gismo`s musikk-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.117
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Denne av R.W. har jeg gitt noe mere tid de siste dagene, må si at jeg også her liker mye av det han gjør :)
    Folder.jpg

flac

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.117
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    En deilig dag å ha litt fri på, nå når kontoret begynner å ta form så må her jobbes litt med lyd der inne ;)
    Nå er mine KEF Q100 på plass på veggen og ser sånn ut fra kontorpulten (beklager litt dårlig mob bilde).

DSC00002.JPG

Tenkte å drive disse med en sånn sak fra XTZ (2x40W D-klasse)

prod_1.jpg

prod_7.jpg

Så får jeg se om denne med sin int dac og et sånn lydprogram Dirac holder for pc-musikken
    eller om jeg må til med en bedre dac etterhvert :)

prod_4.jpg

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.117
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tore Hestbråten - Tankelaus tid / Bob Dylan Time Out Of Mind.

Som et innspill i Dyla- bølgen som herjer her på sentralen, iallefall i tråden "Hva lytter du til i dag" fikk jeg lyst til å si noen om en av våre innfødte fra Grue Finnskog som kastet seg på selveste onkel Bob sin Time out of mind. Denne kom ut i cd form høsten 2001.
    Jeg fant/fikk tips om denne kun for noen mnd siden, men må at denne er blitt spilt mye her i huset siden:)
    For de som vil høre på noen smakebiter så finnes det på denne linken under.
    Arve Heløy - Tore Hestbråten - Tankelaus tid by Store Studio AS on SoundCloud - Create, record and share your sounds for free

Forfatteren er som sagt født og er oppvokst på Grue Finnskog, men har "utvandret" til Hamarøy i Værøy kommune.
    Noe som nok er en strak motsetning til "våre dype skoger" her inne hos oss! Men det er vel derfor Tore valgte å oversette Dylan på nord-norsk i stede for på Solør-dialekt, men dette syns jeg Tore har klart med bravur!
    Her noen presseuttalelser og også noe oversatte tekster blandt linkene på denne siden.
    Musikk - Tankelaus tid

Til slutt en kort biografi av Tore:)
    'Kort biografi' av Tore Hestbr?ten

Så til de som kunne fatte intr, så ser den sånn ut og er en varm anbefaling fra undertegnede

51BjUWr1cxL__SS500_.jpg

gismo

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.282
    Sted
    Oslo
    @gismo: Gleder meg:). Ta forøvrig en titt i Manley tråden, så skjønner du at jeg stadig liker vinyl, eehh må like. Dyrt dette:cool:.

mvh

Hornet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    61
    Sted
    Elnesvågen
    Torget vurderinger
    17
    Audiophile 96kHz/24bit The Soul Sessions, Vol. 2 (Deluxe Edition) Fantastisk stemme :)
    HD00044003164260_185.jpg

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.117
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Inger Marie får det til å svinge hos meg, en moden flott stemme vi ikke hører for mye av.
    Dama er en av mine norske favoritt damer:)

gismo

Sist redigert:

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Som et innspill i Dyla- bølgen som herjer her på sentralen, iallefall i tråden "Hva lytter du til i dag" fikk jeg lyst til å si noen om en av våre innfødte fra Grue Finnskog som kastet seg på selveste onkel Bob sin Time out of mind. Denne kom ut i cd form høsten 2001.
    Jeg fant/fikk tips om denne kun for noen mnd siden, men må at denne er blitt spilt mye her i huset siden:)
    Arve Heløy - Tore Hestbråten - Tankelaus tid by Store Studio AS on SoundCloud - Create, record and share your sounds for free

Forfatteren er som sagt født og er oppvokst på Grue Finnskog, men har "utvandret" til Hamarøy i Værøy kommune.
    Noe som nok er en strak motsetning til "våre dype skoger" her inne hos oss! Men det er vel derfor Tore valgte å oversette Dylan på nord-norsk i stede for på Solør-dialekt, men dette syns jeg Tore har klart med bravur!
    Her noen presseuttalelser og også noe oversatte tekster blandt linkene på denne siden.
    Musikk - Tankelaus tid

'Kort biografi' av Tore Hestbr�ten

Så til de som kunne fatte intr, så ser den sånn ut og er en varm anbefaling fra undertegnede

Vis vedlegget 149329

gismo
    Det er fint på både Hamarøy og Værøy som hver seg er en kommune;)

Værøy ganske liten øy ligger ute i Lofotarmen mellom Røst og Mosken. Hamarøy er en større kommune som ligger på fastlandet dog sikkert med noen øyer her og der.

