gismo`s musikk-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.199
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takker motoren og Sigmund, gulvene er greie de, det er i hallen dere ser fra på disse bildene:)
    Stua står for oppussing på sensommeren/høsten, da blir det samme gulv der .....(tysk kvalitet holder jeg meg til:cool:)

gismo
    Stuen bør være dekket av et flerlags dekke av okume kryssfiner, lakket så mange ganger at du blir drittlei :D

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Takker motoren og Sigmund, gulvene er greie de, det er i hallen dere ser fra på disse bildene:)
    Stua står for oppussing på sensommeren/høsten, da blir det samme gulv der .....(tysk kvalitet holder jeg meg til:cool:)

gismo
    Stuen bør være dekket av et flerlags dekke av okume kryssfiner, lakket så mange ganger at du blir drittlei :D
    Kryssfiner i flere lag hadde vært tingen det vettu, men så er det det med sjefsarkitekten da:cool:

Nå står disse Venere`ne å spiller på relativt høyt volum oppe i hulen, side by side med Guarneri`ene (som hviler!)
    De virket litt "støle" 6" elementet, så nå får de Brian Bromberg med Mercy, mercy, mercy på repeat fra Einstein noen timer utover;)
    Så får jeg høre til kvelds, om de har fått tøyd ut litt:cool::cool:

gismo

Edit:....men jammen ble de itte litt "småjinter" dessa her å.....det er noen "amazoner" disse Mementoene:rolleyes:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.199
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Denne skal du (og andre laste ned) fra HDtracks :) Koster ikke stort mer enn et brød og er i 24/192 format. Hvis en leser på teaseren til selskapet er dette en utgivelse som skal vise hvordan dynamikken skal/kan være i disse tider med kompresjon av dynamikken. Nå er jeg en novise på dette formatet, og har jo lest at en del skal være humbug lydmessig. Denne har likevel for meg en stor scene og et suverent dybdeperspektiv. I tillegg er det mye ålreit musikk (ikke alt) så en slipper faren med å ende opp som hifi nerd. Hadde vært gøyalt med ditt (og andres) synspunkter, og gjerne en melding fra en som har peiling på disse måleprogrammene. Håper du ikke føler jeg tar meg til rette i "stuen" din, men du pludrer jo med datafiler slik som meg......

Vedlegg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Denne skal du (og andre laste ned) fra HDtracks :) Koster ikke stort mer enn et brød og er i 24/192 format. Hvis en leser på teaseren til selskapet er dette en utgivelse som skal vise hvordan dynamikken skal/kan være i disse tider med kompresjon av dynamikken. Nå er jeg en novise på dette formatet, og har jo lest at en del skal være humbug lydmessig. Denne har likevel for meg en stor scene og et suverent dybdeperspektiv. I tillegg er det mye ålreit musikk (ikke alt) så en slipper faren med å ende opp som hifi nerd. Hadde vært gøyalt med ditt (og andres) synspunkter, og gjerne en melding fra en som har peiling på disse måleprogrammene. Håper du ikke føler jeg tar meg til rette i "stuen" din, men du pludrer jo med datafiler slik som meg......
    Hei...nei det er bare pluddre i vei TOMZ, her er rom for alle snille gutter;)
    24/192er ikke jeg så fortjust i da, men kanskje den er i 24/96 også?
    Om andre ser TOMZ sitt ønske og spørsmål, bare hiv dere på og skrive her:D
    Skal sjekke denne TOMZ!

By the way, Venere`ne er meget positivt så langt selv med kun få timer spilletid, hører at her vil komme mere bare det løsner;)
    At folk som ønsker lettspillende (89 og 90 dB) flott balanserte gulvstående med god oppløsning, dynamikk og driv nedover.....ikke går får Venere 2,5 eller 3,0:confused::confused:
    Ja de får skylde seg sjøl:rolleyes::p De er jo rett og slett billige!!!
    Venere 1.5 er litt tung last (85 dB) som fryktet, men herre gud da mann, glad jeg ikke satset på noen av de andre småtassene:cool::cool:

gismo

Sist redigert:

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Skal sjekke denne TOMZ!

