm lyd til å begynne med og litt upresis i topp.. Synes å huske det løsnet etter ca 1 uke før oppløsingen i toppen slapp taket og ble mere presist
Nei "Ole Brumm-rør" tror jeg ikke finnes.Bytting og testing av rør idag.
Telefunken vs Mullard.
Vis vedlegget 717552
Vis vedlegget 717553
Vis vedlegget 717554
Ja der ble det Mullard effekt!
Stoooor! Vaaaaarm, lyd.
Meget behagelig topp og stor fylde.
Dog ikke like åpen og presis som Telefunken.
Mullarden har heller ikke like god kontroll nedover i bassen.
Litt mer innelukket, men....
Men...
Fantastisk deilig mellomtone og diskant. Digg.
Men jeg er desverre skrudd sammen slik at jeg ligner kraftig på Ole Brumm - jeg vil også ha - Ja takk beggge deler!
Så åpenheten og kontantheten til Telefunken sammen med varmen til Mullarden hadde vært en überkombo!
Kjenner noen av dere til rør som kombinerer begge disse egenskapene?
Du har nok rett i det men, idealisten i meg ønsker og håper på ett slikt rør. Kanskje med Phillips Mini Watt? Kanskj emed Psvane 12ax7-s?Nei "Ole Brumm-rør" tror jeg ikke finnes.
Det vil alltid være et kompromiss/valg.
Hadde det vært et rør som gjør alt like bra hadde det vært både fryktelig dyrt og umulig å få tak i.
Spennende. Legger Brimar 12au7 Trustworthy til listen av rør som bør kjøpes inn og testes.I min Octave amp bruker jeg nå Mullard CV4003. Hvis jeg skal ha litt mer klarhet og snert i lyden uten å miste mye kropp og varme på stemmer, er det beste alternativet jeg har prøvd Brimar 12au7 Trustworthy.
Mullard gir noe mer liv/holografiopplevelse, mens Brimar strekker seg mer ut i fløyene med litt mer i topp og bånn. Dessuten mer fasthet i bassen.
Hvordan rør oppleves er nok systemavhengig, og det blir for enkelt å si kategorisk at et rør låter slik eller sånn.
Når det gjelder bytting av rør i dac, så skal det hvertfall sies at det er meget utslagsgivnede på hva man hører ut av Doxa 8.2 Signatur.Med Gold Lion KT88 utgangsrør, synes jeg anlegget mitt spiller best i kombinasjon med Mullard.
Med Svetlana 6550 C-Wing synes jeg det låter best med Brimar smårør.
Vil man prioritere fart og spenning er G. L. KT88 og Brimar min beste kombi.
Jeg har prøvd ganske mange typer 12au7 men synes det meste fort blir tynt og flisete.
Ingenting jeg har prøvd spiller kvinnevokal bedre enn Mullard Cv4003.
Jeg har ingen personlig erfaring med rør-DAC.
Får du tak i Brimar NOS-tør, så kan det være verdt å prøve, men jeg har ingen mening om hvordan de vil oppføre seg i DACen din. I hvert fall er det rør som ikke låter kaldt eller sterilt. Desverre ikke billige de heller.
Hva slags rør sitter i AN DACen?
Hvilke Mullard-rør er det du har prøvd?
Mvh.
Tusen takk for det!Jeg har ingen erfaring med pc88 rør.
Det begynner dessuten å bli dyrt å kjøpe NOS-rør, i tillegg til at det er fare for at man blir lurt. Heretter vil jeg nok prøve å finne gode nyproduserte rør, men jeg har heldigvis et lite backup-lager så jeg skal klare meg en stund med de jeg har.
Lykke til videre.
6922 vs pcc88 hva er den tekniske forskjellen på slike rør? De passer jo hvertfall inn i samme rørholder...Den dacen bruker vel 6922 rør og ekvivalenter? Ikke blande inn andre typer nå.... (PS: Ikke helt sikker på hvilken rørtype det er i dacen din. Husker ikke)
Den gangen jeg syslet med 6922 (ecc88/7308/6dj8) endte jeg opp med Siemens cca (den rette 50talls NOS typen). Var selvsagt dyrt da og bare grisedyrt nå.
Noen liker også Amperex 7308..
Jeg er desverre litt ubevandret i alle disse forskjellige rørene og kan ikke annet en og motta alle svar med stor takk! @bluesbreaker^^
Det ble først ikke opplyst hvilke rør det var snakk om, kun produsent.
Jeg har ikke mye kunnskap om hvs som brukes av Audio Note. Derfor spurte jeg, samtidig som jeg sa litt om mine erfaringer.
Helt enig i at man ikke kan sammenligne eller trekke konklusjoner når det ikke er snakk om samme type rør.
Denne tråden skal lese med iver og glede! @bambadooNoe fin lesning her også
Rørutstyr - Hva er beste 6922 rør?
Kjøpte nettop dette og byttet. JAN-Philips 6922 Low NoiseThis 6922 tube type was rated the "best buy" by Vacuum Tube Valley magazine in their 6DJ8 / 6922 tube shootout... more Spørsmålet er; finnes det bedre? I så fall hvilket? Liker detaljert, stram og dynamisk lyd. Hva med dette? Siemens...www.hifisentralen.no
Takk Roy! Da er mysteriet løst.Rettelse, ny feil følger:
6H23N-EB, sannsynligvis, ekvivalent til 6922-rør
Roy
Jeg er ikke spesielt dreven på rør, men jeg er en racer på GoogleTakk Roy! Da er mysteriet løst.
Godt at noen er mer drevne på det her, enn jeg.
Du og Google ass! Helt konge!Jeg er ikke spesielt dreven på rør, men jeg er en racer på Google
Roy
Vis vedlegget 720230
Har nå lyttet over en god uke på disse rørene. Synes de låter bra. Tilbakelente og skuldrene senkes når disse står i Audio Note dacen. Men gainen er ikke spesielt høy i disse og man savner kanskje litt dynamikk. Men de låter stort og behagelig. Dog ikke så upfront og umiddelbart detaljert og klart i toppen som Phillips og Telefunken rørene.
Har også andre rør liggende som jeg har brukt i min tidligere Aesthetix preamp. Men jeg er veldig usikker på om de passer rent teknisk in i Audio Note dacen.
Kan man gjøre noe galt med og teste disse rørende som det er bilde av under? Rørpinnene passer hvertfall.
Kanskje @Audiomix kan rettlede en uvitende entustiast?
Litt forskjellig rør dette. Om dac overlever strømtrekk finnes gode russiske ekvivalenter..
Takk for flott svar! @oysteinrDu bør ikke bruke ECC83/12AX7 som erstatning for ECC88/6DJ8. PCC88 rør vil ikke alltid være optimale som erstatning heller. Det er mange rør hvor pinnene passer, men som ikke er kompatible.
Jeg har ingen erfaring med din Audio Note dac, men jeg vil anbefale deg å kun bruke ECC88/6DJ8-ekvivalenter. Finnes masse bra og spennende av disse.
ps: Mullard og Philips miniwatt-rørene du har avbildet lengre oppe er trolig samme rør fra samme fabrikk (Herleen/Holland), men med forskjellig label.
ECC88, E88CC, 6DJ8 og 6922 er IKKE kompatible med ECC81/12AT7, ECC82/12AU7, ECC83/12AX7.Vis vedlegget 720230
Har nå lyttet over en god uke på disse rørene. Synes de låter bra. Tilbakelente og skuldrene senkes når disse står i Audio Note dacen. Men gainen er ikke spesielt høy i disse og man savner kanskje litt dynamikk. Men de låter stort og behagelig. Dog ikke så upfront og umiddelbart detaljert og klart i toppen som Phillips og Telefunken rørene.
Har også andre rør liggende som jeg har brukt i min tidligere Aesthetix preamp. Men jeg er veldig usikker på om de passer rent teknisk in i Audio Note dacen.
Kan man gjøre noe galt med og teste disse rørende som det er bilde av under? Rørpinnene passer hvertfall.
Kanskje @Audiomix kan rettlede en uvitende entustiast?
Vis vedlegget 720233
ECC88 etc skal ha 6.3V gløding.Takk for flott svar! @oysteinr
Har også pcc88. Hvordan er det sett i forhold til ecc88? Er det da samme rørtype det også?