Det var dagens geografitime fra en som var en tur nordpå i sommer..........også en svipptur/retur med ferja Bodø/Moskenes.... var i Bodø 36 år siden sist og 40 år siden jeg var der i et år..............

Spanderer et bilde fra Moskenes fra ferjeturen dit.

Moskenes.jpg

Mvh.KW

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.117
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Musikk - Tankelaus tid

'Kort biografi' av Tore Hestbr�ten

Vis vedlegget 149329

gismo
    Det er fint på både Hamarøy og Værøy som hver seg er en kommune;)

Værøy ganske liten øy ligger ute i Lofotarmen mellom Røst og Mosken. Hamarøy er en større kommune som ligger på fastlandet dog sikkert med noen øyer her og der.

Det var dagens geografitime fra en som var en tur nordpå i sommer..........også en svipptur/retur med ferja Bodø/Moskenes.... var i Bodø 36 år siden sist og 40 år siden jeg var der i et år..............

Spanderer et bilde fra Moskenes fra ferjeturen dit.

Vis vedlegget 149882

Mvh.KW
    Takker hjertelig for informativ og korrigerende geografi leksjon KW;)
    Jeg ser at jeg leste litt fort og feil om Tore og har blandet noen kort.

"Dikteren Tore Hestbråten er ingen kostforrakter, og gjester ofte Værøy på grunn
    av tilgangen på uvurderlig tradisjonskost"

Skal ikke gjenta seg KW:cool:

gismo

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.072
    Inger Marie får det til å svinge hos meg, en moden flott stemme vi ikke hører for mye av.

gismo
    Lyrisk, melodiøst, vakkert, men akk så melankolsk Gismo.
    Den kjærligheten, den kjærligheten.....
    den dukker opp når man minst venter det, og vips så er den borte igjen om man ikke passer på å gå på Quindens programfil.
    Meg om det!

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.117
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

gismo
    den dukker opp når man minst venter det, og vips så er den borte igjen om man ikke passer på å gå på Quindens programfil.
    Meg om det!
    Er ikke uenig med deg i din beskrivelse, men noen ganger så blir jeg litt trigga av melankoliske kvinner:cool:
    Og det å gå på Quinders programfil har jeg nok nå lært meg etter noen tidligere forsøk Power`n:p

gismo

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.899
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

gismo
    Deler den med deg gismo,min favoritt også når det kommer til norske syngedamer :)

mvh

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.072

gismo
    Meg om det!
    Er ikke uenig med deg i din beskrivelse, men noen ganger så blir jeg litt trigga av melankoliske kvinner:cool:
    Og det å gå på Quinders programfil har jeg nok nå lært meg etter noen tidligere forsøk Power`n:p

gismo
    Vi er absolutt på bølgelende angjeldene betraktninger omkring QUINDEN Gismo.
    Nå ha vi begge levd noen år, og fått smake både dette og hint.
    Alt er slettes ikke nektar selv om det fremstår slik uansett kontekst.
    Den siste quinden jeg var innom var en sprudlende frøken, men problemet mitt var "at jeg holdt på å bli sprø av at hun ikke ville gå på min programfil".
    Ettertiden lærte meg at hun egentlig snakket om seg selv.
    Projisering kalles vist det.

