gismo`s musikk-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.081
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    gismo`s lille musikk-hule

Hvor har du plassert sub'ene? Har du funnet noen ideel plassering?
    Er de visuelle eller waf-plassert? ;D

M

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.282
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

sundkoien skrev:
    Hvor har du plassert sub'ene? Har du funnet noen ideel plassering?
    Er de visuelle eller waf-plassert? ;D

M
    Mange spørsmål M, men skal prøve ;D
    Ja jeg har plassert dem 8)
    Ideel plassering er jeg ennå ikke sikker på, men har visse teorier som faktisk stemmer godt med hvordan lyden oppleves ;) Kommer nærmere tilbake med dette :)
    Ja de er og jeg tror de blir visuelle, altså ikke noen waf-plassering :eek: Den er også testet men da sliter jeg litt med micro-timing på de laaange lydbølgene iht hoved-ht sin bass ;)

gismo

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.095

Spennende ute i Kirkenær.
    Medfører rystelsene uten knotter at Glomma graver seg inn på eiendommen, og finner nye løp?

Mens Gismo i fullt dagslys har blitt filsamler og "streamer", handlet "basspuffer" og "knotter", har jeg i ly av nattemørket begynt å kikke meg tilbake.
    Jeg har da en relativt god vinylspiller stående!?
    Så jada, i morgen droppes en RIAA i posten vest i landet med kurs for odden.
    Så får vi se om gammer`n får armen ut av t....... ;) i alle fall er han et skritt lenger enn i dag.

llersmessig hygger jeg meg veldig med Levi henriksens siste bok Dagen skal komme med blå vind.
    Tenkje litt på bygda tell`n Gismo da serr`u, mens je les.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.282
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Powerpoint skrev:
    Spennende ute i Kirkenær.
    Medfører rystelsene uten knotter at Glomma graver seg inn på eiendommen, og finner nye løp?

Mens Gismo i fullt dagslys har blitt filsamler og "streamer", handlet "basspuffer" og "knotter", har jeg i ly av nattemørket begynt å kikke meg tilbake.Jeg har da en relativt god vinylspiller stående!?
    Så jada, i morgen droppes en RIAA i posten vest i landet med kurs for odden.
    Så får vi se om gammer`n får armen ut av t....... ;) i alle fall er han et skritt lenger enn i dag.

llersmessig hygger jeg meg veldig med Levi henriksens siste bok Dagen skal komme med blå vind.
    Tenkje litt på bygda tell`n Gismo da serr`u, mens je les.
    Hallo Audionet venn 8)

Rystelsene medfører ikke nytt elveleie for Glomma Power`n ;D Her jobbes med 2 små hurtige basser (lukket konstruksjon og kun 8" elementer) hvor jeg strever etter en korrekt, kjapp og integrert bass med mine Sitara. Sitaraene ruller av rett under 40Hz og disse småpuffene rett under 30Hz.
    Det å bruke 2 stk gjør at jeg allerede er på god vei gjeldende bassen jevne og gode fordeling samt litt ekstra trykk i de nedre oktaver uten å stikke seg ut i lytterommet. Men her jobbes videre med timing, fysisk plassering, delefrekvenser, nivå og akkustikk..puhh ;D
    Sitaraene er jo også veldig moderate da vi kommer til bassen (2 stk spillende kjappe 6" elementer) så utfordringene ligger i å finne et godt timet og homogent lydbilde under...tja 50-70Hz ;)

Spennende med dine nattelige bedrifter Power`n, du er jo ikke alene om dette som de fleste sverger til at er så nære nirvana man kan komme gjeldende musikk avspilling ;)

Kos deg med Levi, som jo er oppvokst noen steinkast lenger ned langs Glommas bredder :)

Snakkes.

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.282
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

En plate som kryper mer og mer under huden på meg ;)
    Mange gode spor som vokser desto mer de spilles.

gismo

Lambchop - Is a Woman

Vedlegg

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Lambchop var en hyggelig overraskelse!

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603

Lambchop er fantastisk. Tok litt tid, men nå er jeg avhengig ;D
    Flere bør oppdage denne

RBN

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

RBN skrev:
    Flere bør oppdage denne

RBN
    Jeg har hørt tre låter til nå, og må medgi at dette er veldig bra!

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.282
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

lars_erik skrev:
    RBN skrev:
    Flere bør oppdage denne

RBN
    Ja som RBN er inne på, pass deg for å bli avhengig, jeg brukte litt tid men er i samme båt som RBN nå ;D

gismo

Edit: er fy å si sånt når man snakker musikk, men det er jaggu meg god lyd også 8)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

gismo skrev:
    lars_erik skrev:
    RBN skrev:
    Flere bør oppdage denne

RBN
    Ja som RBN er inne på, pass deg for å bli avhengig, jeg brukte litt tid men er i samme båt som RBN nå ;D

gismo

Edit: er fy å si sånt når man snakker musikk, men det er jaggu meg god lyd også 8)
    Er ikke fy å snakke om god lyd. Det gjør jo ofte en enorm forskjell.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.282
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

lars_erik skrev:
    gismo skrev:
    lars_erik skrev:
    RBN skrev:
    Flere bør oppdage denne

RBN

gismo

Er ikke fy å snakke om god lyd. Det gjør jo ofte en enorm forskjell.
    Ja for noen av oss inkl undertegnede gjør det det ;)

gismo

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.081
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2

Skjønner at sub'ene gjorde susen, for nå har det vært stille her! :D

Æill hæss?

M

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.282
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

sundkoien skrev:
    Skjønner at sub'ene gjorde susen, for nå har det vært stille her! :D

Æill hæss?

M
    Ja M, mye musikk og finjusreringer (litt pirket på plassering mht timing 8)) må til vettu, men nå begynner de å løsne og dette trives jeg bedre og bedre med ;)
    Egentlig en god fleksibel løsning ang bassen når plasseringen er funnet (sånn at de ikke "høres"), da kan man variere litt på volum og deling sett mot hoved ht iht til musikk som avspilles :)
    Artig å skru litt og kunne endre karakteren i lydbilde, litt mere variasjon enn bare å skifte låter får så å si at sånn låter det hjemme hos meg ;D

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.282
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Må si at programserien "Hver gang vi møtes" har for meg blitt lørdagens høydare :)
    Veldig artig å høre de andre deltagere sin tolkning av dagen hoved gjest.
    Mye bra musikk på stue anlegget ;D Jeg mener bare å si....drit i MGP!!

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.282
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Eggum fikk så mange herlige versjoner av sin musikk i kveld, at det er nesten mer enn den gamle mannen fortjener 8)
    Bertines "Telefon" sitter i mellomgulvet ennå ;)

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.282
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Elvira med Anne Gretes "Fryd" :)
    Storkoser meg "hver lørdag vi møtes" 8) og det er ennå noen igjen ;D

gismo

C

Cyber

Gjest

Fikk sett det på lørdag selv, fint program :)

T5ene er en stor suksess enda?

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.282
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

cybervision_ skrev:
    Fikk sett det på lørdag selv, fint program :)

T5ene er en stor suksess enda?
    Hallo cyber, ja det er et program for han far dette der ja ;D

T-5`ene er en ubetinget suksess her hjemme i mitt lytterom ;)
    De vokser seg sømløst sammen med Sitaraene etter innspilling, timing og justering/plassering så nå oppleves disse fire kassene som kun 2 store :D
    Dette ble en av mine beste kombinasjoner som jeg har opplevd i mitt rom/oppsett :)

gismo

C

Cyber

Gjest

Høres deilig ut, vet akkurat hvordan det er når man får integrert subbene skikkelig og resultatet bare er et deilig drag som man hører ikke er et anlegg som "anstrenger" seg.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10

Kjekt å lese om subene dine gismo :) Det høres ut som om du har funnet en meget god match. De er jo så små og pene i tillegg så de skal jeg legge meg på minnet. Har du testet med kun en? Dumt spørsmål når man har to, men spør for min egen del?

Ellers så er jeg enig med deg i beskrivelsen av den siste Cohen skiva. Har snurret noen runder på Gyro'n den siste tiden :)

OU812

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.282
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Kan dette være mine fremtidige bokser ::)
    Har lest en del om disse små men ekstremt flotte boksene i dag.
    Ikke noe å si på finish, meget gode data og rosende kritikk iallefall ;)

Kunne 1 stk Eximus DP1 (dac/pre/headamp) og 1 eller 2 stk Eximus S1 (effekt trinn) være hele mitt oppsett en gang i fremtiden ??? 8)

http://www.aprilmusic.com/eng/main/sub02_04_dev.html

gismo

Vedlegg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.282
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

ou812rh skrev:
    Kjekt å lese om subene dine gismo :) Det høres ut som om du har funnet en meget god match. De er jo så små og pene i tillegg så de skal jeg legge meg på minnet. Har du testet med kun en? Dumt spørsmål når man har to, men spør for min egen del?

