gismo`s musikk-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.057
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Her hos oss har det gått ned fra 36 til 23 grader på dagtid. Selvfølgelig tøffe tak med 19 grader på natten, men som ekte mannfolk klarer jeg meg uten ved.
    Har du aldri tenkt dæ hemmat eller😅🤣
    Kos dæ tross de kalde nettene👍🏼😎

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.057
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Da har fått æren av å kose meg i «lydlandskapet» til Soundscape i opptil mange gode og koselige timer😉🎶

IMG_7079.jpeg

Mer om lyden seinere men det plaget meg absolutt ikke🤗

Måtte jo introdusere mannen for Innlandets (HiFi) Napoleonskake som tydelig falt i smak👍🏼

IMG_7077.jpeg

Takker og bukker for koselige 6 timer med musikk, kaffe og kake, deilig mat og meget hyggelige samtaler om ALT….musikk, lyd, hus/bygg, familie osv osv🤗

Du er hjertelig velkommen opp til Solør og Botilsrud når det skulle passe deg gode mann😉

gismo

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.691
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Da har fått æren av å kose meg i «lydlandskapet» til Soundscape i opptil mange gode og koselige timer😉🎶

Mer om lyden seinere men det plaget meg absolutt ikke🤗

Måtte jo introdusere mannen for Innlandets (HiFi) Napoleonskake som tydelig falt i smak👍🏼

Takker og bukker for koselige 6 timer med musikk, kaffe og kake, deilig mat og meget hyggelige samtaler om ALT….musikk, lyd, hus/bygg, familie osv osv🤗

Du er hjertelig velkommen opp til Solør og Botilsrud når det skulle passe deg gode mann😉

gismo
    Takker igjen for både besøket og invitasjon. Napoleonskaka sto til gull den - det er helt sikkert. Og det var ikke noe feil med Wienerbrødene heller 😋

Hyggelig og inspirerende og dele opplevelser og erfaringer - både om hi-fi/musikk , og veldig mye annet 🎶

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.057
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Da fikk jeg hentet hjem høst/vinter syssel😉
    Rett ut av esken på spisestue borden så de sånn ut🤗
    Større enn antatt live må jeg si med sine 33x20x33cm.
    6,5’’ bass/mellomtone og en 22mm dome.
    Bassrefleks i bakkant, dette blir morsomt😊

Enten meget hyggelig eller en viss nedtur er begge mulige alternativer😎
    Men om man setter det opp mot pris så skal det holde hardt om skuffelsen blir voldsom😉🤣

IMG_7090.jpeg

IMG_7091.jpeg

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.057
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Nå speller det karer😊

IMG_7098.jpeg

IMG_7111.jpeg

Har vel kjørt gjennom noen låter av ymse karakter og konstaterer at jeg ikke tok feil i Gøteborg tross litt påvirket av lunsj-øl etc😎

IMG_7106.jpeg

IMG_7108.jpeg

Der var jo disse koblet opp standalone opp mot en forholdsvis enkel amp/streamer.
    Her er de bare satt opp, koblet over kabler, ikke justert noe på sub etc, kun justert ned lyd da disse er lettere å drive.
    Kjørte en låt, justerte litt vinkling mot sweetspot og siden har jeg bare spilt😊

Sitter å smiler og små gliser av meg selv ( og sikkert noen andre åsså😎)…. Hva driver jeg/vi med egentlig?😅
    Dette er jo self ikke like bra som de ved siden av som koster 15 ganger mer, MEN….er dette samme regnestykket dårligere i lyd🥹😅

Å nei du…. Og de som har talere opp mor 50-100 gangen da, jo self bedre, har jo hørt dette selv men de aller siste promillene koster og svir mer enn det smaker menes helt klart herfra i skrivende ubetenksomme stund😇😂

IMG_7126.jpeg

I allefall en morsom hobby vi bedriver…. More to com😊

gismo

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    41.989
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Grattis gismo :) Så fine ut de men skal du kvitte deg med panelene? 🤔 Har ikke fulgt med her inne den siste uken

mvh

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    19.092
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med nye høyttalere @gismo 🤩 Hytte eller kontor anlegg du planlegger?

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.057
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Grattis gismo :) Så fine ut de men skal du kvitte deg med panelene? 🤔 Har ikke fulgt med her inne den siste uken

mvh
    Nei nei, dette er bare lekegrind motoren😉🤣
    Men dom speller som ei kule, med litt strøm i ræva så nærmest overprestere dom😎😅

På slikt som dette med litt volum, jøjje mæ😇😂

IMG_7122.jpeg

gismo

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.845
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dæskensen!
    Ska sei det tweakes hos @soundscape 😅 :cool:
    Manualer for å skape større tyngde i lydbildet har jeg ikke sett før.
    Dumbbell Dynamics tipper jeg leverandøren av disse tweaks heter?

Grattis med nye høyttalere @gismo
    Det er godt å se at det ikke er kun meg som er en rævdilter etter guru @Karmana :ROFLMAO::ROFLMAO:

mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.057
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Dæskensen!
    Ska sei det tweakes hos @soundscape 😅 :cool:
    Manualer for å skape større tyngde i lydbildet har jeg ikke sett før.
    Dumbbell Dynamics tipper jeg leverandøren av disse tweaks heter?

Grattis med nye høyttalere @gismo
    Det er godt å se at det ikke er kun meg som er en rævdilter etter guru @Karmana :ROFLMAO::ROFLMAO:

mvh
    Takker RoDa, man må jo leke sæ litt og herre Gud så morsomt og noen ganger kommer både smil og hakeslepp😅😎
    Tweaks hos sounsdscape (vekter)får’n utdype sjæl, men Napoleon fra Evensen den virket👍🏼🤗

gismo

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.205
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer!
    Jeg var forundra over prestasjonenene til QAcoustic i Gøteborg. I fht pris var det imponerende.
    De ulike modellene stod jo nærmest vilkårlig spredd utover på rekke. Absolutt ikke optimalt vil jeg tro. Relativt rimelig elektronikk var det også.
    IMG_20241114_213029.jpg

Man kan jo forvente at det låter enda bedre hjemme hos deg, så jeg forstår at den nybakte eieren er henrykt.

Bør funke knall i et TV oppsett, eller kanskje på Finnskogen? 🤔😊

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå speller det karer😊

Vis vedlegget 1074195

Vis vedlegget 1074196

Har vel kjørt gjennom noen låter av ymse karakter og konstaterer at jeg ikke tok feil i Gøteborg tross litt påvirket av lunsj-øl etc😎

Vis vedlegget 1074197

Vis vedlegget 1074198

Der var jo disse koblet opp standalone opp mot en forholdsvis enkel amp/streamer.
    Her er de bare satt opp, koblet over kabler, ikke justert noe på sub etc, kun justert ned lyd da disse er lettere å drive.
    Kjørte en låt, justerte litt vinkling mot sweetspot og siden har jeg bare spilt😊

Sitter å smiler og små gliser av meg selv ( og sikkert noen andre åsså😎)…. Hva driver jeg/vi med egentlig?😅
    Dette er jo self ikke like bra som de ved siden av som koster 15 ganger mer, MEN….er dette samme regnestykket dårligere i lyd🥹😅

Å nei du…. Og de som har talere opp mor 50-100 gangen da, jo self bedre, har jo hørt dette selv men de aller siste promillene koster og svir mer enn det smaker menes helt klart herfra i skrivende ubetenksomme stund😇😂

Vis vedlegget 1074199

I allefall en morsom hobby vi bedriver…. More to com😊

gismo
    Gratulere med nye talere @gismo !! (y):)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.057
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gratulerer!
    Jeg var forundra over prestasjonenene til QAcoustic i Gøteborg. I fht pris var det imponerende.
    De ulike modellene stod jo nærmest vilkårlig spredd utover på rekke. Absolutt ikke optimalt vil jeg tro. Relativt rimelig elektronikk var det også.
    Vis vedlegget 1074343
    Man kan jo forvente at det låter enda bedre hjemme hos deg, så jeg forstår at den nybakte eieren er henrykt.