Jeg slutter aldri og forundres over kvinnens ego som omfatter barna, familie og husværet når de går i krigen (allsetdsnærværende selvopptatthet).
    Som mann har du tapt i første sving fordi man stiller ærlig opp med kun sin egen selvopptatthet. Dette er genetisk gutter, så pass på Tiger`n er løs.
    "Punishment will follow!"
    Hilsen en sykemeldt nyoperert herre på odden, som kanskje har litt for god tid til refleksjoner i gråværet :rolleyes:
    Ja, ja drit og dra.
    Jeg må få lov til å være meg selv, selv om enkelte kanskje hadde foretrukket at operasjonen innbefattet fjerning fra halsen og opp :cool: moahahahaha....
    Men neida, I will haunt you!

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.117
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

gismo
    Meg om det!

gismo
    Vi er absolutt på bølgelende angjeldene betraktninger omkring QUINDEN Gismo.
    Nå ha vi begge levd noen år, og fått smake både dette og hint.
    Alt er slettes ikke nektar selv om det fremstår slik uansett kontekst.
    Den siste quinden jeg var innom var en sprudlende frøken, men problemet mitt var "at jeg holdt på å bli sprø av at hun ikke ville gå på min programfil".
    Ettertiden lærte meg at hun egentlig snakket om seg selv.
    Projisering kalles vist det.

Jeg slutter aldri og forundres over kvinnens ego som omfatter barna, familie og husværet når de går i krigen (allsetdsnærværende selvopptatthet).
    Som mann har du tapt i første sving fordi man stiller ærlig opp med kun sin egen selvopptatthet. Dette er genetisk gutter, så pass på Tiger`n er løs.
    "Punishment will follow!"
    Hilsen en sykemeldt nyoperert herre på odden, som kanskje har litt for god tid til refleksjoner i gråværet :rolleyes:
    Ja, ja drit og dra.
    Jeg må få lov til å være meg selv, selv om enkelte kanskje hadde foretrukket at operasjonen innbefattet fjerning fra halsen og opp :cool: moahahahaha....
    Men neida, I will haunt you!

Du skal være og skal fortsette å være deg selv Power`n, det er sånn vi liker deg;)
    Refleksjoner over alle de større og små kroker man er innom i livet er bare sunn kost for det som skulle befinne seg "der oppe".
    Tar meg ofte selv i at jeg noen ganger bruker både for mye tid og energi på nettopp dette:cool:

Godt de ikke tok mere oppover denne gangen Power`n, vi trenger deg med inntakt "topplokk"!!
    God bedring kjære venn:)

gismo

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.072
    Du skal være og skal fortsette å være deg selv Power`n, det er sånn vi liker deg;)
    Refleksjoner over alle de større og små kroker man er innom i livet er bare sunn kost for det som skulle befinne seg "der oppe".
    Tar meg ofte selv i at jeg noen ganger bruker både for mye tid og energi på dettopp dette:cool:

Godt de ikke tok mere oppover denne gangen Power`n, vi trenger deg med inntakt "topplokk"!!

gismo
    Takk for de gode ord Gismo.
    Jeg tar gladelig i mot.
    Det er godt jeg har litt leketøy her i stua, så jeg ikke driver og sutrer på sentralen hele dagen (bare litt inn i mellom).
    Pardon my french, men frøken ART G2 har siden sist fått seg en cryobehandlet Shunyata Phyton Helix strømkabel i hekken, og er storfornøyd med det slik hun byr seg blussende frem om dagen. Hva de driver med om natten tørr jeg ikke tenke på :rolleyes:

Det å ha digre tamponger i nesa kan ikke anbefales (selvfølgelig ei heller og opereres hvis man kan unngå det).
    Det å trekke tampongene dagen etter skal jeg ikke en gang gå inn på, men jeg tror deler av hjernen er der inne ennå!?
    Eier av nevnte hjerne er fremdeles noe usikker :rolleyes: men det vil vel over tid vise seg i all sin prakt på disse sider hva som er korrekt :cool:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.117
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tar meg ofte selv i at jeg noen ganger bruker både for mye tid og energi på dettopp dette:cool:

gismo
    Takk for de gode ord Gismo.
    Jeg tar gladelig i mot.
    Det er godt jeg har litt leketøy her i stua, så jeg ikke driver og sutrer på sentralen hele dagen (bare litt inn i mellom).
    Pardon my french, men frøken ART G2 har siden sist fått seg en cryobehandlet Shunyata Phyton Helix strømkabel i hekken, og er storfornøyd med det slik hun byr seg blussende frem om dagen. Hva de driver med om natten tørr jeg ikke tenke på :rolleyes:

Det å ha digre tamponger i nesa kan ikke anbefales (selvfølgelig ei heller og opereres hvis man kan unngå det).
    Det å trekke tampongene dagen etter skal jeg ikke en gang gå inn på, men jeg tror deler av hjernen er der inne ennå!?
    Eier av nevnte hjerne er fremdeles noe usikker :rolleyes: men det vil vel over tid vise seg i all sin prakt på disse sider hva som er korrekt :cool:
    Tror nok frøkna trives med denne Shunyata Phyton Helix i baken:cool: Noe hun ikke hadde for vane her hjemme hos meg:p
    De øvrige nattelige aktiviteter får du holde for deg selv Power`n........Men at dame er rød i kinna betviles ikke;)
    Sitter å nyter Inger Marie og hennes flotte versjon av "I will always love you"...:)
    Preikes!

gismo

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.072
    LEKKERT fra Inger Marie, ordentlig "blue mood"

Men Gismo, ikke si det til noen (fra en mealnkoliker til en annen), men denna tror jeg har potensiale til å bli virkelig stor mhp innlevelse og levd liv:

Bill Fay - Life is People (Dead Oceans 2012, DOCO61)
    Mannen var totalt ukjent for meg, men jeg snublet over den i Dagens Næringslivs lørdagsutgave hvor Audun Vinger anmelder den.
    Plutselig sto den foran meg i platehylla til Platecompaniet på Oslo City i dag
    Verdighet - en kulthelt vender tilbake etter 41 år sier AV. Det kan han trygt si.
    Første gjennomspilling har allerede satt spor i meg, og jeg tror den går rett hjem i de dype skoger.
    Lytt forbi de religiøse tekstene, og ta innover deg livsvisdommen.
    Bill Fay fortjener å bli kjent før han blir til støv.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.117
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Men Gismo, ikke si det til noen (fra en mealnkoliker til en annen), men denna tror jeg har potensiale til å bli virkelig stor mhp innlevelse og levd liv:

Mannen var totalt ukjent for meg, men jeg snublet over den i Dagens Næringslivs lørdagsutgave hvor Audun Vinger anmelder den.
    Verdighet - en kulthelt vender tilbake etter 41 år sier AV. Det kan han trygt si.
    Første gjennomspilling har allerede satt spor i meg, og jeg tror den går rett hjem i de dype skoger.
    Hallo;)

Takker for tips, den MÅ jeg sjekke ut skjønner jeg Power`n.
    Så lenge får jeg kose meg med ho Inger Marie (du vet ho er av god 57-modell kvalitet)
    så vi er "moden frukt" både Inger Marie og han gismo:cool:
    Snakkes!

gismo

Pst.....skal holde kjeft om Bill Fay....

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.117
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Da er denne på vei langt til skogs Power`n:cool:

gismo

51+3Afrn2+L__SS500_.jpg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hørte gjennom Fay på Spoty nå, ikke dumt det der. Fine melodier og tekster.
    Men, hvordan er innspillingen? Ble litt skeppisk........

Ellers er det svært så popp Inger Marie er disse dagene da. Her har også "For You" fått en del omganger på spilleren de siste dagene.
    Melankoli gjør meg faktisk ofte glad.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.117
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Ellers er det svært så popp Inger Marie er disse dagene da. Her har også "For You" fått en del omganger på spilleren de siste dagene.
    For å ta det siste først emotikon, Inger Marie har vært en av "mine damer" siden hun begynte å gi ut cd`er:)
    Hun er pop her i huset og kommer nok til å bli det, den siste (har alle 4 av henne) er intet unntak og jeg skjønner godt at hun spilles i flere hjem rundt omkring.
    Og som deg, hun gjør meg mere glad enn melankolisk;)

Bill Fay har jeg bare sjekket på nettet og har desverre ikke noe godt bilde av hvordan innspillingen er som sådan. Nå er cd bestilt så får jeg høre da den kommer:p
    Om dette er en dårlig innspilling så får jeg ta meg en tur ut av skogen og ut på "odden" for en alvorsprat med han der Power`n:cool:
    Mannen sitter jo mest hjemme om dagene og syns vel kanskje alt "låter fint"...:p

gismo

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.072

Innspillingen er aldeles ikke verst.
    Det hele er først spilt inn analogt i studio over 10 dager før tuklinga med digitalis kom inn i bildet.
    Mhp gjengivelse av stemme(r), og ikke minst piano tror jeg dere gutter kan få litt erigert pels her og der.
    Klangbildet er efter mitt skjønn tydelig hellende mot vinyl fra 70-tallet, og det passer meg midt i tryne.
    Innlevelsen til Bill er en nydelig bonus. Andre gangs gjennomlytting i dag bare hevet mitt inntrykk, spesielt spor 10: "Thank You Lord".
    Så bare ta turen ut på odden gutta.
    Jeg frykter intet!

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.072

gismo

Vis vedlegget 150217
    Jeg tror han har kommet for å bli, og vil sette spor Gismo.
    Husk å les innlegget i coveret.

Jeg ser for meg tunge julegraner, stjerneklart ute, 20 minus, dempet lys inne, fyr på peisen, en god amarone i glasset og så synger Bill slik at tid og sted opphører.
    Eller sett deg til med Levi Henriksens siste bok, og spill Bill.
    Jeg tror du skjønner hvor jeg vil henne.

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.117
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

gismo

Vis vedlegget 150217
    Jeg tror han har kommet for å bli, og vil sette spor Gismo.
    Husk å les innlegget i coveret.

Jeg ser for meg tunge julegraner, stjejneklart ute i 20 minus, dempet lys inne, fyr på peisen, en god amarone i glasset og så synger Bill slik at tid og sted opphører.
    Eller sett deg til med Levi Henriksens siste bok, og spill Bill.
    Jeg tror du skjønner hvor jeg vil henne.
    Jeg tror jeg helt klart vet hvor du vil henne Power`n og er spent på å høre denne når den kommer.
    Kan forhåpentlig være et album for de gode og stille stunder:)

gismo

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmmmm.....så jeg burde ta sjansen altså? Tenkte ikke på odden men gå til innkjøp ;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    For å ta det siste først emotikon, Inger Marie har vært en av "mine damer" siden hun begynte å gi ut cd`er:)
    Hun er pop her i huset og kommer nok til å bli det, den siste (har alle 4 av henne) er intet unntak og jeg skjønner godt at hun spilles i flere hjem rundt omkring.
    Og som deg, hun gjør meg mere glad enn melankolisk;)
    Har de fire i hus selv ;) og hun får mye spilletid inn i mellom. Kommer garantert til å kjøpe alt hun kommer til å gi ut.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.904
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lenge siden sist jeg stakk innom nå, gismo. Tenkte jeg skulle minne deg på vår herlige Radka Toneff.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.117
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    En annen liten godbit om man føler for nydelig musikk og samtidig ønsker å se på noe pent:)
    Litt "gøtt i glasset" en sen kveld, da er man der;)

gismo

Sist redigert:

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.147
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Ser det har lagt ut annonse på dinne Audio Physic, har du sett deg ut nye kandidater eller lufter du kun markedet?
    Har du tengt deg ned til Horten til neste helg, jeg har lagt planer for en liten tur dit på lørdag.

Ronny

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Gismophysic.jpg

Har du prøvd å sitte utenfor de, det må da bli trangt inni der og kanskje litt nære diskanten med øret.
    Dette er ikke hodetelefoner vøtt:)

Mvh.KW

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn