bambi
Æresmedlem
Også er det noe med at jeg ikke er så god venn av gitarer med tremolo. Foretrekker hardtail, for jeg syns det bare føles og klinger bedre.
Mine "ankepunkter" er (spes om man spiller sittende) den kantete kroppen som "gnager" på ribbeina og høyre underarm, bridgen som er alt for høy (i veien for der jeg vil ha håndbaken) - og halsen som er vinklet på kroppen.Merkelig det der. Jeg kan på en måte forstå litt hva du mener. En LP er litt kantete og clunky, og tung som bare det.
Ja, jeg skjønner delvis hva du mener med at den er litt kantete, men det er noe man venner seg til og klarer å leve med. Men velger man f.eks. en ESP LTD type single cutaway så er kroppen konturert (?) på en måte jeg forestiller meg vil være mye behageligere.Mine "ankepunkter" er (spes om man spiller sittende) den kantete kroppen som "gnager" på ribbeina og høyre underarm, bridgen som er alt for høy (i veien for der jeg vil ha håndbaken) - og halsen som er vinklet på kroppen.
Men - alt dette er jo rent subjektivt da.
Og da ser du på én med færre knapper, men laaangt flere parametre og mer "komplisert" (uoversiktlig) betjeningSikkert bra den, men jeg trenger bare å ta et blikk på den for å vite at det er altfor mange knapper og parametere på den for meg.
Samme for meg, bare det ikke er mange knapper. Neida. Jeg hadde ikke forsket så mye på det, bare så at den ble anbefalt et sted og tenkte kanskje den kunne være noe.Og da ser du på én med færre knapper, men laaangt flere parametre og mer "komplisert" (uoversiktlig) betjening
Er det bare 2-3 effekter man trenger så er det like greit å kjøpe 2-3 pedaler. Helix stomp gjør flere hundre pedaler bra, så da trenger man jo egentlig ikke flere pedaler. Har man fx loop på forsterkeren så er det også mulig å gjøre om hvor man vil ha overdrive etc. og noise supression hvor man ønsker det (rett etter gitar, eller i fx loop samt rekkefølge på effekter etc.etc.) med 4-cable method:Ser allikevel litt mer omfattende ut enn jeg hadde tenkt, selv om den sikkert er bra. Tanken var egentlig bare 2-3 effekter som den gjorde skikkelig bra, og enklest mulig bruk og innstillinger.
Jeg har alltid vært en sånn som bare har likt å plugge gitaren rett i forsterkeren hvis mulig, men som regel har jeg trengt en distortionpedal i tillegg. Men minst mulig mikkmakk har alltid vært 'my way'.Er det bare 2-3 effekter man trenger så er det like greit å kjøpe 2-3 pedaler. Helix stomp gjør flere hundre pedaler bra, så da trenger man jo egentlig ikke flere pedaler. Har man fx loop på forsterkeren så er det også mulig å gjøre om hvor man vil ha overdrive etc. og noise supression hvor man ønsker det (rett etter gitar, eller i fx loop samt rekkefølge på effekter etc.etc.) med 4-cable method:
Help with 4 cable method
Hey guys, just got the HX Stomp XL, and I'm loving it so far. One thing I've noticed however is that many of the effects such as the delay and reverb effects work poorly when I use the distortion channel on my amplifier (Egnater Renegade 2x12 combo), so I want to try and do the 4 cable method to ...line6.com
Man kan bruke stomp bare i fx loop eller rett inn på inngangen til gitar på ampen også, men man får helt klart best utbytte av den med 4-cable method som beskrevet. Da kan man justere gain etc på den også for inngang/utganger og man får gjort litt mer med den. Det er en boks med veldig mange muligheter og det er jo nesten umulig å sitte å dille med en slik uansett. Tar nok ganske mange timer å sette seg inn i de muligheter man har på den, men er vel muligens mulighet å få styrt den noe med PC igjennom USB også for å kjappere endre på settings på effektene og lage presets til knappene man har tilgjengelig, litt usikker her men det er mulig på Helix fullversjon.Kanskje jeg hadde likt en sånn Helix stomp hvis jeg prøvde den, den så iallfall temmelig håndterbar ut størrelsesmessig. Men jeg misforstod vel hva slags boks det egentlig var. Tar vel en tur på 4sound eller Gitarhuset og spør litt når jeg er klar for det.
Ja, det er sånne ting som å "styre med PC gjennom USB" som får meg til å bare tenke 'nei' om et produkt, hvis du skjønner.Man kan bruke stomp bare i fx loop eller rett inn på inngangen til gitar på ampen også, men man får helt klart best utbytte av den med 4-cable method som beskrevet. Da kan man justere gain etc på den også for inngang/utganger og man får gjort litt mer med den. Det er en boks med veldig mange muligheter og det er jo nesten umulig å sitte å dille med en slik uansett. Tar nok ganske mange timer å sette seg inn i de muligheter man har på den, men er vel muligens mulighet å få styrt den noe med PC igjennom USB også for å kjappere endre på settings på effektene og lage presets til knappene man har tilgjengelig, litt usikker her men det er mulig på Helix fullversjon.
Ja, får se hva jeg gjør. Kanskje jeg plukker opp noen brukte pedaler fra finn også, bare for å teste.^^ Det er akkurat det du beskriver her na_X, som nok også er min "reservasjon" for den type løsninger. For meg så blir det litt for mye å sette seg inn i mht muligheter, valg, oppsett osv. Mulig de er både mer intuitive og enklere å sette opp/bruke enn de gjør inntrykk av, men det er på dette jeg (for egen del) ser fordelen med full visuell oversikt over alle settings med ME-80.
Men Bambi er nok mer i retning av å "plukke" ut 3-5 separate pedaler med ønskede effekter, slik også jeg har gjort her:
Vis vedlegget 786712
(ett kraftig nok poweradapter, daisy-chain og patchkabler koblet i sløyfa).
Så Bambi, da er det bare å bevege seg ut på glatt-isen i jungelen av fabrikat og varianter
Fikk montert det nye elementet i dag. Vekten på forsterkeren økte med 4,2 kg Neodymiumelementet som satt i, veide bare snaue 1,5 kg.Venter nytt høyttalerelement. Har en kjekk liten 15 watters rørkomboforsterker fra DV Mark, som holder mer enn nok til husbruk, men som akkurat har litt for lite push på jam session. Den har opprinnelig et 12 tommers neodymium-element, men jeg kjenner ikke sensitiviteten på det, og DV Mark publiserer ingenting. Har kontaktet dem, men kundeservicen er heller ikke-eksisterende.
Anyway. Har fått tak i et brukt Eminence EM12-element med hele 101 dB sensitivitet. Det er en kopi av det velkjente Electro Voice EVM12L-elementet. Gigasvær magnet. Håper jeg har plass i forsterkeren ha-ha Tanken er å få litt mer headroom. Vreng får jeg fra pedaler uansett.
Vis vedlegget 786783
Vis vedlegget 786784
Jeg fant akkurat ut det er ikke et EM12-element, som har 101 dB følsomhet, men et ME12-2008-element, som nå heter Delta 12. ME12-2008 har 98,3 dB følsomhet (og veier 5 kg mot EM12s 7,4 kg). Det er 3 dB forskjell, og med en 15 watts-forsterker utgjør det ganske mye headroom. Har kontaktet selger og bedt om å få returnere på grunn feil informasjon i annonsen.^^ 101db i følsomhet er vel litt over "snittet", men ikke så mye. Ser f.eks brorparten av Celestion (12") ligger på 98-100.
I de to 12" (tilnærmet like) kabinettene jeg har er det Celestion V30 i det ene og Celestion Alnico Gold i det andre. Begge elementene er oppgitt til 100db, men det oppleves som om Gold elementet gir høyere lyd. Har ikke målt, men det kan jeg jo (for nysgjerrighetens skyld) gjøre.
Låter veldig fint!Min snart 14 år gamle, lett modifiserte Fender "Eric Johnson" Stratocaster. Videosnutt hvor jeg bruker neck pickup på en REVV D20 amp med Celestion Alnico Gold 12" kabinett.
Veldig fin lyd, og knall spilling. I can dig itMin snart 14 år gamle, lett modifiserte Fender "Eric Johnson" Stratocaster. Videosnutt hvor jeg bruker neck pickup på en REVV D20 amp med Celestion Alnico Gold 12" kabinett.
Nå måtte jeg duckduckgo'e litt herEr bass også en gitar i denne sammenhelgen?
Isåfall, jeg må bare få lovprise denne igjen:
Vis vedlegget 792530
Livet er ikke verdt å leve uten!
De som ikke har prøvd en, du har en revulosjon i vente!