Bør funke knall i et TV oppsett, eller kanskje på Finnskogen? 🤔😊
    Må vel si at detaljene fra Gøteborg lytten en nok litt utvisket men at jeg ble tatt på senga og ble sittende å bare smile og små humre husker jeg godt😊🤣
    At de med den elektronikken leverte såpass forundre meg også😅

Så JA blues, ikke rart jeg ble momentant henrykket og nærmest sittende å gape her hjemme😇🤣
    Spilt noe mere i dag og selvfølgelig går ikke alt opp i himmelen men til denne kostnaden så er vi affal oppe normal flyhøyde😇🤣🎶

IMG_7120.jpeg

Fungerte rimelig akseptabelt på litt roligere ting også😉

IMG_7118.jpeg
    IMG_7124.jpeg

Skal vel prøve å la de få enda bedre plassering etter hvert åsså👍🏼
    Be Diptyque flytte sæ litt ei stund og gi «de små» en mulighet til å spille på 1. laget noen dager/uker😊

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.057
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tidlig kaffe i dag😉😎
    En svensk gruppe med navn Stiftelsen kom for mitt øre tidligere dette året med en låt som på en måte satte litt spor.
    En tekst som fikk både litt tanker og ettertanker i sving😊
    Passet godt på mårraskvisten tell kaffen syns jeg🍮🎶

IMG_7133.jpeg

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.057
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Lyttetur til Lydlandskapet nede i Ski😊

Da har man endelig fått roet seg litt etter tøff tur ned dit, dvs turen ned på dagtid gikk fint tross mye tåke men hjem i mørket og tåke med sikt i perioder på max 40-50m ble litt slutsom for en pensjonist der synet er litt på retur😅🤣
    Heldigvis er ørene forholdsvis med ennå, selv om det der åsså stopper på drøye12k😎

Nok om det, ble møtt av en blid og hyggelig kar i døra og vi fant voldsomt fort tonen😉
    Alder likheten kunne kanskje ha en viss innvirkning….
    Det ble først hus utvendig, mye jobb utført med meget fint resultat👍🏼

Inne var dette et meget spennende hus som bar preg av Soundscape mange interesser utover HiFi og lyd. Kunst, interiør, lamper ( kom fort ut av tellinga😎) og masse annet spennende.
    Se bare på denne som møtte meg i den første stuen🤗

IMG_7078.jpeg

Og videre kunne man jo ikke unngå å legge merke til noen lamper da😉

IMG_7137.jpeg

Men vi skulle lytte, ikke se på interiør😅

Så turen gikk først innom spisestua der en smekker liten Aries røramp spilte på et par Roxan stativere med bidrag av en nyinnkjøpt liten flott Velodyne sub.
    Dette spilte nydelig avslappende og fullrange!!
    Deilig lyd der lyttetretthet ville vært et fremmedord🤗🎶

Så bar det inn i lydstuen, kaffen kom på bordet der medbrakt HiFi kake og wienerbrød fra Innlandet fikk bein å gå på😂
    Den falt vist i smak sjøl i Norde Follo😊
    Mye hyggelig prat om felles interesser og familie også.

Så var det hovedanlegget som skulle beskues lyttes til. Et flott oppsett som inkl de fleste kilder. Cd- transport, streamer og vinylrigger, altså mye mere komplisert enn hjemme på Botilsrud😉

IMG_7072.jpeg

IMG_7074.jpeg

IMG_7073.jpeg

Men men kunne jo ikke unngå å legge merke til 2 stk Montana talere da, bare litt lavere enn undertegnede😇 I tillegg stod det en god bamse av en Bowers & Wilkins med 2 stk 12’’ og en 1000w amp.

IMG_7070.jpeg

IMG_7071.jpeg

Denne stuen har en rimelig grei størrelse men allikevel slo det meg, før lytting, at med sånne talere….skulle de ha hatt ennå litt mere armslag rundt seg?
    Det ble spilt det meste, unntatt PF og DS😎
    Men alt fra Bremnes til Mahler🤣

IMG_7086.jpeg

Lyden:
    Meget behagelig med en flott balanse i lydbildet. Ikke så mye på oppover, men ALT var med, noe jeg mistenker gromgutten Mola Mola for å stå bak. Lite digitalt preg i dette lydbilde og med et tydelig analogt tilsnitt👍🏼
    Cd-transport via MM var helt klart vinneren i dette oppsettet!

Som streaming gutt slo det meg derimot at om en litt eldre Auralic hadde byttet plass med en noe mere oppegående og nyere streamer…. Kunne vi da ha vært oppe å luktet på cd-transport via samme MM boks?
    Svaret fikk vi jo ikke da og lar det bare henge igjen i lufta hos Soundscape 😇😅

En utrolig lekker Garrard vinylspiller stod der også, ble spilt litt vinyl, spilte ryddig, støyfritt og pent men ble noe flat og litt tynn i min ører! Nådde ikke opp til cd riggen etter min mening..
    Her kommer det rett ut fra levera, men står på dette med at ærlighet varer lengst og at smaken er som baken😅🤣

Så var det dette med preferanser da, de fleste av oss bærer jo med seg dette som oftest hjemme i fra, om vi vil eller itte. Riktig eller feil, kommer helt an på hvem du spør😉

Dette her var likanes lyd, deilig å høre på men også annerledes!
    Flott balanse, moderat dyptgående bass som faktisk opplevdes ren, sier dette pga at jeg var litt skeptisk i forkant, da jeg noen ganger har hørt store talere (stor kasse) meg feks som her 4 x10’’ tommere har kunnet, etter egen smak, hørt tendenser til litt «sirompa» bass😎 Men har hadde Chorden et godt grep så jeg slapp heldigvis unna her🤣
    Oppover meget behagelig, ikke noe som plaget, men kanskje litt mindre på enn vanen hjemmefra.
    Vokaler lå litt lenger bak/inn i talere/lydbilde.
    Dypbde/3D var svært bra, bedre enn hjemme, men bredden var smalere enn hjemme!
    Men dette har jo mye med hvordan man tuner lyden, vinklinger, avstander og noe ganger rommet, sånn er det alltid😉😊🎶

Vi rakk også en nydelig måltid i den koselig spisestuen og både prat og timer fløy avgårde.
    Så igjen må jeg både takke, bukke og si at dette var drøye 6 meget hyggelige timer V.
    Du er som sakt hjertelig velkommen oppover ved en annen anledning🤗

gismo

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.691
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg synes det var noe kjent med de bildene ja :unsure: :LOL: Artig å lese din oppsummering på trykk selv om vi diskuterte mye frem og tilbake under besøket.

Du spiller jo på en helt annen type høyttaler nå , og jeg har hatt besøk av "horn"-folk i senere tid også. Min erfaring (og andre besøkende ) er at det finnes flere veier til Rom. Med det mener jeg at riktig satt opp og tunet/matchet , så låter det ikke lenger horn / paneler / apekister / whatever - men man snakker først og fremst om forkjellige nyanser i musikken . Litt forskjellig opplevelse av romfølelse/perspektiv - og litt forkjellige klangnyanser i instrumenter. Men , det man diskuterer er nettopp opplevelsen av musikk - og ikke høyttalerprinsipper . Og da er man på rett spor . Det er MUSIKKopplevelser det bør dreie seg om. Analogt eller digitalt - rør eller transistor - klasse A , AB , D - det spiller mindre rolle egentlig så lenge det er gjort riktig.

Og som du sier så leder CD mediet her - mye fordi det er der jeg har lagt ned de største ressursene. Og Tambaqui er vrien å utfordre , nesten uansett prisklasse.

Hyggelig var det i alle fall - ingen tvil om det ! 🎶

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.057
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Jeg synes det var noe kjent med de bildene ja :unsure: :LOL: Artig å lese din oppsummering på trykk selv om vi diskuterte mye frem og tilbake under besøket.

Du spiller jo på en helt annen type høyttaler nå , og jeg har hatt besøk av "horn"-folk i senere tid også. Min erfaring (og andre besøkende ) er at det finnes flere veier til Rom. Med det mener jeg at riktig satt opp og tunet/matchet , så låter det ikke lenger horn / paneler / apekister / whatever - men man snakker først og fremst om forkjellige nyanser i musikken . Litt forskjellig opplevelse av romfølelse/perspektiv - og litt forkjellige klangnyanser i instrumenter. Men , det man diskuterer er nettopp opplevelsen av musikk - og ikke høyttalerprinsipper . Og da er man på rett spor . Det er MUSIKKopplevelser det bør dreie seg om. Analogt eller digitalt - rør eller transistor - klasse A , AB , D - det spiller mindre rolle egentlig så lenge det er gjort riktig.

Støtter deg helt i dit svar her Soundscape, vi har masse forskjellig utstyr, kilder, rom, akustikk osv osv. Men ender til slutt opp i opplevelser av musikk, den kan som alt annet oppleves forskjellig hos oss, heldigvis😎
    Det andre store poenget mener jeg er at det finnes ingen fasit på dette, dette er hverken matematikk eller kjemi, det er følelser!!
    Ellers hadde det blitt en stereotyp kjedelig verden🤗🎶

gismo

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.660
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13

Og som du sier så leder CD mediet her - mye fordi det er der jeg har lagt ned de største ressursene. Og Tambaqui er vrien å utfordre , nesten uansett prisklasse.

Støtter deg helt i dit svar her Soundscape, vi har masse forskjellig utstyr, kilder, rom, akustikk osv osv. Men ender til slutt opp i opplevelser av musikk, den kan som alt annet oppleves forskjellig hos oss, heldigvis😎
    Det andre store poenget mener jeg er at det finnes ingen fasit på dette, dette er hverken matematikk eller kjemi, det er følelser!!
    Ellers hadde det blitt en stereotyp kjedelig verden🤗🎶

gismo
    Neste gang får du ta med streameren din Gismo :)
    Sound bruker vel AES/EBU-kabel fra CD-transport til Mola Mola, og streameren din har samme utgang. Så da kan kabel lett byttes frem og tilbake for identisk sammenligningsgrunnlag 👍

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.057
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Litt videre til hjemtrakter igjen🤣

Nå fikk Q Acoustics låne plassen til Diptyque som får stå på innbytterbenken litt😅

Åja da, de elsker å være på 1. laget gitt😂🎉

Uten å gi talere en sjanse vet man ikke som bor inni en liten billig kropp😅👍🏼🎶
    Blir nesten itte klok på detta je, hadde jo Sf Guarneri på sammeplassen, 100k og nå disse til drøye 5k…….jo da, det er en klar forskjell!
    ……men endå som svenskene sier🥹😉

IMG_7141.jpeg

IMG_7149.jpeg

Håper itte dessa her surner tell og blir grinete nå da😎😂😂

IMG_7146.jpeg

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.057
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Se der ja! Da er det bare å få skjermbrettene inn på omkledningsrommet og kjøpe inn et par sonus faber igjen :cool:

mvh
    Hehe RoDa, blir nukk itte Sf en gang tell
    nå nei….var veldig gode men litt «kjedelig» i lydsignatur/spillestil😅😇
    Hører dårligere etter hvert så her kreves nok litt «friskere og sprekere» lyd i fremtiden😎🥹

Disse skjermbrettene får nok bli her men er bare midlertidig satt på innbytterbenken🤣

IMG_7151.jpeg

gismo

Sist redigert:

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    976
    Tipper det ikke tar "votter og vår" før panelene gjeninntrer hedresplassen. Positive førsteinntrykk innhentes og avløses som oftest av begrensningenes åpenbaring, der det uomtvistelig må være spart på vesentligheter som god komponentkvalitet..... Meg om det sef.🫣 K

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.057
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tipper det ikke tar "votter og vår" før panelene gjeninntrer hedresplassen. Positive førsteinntrykk innhentes og avløses som oftest av begrensningenes åpenbaring, der det uomtvistelig må være spart på vesentligheter som god komponentkvalitet..... Meg om det sef.🫣 K
    Panelene SKAL inn igjen, aldri vært annen tanke men morsomt å teste og særlig når man blir tatt litt på senga ihht pris/prestanda…. Lek og morrofaktor må man unne sæ innimellom K😉🤣
    Men de får nok bli i huset et sted😎

gismo

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn