Gjort er gjort, og spist er spist.
Takk for god mottakelse med tipp topp bevertning og meget god lyd.
Det er såpass store forandringer hos Gismo siden jeg var her sist, at det er vanskelig for meg å si hva som har gjort HVA, for lyden.
Det har kommet til ny streamer/dac, nye kabler og en dobling av subwooferkapasiteten. I tillegg er det gjort en del med rommet. Alt dette er grundig dokumentert i tråden her.
Kortversjonen er at to (2)subwoofere får anlegget til å låte bedre enn tidligere(1).
Meget godt fundament i det meste som blir spilt her nå. Har hørt mer dynamisk og også tyngre bass i andre systemer, men dette spiller stort sett rent, og rydder formidabelt opp i lydbildet.
Jeg sier stort sett, for anlegget er ikke uten begrensninger, men de fleste vil være glad for å ha så bra bass som dette.
Gravis-subbene får de relativt små Guarneriene til å høres store ut. Satt sammen er det totalt heller ikke så lite høyttaler pr side.
HiFi Rose er ennå finere i aksjon enn på bilder. Hvordan den låter aner jeg ikke, da jeg kun har hørt den i dette anlegget i dag.
Har altså ingen holdepunkter eller noe å sammenligne med.
Det er ingenting som tyder på at den gjør noe galt. For meg gir den inntrykk av å gjengi
klart og nøytralt. Ikke noe ekstra "fett" eller "sukker", men heller ikke noe slør eller slikt en tenker på som digital "glare" eller ulyder i form av hardhet eller "kanter". Dette sier jeg utfra å ha spilt materiale jeg kjenner godt.
Den gjengir opptaket med de styrker og svakheter som er der.
En fryd å betjene, og besnærende flott skjerm.
For ikke å få skylda for å være korrumpert av bakervarer fra Evensen, må jeg nesten pirke litt.
Vi har ulike oppfatninger om hva som låter bra, og hva vi legger vekt på når vi lytter. Ikke minst drar man med seg noe av det en er vant til å høre i eget hus med sine egne greier. Musikkvalg og innspillinger spiller stor rolle. Å lytte på musikk er ingen objektiv øvelse.
Jeg har hørt anlegg som er bedre i stand til å gjengi klangfarger og fine nyanser. Jeg synes også at noe av det vi spilte låt mer tørt enn jeg er vant til hjemme.
Eksempel fra Tidal er Tanita Tikarams "Twist in my Sorbriety" fra hennes ACOUSTIC album. Også Nina Persson og Joje Wadenius versjon av "Brothers in Arms" mangler litt saft. Generelt kunne jeg ønsket meg litt mer kræsj og bang i cymbaler og slagverk. Litt mer bite i stratocasterne og litt mer luft i blåsere og brass i brassen.
Det er vel antagelig diskanten i Guarneri ene som kunne ha vært ørlite luftigere. (?)
Andre ting var helt praktfullt. F. eks Tom Waits "Take the Long Way Home" fra Bawlers-albumet i Orphans trilogien. "Brush The Blues" med Jeff Beck fra WHO ELSE var knallbra. Geoff Casteluccis "Sixteen Tons" og Paul Cauthens cowboy-disco; "Cocaine Country Dancing" fikk smilet på plass og foten i gang.
"Klappetesten", (kjent "målemetode" hjemme i Blåskogen
), viser tydelig at den delen av rommet hvor veggen er kledd med spiler responderer nokså forskjellig fra rommet ellers. Det var svært lite gjenklang når jeg klappet mot fronveggen. Hva spilene spesifikt gjør med lyden i det totale rommet, og om det er riktig/gunstig er umulig for meg å vite. Det blir bare gjetting, men det låter annerledes i rommet nå enn tidligere jeg har vært der. Gismo sier han opplever forbedring i form av større klarhet og ryddigere lydbilde.
Tida gikk alt for fort. Det var hyggelig å treffe både deg og sundkoien. Trivelig prat som alltid.
Det var artig å se og høre hva du har fått til med det "nye anlegget". Du har lagt ned mye fint arbeid i det estetiske, og det er lite å utsette på utførelsen. Ingen tvil om at du er veldig fornøyd med resultatet, og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor. Nå kan du ta det rolig de neste 100 år.
Takk for meg, Gismo.