By the way, Venere`ne er meget positivt så langt selv med kun få timer spilletid, hører at her vil komme mere bare det løsner;)
    At folk som ønsker lettspillende (89 og 90 dB) flott balanserte gulvstående med god oppløsning, dynamikk og driv nedover.....ikke går får Venere 2,5 eller 3,0:confused::confused:
    Venere 1.5 er litt tung last (85 dB) som fryktet, men herre gud da mann, glad jeg ikke satset på noen av de andre småtassene:cool::cool:

gismo
    Jada, jada, jada... Point taken ;)

M

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lettspillende 90db ???? Nå fikk du meg til å smile Gismo...Alt under 95db er tungdrevent :cool:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Skal sjekke denne TOMZ!

gismo
    Jada, jada, jada... Point taken ;)

M
    Hehe.....;)

gismo

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lettspillende 90db ???? Nå fikk du meg til å smile Gismo...Alt under 95db er tungdrevent :cool:
    Ja det er for dere som tar ting så lett det, men for en som har litt tungt fær sæ, så er 90 dB lettdrevet:cool::cool:

gismo

Har hatt tungt for det før jeg... Men en lærer etterhvert... Nyanseringer kan tidvis bli bedre på mer tungdrevne ting, men dynamikk blir det sjeldent... Hver mann sin båt .. :)..

Og så er jeg spent på hvordan de nye blir når de er innspilte. SF lager vakre ting, nesten litt misunnelig der.. :cool:

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ja det er for dere som tar ting så lett det, men for en som har litt tungt fær sæ, så er 90 dB lettdrevet:cool::cool:

gismo

Har hatt tungt for det før jeg... Men en lærer etterhvert... Nyanseringer kan tidvis bli bedre på mer tungdrevne ting, men dynamikk blir det sjeldent... Hver mann sin båt .. :)..

Og så er jeg spent på hvordan de nye blir når de er innspilte. SF lager vakre ting, nesten litt misunnelig der.. :cool:
    Må si at det er jeg også HCS, men starten virker veldig grei når vi ser på prisleie disse ligger på:)
    Men skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt, har ennå ikke fatt satt opp Brio-R på disse da:cool:

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Spiller dette albumet fra 1989, syns det er et bra album fra tidligere år:)
    Kun 5 låter, men noen meget gode;)

Cover.jpg

flac

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Sonus faber Guarneri Memento og Venere 1.5...

Da tror jeg dette begynner å se ut som jeg har fått de Sonus faber`ere jeg trenger i heimen:)
    To litt forskjellige, tross alt, men begge med den typisk SF sounden som jeg liker!
    Begge til hvert sitt bruk og hvert sitt budsjett;)

SF Guarneri Memento.jpg
    SF Venere 1.5 small.JPG

Da ble det ikke noe gulvstående her i heimen lenger, men disse langbeinte skjønne damer gjør jobben meget bra :D:D

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Rack i hulen....

Jeg vurderer videre og gå tilbake til ekte materialer i mitt rack (lyden i hulen tilsier også dette:cool:)
    Oppsettet har også blitt forenklet og trenger ikke mye plass lenger, liker også å få best mulig plass/rom rundt SF Guarneriene
    opp i hulen, som tross alt ikke er en storstue;)

Har derfor funnet et rack i heltre eik som jeg tror kunne passe flott der oppe.

Rack.jpg

Dette her de beskjedne mål som jeg trenger og vil romme mine komponenter.
    Bredde 85, dybde 45 og høyde 46 , lite men massivt og veier 35kg.

På toppen vil denne få trone alene!

The-Absolute-Tune-Front.jpg

Einstein The Absolute Tune

I hyllen under kan disse få stå....

Weiss DAC202.jpg
    SB Touch.jpg

Weiss DAC202, SB Touch og KingRex PSU II

I skuffene blir det plass til hodetelefoner, remoter og iPad mini etc;)
    Altså, tilbake til det enkle og funksjonelle!

gismo

Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fikk du forresten med deg denne maten til alle SFene dine?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

Ja noe av Fink er på plass i arkivet RoDa:)

gismo
    Har du live-skiva? (Wheels Turn Beneath My Feet)
    "Sort Of Revolution", spor 12, på den er du nødt å fore damene med.
    Hvis ikke kommer de til å si: "Neida, vi er ikke sure" .... og du vet hva det betyr på damespråk ;D ;D ;D

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Rack i massiv eik....

Nevnte rack finnes i to varianter (fått noen spørsmål om dette).
    Det er billig, leveres av Jysk, er solid og i massiv eik:)
    To størrelser

1004.jpg

B 85 H 46 D 45

1003.jpg

B 120 H 46 D 45

Begge koster godt under 2K;)
    Jeg har det minste hjemme nå.

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Ja noe av Fink er på plass i arkivet RoDa:)

gismo
    Har du live-skiva? (Wheels Turn Beneath My Feet)
    "Sort Of Revolution", spor 12, på den er du nødt å fore damene med.
    Hvis ikke kommer de til å si: "Neida, vi er ikke sure" .... og du vet hva det betyr på damespråk ;D ;D ;D
    Har ikke denne RoDa, men opplever ikke "damene" som sure av den grunn;)
    Men får kanskje sjekke opp denne, så blir det ennå bedre med disse litt lumske skapningene:rolleyes:

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Husk å lage plass til fremtidens format også, vinyl. ;)
    Fortiden og fremtidens format vil jeg vel si, om dette kommer her hjemme vet jeg ikke, men da skal det i så fall sitte på veggen åkke som;)
    Så plass blir det nok RoDa;) Vinyl tror jeg blir med oss lenge, det levende format:D
    Derimot disse kortvarige/middlertidige format vi har vært innom opp gjennom årene (kassetter, spolebånd, sølvplater osv...) tror jeg ikke har noen fremtid :rolleyes::rolleyes:

Eller så er det andre formatet du driver med og inkludert undertegnede, FREMTIDENS FORMAT, det er her utviklingen kommer!!
    Visningsmuligheter, info om ALT, valg av bitrate, oppsamling, lagring, tilgjengelighet etc etc etc vil bare utvikles videre.
    Så vi har valgt rett for fremtiden;);)

gismo

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fremtiden? Driver ikke du og kjøper CDer fortsatt og ripper inn på harddisk?
    WiMP HiFi, 199,- pr mnd, det er fremtiden det! :)
    Du hadde sikkert tjent det inn firegangen allerede første måned. Sa jeg at jeg hadde tilgang til ni album med Fink?

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Fremtiden? Driver ikke du og kjøper CDer fortsatt og ripper inn på harddisk?
    WiMP HiFi, 199,- pr mnd, det er fremtiden det! :)
    Du hadde sikkert tjent det inn firegangen allerede første måned. Sa jeg at jeg hadde tilgang til ni album med Fink?
    Å ja...sorry, hadde glemt at du hadde blitt en sånn streamer(strømlinjeformet)-gutt je nå RoDa:cool:;)
    9 stk Fink album ja.....mer enn hva jeg har gett, har bare 4 jeg trur jeg:rolleyes:
    Je kjøper litt cd`er / låner litt cd`er og ripper, så kjøper og laster ned litt, stjæler litt innimellom og så har je noen gode kammerater:p:p

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Da kommer Sundkoien en tur over elva for å høre på SF Guarneri Memento som han ikke har hørt her før.
    Han har nok snakket om noen minner fra Stereofil, der han hørte dem på et rått MBL oppsett om je husker rett:rolleyes:
    Blir artig å høre hva denne "kresne" mannen syns om byttet her oppe i hulen;)

gismo

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Da kommer Sundkoien en tur over elva for å høre på SF Guarneri Memento som han ikke har hørt her før.
    Han har nok snakket om noen minner fra Stereofil, der han hørte dem på et rått MBL oppsett om je husker rett:rolleyes:

gismo
    Ja, da har jeg hatt gleden av å høre på et meget kompetent anlegg bestående av SF, Weiis og Einstein :)
    Her var det tydelig å høre klasseforskjell fra tidligere modell i hulen;
    bedre definisjon over hele spekteret, bedre oppløsning og en generelt fyldigere klangbalanse(uten at det gikk på bekostning av noe).
    En varmere grunntone, litt "feitere" bass med god definisjon og overraskende tyngde! Einstein jobber en god del hardere, men beholder roen og kontrollen til det fulle :)
    Dette likte jeg!
    NB; tror nok disse "damene" kunne fylle adskillig større rom, og de ruver virkelig i Gismo's hule.

Videre arbeid vil nok være ytterligere akustiske tiltak, jeg aner litt forstyrrelser i mellomtonen pga refleksjoner. Tror nok vår kamerat Bråten i Østland Lydstudio bør kontaktes. Utrolig hva den karen får til med sine finurlig utskjærte isoporplater ;)

Takk for lytten, kaffen og isen. Hyggelig som alltid!

M

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    4 x Fink på plass i arkivet...

En lytt på denne her før senga.
    Mye bra og spennende på denne her fra 2011:)

Front.jpg

flac

gismo

• Liker
    Reaksjoner: Elo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

gismo
    Ja, da har jeg hatt gleden av å høre på et meget kompetent anlegg bestående av SF, Weiis og Einstein :)
    Her var det tydelig å høre klasseforskjell fra tidligere modell i hulen;
    bedre definisjon over hele spekteret, bedre oppløsning og en generelt fyldigere klangbalanse(uten at det gikk på bekostning av noe).
    En varmere grunntone, litt "feitere" bass med god definisjon og overraskende tyngde! Einstein jobber en god del hardere, men beholder roen og kontrollen til det fulle :)
    Dette likte jeg!
    NB; tror nok disse "damene" kunne fylle adskillig større rom, og de ruver virkelig i Gismo's hule.

Videre arbeid vil nok være ytterligere akustiske tiltak, jeg aner litt forstyrrelser i mellomtonen pga refleksjoner. Tror nok vår kamerat Bråten i Østland Lydstudio bør kontaktes. Utrolig hva den karen får til med sine finurlig utskjærte isoporplater ;)

Takk for lytten, kaffen og isen. Hyggelig som alltid!

M
    Takker for meget hyggelig ord og besøk Sundkoien:)
    Serveringen ble enkel denne kvelden, men ser ut som "nye" lyden fenget mer enn kaffe og is:rolleyes:
    Ser at du nevner mange av de samme opplevelser som jeg selv sitter med etter noen mnd med disse nye "damene" og det er meget hyggelig!
    Det er i den retningen jeg har ønsket at lydsignaturen skulle bevege seg oppe i hulen, enda mer "levende og naturlig lyd";);)

gismo

Edit: (kunne du itte har dratt til ennå litt mere for den 500 lappen du fikk da....) :cool:

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Litt stemmemessig kraft med meget god lyd som morgenkaffe musikk;)
    Dette er tidsvis et bra album!

larva-frntl.jpg

flac

Itte noe å si på dama, som er opplevd live;)
    Man blir lett litt bergtatt når man sitter på 2-rad:cool:

eivor_4.jpg

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Grattis, Sigmund!
    Hmm, lurer på hvor lenge jeg klarer å vente før jeg må ha en sånn nyremote jeg også....

Mvh

Takk for det :). Den er flott den nye fjernkontrollen ja ;)

Mvh
    Sigmund
    Da er det bare å gratte med ny remote, og amp!! ett godt og klokt valg til Vertexéne ;):) ...

mvh
    Takk for det musicus :). Men det går nok enda en stund før den er i hus. Forsto det slik at det var rundt en måneds leveringstid på den. Men jeg er en sindig og tålmodig mann så det går greit ;)

Mvh
    Ingen grunn til å vente lenger Sigmund, nå er det inn med "flate-pupper";)
    Men du skulle kanskje ha sort med redlight kulør du, når je tenker mæ om??

Kan je kanskje stile denne til deg da musicus :confused::rolleyes:

Audionet SAM G2 - Torget

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Skjønner at de "nye damene" liker mye av den samme musikken som gismo, fytterakker`n hvordan de spiller
    musikken til denne her skjønnheten;)
    Her er det dynamikk så det smeller i veggene:D

Front.jpg

flac

Hun ser sånn ut når hun skal på galla:cool:

Renee Olstead.jpg

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Her et par kjent låter fra hennes Skylark album:)

Dette svinger og smeller til både her og der:cool::cool:

Front.jpg

gismo

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.199
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Oppfatter det egentlig bare som en bonus om disse artistene dine kan synge også :D

• Liker
    Reaksjoner: HCS

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.745
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Her er fra samme set -up og turne som vi så på Hamar gismo.
    Lyden, lokale, og million-Steinwayflygelet var dog meeeget bedre.
    Celloen er visst fra 1787! Slikt gammalt ræl drar dom på...
    Når du ser cellisten, så kjønner du at Power`n mente at celloen burde fått mere spillerom og eksponering...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn