Er dette treblemaker, eller noe i den dur?Almost the right thing
Vis vedlegget 896329
Steike, jeg er imponert! Er det ett byggesett, eller gjør du alt fra grunnen?Her er hva jeg sysler med for tiden. Bygger Dreadnought.
Vis vedlegget 911419
Alt fra bunn. Bygger alle jiggene selv. Holdt på med dette i 14 måneder nå.Steike, jeg er imponert! Er det ett byggesett, eller gjør du alt fra grunnen?
Tøft! Er det gran og rosentre, D28-klone?Her er hva jeg sysler med for tiden. Bygger Dreadnought.
Vis vedlegget 911419
Granlokk (Kanadisk Adirondac) og sider/bunn i Bhilwara.Tøft! Er det gran og rosentre, D28-klone?
Slik sett tenker jeg en mygg teipet fast slik at den er justert et sted mellom 12 bånd og lydhullet på en akustisk gitar muligens har bra potensiale til å fange lyden slik man kjenner den fra innspillinger.Er det noe jeg er allergisk mot så er det akustiske instrumenter som er (forsøkt) forsterket, hvor resultatet er noe som i alle fall ikke minner mye om hvordan instrumentet egentlig låter.
Hvor i landet mer spesifikt?Ja, vet om Gulden bl.a. men lurte på om folk har erfaring med andre. Gjerne som har hatt en del LP'er innom.
Jeg bor i Kongsberg, men er ganske ofte nedover og innover mot Oslo og Lørenskog f.eks. Og det er sikkert mange som får til det her, jeg vil bare ha en god følelse når jeg leverer den fra meg og visshet om at den er i trygge hender siden den er gammel og sikkert litt mer ømfintlig p.g.a. alder og slitasje. Eller, jeg er rett og slett litt nevrotisk når det gjelder gitaren min.Hvor i landet mer spesifikt?
Pinehome guitars ikke bare lager, men fikser gitarer også mener jeg.
I Oslo-området er det flere.
Peghole reamer er lagd til denne oppgaven, der man kutter bare litt om gangen til man får plass til hylsen.
Hva med justering av sadel på stolen ( tenkte på klirrrrr )Denne skal værra med mæ heim i natt En Sigma DM-18, ren Martin D-18 kopi, men med laminat i sarg og bunn. Men låter helt fortreffelig. Laget i Kina, men byggekvaliteten er førsteklasses. Dette er den eldre utgaven fra 2015 eller noe sånt med palisander gripebrett og stol. De nye har micarta, som er et syntetisk materiale. Veldig god å spille på, selv med 013-strenger. Litt klirr i 10. bånd på E-strengene, men det er lett å slipe til. 3500 brukt på Finn. Eget sete til den på flyet (140 kr).
Vis vedlegget 924192
Flis vet jeg ikke hva er Men det er altså bare to punkter hvor det er litt klirring. Det trengs bare en bitteliten fret level på tiende bånd. Løfter jeg sadelen, går jo det utover den generelle spillbarheten (høyere strenger), og det vil jeg jo ikke.Hva med ny flis eller løfte den gamle litt på sadel ?
Mente ikke det var lurt løfte hele sadel men flisa koster jo ingen penger , tanken var file opp nye spor på ny sadel da kan du høyde justere .Flis vet jeg ikke hva er Men det er altså bare to punkter hvor det er litt klirring. Det trengs bare en bitteliten fret level på tiende bånd. Løfter jeg sadelen, går jo det utover den generelle spillbarheten (høyere strenger), og det vil jeg jo ikke.
Altså, med flis mener du kanskje sadel (saddle), og når du sier sadel mener du stol (bridge)? *Hilsen forvirret*Mente ikke det var lurt løfte hele sadel men flisa koster jo ingen penger , tanken var file opp nye spor på ny sadel da kan du høyde justere .
Kan jo være rod stanga på halsen er justert for hard ( redusere med en kvart omdreining pr gang du justerer la halsen hvile 3 dager til ende ) helt til herremannen blir fornøyd . Mvh Alt annet en file bånd forslagskasse hehe
Ja, det er vel bare å ta en linjal og legge den oppå båndene og se etter bånd som er for høye, regner jeg med?Det er jo enkelt å måle seg frem til om enkelte frets er for høye, eller om "problemet" ligger et annet sted. Om det er slik at 1 - 2 frets er litt høye - så er jo levelling av de riktig måte å håndtere saken på.
Man bytter jo ikke sadel, stol, eller justerer om halsen av en slik grunn.