Ellers så er jeg enig med deg i beskrivelsen av den siste Cohen skiva. Har snurret noen runder på Gyro'n den siste tiden :)

OU812
    Hallo OU812 :)

Med dine ht (som jeg kjenner godt 8)) har jeg ikke noen problemer med å anbefale T-5 sub (er).
    Har selv fått til en integrasjon av disse som jeg nesten ikke trodde jeg skulle klare. Men med jobbing ang plassering, justering osv så har jeg oppnådd en timing (som er min kjepphest ;)) jeg ikke har klart med tidligere sub/ht løsninger (her snakker vi om sub til minst 2/3 ganger prisen) ;)
    Soundet (bass lyden) fra disse små 8" elementene er perfekt til Sitaraenes egen bass-sound, de matcher på hurtighet med sin konstruksjon og "forsvinner" derfor i det totale lydbildet ved riktig plassering, deling og volum.

Om jeg har testet med en? Ja så klart, både med en på venste eller en på høyre side ;) Og i utgangspunktet kunne jeg levd med en også, men ville nok da ha jobbet litt mer med en event sentral plassering, kanskje en litt høyere deling (men veldig romavhengig) og ville nok hatt litt høyere volum på en alene ville jeg tro.
    Med 2 stk blir dette enklere syns jeg da jeg oppnår en bedre balanse i lyttrommet og da er det enklere å få de til å "forsvinne" helt ;D

gismo

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10

Takker for tilbakemelding gismo :)

OU812

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.282
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Litt mere "godt norsk" ;)
    Her AGP med en versjon av "kjærlighetsvisa"....

gismo

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra

gismo skrev:

Kunne 1 stk Eximus DP1 (dac/pre/headamp) og 1 eller 2 stk Eximus S1 (effekt trinn) være hele mitt oppsett en gang i fremtiden ??? 8)

gismo
    Virker veldig interessant dette Gismo ;) er ute etter en tilsvarene kompakt forsterker som Belcanto har med innbyggd DAC. Må ha noe nytt som kan drive hodetelefonene og de gamle Roger LS35A. Denne komboen kan være mitt andre oppsett. Har ikke noe erfaring med D-class forsterkere. Er mye snakk om det på sentralen. Men det er bare noe halv fabrikkata som de vil mekke på selv. Da er det bedre med et ferdig produkt som ser pent ut ;D Hva vil prisen komme på? mvh Guit

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.282
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Guit skrev:
    gismo skrev:

gismo
    Virker veldig interessant dette Gismo ;) er ute etter en tilsvarene kompakt forsterker som Belcanto har med innbyggd DAC. Må ha noe nytt som kan drive hodetelefonene og de gamle Roger LS35A. Denne komboen kan være mitt andre oppsett. Har ikke noe erfaring med D-class forsterkere. Er mye snakk om det på sentralen. Men det er bare noe halv fabrikkata som de vil mekke på selv. Da er det bedre med et ferdig produkt som ser pent ut ;D Hva vil prisen komme på? mvh Guit
    Hallo Guit.

Ja helt enig gjeldende selvmekk, liker også fabrikksaker.
    Dette er litt dyre saker tror jeg men vet at denne produktserien skuffer ikke ;)
    DP1 koster 21K her til lands, de blokkene har jeg ennå ikke funnet pris på.
    Har selv lite erfaring med D-classe trinn, men disse tror jeg faktisk på, brokobla 500W i 8 Ohm skulle gi god kontroll på elementene.
    Må lese meg opp mere ;D Men Eximus er noe jeg tror kan være noe for meg.....

gismo

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

gismo skrev:
    ou812rh skrev:

OU812
    Om jeg har testet med en? Ja så klart, både med en på venste eller en på høyre side ;) Og i utgangspunktet kunne jeg levd med en også, men ville nok da ha jobbet litt mer med en event sentral plassering, kanskje en litt høyere deling (men veldig romavhengig) og ville nok hatt litt høyere volum på en alene ville jeg tro.
    Med 2 stk blir dette enklere syns jeg da jeg oppnår en bedre balanse i lyttrommet og da er det enklere å få de til å "forsvinne" helt ;D

gismo
    To suber er utvilsomt bedre enn én - men skal man først ha én ensom sub, er jeg enig med det du sier om sentral plassering. Jeg har omsider fått laget meg en spesialtilpasset stereobenk som tillater at suben plasseres nøyaktig midt på - og det låter av en helt annen verden sammenlignet med en sub som står litt på siden av det hele. Men hadde jeg hatt plass til to, hadde jeg nok prøvd det, ja....

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Gismo; jeg ser man har gjennoppdaget det eneste sanne progrock-bandet i de dype skoger. Jethro Tull ;)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.282
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Ulf-B skrev:
    gismo skrev:
    ou812rh skrev:

OU812

gismo
    To suber er utvilsomt bedre enn én - men skal man først ha én ensom sub, er jeg enig med det du sier om sentral plassering. Jeg har omsider fått laget meg en spesialtilpasset stereobenk som tillater at suben plasseres nøyaktig midt på - og det låter av en helt annen verden sammenlignet med en sub som står litt på siden av det hele. Men hadde jeg hatt plass til to, hadde jeg nok prøvd det, ja....
    Vi tenker likt og har hatt samme like opplevelser Ulf-B ;D

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.282
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

lars_erik skrev:
    Gismo; jeg ser man har gjennoppdaget det eneste sanne progrock-bandet i de dype skoger. Jethro Tull ;)
    Tja...de har nå alltid vært i hus, men som du sier lars_erik, da det for meg spilles litt "Tull" i perioder så gjennoppdages storheten også i sånne perioder ;D

gismo

C

Cyber

Gjest

gismo skrev:
    Ulf-B skrev:
    gismo skrev:
    ou812rh skrev:

OU812

gismo
    Vi tenker likt og har hatt samme like opplevelser Ulf-B ;D

gismo
    Enig med dere, men jeg har også meget gode erfaringer med å plassere sub nær en av frontene også, spesielt med fronter som klarer endel bass selv også.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.095

Det er kanskje plass til litt afrikansk savanne steminig i de dype skoger når Ian Anderson må ut og pusse fløyta og høgge litt ved?

I såfall kan Rokia Traorè - Bowmboî (indigo tamà productions LBLC 2594, 2003) være av interesse.
    her er det lekre harmonier, og spennende klanger med mye detaljer.

Lambchop - Is a Woman er liksom aldri feil.
    Utrolig stemningsfullt, og vakkert.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.282
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Powerpoint skrev:
    Det er kanskje plass til litt afrikansk savanne steminig i de dype skoger når Ian Anderson må ut og pusse fløyta og høgge litt ved?

I såfall kan Rokia Traorè - Bowmboî (indigo tamà productions LBLC 2594, 2003) være av interesse.

Da er dette tipset notert og skal sjekkes ut Powerpoint ;)
    Her er pluss grader, så nå hogger vi ikke ved ;D

gismo

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.095

gismo skrev:
    Powerpoint skrev:

gismo
    Nei, huff av meg.
    Hogge ved i plussgrader kan jo medføre at man blir svett andre steder enn på ryggen ;D

Hørte akkurat en interessant stemme på radioen - Lana Del Ray med låten Videogames.
    Så da hev far seg på nettet, og bestilte skiva "Born to Die" med frøkna.
    Hun synger med en noe uvanlig sonor stemme til quinde å være. Meget stemingsskapende.
    Ikke fullt så dramatisk som Barb Jungr.

Da får jeg pakke sammen, og komme meg inn til Tiggerstaden for å handle favoritt amarone vinen Il Sestante.
    Mn blir behagelig svimmel og sedatert av denne væsken 8)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.282
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Powerpoint skrev:
    gismo skrev:
    Powerpoint skrev:

gismo
    Nei, huff av meg.
    Hogge ved i plussgrader kan jo medføre at man blir svett andre steder enn på ryggen ;D

Hørte akkurat en interessant stemme på radioen - Lana Del Ray med låten Videogames.
    Så da hev far seg på nettet, og bestilte skiva "Born to Die" med frøkna.
    Hun synger med en noe uvanlig sonor stemme til quinde å være. Meget stemingsskapende.
    Ikke fullt så dramatisk som Barb Jungr.

Da får jeg pakke sammen, og komme meg inn til Tiggerstaden for å handle favoritt amarone vinen Il Sestante.
    Mn blir behagelig svimmel og sedatert av denne væsken 8)
    Da ønskes en god poltur med etterfølgende behagelig svimmelhet utover lørdagskvelden ;D

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.282
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Jan E gjør virkelig stas på Anne Gretes "Besøk" i denne versjonen, nydelig (19,5) :D

gismo

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn