Diverse Gitarutstyr og stæsj

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.407
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Angående tunere så kom jeg på at jeg har denne liggende. I tillegg til tuner har den 2stk 500mA og 6stk 100mA utganger som kan være praktisk om man, som jeg, bruker minimalt med effekter.

Vedlegg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Smurfeland
    Ola Englund har laget en tuner med boost også. Den heter selvsagt "chug". Sikkert praktisk hvis man bare ikke orker å stemme gitaren med cleanlyd.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Smurfeland
    ^Fikk ikke lest fordi jeg ikke vet hvordan jeg skrur av adblockeren min. Men det høres genialt ut, hvis de låter like bra som vanlige høyttalere. 🔊🙂

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Blir spennende å se og lese tester og demo’r etterhvert.
    86db og 50w som leverer den kjente Celestion lyden?!?
    Det er jo et bredt spekter av lydkarakteristikker innenfor Celestions utvalg av elementer, så akkurat det sa jo ikke så mye.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Smurfeland
    Tar nok ikke lang tid fra de slippes på markedet, og til det begynner å dukke opp YT videoer med tester og omtaler. Jeg hadde egentlig planer om å prøve greenbacks eller Vintage 30 hvis jeg skulle skifte ut G12T-75'ene jeg bruker nå, så kan hende jeg holder meg til den planen uansett. 🙂

• Liker
    Reaksjoner: ptb

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8
    Ny amp i musikkrommet/hjemmestudio.
    Har fått teste den "lille" Victory Deputy (Danish Pete signatur) kraftige 25 watt forsterkeren nå noen dager og denne blir stående. Fikk nesten hakeslepp hvor flott og stort denne låter og hvor enkelt det er å skru til en god gitarlyd med både single coil og humbucker gitarer. En kanal med 3 valg av gain steg + bright switch. Har hatt mye flotte rør forsterkere de siste 40 årene bla fra Fender, Marshall, Mesa Boogie og Bad Cat, men denne havner veldig høyt på lista over det beste jeg har plugget gitaren inn i. Lyden er inspirert av Marshall JTM / Vox /Fender men har noe helt eget. Fantastisk dynamisk og med gain steg 2 med gain volum på ca kl 10 får jeg litt breakup med gitarvolum på fullt, men dra ned volum på gitaren og du får en nydelig clean lyd. Dette gir en meget bra pedal platform.. Mine overdrive/distortion pedaler tar Deputy forsterkeren videre til en mer kontrollert marshall type 70-80 talls overdrive og også hi-gain toner med mye sustain.
    Bruker en 12" Celestion Alnico Cream (90watt) i Boogie kabinettet og dette er også en meget god match med denne forsterkeren. IMG_7052 2.jpg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Smurfeland
    Hører vel egentlig hjemme i "Gode kjøp på nettet" tråden, men jeg legger bare denne godbiten her isteden.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hadde i går en litt "merkelig" opplevelse.
    Koblet opp denne for å klimpre litt:
    IMG_4578.JPG
    Koblet det lille pedalbrettet i sløyfa.
    Spilte noen minutter med en gitar for så å bytte til en annen. Gjorde som jeg pleier, vri volumpot til 0 før jeg drar ut jack'n. Gitaren jeg skulle bytte til hadde kabel konlet til - en ny jeg kjøpte samtidig med denne amp'n - så jeg nappet jack'n ut av amp'n og koblet inn den andre.
    Etter kort tid begynte lyden å fuzze før den sakte fadet ut til 0 for så å sakte øke til normalt volum igjen:unsure:. Så spraket det litt svakt før det gjentok seg.

Pokker tenkte jeg - er det noe feil med amp'n, i såfall typisk:mad:. Eller - kunne det være noe feil med kabelen? Frem med multimeteret for å ohme den opp-og-ned, men nei. Koblet tilbake den andre gitaren - og etter kort tid skjedde det samme igjen. Så feil på kabel var da eliminert.

Koblet så alt fra amp'n - inkl strømtilførsel, før jeg koblet opp igjen, men da uten å koble til pedalbrettet. Alt i orden, spilte i lengre tid med begge gitarer og kabler - uten tegn til feil. Ok - noe galt med kretsen til sløyfa da? Koblet pedalbrettet til igjen - og ja, da kom samme feil tilbake. Kunne det ha blitt en feil på en av pedalene? Løftet opp brettet, slo an en tone - og i det jeg rørte på brettet fadet lyden ut igjen.
    Fant da "feilen". Dårlig kontakt mellom den ene patch kabelpluggen og jack-kontakten i den ene pedalen. Dette på tross av at det ikke er noe "slark". Kjenner godt fjærbøylen i kontakten "klikker" på plass. Nappet alle ut/inn et par ganger - og så alt ok:cool: .

Det "merkelige" er at dette pedalbrettet har vært brukt i flere år - og står stort sett helt i ro. Denne "feilen" har ikke gjort seg gjeldende tidligere ved bruk av de andre forsterkerne (fortrinnsvis Fireball'n).

Så spm er - kan det være at signalet til sløyfa er svakere på denne nano amp'n og således forårsaket dette, mens eks.vis Fireball'n har sterkere signal (strøm/spenning) slik at signalet har gått igjennom ("overslag") selvom dårlig kontakt?
    Eller var det helt tilfeldig at dette skjedde samtidig med (som et resultat av) at jeg byttet til en annen gitar/kabel?

Sist redigert:

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    11.283
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Ny amp i musikkrommet/hjemmestudio.
    Har fått teste den "lille" Victory Deputy (Danish Pete signatur) kraftige 25 watt forsterkeren nå noen dager og denne blir stående. Fikk nesten hakeslepp hvor flott og stort denne låter og hvor enkelt det er å skru til en god gitarlyd med både single coil og humbucker gitarer. En kanal med 3 valg av gain steg + bright switch. Har hatt mye flotte rør forsterkere de siste 40 årene bla fra Fender, Marshall, Mesa Boogie og Bad Cat, men denne havner veldig høyt på lista over det beste jeg har plugget gitaren inn i. Lyden er inspirert av Marshall JTM / Vox /Fender men har noe helt eget. Fantastisk dynamisk og med gain steg 2 med gain volum på ca kl 10 får jeg litt breakup med gitarvolum på fullt, men dra ned volum på gitaren og du får en nydelig clean lyd. Dette gir en meget bra pedal platform.. Mine overdrive/distortion pedaler tar Deputy forsterkeren videre til en mer kontrollert marshall type 70-80 talls overdrive og også hi-gain toner med mye sustain.
    Bruker en 12" Celestion Alnico Cream (90watt) i Boogie kabinettet og dette er også en meget god match med denne forsterkeren. Vis vedlegget 1091777
    Grattis med fet amp!
    Og flott gitar da :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Smurfeland
    Er det noen i tråden her som har fått skiftet bånd på en LP type gitar og vet ca. hva det koster?

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    11.283
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Er det noen i tråden her som har fått skiftet bånd på en LP type gitar og vet ca. hva det koster?
    Mange år siden jeg satt bort sånne jobber, men jeg vil vel gjette på at en vanlig refret ligger på 4-5000,- nå (?). Kanskje mindre hvis man er heldig og ikke må akseptere hovedstatspriser?
    Skal du beholde plastbindingen på endene, er det for det første fordyrende og for det andre langt mer begrenset hvem som vil (og bør) ta på seg jobben.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Smurfeland
    Mange år siden jeg satt bort sånne jobber, men jeg vil vel gjette på at en vanlig refret ligger på 4-5000,- nå (?). Kanskje mindre hvis man er heldig og ikke må akseptere hovedstatspriser?
    Skal du beholde plastbindingen på endene, er det for det første fordyrende og for det andre langt mer begrenset hvem som vil (og bør) ta på seg jobben.
    Jeg bor på det sentrale østlandet i Buskerud, så jeg er ikke bundet til akkurat Oslo men føler det er viktig å finne rett person til jobben uansett så det blir bra. Vil helst overlate det til noen som har skikkelig erfaring med gamle Gibson gitarer.
    Også er den fra første halvdel av 70-tallet i følge serienummeret, og det ser ut som den har fått en refret tidligere uten nye nibs. Det er ikke så viktig for meg heller, så lenge det blir pent allikevel. Man ser det vel på bildet her også, mener jeg.
    Uansett takk for svar, var kanskje litt i det området jeg tenkte meg selv også. 🙂

Vedlegg

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    11.283
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Jeg bor på det sentrale østlandet i Buskerud, så jeg er ikke bundet til akkurat Oslo men føler det er viktig å finne rett person til jobben uansett så det blir bra. Vil helst overlate det til noen som har skikkelig erfaring med gamle Gibson gitarer.
    Også er den fra første halvdel av 70-tallet i følge serienummeret, og det ser ut som den har fått en refret tidligere uten nye nibs. Det er ikke så viktig for meg heller, så lenge det blir pent allikevel. Man ser det vel på bildet her også, mener jeg.
    Uansett takk for svar, var kanskje litt i det området jeg tenkte meg selv også. 🙂
    Den har fått refret før ja. Da kan en hvert god gitardoktor gjøre det 😊
    Kul, gammel sak det der! Del gjerne flere bilder.

Edit: Gulden guitars er flink!
    Er vel i dine trakter sånn ca.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Smurfeland
    Den har fått refret før ja. Da kan en hvert god gitardoktor gjøre det 😊
    Kul, gammel sak det der! Del gjerne flere bilder.
    Jeg har prøvd å google litt, og det er en i Asker tror jeg, også Robert Toth i Oslo som jeg tenkte å høre med, som virker flinke.
    Takk, jeg er veldig glad i den selv om den er gammel og slitt. 🙂 Ikke helt original lenger heller, men jeg tenker funksjon og spillbarhet, og er uansett ingen samler. Stemmeskruene fra Schaller var iallfall en stor oppgradering og gjorde at den holder seg mye bedre stemt enn før. Nevnte i et tidligere innlegg at jeg har noen DiMarzio pu'er liggende også, som jeg planlegger å prøve etterhvert. 🤓

Vedlegg

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    11.283
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har prøvd å google litt, og det er en i Asker tror jeg, også Robert Toth i Oslo som jeg tenkte å høre med, som virker flinke.
    Takk, jeg er veldig glad i den selv om den er gammel og slitt. 🙂 Ikke helt original lenger heller, men jeg tenker funksjon og spillbarhet, og er uansett ingen samler. Stemmeskruene fra Schaller var iallfall en stor oppgradering og gjorde at den holder seg mye bedre stemt enn før. Nevnte i et tidligere innlegg at jeg har noen DiMarzio pu'er liggende også, som jeg planlegger å prøve etterhvert. 🤓
    Tøff!

Toth er også flink visstnok :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Smurfeland
    Tøff!

Toth er også flink visstnok :)
    Ja, han bygger jo gitarer så vil tro han fikser å skifte bånd også bare han har tid. 🙂 Men det var en annen også jeg vurderte, jeg bare lurer på om han egentlig er pensjonert men tar på seg oppdrag innimellom. Husker ikke hva han het.

• Liker
    Reaksjoner: vim

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Smurfeland
    Takk, men det er på feil side av fjorden og litt langt å kjøre. Kan vurdere det om jeg ikke finner noen litt nærmere. 🙂

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    11.283
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Takk, men det er på feil side av fjorden og litt langt å kjøre. Kan vurdere det om jeg ikke finner noen litt nærmere. 🙂
    Hvis det kniper i nærområdet, er visst også Geir Paulsberg i Lillestrømområdet flink.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.503
    Torget vurderinger
    1
    Toth holder visstnok på å flytter lokale for tiden, han gir også bort mye oppsamlet skrot oppigjennom årene som han ikke kommer til å ta med seg til ny plass. Om han tar på seg oppdrag med det første er usikkert, men skader vel ikke å ringe og høre.
    Ellers så tar vel også Furuheim (Pinehome) på seg båndskifte etc.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Smurfeland
    Toth holder visstnok på å flytter lokale for tiden, han gir også bort mye oppsamlet skrot oppigjennom årene som han ikke kommer til å ta med seg til ny plass. Om han tar på seg oppdrag med det første er usikkert, men skader vel ikke å ringe og høre.
    Ellers så tar vel også Furuheim (Pinehome) på seg båndskifte etc.
    Tror jeg så at han gir bort masse gitarhalser (men ikke Fender eller Gibson), og at han hadde funnet nye lokaler i Oslo, uten at jeg husker detaljene. Vet ikke noe om han utenom at han ser flink ut. Men nå har jeg flere andre jeg kan høre med også. Jessheim er i min aksjonsradius, men jeg ser det er en Gitarmaker Lars Dalin i Oslo også. Jeg er egentlig litt ute etter noen som kan gi meg rådgivning på hva slags bånd jeg bør skifte til også, som passer min musikksmak og spillestil. De som sitter på nå er veldig lave, og jeg har lurt på høye bånd som jumbofrets eller noe midt i mellom.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.503
    Torget vurderinger
    1
    Gå for stål, da trenger man aldri bytte igjen. :)
    Gibson bruker vel medium jumbo i utgangspunktet om jeg husker rett, men de kaller det jumbo selv. Du trenger nok også ei ny nøtt tipper jeg til nye bånd uansett, da den mest sannsynlig er slitt ned den også.
    Slike som Jackson bruker typ jumbo, de er litt høyere og tykkere. Bridgen bare justeres litt opp, så kan man lett sette på jumbojumbo med tilpasset ny nøtt.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.260
    Sted
    Polen
    Medium jumbo liker jeg veldig godt. Tynne vintage-bånd er helt pyton, synes jeg, med mindre det er til en dedikert slidegitar.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Smurfeland
    Ja, jeg tenkte stainless selv om noen påstår at de låter annerledes. Men jeg leste at noen av de gamle Gibson gitarene med lave bånd ble kalt 'fretless wonders', så jeg ble usikker på om jeg ville "ødelegge" noe ved å sette på høyere bånd. Det vil kanskje tilpasses med ny nøtt? For det er vel et must med ny oversadel når man skifter bånd uansett.

Jeg vil ha noe som er lettspilt og raskt, og som er bra både til metal og blues. 🤪 Prøvde en Jackson i butikk for en stund siden, og syns jo høye bånd var lett å spille på. Men uansett, siden gitaren er langt fra strøken eller original lenger uansett, så føler jeg ikke at den er "hellig" ifht. mods som gjør den lettere å spille på. 🙂

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.503
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg tenkte stainless selv om noen påstår at de låter annerledes. Men jeg leste at noen av de gamle Gibson gitarene med lave bånd ble kalt 'fretless wonders', så jeg ble usikker på om jeg ville "ødelegge" noe ved å sette på høyere bånd. Det vil kanskje tilpasses med ny nøtt? For det er vel et must med ny oversadel når man skifter bånd uansett.

Jeg vil ha noe som er lettspilt og raskt, og som er bra både til metal og blues. 🤪 Prøvde en Jackson i butikk for en stund siden, og syns jo høye bånd var lett å spille på. Men uansett, siden gitaren er langt fra strøken eller original lenger uansett, så føler jeg ikke at den er "hellig" ifht. mods som gjør den lettere å spille på. 🙂
    Jumbo bånd er jo høyere, så det tar lengre tid å slite de helt ned også. Da kan man slipe de flere ganger, krones etter sliping så blir det som nytt (bare litt lavere). Nøtta må tilpasses høyden på bånda uansett ja, av og til må den også slipes litt ned etc. Om man sliper bånda også, eller at nøtta slites fortere enn bånda så må man bytte ut nøtta igjen. Mange sverger til bein nøtt da, jeg lagde en av bein selv en gang og vet ikke helt hva jeg syntes om det da det ble så mye ekstra lyse overtoner som satte seg over hele gitaren med resonanser (lønne hals og mahogni kropp). Trodde kanskje den ble for trang i sporene til strengene, men hjalp ikke å utvide sporene heller. Men blir jumbo for høyt, så er det ikke verre enn å slipe de litt ned. At båndene er litt tykke legger man ikke merke til, da kroningen fikser det. Det er tungspilt med helt nedslitte bånd ihvertfall som har slitt ut kroningen også.

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    8

Du kan jo kontakte Tom Furuheim, Jessheim (Pinehome Guitars). Han har bla. bygget disse 2 gitarene for meg der spesielt halsene var viktig å få på mine specks. (litt kraftig 50 talls profil, men med jumbo bånd)
    IMG_6347.JPG

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.503
    Torget vurderinger
    1
    GraphTech oversadel all the way for min del.
    Er vel litt der jeg har havnet selv også, de er harde nok. Og perfekt til elgitar.
    Men igjen så har jeg fortsatt mye beinemner liggende, de passer kanskje bedre i bruk på typ kassegitar, og kanskje les paul (men ville ikke satt penger på den siste).

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.260
    Sted
    Polen
    Er vel litt der jeg har havnet selv også, de er harde nok. Og perfekt til elgitar.
    Men igjen så har jeg fortsatt mye beinemner liggende, de passer kanskje bedre i bruk på typ kassegitar, og kanskje les paul (men ville ikke satt penger på den siste).
    Jeg synes de er veldig gode. Jeg bruker ordinære TUSQ-sadler, ikke den «selvsmørende» XL-varianten. XL var supersmooth og gjorde stemming ved vibbarmbruk veldig stabil. MEN, og dette har Guthrie Govan kommentert også, strengene sager seg ned i materialet, og til slutt får du skurring i båndene. Vanlig TUSQ med litt smøremiddel (nut sauce, grafitt osv.) funker som bare den. Topp sustain også.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    11.283
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Jeg sverger til Jescar Evo bånd (jumbo). Glatte som stål, nesten like slitesterke og varme i klangen som nikkel. Eneste minus for noen er messingfargen.
    Ble gjort oppmerksom på disse av Geir Falck for 10 år siden snart og ser meg ikke tilbake.
    Bein oversadel all the way!

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Smurfeland
    Jumbo bånd er jo høyere, så det tar lengre tid å slite de helt ned også. Da kan man slipe de flere ganger, krones etter sliping så blir det som nytt (bare litt lavere). Nøtta må tilpasses høyden på bånda uansett ja, av og til må den også slipes litt ned etc. Om man sliper bånda også, eller at nøtta slites fortere enn bånda så må man bytte ut nøtta igjen. Mange sverger til bein nøtt da, jeg lagde en av bein selv en gang og vet ikke helt hva jeg syntes om det da det ble så mye ekstra lyse overtoner som satte seg over hele gitaren med resonanser (lønne hals og mahogni kropp). Trodde kanskje den ble for trang i sporene til strengene, men hjalp ikke å utvide sporene heller. Men blir jumbo for høyt, så er det ikke verre enn å slipe de litt ned. At båndene er litt tykke legger man ikke merke til, da kroningen fikser det. Det er tungspilt med helt nedslitte bånd ihvertfall som har slitt ut kroningen også.
    Det er et godt poeng at de er høyere så man både har noe å slite på, samt mulighet til å slipe dem ned hvis de blir for voldsomme. Vanskeligere andre veien hvis man setter på for små bånd. 🙂

Angående oversadel så ville jeg nok fått skiftet den uansett om jeg trengte nye bånd eller ikke, siden jeg har litt strengeklirr her og der. Gitaren trenger uansett set up og intonasjon, så sikkert like greit å få gjort det skikkelig og tatt alt samtidig. Jeg vet ikke om kroningen er nedslitt, men jeg ser at de er helt tydelig flate og ujevne, og at noen har dype spor i seg o.s.v. Hadde vært sykt kult å få den helt opp og gå med skikkelig lettspilt hals og nye, hottere pu'er.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Smurfeland
    Du kan jo kontakte Tom Furuheim, Jessheim (Pinehome Guitars). Han har bla. bygget disse 2 gitarene for meg der spesielt halsene var viktig å få på mine specks. (litt kraftig 50 talls profil, men med jumbo bånd)
    Vis vedlegget 1092744
    Motsatt av meg, da. Jeg har ikke så store hender, så trives best med litt tynn hals. Kommer til å ta en runde og undersøke om ikke så lenge, og han er en av de som ser bra ut.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn