Diverse Gitarutstyr og stæsj

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.994
    Sted
    Interiore Simplicitate
    En vreng-pedal jeg er veldig fornøyd med er Marshall Drivemaster (samme som Guv’nor minus fc loop). Overraskende fleksibel, funker med moderate gainsettinger også, og blir clean og fin om man ruller ned volumet på gitaren.

Så da må jeg nesten få meg en Bluesbreaker også, det er jo den som er mest hypet. 😎

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.500
    Torget vurderinger
    1
    Boss metal zone var en slags etterfølger av HM-2, men HM-3 kom også (den ble ikke veldig kjent og ble vel solgt lite av og er litt sjelden av seg).
    HM2 er blitt mye brukt av mange, ryktes også at David Gilmour brukte den en periode:
    Den kan gi en mild og fin vreng om man ikke skrur alt til 11, som den er brukt mest til av metal band, og gjerne i kombinasjon sammen med en SD1 for å toppe det hele for ordentlig motorsag på black metal.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.265
    Sted
    Liten by
    Litt sånn på siden, siden jeg spiller bass og ikke gitar.
    Sønnen min kjøpte seg en akustisk gitar fra Gear4music til under 2000 kr og ingen, hverken mine spillende kompiser eller hans, klarer å gjette riktig pris på den etter å ha prøvd den. Alle er i 10K klassen og over. Litt å tenke på for de som bruker litt vel mye på dette? :)
    Det må sies at han brukte 600 kroner på å skifte ut stemmeskruer og slipe halsen.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.407
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Litt sånn på siden, siden jeg spiller bass og ikke gitar.
    Sønnen min kjøpte seg en akustisk gitar fra Gear4music til under 2000 kr og ingen, hverken mine spillende kompiser eller hans, klarer å gjette riktig pris på den etter å ha prøvd den. Alle er i 10K klassen og over. Litt å tenke på for de som bruker litt vel mye på dette? :)
    Det må sies at han brukte 600 kroner på å skifte ut stemmeskruer og slipe halsen.
    Omtrent som med hifi altså;-))

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.265
    Sted
    Liten by
    Hva gikk dette ut på - årsak?
    Har inntrykk av at billige gitarer ofte har litt ekle kanter (båndene) som lugger litt når man drar hånden opp og ned. Min 5-strengs akustiske bass hadde også det, så jeg tok den til gitar guru Gulden. Det ble veldig bra!

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ... ekle kanter (båndene) som lugger ...
    Ok. Skjønte liksom ikke helt hva som kunne bli gjort av sliping av hals - til en pris av 600,- ;) .
    Men, ja skarpe båndkanter er velkjent - og kan like gjerne forekomme på dyrere gitarer også - og 4-string er inne på noe som kan være årsak, samtidig med at finsliping, kanting og polering tar litt tid, så det sløyfer de å gjøre på "rimeligere" gitarer.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ble sittende og kose meg et par timer (madammen var ute ;) ) med denne kombinasjonen i går:
    IMG_E4593.JPG
    Aerodyne Telecaster m/P90, Ironball SE og 1x12" m/Vintage 30.
    Det er et temmelig bredt lydspekter å "ratte" seg rundt med, og litt ekstra "juicy" m/P90'n.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.425
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har en DiMarzio «virtual P90» som ikke er en P90 men en humbucker i P90 format som jeg vurdere å sette i neck posisjon på LP’en min, men er litt usikker på om er en god ide. 🙂 Blir isåfall samtidig med at jeg bytter ut bridge’n med en Super Distortion i samme formfaktor.

Uansett er vel alt sånt reversibelt, og jeg har dem liggende.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo bare å prøve :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.425
    Sted
    Smurfeland
    Jeg vet. Jeg liker bare å overtenke alt jeg gjør i en lang periode først. Tror jeg har hatt dem liggende siden 2021. 😌

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    23
    Noen tips til en god tuner?? Har tenkt å fyre opp bassene mkne her!

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.994
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Enig, Polytune er fine, både i clip-on og pedalformat.

De tracker raskt, og man kan velge hvor sensitivt man vil tune. Jeg har hatt noen sånne supernøyaktige fra bl.a. Peterson, og det er forsåvidt
    kjekt når man skal justere intonasjon osv. men ikke veldig praktisk i en live-setting. TC sine gjør begge deler.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.500
    Torget vurderinger
    1
    Både Boss og Polytune gjør jobben de, de fleste gjør vel egentlig det i bunn og grunn. Bruker Polytune på bordet når jeg setter opp gitarer eller basser, og Boss på pedalbrettet. Grunnen til at jeg bruker Polytune er fordi den er veldig liten også forer jeg den bare med et 9V batteri og en hjemmemekka overgang til pedalen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    23
    Trenger kun til hjemmebruk, hvilken modell bør jeg gå for da?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    23
    Har ikke Iphone og vil ha et fysisk produkt

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.994
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Da ville jeg gått for clip tuner fra TC, med mindre du vil ha pedalformat. UniTune gjør jobben, forskjellen er at den i motsetning
    til polytune angir bare én streng om gangen. Jeg bruker aldri polytune-funksjonen, og har derfor kjøpt unitune de siste gangene
    (jeg har en til hvert instrument).

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.500
    Torget vurderinger
    1
    Fender har også en app som fungerer bra på android, brukes av og til i nødstilfelle om jeg ikke har en tuner i armslengdes distanse om behov.
    Ellers så har man Boss TU-2 eller den nyere TU-3, også har man vel en TU-2s som er en mini utgave? De får man nok i fysisk butikk over alt der de selger instrumenter også, det samme med Polytune. Finnes også som chromatic i wasa utgave TU-3w som er mye dyrere. Mener det er en gammel TU-2 jeg har selv.
    Personlig ville jeg ikke betalt alt for mye for en tuner, da de alle gjør jobben helt greit. Det kan derimot være litt forskjell når man setter opp en gitar eller bass og skal intonere instrumentene, men pris her betyr ikke veldig mye på nøyaktigheten nødvendigvis der og greit å kombinere litt med øret uansett på intoneringen.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.500
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker også veldig ofte å ettergå med harmoniske for tuning for mer nøyaktighet. En liten tutorial her:

Men b-strengen har harmoniske på 6. Fret Istedet for 7. (om jeg husker rett fra hodet mitt nå). Fra g strengen på 5. Fret. Det kom ikke frem i videoen der, g og tynn e strengen er vel litt vanskeligere å få det til på så han i videoen hadde en halveis tutorial der, men prinsippet er det samme der også men det trenger vel sikkert litt mer øving enn det han i videoen hadde.
    Det funker både på bass og på gitar.

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.236
    Sted
    Polen
    Blir ikke mer fysisk enn dette, @Sluket 😁

1737091991938.png

Med mindre du spiller live og må stemme on-the-fly i støyete omgivelser, holder jo dette i lange baner. Eneste jeg bruker. Jeg er på stemmegaffel nr. 2. Min første stemmegaffel kjøpte jeg som niåring i 1985, da jeg begynte på den kommunale musikkskolen. Klarte å miste den på en jam session for fire-fem år siden 😢

Ellers enig i at PolyTune er supre. Hadde en på pedalbrettet før. Knallsolid, kjapp, nøyaktig og brukervennlig.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.500
    Torget vurderinger
    1
    Litt morsomt å tenke på, når jeg spilte i band på 90-tallet så brukte vi aldri noe tunere eller noe for rett tuning, vi bare brukte den i bandet med best G-hør eller den sitt instrument som allerede var stemt. Når det ble dratt inn synth etter hvert så stemte vi etter den.
    Nå koster bare en tuner mer enn hele gitar riggen jeg hadde på den tiden, uansett om man regner med inflasjon, index og det ene og andre. Gitaren var god, transeampen var crap og pedaler visste vi knapt nok hva var eller hva de gjorde eller hvor man kjøpte de for den del. Brukte alt av ledig tid til å klimpre på gitaren, Internett var ikke kommet enda. Det var tider det. :)

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.236
    Sted
    Polen
    Nå spiller jeg mest akustisk gitar, så det er mye enklere å høre svingningene. Jeg pleier å stemme A-strengen etter stemmegaffel, og så stemmer jeg åpen E-streng og åpen D-streng mot åpen A-streng, så åpen G-streng mot åpen D-streng. Deretter slår jeg an D-, G- og H-strengen (som er en G-dur) og stemmer H-strengen etter akkorden. Så stemmer jeg den siste E-strengen mot H-strengen. Til slutt sjekker jeg stemmingen ved å spille akkorder i flere posisjoner for å finne det beste kompromisset. Det er jo problemet med gitar, at den kan være perfekt stemt i f.eks. C-dur i første posisjon (tredje bånd), men litt sur i A-dur (typisk H-strengen som skaper trøbbel).

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.500
    Torget vurderinger
    1
    Nå spiller jeg mest akustisk gitar, så det er mye enklere å høre svingningene. Jeg pleier å stemme A-strengen etter stemmegaffel, og så stemmer jeg åpen E-streng og åpen D-streng mot åpen A-streng, så åpen G-streng mot åpen D-streng. Deretter slår jeg an D-, G- og H-strengen (som er en G-dur) og stemmer H-strengen etter akkorden. Så stemmer jeg den siste E-strengen mot H-strengen. Til slutt sjekker jeg stemmingen ved å spille akkorder i flere posisjoner for å finne det beste kompromisset. Det er jo problemet med gitar, at den kan være perfekt stemt i f.eks. C-dur i første posisjon (tredje bånd), men litt sur i A-dur (typisk H-strengen som skaper trøbbel).
    True temperament er vel løsningen da? 🤓
    Ser bare for meg det marerittet med å bytte bånd den dagen de blir for mye slitt..

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.265
    Sted
    Liten by
    Ok. Skjønte liksom ikke helt hva som kunne bli gjort av sliping av hals - til en pris av 600,- ;) .
    Men, ja skarpe båndkanter er velkjent - og kan like gjerne forekomme på dyrere gitarer også - og 4-string er inne på noe som kan være årsak, samtidig med at finsliping, kanting og polering tar litt tid, så det sløyfer de å gjøre på "rimeligere" gitarer.
    Skrev jo at det var mere enn sliping også da :)

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.994
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Evig problem! Peterson har sine såkalte sweetened tunings som faktisk hjelper litt. Den høye presisjonen hjelper også på, jeg sliter med tunere hvor man tydelig hører tonen endre seg mens tuneren lyser like grønt. :rolleyes:

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    11.274
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Litt morsomt å tenke på, når jeg spilte i band på 90-tallet så brukte vi aldri noe tunere eller noe for rett tuning, vi bare brukte den i bandet med best G-hør eller den sitt instrument som allerede var stemt. Når det ble dratt inn synth etter hvert så stemte vi etter den.
    Nå koster bare en tuner mer enn hele gitar riggen jeg hadde på den tiden, uansett om man regner med inflasjon, index og det ene og andre. Gitaren var god, transeampen var crap og pedaler visste vi knapt nok hva var eller hva de gjorde eller hvor man kjøpte de for den del. Brukte alt av ledig tid til å klimpre på gitaren, Internett var ikke kommet enda. Det var tider det. :)
    Var kanskje sånn Drop-D tuning ble født. Av dopa band som ikke hadde han ene med gehør 🤭

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.425
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har brukt stemmegaffel noen ganger hvis jeg ikke har tuner og skal ha gitaren i standard E, men alt blir bare hundre ganger lettere med en tuner når man skal stemme i f.eks. D# som jeg gjorde i går, eller bare ikke har perfekt gehør eller strengene er litt gamle. 🙂 Syns aldri det blir like bra uten tuner som med. Altså, jeg kan stemme sånn ca. etter øret og etter en sang, men jeg syns aldri det blir heeeelt nøyaktig.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Skrev jo at det var mere enn sliping også da :)
    Ja, det fikk jeg med meg. Men - sliping av hals kunne jo være så mye ;) .
    I teorien alt fra full jobb (av med bånd - rettsliping av vridd hals - sliping av radieavvik - re-montere bånd - sliping/retting av de) til det du fikk hjelp med.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn