Lyttetur til Lydlandskapet nede i Ski
Da har man endelig fått roet seg litt etter tøff tur ned dit, dvs turen ned på dagtid gikk fint tross mye tåke men hjem i mørket og tåke med sikt i perioder på max 40-50m ble litt slutsom for en pensjonist der synet er litt på retur
Heldigvis er ørene forholdsvis med ennå, selv om det der åsså stopper på drøye12k
Nok om det, ble møtt av en blid og hyggelig kar i døra og vi fant voldsomt fort tonen
Alder likheten kunne kanskje ha en viss innvirkning….
Det ble først hus utvendig, mye jobb utført med meget fint resultat
Inne var dette et meget spennende hus som bar preg av Soundscape mange interesser utover HiFi og lyd. Kunst, interiør, lamper ( kom fort ut av tellinga
) og masse annet spennende.
Se bare på denne som møtte meg i den første stuen
Og videre kunne man jo ikke unngå å legge merke til noen lamper da
Men vi skulle lytte, ikke se på interiør
Så turen gikk først innom spisestua der en smekker liten Aries røramp spilte på et par Roxan stativere med bidrag av en nyinnkjøpt liten flott Velodyne sub.
Dette spilte nydelig avslappende og fullrange!!
Deilig lyd der lyttetretthet ville vært et fremmedord
Så bar det inn i lydstuen, kaffen kom på bordet der medbrakt HiFi kake og wienerbrød fra Innlandet fikk bein å gå på
Den falt vist i smak sjøl i Norde Follo
Mye hyggelig prat om felles interesser og familie også.
Så var det hovedanlegget som skulle beskues lyttes til. Et flott oppsett som inkl de fleste kilder. Cd- transport, streamer og vinylrigger, altså mye mere komplisert enn hjemme på Botilsrud
Men men kunne jo ikke unngå å legge merke til 2 stk Montana talere da, bare litt lavere enn undertegnede
I tillegg stod det en god bamse av en Bowers & Wilkins med 2 stk 12’’ og en 1000w amp.
Denne stuen har en rimelig grei størrelse men allikevel slo det meg, før lytting, at med sånne talere….skulle de ha hatt ennå litt mere armslag rundt seg?
Det ble spilt det meste, unntatt PF og DS
Men alt fra Bremnes til Mahler
Lyden:
Meget behagelig med en flott balanse i lydbildet. Ikke så mye på oppover, men ALT var med, noe jeg mistenker gromgutten Mola Mola for å stå bak. Lite digitalt preg i dette lydbilde og med et tydelig analogt tilsnitt
Cd-transport via MM var helt klart vinneren i dette oppsettet!
Som streaming gutt slo det meg derimot at om en litt eldre Auralic hadde byttet plass med en noe mere oppegående og nyere streamer…. Kunne vi da ha vært oppe å luktet på cd-transport via samme MM boks?
Svaret fikk vi jo ikke da og lar det bare henge igjen i lufta hos Soundscape
En utrolig lekker Garrard vinylspiller stod der også, ble spilt litt vinyl, spilte ryddig, støyfritt og pent men ble noe flat og litt tynn i min ører! Nådde ikke opp til cd riggen etter min mening..
Her kommer det rett ut fra levera, men står på dette med at ærlighet varer lengst og at smaken er som baken
Så var det dette med preferanser da, de fleste av oss bærer jo med seg dette som oftest hjemme i fra, om vi vil eller itte. Riktig eller feil, kommer helt an på hvem du spør
Dette her var likanes lyd, deilig å høre på men også annerledes!
Flott balanse, moderat dyptgående bass som faktisk opplevdes ren, sier dette pga at jeg var litt skeptisk i forkant, da jeg noen ganger har hørt store talere (stor kasse) meg feks som her 4 x10’’ tommere har kunnet, etter egen smak, hørt tendenser til litt «sirompa» bass
Men har hadde Chorden et godt grep så jeg slapp heldigvis unna her
Oppover meget behagelig, ikke noe som plaget, men kanskje litt mindre på enn vanen hjemmefra.
Vokaler lå litt lenger bak/inn i talere/lydbilde.
Dypbde/3D var svært bra, bedre enn hjemme, men bredden var smalere enn hjemme!
Men dette har jo mye med hvordan man tuner lyden, vinklinger, avstander og noe ganger rommet, sånn er det alltid
Vi rakk også en nydelig måltid i den koselig spisestuen og både prat og timer fløy avgårde.
Så igjen må jeg både takke, bukke og si at dette var drøye 6 meget hyggelige timer V.
Du er som sakt hjertelig velkommen oppover ved en annen anledning
gismo