Diverse Gitarutstyr og stæsj

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Tele’n på bildet nede til venstre er vel en litt moddet FMT, er det ikke?
    Har en tilsvarende selv .
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det stemmer. Utgangspunktet er en FMT, men absolutt all hardware og elektronikk er byttet til en annen klasse. Instrumentet i seg selv holder dessverre ikke helt ønsket kvalitet, men det er en morsom gitar likevel.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Min er original med unntak av push/pull bryteren som jeg byttet og stemmeskruene.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Siden de som ikke spiller et instrument ikke er verdt å spørre, så spør jeg her. Hva tenker vi om denne listen?
    Greit nok, Jimi er en stor gitarist, men førsteplass?
    Og Chuck Berry topp tre???
    Joni Mitchell på 9? What? Hun er vel en singer-song-writer, ikke en gitarist?
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Idiotliste. Skummet raskt gjennom og fant ikke verken Vai, Satriani, Petrucci eller Bettencourt på topp 50. Mens en middelmådighet som James Hetfield er på lista.

    Og så ser de jo helt bort i fra alle de strålende jazzgitaristene...og Steve Lukather...hvor er han...? Hjelpemeg.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Idiotliste. Skummet raskt gjennom og fant ikke verken Vai, Satriani, Petrucci eller Bettencourt på topp 50. Mens en middelmådighet som James Hetfield er på lista.

    Og så ser de jo helt bort i fra alle de strålende jazzgitaristene...og Steve Lukather...hvor er han...? Hjelpemeg.
    Hva med George Benson, Tom Scholz, og Neal Schon? Mark Knopfler på 96???? Jeg skjønner ikke kriteriene. Makan til tulleliste har jeg sjelden sett.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan forstå at Joni kommer litt opp på en slik liste, men på langt nær så høyt.
    Og - Ritchie Blackmore på 75 plass sier jo det aller meste.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Kan forstå at Joni kommer litt opp på en slik liste, men på langt nær så høyt.
    Og - Ritchie Blackmore på 75 plass sier jo det aller meste.
    Hmmmm, hvorfor skulle Joni være på en slik liste i det hele tatt? Var hun en spesielt god gitarist? Siden jeg hverken er en fan eller har hørt mye på henne, så spør jeg :) dersom en spesiell spillestil og teknikk på akustisk gitar er kriterier, så burde vel Lindsey Buckingham være langt foran?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    :) Readers Poll i DownBeat og RollingStone er allmenn avstemning som ofte er de som ikke spiller instrument selv og de som tror de kan :). Det er mange mere ukjentet som er mist like gode og kansje bedre. Stort sett rock og blues gitarister på denne listen. Jeg liker aller best jazz gitarister. Synes ellers at Jeff Beck er den som har imponert mest av de innen Rock. Kunne ha vært blant de 3 fremste. Det som noen har nevnt om hans gitarspill er ''perfect pitch'¨og den kontroll han har på tonen når han bruker vibbstangen og tone kontrollen. Helt fantastisk! Han var også en fan av Roy Buchanan og har kommentert Terje Rypdal sitt spill i Guitarplayer magasine. Det er heller ikke så mange som kan kalles guitar genier. Jeg vil holde fram Lenny Breau som behersket flere stilarter fullt ut. Hvis det er en som spillte klokkereint, så var det han med alle disse overtonene (harpharmonics) som de fleste seriøse gitarister kjenner til. Det gelder de fleste stilarter.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hmmmm, hvorfor skulle Joni være på en slik liste i det hele tatt?
    Du får google og sjekke ut litt. Det burde ikke være kun VM i shredding og powerchords som gjør om du er med på rankinger, eller ikke.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Og hvor skulle vi plassere Knut Reiersrud på lista?

    Tullete synes , beste gitarist, beste vokalist, beste pianist og beste blåser. mange gode og de er forskjellige og det liker vi.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Jeff Back har gjort mye bra ja. Han var mester på ikke spille perfect pitch også. Ved dra tonene slik at de var på grensen til å bli provoserende fikk han fram kontraster ikke mange våger seg på.

    Men slike lister blir vel bare tull. Når man blander influensere og teknikere hvordan skal man velge hva som er best? Bland de topp 50 er det ikke mange som kan måle seg med dagens mange dyktige gitarister. Men de virker alle være flike artister og influensere som også spilte gitar. Artikkelen kunne muligens hatt en bedre overskrift?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.517
    Antall liker
    35.410
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hmmmm, hvorfor skulle Joni være på en slik liste i det hele tatt? Var hun en spesielt god gitarist? Siden jeg hverken er en fan eller har hørt mye på henne, så spør jeg :) dersom en spesiell spillestil og teknikk på akustisk gitar er kriterier, så burde vel Lindsey Buckingham være langt foran?
    Kreative akkorder og odde harmonier. Kanskje ikke den teknisk beste, men mye «hva er det der?»

    Som andre har sagt: Tulleliste. Tydeligvis avgrenset til et nokså smalt rock/blues-segment. Hvor er Pat Metheny? Francisco Tárrega? Xuefei Yang?
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Litt kvalitetstid på en søndag i mitt lille hjemmestudio/gitarrom. Tester min nye Bad Cat forsterker som er min andre fra dette entusiast merke fra California . Dette er en 45W rørforsterker med EL 34 rør i utgangen med utrolig flott , nesten 3D /gjennomsiktig lyd i toppen uten å bli for hard eller påtrengende. Forsterkeren har også veldig flott respons og dynamikk som gjør den til en drøm å spille på enten jeg bruker mine stratocastere/single coil eller Les Paul med humbuckere. ..:)

    IMG_6622.jpg
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    9.765
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Dette blir litt smalt, men tråden er vel smal i utgangspunktet. :) Så her er en liten anbefaling for alle som trenger en akustisk preamp, EBS Stanley Clarke signature acoustic preamp. Den er eneste jeg kjenner til som tilbyr mer eller mindre det samme som Grace Design Felix, men til en brøkdel av prisen.

    Jeg bruker noen ganger en kombinasjon av pickup og mikrofon på kontrabassen, og da funker denne aldeles strålende. Eller som akkurat nå bruker jeg kontrabass med kun pickup på den ene kanalen, og plugger elbassen i den andre for én låt. Preampen går så til en aktiv monitor, i tillegg går det balansert signal til miksebordet.

    Jeg bruker den imidlertid mest på akustisk gitar. Uansett hva jeg har prøvd den på så har den så langt prestert veldig bra. Det låter flott, ingen støy, enkel og effektiv EQ, og lett å adressere feedback.

    Tenk å glede seg sånn over en liten boks. :cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Imponerende og flott, men...
    ..."misfargingen" nede bak stolen?
    Var ikke der på bildet i innlegg #740 ?
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Imponerende og flott,
    Takk :cool:

    men...
    ..."misfargingen" nede bak stolen?
    Var ikke der på bildet i innlegg #740 ?
    :confused: Jeg rota det til under påføring av shellac. Først oppstod en stor gul spot ved siden av der hvor jeg forsøkte påføre lakken. Og så bare eskalerte katastrofen. Jeg bestemte meg for å beholde feilen istedetfor å starte helt på nytt. Særpreg og levd liv, liksom..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn