Nettopp.På en guttetur for et par år siden så var vi på et relativt nystartet destilleri. De skulle lage whisky, men det tar som kjent en del tid fra den er destillert til den faktisk kan selges. Ventetiden bedrev de med å lage gin. Det tar stort sett en dag, kanskje opptil to. Da forutsatt at man har satsen tilgjengelig slik at man har noe å destillere, men å lage den er også relativt fort gjort. Ginproduksjon er prinsipielt som å lage te.
Gin kan også i tilfeller lagres en stund, men det er ikke en obligatorisk del av prosessen.
Som student i Trondheim var Vodka servert med en isbit det billigste på menyen. Hadde ingen problemer med det når målet var å bli full fort.Jeg vil slå samme slag for gin for for annet blankt brennevin. Om den er god så drikk den bar. Personlig har jeg aldri skjønt hvorfor man skal blandet blank sprit med alt mulig rart og ei heller hvorfor noen foretrekker å nærmest fryse den for å fjerne mest mulig smak. I samme gate fikk jeg - etter flere års kamp - til slutt overbevist min far om at de burde slutte å legge juleakevitten ut i snøen på juleaften men heller drikke den romtemperert.
Det så bra ut inntil "rosmarin" dukket opp. Hvorfor skal alt på død og liv utsettes for rosmarin?Jeg var innom Vertshuset LIndgården på Gotland i sommer, hvor de tar gin rimelig seriøst med egen gin, avlukke for entusiaster og GT i de fleste fasonger.
Bilder er fra uteserveringen: Gotland Spirits Dry / Three Cents Tonic, enebær, sitron, rosmarin og svart pepper.
Ginrummet | Värdshuset Lindgården
Sommartid huserar vi i Gingården ute & höst/vinter/vår i vårt Ginrum på andra våningen inne i Värdshuset.lindgarden.com
Takk for tips!!Tundra er en god norskprodusert tonic.
Tundra Indian Tonic Water
Tonic og soda. Frisk, lett og sval med myk brus, preg av sitron og tydelig bitterhet fra kinin, hint av urter. Kr 32,90, 50 clwww.vinmonopolet.no
Ingen andre muligheter??Om den er god så drikk den bar.
Bakgrunnen til gin&tonic er at sjømenn fikk kinin i form av tonic water for å motvirke malaria. Kinin/tonic water er bittert så det ble tilsatt en klunk gin for å gjøre det drikkbart.I henhold til hva Google sier om Gin and Tonic så er følgende sannheten:
Gin and tonic drinkers are simply sophisticated, intellectual, and most likely the “cool member” of the friendship group. They are the more subdued group on a night out and more likely to hang out with the whiskey drinkers than the tequila folks.
Lyden på filmen er mutet. Trykk på høytalersymbolet nede til høyre!
Men Whiskyfolk vil da ikke ha en gjeng glade og høytravene ginfans ved sin side... de drikker den alene, eller en sjelden gang deler man med en kopis som forstår gleden ved taus sosialisering rundt et godt glass Whisky !!!I henhold til hva Google sier om Gin and Tonic så er følgende sannheten:
Gin and tonic drinkers are simply sophisticated, intellectual, and most likely the “cool member” of the friendship group. They are the more subdued group on a night out and more likely to hang out with the whiskey drinkers than the tequila folks.
Lyden på filmen er mutet. Trykk på høytalersymbolet nede til høyre!
La akkurat inn et nyttårsløfte som burde være gjennomførbart.