Diverse Gitarutstyr og stæsj

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er en BSM Spice Box, og er en «blåkopi» av Dark Stillwell’s MTC (Master Tone Control) som han lagde og monterte i Blackmore’s gitarer fra slutten av 70-tallet. Og ja, det er en passiv enhet som har innvirkning på tonen under volume roll-off.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^
    Jeg har montert Treblemaker i 2 av mine gitarer, og de fungerer etter hensikten - som en treble-bleed (én kondensator og én motstand m/gitte verdier).

    MTC´n EQ´r tonen på en annen måte enn kun å bevare diskant.

    Dawk bygget noen MTC´r som ble solgt, før han gikk bort. Da samtlige var fylt med epoxy var det ikke uten videre enkelt å finne ut hvordan den var konstruert, og hvilke verdier det var på de ulike komponentene, men BSM hever at de kjøpte 2 stk som ble "dissekert", målt og testet, og de hevder at den skal være lik og består av noen motstander, kondensatorer og en spole. BSM har også fylt sine med epoxy, og utgir heller ikke verdier eller hvordan komponentene er koblet.

    Den originale MTC:
    MTC unit.png

    BSM Spice Box (bilde fra nett):
    spice-box.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    NAD
    253ADD75-2594-46BA-831C-6E9266F4831B.jpeg
    Vurderte å kjøpe en slik for noen år siden, men det ble aldri noe av.
    Men, nå dukket det opp en brukt til ok pris, så da slo jeg til.
    Blir et greit kompliment til mine Engl’s når jeg vil ha litt Fender sound :)
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.493
    Antall liker
    9.827
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Kom på at jeg har en Fender Tone Saver liggende, den må bare loddes på plass i Straten.

    Så var det å huske hvor jeg la den...:unsure:

    Skal nok finne den, og gleder meg egentlig til å få testet ut. Men fokuset er 98% akustisk for tida, frustrerende innkjøp og returer til tross.

    Får lodde litt og rapportere når alt er klart.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    X2´n synes jeg låter overraskende greit til å være en hybrid (1 stk 12AX7 og 2 stk 6L6).
    Kanal 1 er en ren clean-kanal som kun benytter tonekontrollene og effektene (Delay, Reverb, Chorus og Tremolo), mens kanal 2 har både gain og volum og tilgang til de 16 forskjellige Voicing´s som ligger pre-definert.
    Disse kan igjen endres via softwaren FUSE, som kan lastes ned. FUSE supporteres ikke lenger av Fender, men funderer i sin sist oppdaterte versjon.
    En annen tweak, som kan være høyst aktuell å prøve, er å bytte ut 12AX7 med 12AT7.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.493
    Antall liker
    9.827
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Har gode erfaringer med 5751 rør også. Litt høyere gain enn AT7, men merkbart lavere enn AX7. 100/70/60 er gainnivåene om jeg husker rett.

    En stund siden sist jeg kjøpte rør nå, men det pleide å være ganske god tilgang på 5751 til hyggelige priser.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.493
    Antall liker
    9.827
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg har lyst til å gjøre litt opptak, først om fremst akustisk gitar. Har audio interface fra Behringer, et par mikrofoner og ellers det
    som skal til bortsett fra software.

    Noen anbefalinger? Enkelt og brukervennlig er helt avgjørende, er det bare litt komplisert å sette seg inn i mister jeg lysta før jeg er
    i gang. :)

    Har en gammel imac jeg tror kan reddes, den er det garageband på. Antar det gjør jobben, men jeg har ikke brukt det så usikker på
    hvor lav terskelen er.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Relativt enkelt å komme i gang med Garagebang. Jeg er «nada» på slikt, men får til å lage både backing, enten via midi, eller ved bruk av loops som ligger i Garageband, og gjøre opptak med gitar enten rett i lydkortet eller micet opp. God online brukerveiledning også.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da fikk jeg endelig roen over meg til å modde litt.

    a) Slipe ned for høye sadelskruer:

    IMG_3365.jpg

    b) Tilpasse nut til tykkere stenger:

    IMG_3366.jpg

    Disse:
    IMG_3290.jpg
    Det resulterte også i at truss rod´n måtte strammes litt.

    c) Montere kobberfolie:

    IMG_3370.jpg

    d) Montere Spice Box. Det var akkurat plass:

    IMG_3374.jpg

    Har hatt kobberfolie under plekterbrettet en stund, og så at silikongummien "reagerer" med kobberet ?!? Måtte bytte samtlige, men da til en annen type gummislange jeg hadde liggende:

    IMG_3368.jpg

    Samtidig loddet jeg om neck pick up´ n fra full til tapped coil. Litt "fyldigere" tone, og bedre balanse mot bridge som fortsatt har full coil.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Litt av et prosjekt å gå på, men det ser ut til at du har full kontroll på det der:)
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.493
    Antall liker
    9.827
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Er det noe jeg er allergisk mot så er det akustiske instrumenter som er (forsøkt) forsterket, hvor resultatet er noe som i alle fall ikke minner mye om
    hvordan instrumentet egentlig låter. Jeg brukte en DPA4099 noen år, og det låt jo aldeles fortreffelig men ulempene ble for mange. Feedback og stressede
    lydmenn gikk igjen. :)

    Jeg kjøpte nylig en Mojotone NC-2. Det er en magnetisk pickup med en liten kondensatormic på som kan skrus helt av eller blendes inn etter behov. Den må
    jeg si imponerer, låter langt mer naturlig i mine ører enn veldig mye annet. Men jeg har ennå ikke testet LR Baggs Lyric, det må jeg nok på et eller annet tidspunkt. :)

    Apropos LR Baggs, nå har jeg en Voiceprint DI på vei. Impulse respons har jeg aldri prøvd før, men det er jo til dels imponerende resultater. Har snust litt på en ToneDexter en stund, men de er vanskelige å få tak i for tiden. De krever også skikkelige micer og opptak av instrumentet.

    Voiceprint DI bruker iphone som jo er uendelig mye enklere.

    Nå er dette reklame så litt forbehold må man ta, men det er ganske imponerende dette her:


    Trey Hensley er dessuten et skikkelig råskinn. :)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.061
    Antall liker
    2.521
    Er det noe jeg er allergisk mot så er det akustiske instrumenter som er (forsøkt) forsterket, hvor resultatet er noe som i alle fall ikke minner mye om hvordan instrumentet egentlig låter.
    Slik sett tenker jeg en mygg teipet fast slik at den er justert et sted mellom 12 bånd og lydhullet på en akustisk gitar muligens har bra potensiale til å fange lyden slik man kjenner den fra innspillinger.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.493
    Antall liker
    9.827
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Absolutt, det pleier å funke fint sånn rent klangmessig, men igjen fort problematisk mtp feedback.

    Og så var det kontrabassen da, det er den som er mest krevende. Skal prøve å skape en skikkelig voiceprint til den
    også, det hadde vært aldeles strålende om det hadde blitt som jeg håper. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Noen som har prøvd å lage større hull til stemmeskruer i headstocken selv? Jeg har en gammel gitar jeg er veldig glad i, men har lyst til å få på noen moderne og mer presise stemmeskruer fra Schaller e.l. Men jeg har veldig høy terskel for å begi meg ut på noe som kan gjøre uopprettelig skade fordi jeg ikke vet hva jeg gjør.

    Eventuelt om noen vet om en bra og pålitelig gitardoktor som har mye erfaring med vintage Les Paul'er? :) Litt usikker på om dette er noe jeg egentlig burde prøve å gjøre selv. 🙃

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, vet om Gulden bl.a. men lurte på om folk har erfaring med andre. Gjerne som har hatt en del LP'er innom.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.983
    Antall liker
    11.393
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Husemoen på Fåberg og Holmboe i Tromsø (!) er de eneste jeg vet om som leverer... andre vet sikkert noe om resten på lista...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    1
    Ja, vet om Gulden bl.a. men lurte på om folk har erfaring med andre. Gjerne som har hatt en del LP'er innom.
    Hvor i landet mer spesifikt?
    Pinehome guitars ikke bare lager, men fikser gitarer også mener jeg.
    I Oslo-området er det flere.
    Peghole reamer er lagd til denne oppgaven, der man kutter bare litt om gangen til man får plass til hylsen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvor i landet mer spesifikt?
    Pinehome guitars ikke bare lager, men fikser gitarer også mener jeg.
    I Oslo-området er det flere.
    Peghole reamer er lagd til denne oppgaven, der man kutter bare litt om gangen til man får plass til hylsen.
    Jeg bor i Kongsberg, men er ganske ofte nedover og innover mot Oslo og Lørenskog f.eks. Og det er sikkert mange som får til det her, jeg vil bare ha en god følelse når jeg leverer den fra meg og visshet om at den er i trygge hender siden den er gammel og sikkert litt mer ømfintlig p.g.a. alder og slitasje. Eller, jeg er rett og slett litt nevrotisk når det gjelder gitaren min. :)

    Den kunne trengt en ordentlig rens og set-up også, så det kunne vært praktisk å få gjort det samtidig.

    Ser peghole reamer ikke koster så mye, men vet ikke om jeg vil gjøre det selv første gang på akkurat den gitaren her. Høy affeksjonsverdi. :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er flere i Oslo.
    Dalin, Toth, Breistein men flere om du googler.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Denne skal værra med mæ heim i natt :) En Sigma DM-18, ren Martin D-18 kopi, men med laminat i sarg og bunn. Men låter helt fortreffelig. Laget i Kina, men byggekvaliteten er førsteklasses. Dette er den eldre utgaven fra 2015 eller noe sånt med palisander gripebrett og stol. De nye har micarta, som er et syntetisk materiale. Veldig god å spille på, selv med 013-strenger. Litt klirr i 10. bånd på E-strengene, men det er lett å slipe til. 3500 brukt på Finn. Eget sete til den på flyet (140 kr).

    IMG_20230530_144406468~2.jpg
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.909
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Denne skal værra med mæ heim i natt :) En Sigma DM-18, ren Martin D-18 kopi, men med laminat i sarg og bunn. Men låter helt fortreffelig. Laget i Kina, men byggekvaliteten er førsteklasses. Dette er den eldre utgaven fra 2015 eller noe sånt med palisander gripebrett og stol. De nye har micarta, som er et syntetisk materiale. Veldig god å spille på, selv med 013-strenger. Litt klirr i 10. bånd på E-strengene, men det er lett å slipe til. 3500 brukt på Finn. Eget sete til den på flyet (140 kr).

    Vis vedlegget 924192
    Hva med justering av sadel på stolen ( tenkte på klirrrrr :) )
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hva med ny flis eller løfte den gamle litt på sadel ?
    Flis vet jeg ikke hva er :) Men det er altså bare to punkter hvor det er litt klirring. Det trengs bare en bitteliten fret level på tiende bånd. Løfter jeg sadelen, går jo det utover den generelle spillbarheten (høyere strenger), og det vil jeg jo ikke.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.909
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Flis vet jeg ikke hva er :) Men det er altså bare to punkter hvor det er litt klirring. Det trengs bare en bitteliten fret level på tiende bånd. Løfter jeg sadelen, går jo det utover den generelle spillbarheten (høyere strenger), og det vil jeg jo ikke.
    Mente ikke det var lurt løfte hele sadel men flisa koster jo ingen penger , tanken var file opp nye spor på ny sadel da kan du høyde justere :) .
    Kan jo være rod stanga på halsen er justert for hard ( redusere med en kvart omdreining pr gang du justerer la halsen hvile 3 dager til ende ) helt til herremannen blir fornøyd . Mvh Alt annet en file bånd :ROFLMAO: forslagskasse hehe
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Mente ikke det var lurt løfte hele sadel men flisa koster jo ingen penger , tanken var file opp nye spor på ny sadel da kan du høyde justere :) .
    Kan jo være rod stanga på halsen er justert for hard ( redusere med en kvart omdreining pr gang du justerer la halsen hvile 3 dager til ende ) helt til herremannen blir fornøyd . Mvh Alt annet en file bånd :ROFLMAO: forslagskasse hehe
    Altså, med flis mener du kanskje sadel (saddle), og når du sier sadel mener du stol (bridge)? *Hilsen forvirret* :)

    Gitaren hadde tynnere strenger når jeg kjøpte den. Nå har den 013, og det var faktisk ikke nødvendig med justering av truss rod. Lettspilt og fin med en ørliten «dal» på halsen. Tar den uansett med til min lokal gitarreparatør etter hvert. Ganske sikker på at det er det ene båndet som må slipes litt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er jo enkelt å måle seg frem til om enkelte frets er for høye, eller om "problemet" ligger et annet sted. Om det er slik at 1 - 2 frets er litt høye - så er jo levelling av de riktig måte å håndtere saken på.
    Man bytter jo ikke sadel, stol, eller justerer om halsen av en slik grunn.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det er jo enkelt å måle seg frem til om enkelte frets er for høye, eller om "problemet" ligger et annet sted. Om det er slik at 1 - 2 frets er litt høye - så er jo levelling av de riktig måte å håndtere saken på.
    Man bytter jo ikke sadel, stol, eller justerer om halsen av en slik grunn.
    Ja, det er vel bare å ta en linjal og legge den oppå båndene og se etter bånd som er for høye, regner jeg med?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn