Diverse Gitarutstyr og stæsj

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.563
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Har skrevet til dem begge at de får pengene mine igjen når nåværende president og hans administrasjon ikke lenger sitter ved makten.
    Noe som kanskje burde være en oppfordring til alle som handler/har handlet fra US selskaper. Alle har jo e-mailadresser som kan benyttes.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.043
    Thomastik-infeld
    Også god erfaring med dette merket. Flatwound på en jazzkasse og flatwound nylon på en akkustisk bass. Disse strengene transformerer instrumentet så ikke en selvfølge at dem erstatter vanlige stål/bronse. Jeg bruker bestille dem hos Thomann

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.047
    Sted
    Sunndalsøra
    Fikk mail fra Henriksen amps i Colorado med tilbud på kabinet da jeg kjøpt factory direct) Head og et kabinet for noen år tilbake. Tydelig at de er interessert å selge til oss tross for Trump. Da synes jeg at det ikke skal settes straffetoll på disse. Da blir det ett protestbeskjed til finansdepartementet ;)

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.068
    Sted
    Polen
    Da har jeg bestilt Rotosound Roto Yellows og Jumbo King phosphor bronze, så får vi se hvordan det funker.
    Jeg kan bekrefte at overgangen fra amerikanske D'Addario-strenger til britiske Rotosound gikk fullstendig smertefritt. Bonuspoeng til Rotosound for å inkludere en ekstra E-streng (tynneste), i og med at den gjerne fortest ryker. (Jeg fikk faktisk bruk for den ved strengeskiftet.)

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.068
    Sted
    Polen
    Satte på Rotosound Jumbo King phosphor bronze 12-54-strenger på kassegitaren. De som sto på, og som jeg har brukt en stund, er Martin MA540, også phosphor bronze og 12-54. De har liksom vært referansen de siste par årene.

Rotosound føles som å være en anelse løsere. Litt mindre spenn. De gjør derfor gitaren litt mer lettspilt. Jeg har inntrykk av at de ikke spiller like høyt som Martin-strengene, og at de ikke har like mye kjøtt på beinet.

De låter fint og balansert, og jeg kan tenke meg de er fine på akustiske gitarer med elektronikk. Men til bluegrass og musikk som krever kraftig komping og mye akustisk lyd, er de ikke helt ideelle. Nå spiller jeg bare hjemme på sofaen, så det er ikke noe problem for min del. Men strenger er virkelig en viktig del av kabalen.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.171
    Sted
    Smurfeland
    Nei, på vanlig el-gitar. Har lite erfaring med akustisk, så lurte jo litt på om det er kortere skala eller noe sånt på dem. Også er det jo mange som bruker tjukkere strenger hvis de bruker mye drop tunings, som f.eks. Zakk Wylde.

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.068
    Sted
    Polen
    Jeg spiller på en Martin-inspirert gitar, og den har 25,25 tommers skala. Fender har 25,5, mens Gibson har 24 et-eller-annet.

12-54 er ikke spesielt kraftig, og får du justert gitaren godt, kan den bli veldig lettspilt selv med den strengetykkelsen. Men det er klart i standard stemming blir det lite bending he-he Jeg brukte 13-56 en stund, og det går helt fint og låter veldig bra til bluegrass og når det kreves mye lyd. Men det som også er greia da, er at da bør det være litt ekstra klaring mellom strenger og gripebrett for at strengene skal vibrere skikkelig. Da kreves det litt «styrketrening» for å klare overgangen fra lettspilt el-gitar.

Jeg bruker ellers 10-46 på el-gitar og litt høy action. Synes det blir bedre lyd enn med lav action.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.661
    Torget vurderinger
    1
    10-52 er jo gjerne ofte brukt på metal, om man skal kjøre lit nedtunet elgitar så fungerer det fint.
    Personlig foretrekker jeg 10-46 på elgitar. 11/12-52/53 er litt vanlig på kassegitarer og er det som kalles light gauge, heavy gauge er gjerne irundt 14-59.
    Men det er vel noen forskjeller på materialer på akustisk og el på strenger, phospor brukes ofte for mer klang på akustisk.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.171
    Sted
    Smurfeland
    Jeg spiller på en Martin-inspirert gitar, og den har 25,25 tommers skala. Fender har 25,5, mens Gibson har 24 et-eller-annet.

12-54 er ikke spesielt kraftig, og får du justert gitaren godt, kan den bli veldig lettspilt selv med den strengetykkelsen. Men det er klart i standard stemming blir det lite bending he-he Jeg brukte 13-56 en stund, og det går helt fint og låter veldig bra til bluegrass og når det kreves mye lyd. Men det som også er greia da, er at da bør det være litt ekstra klaring mellom strenger og gripebrett for at strengene skal vibrere skikkelig. Da kreves det litt «styrketrening» for å klare overgangen fra lettspilt el-gitar.

Jeg bruker ellers 10-46 på el-gitar og litt høy action. Synes det blir bedre lyd enn med lav action.
    Gibson har 24,75" hvis jeg husker rett. Bare den lille forskjellen fra 25,5 til 24,75 er nok til at jeg foretrekker sistnevnte når jeg skal stretche over flere bånd med de små lubne fingrene mine. 25,5 låter kanskje litt spenstigere, men jeg syns det er en god del mer jobb. :)

Det tjukkeste jeg har brukt på el-gitaren min var vel 11-52 i en periode jeg hadde forlest meg på gitarblader som påstod at det ga mer "toan". 🙄😅 Det gjør vel det også, men bends og fart lider ganske kraftig under det, som du er inne på.
    Foretrekker lav action selv, men er veldig enig i at høyere action låter bedre. Ønsker meg egentlig en gitar jeg kan få satt opp med tykkere strenger for ting som er stemt ned til C og D, for 009 når blir ganske flimsy når man stemmer mye ned.

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.068
    Sted
    Polen
    10-52 er jo gjerne ofte brukt på metal, om man skal kjøre lit nedtunet elgitar så fungerer det fint.
    Personlig foretrekker jeg 10-46 på elgitar. 11/12-52/53 er litt vanlig på kassegitarer og er det som kalles light gauge, heavy gauge er gjerne irundt 14-59.
    Men det er vel noen forskjeller på materialer på akustisk og el på strenger, phospor brukes ofte for mer klang på akustisk.
    Det finnes mange varianter her. El-gitarstrenger er gjerne laget av nikkel viklet rundt en stålkjerne og funker best på typiske magnetiske pickuper. Til akustiske stålstrengsgitarer er det gjerne ulike varianter av "bronze" (er det kobber egentlig?) som gjelder, f.eks. "phosphor bronze" og "80/20 bronze". Tror det bare går på hva "bronze"-legeringen er satt sammen av. 80/20 har jeg prøvd én gang. Var helt pyton for min del. Såkalte "monel"-strenger har jeg også testet. De låter egentlig som litt døde, godt brukte strenger, men de holder seg veldig lenge, og er fine hvis du ønsker en litt old school klang. Til blues, country, folk er de knall.

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.068
    Sted
    Polen
    Gibson har 24,75" hvis jeg husker rett. Bare den lille forskjellen fra 25,5 til 24,75 er nok til at jeg foretrekker sistnevnte når jeg skal stretche over flere bånd med de små lubne fingrene mine. 25,5 låter kanskje litt spenstigere, men jeg syns det er en god del mer jobb. :)

Det tjukkeste jeg har brukt på el-gitaren min var vel 11-52 i en periode jeg hadde forlest meg på gitarblader som påstod at det ga mer "toan". 🙄😅 Det gjør vel det også, men bends og fart lider ganske kraftig under det, som du er inne på.
    Foretrekker lav action selv, men er veldig enig i at høyere action låter bedre. Ønsker meg egentlig en gitar jeg kan få satt opp med tykkere strenger for ting som er stemt ned til C og D, for 009 når blir ganske flimsy når man stemmer mye ned.
    Du får helt klar mørkere lyd med tjukkere strenger, men det er jo slettes ikke alltid ønskelig. Og du kan jo uansett justere mye med EQ. Jeg spilte veldig mye slide noen år. Da hadde jeg stratten min stemt i åpen D, og da var det 12-56 som gjaldt.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.171
    Sted
    Smurfeland
    Du får helt klar mørkere lyd med tjukkere strenger, men det er jo slettes ikke alltid ønskelig. Og du kan jo uansett justere mye med EQ. Jeg spilte veldig mye slide noen år. Da hadde jeg stratten min stemt i åpen D, og da var det 12-56 som gjaldt.
    Ja, jeg syns jo det låt feitere, men til slutt syns jeg ikke den ekstra motstanden var verdt det. Og mange av de gitaristene jeg liker best har klart å låte helt utmerket med tynnere strenger, til og med tynnere enn jeg selv bruker.

En faktor jeg kanskje syns har vel så mye å si for lyden er hva slags høyttalere man spiller gjennom. Et par 12" låter ganske massivt selv med 009-042, selv om tykkere strengere sikkert låter enda "mer". Man må kjenne sine begrensninger litt også føler jeg, og ikke alle kan ha bananklaser til fingre sånn SRV og Steve Vai hadde/har. ;P

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.661
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes mange varianter her. El-gitarstrenger er gjerne laget av nikkel viklet rundt en stålkjerne og funker best på typiske magnetiske pickuper. Til akustiske stålstrengsgitarer er det gjerne ulike varianter av "bronze" (er det kobber egentlig?) som gjelder, f.eks. "phosphor bronze" og "80/20 bronze". Tror det bare går på hva "bronze"-legeringen er satt sammen av. 80/20 har jeg prøvd én gang. Var helt pyton for min del. Såkalte "monel"-strenger har jeg også testet. De låter egentlig som litt døde, godt brukte strenger, men de holder seg veldig lenge, og er fine hvis du ønsker en litt old school klang. Til blues, country, folk er de knall.
    Bronze/bronsje er en legering med kobber og tinn blandet. Tipper hva man liker kommer mye an på hvilken musikk stil og litt an på gitaren.
    Jeg har brukt mest phosphor og føler liksom de ikke gir nok lyd på kassegitaren. Kan jo også være kasse gitaren som gjør det for den del, men den er mer et suplement for min del og brukes ikke alt for ofte og bare hjemmebruk for den del så det har ikke all verden å si.

1742078196951.png

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.661
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg syns jo det låt feitere, men til slutt syns jeg ikke den ekstra motstanden var verdt det. Og mange av de gitaristene jeg liker best har klart å låte helt utmerket med tynnere strenger, til og med tynnere enn jeg selv bruker.

En faktor jeg kanskje syns har vel så mye å si for lyden er hva slags høyttalere man spiller gjennom. Et par 12" låter ganske massivt selv med 009-042, selv om tykkere strengere sikkert låter enda "mer". Man må kjenne sine begrensninger litt også føler jeg, og ikke alle kan ha bananklaser til fingre sånn SRV og Steve Vai hadde/har. ;P
    Malmsteen har sine "signature strenger" fra Fender på 08-46. Han har også noen fingre som ikke direkte er lange og slanke, som han selv sier så han må tilpasse litt annen spillestil for sin egen del.
    Med elgitar så er det beste å ha noe man er komfortabel med synes jeg, så har man effektbokser som fikser resten sånn sett. Man kan jo bruke både kompressor og overdrive for å fete opp lyden litt.

Vebbis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    433
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjører også hybrid-sett. Synes .10 blir tungt å jobbe med i topp og .42 blir for slapt i bunn så kjører .09-.46 og synes det er ganske perfekt.

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.068
    Sted
    Polen
    Ja, det er veldig individuelt. Greit å prøve seg frem. Jeg verken kan spille grådig kjapt eller har bruk for det, så jeg trenger ikke justere gitarene mine for lysets hastighet :) Jeg liker litt motstand og at strenger klinger skikkelig, uten båndklirr. Jeg bruker mye åpne akkorder, så da er det et must.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.171
    Sted
    Smurfeland
    Malmsteen har sine "signature strenger" fra Fender på 08-46. Han har også noen fingre som ikke direkte er lange og slanke, som han selv sier så han må tilpasse litt annen spillestil for sin egen del.
    Med elgitar så er det beste å ha noe man er komfortabel med synes jeg, så har man effektbokser som fikser resten sånn sett. Man kan jo bruke både kompressor og overdrive for å fete opp lyden litt.
    Måtte google fordi jeg ikke husket, men EVH brukte visst 009 - 040 i starten, og noen påstod Billy Gibbons bruker 008 også. Jeg lever helt fint med litt tynne strenger, og føler ikke at det er der slaget står egentlig. Ikke at jeg er noen shredder heller akkurat, men abonnerer på den samme filosofien om å finne noe man trives med. Det er jo bare en hobby for min del iallfall. 🙂

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.661
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er veldig individuelt. Greit å prøve seg frem. Jeg verken kan spille grådig kjapt eller har bruk for det, så jeg trenger ikke justere gitarene mine for lysets hastighet :) Jeg liker litt motstand og at strenger klinger skikkelig, uten båndklirr.
    Jeg liker lav action uten båndklirr. :D
    Men igjen, så lærte jeg meg å spille på en billig strat-kopi (som var overaskende god å spille på når man ser tilbake selv nå, selv om lyden ikke var helt høydare fra miccene) og en stålstreng kassegitar med alt for mye relief i halsen (den var tungspilt) så der fikk man virkelig trent fingerstyrke tidlig.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.661
    Torget vurderinger
    1
    Måtte google fordi jeg ikke husket, men EVH brukte visst 009 - 040 i starten, og noen påstod Billy Gibbons bruker 008 også. Jeg lever helt fint med litt tynne strenger, og føler ikke at det er der slaget står egentlig. Ikke at jeg er noen shredder heller akkurat, men abonnerer på den samme filosofien om å finne noe man trives med. Det er jo bare en hobby for min del iallfall. 🙂
    Det er visstnok noen som også bruker nede i 06-36 også, lurer på om det var Billy Gibbons på ryktene der også om det ikke var flere og andre. Var en periode for noen få år siden med flust av youtubere som brukte tynne strenger en periode, basert på kjente artister som brukte det samme.
    Mitt problem tidligere var at 09 røk så fort når jeg bendet og gadd til slutt ikke å bytte strenger flere ganger ukentlig, men nå er vel gitarene mine bedre satt opp og strengene har bedre legeringer som tåler mer juling. Brukte 09,5 tidligere, som var perfekt når jeg var fjortis og spilte mer enn jeg gjør nå. Så forsvant de strengene på markedet så jeg endte bare opp med 10-ere rett og slett.

Edit:
    Den som googler finner jo noe:

Edit2:
    www.youtube.com/watch?reload=9&v=v9JqDiHZaz0

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.661
    Torget vurderinger
    1
    010 er topp. De er fremdeles lettspilte (synes jeg), men føles langt mer robuste enn 009.
    Det var litt der konklusjonen min endte også, stor forskjell på brudd-styrken ihvertfall! Men igjen, det er større utvalg idag på legeringer og strenger enn det var på 80/90-tallet på de lokale musikk sjappene. Idag så har jeg sikkert endt opp på tynnere strenger, kanskje.. Men så var det det der med vane da, er man vant til det så føles det gjerne for flimsy med tynnere strenger.. Har vel en Jackson med 09-strenger og floyd rose, resten kjører jeg 10-ere på.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.661
    Torget vurderinger
    1
    En ting verdt å nevne, når man har en gitar med en størrelse strenger og føler den er perfekt satt opp etc. Ikke endre på strengene, da ender man opp på at nøtta må byttes/files til etc. og ny setup for å få det bra. En gitar bør helst få beholde en størrelse og ikke endre for mye i tykkelse med tanke på det, for å slippe ekstra slitasje på de delene på gitaren som er i direkte kontakt med strengene.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.171
    Sted
    Smurfeland
    Det er visstnok noen som også bruker nede i 06-36 også, lurer på om det var Billy Gibbons på ryktene der også om det ikke var flere og andre. Var en periode for noen få år siden med flust av youtubere som brukte tynne strenger en periode, basert på kjente artister som brukte det samme.
    Mitt problem tidligere var at 09 røk så fort når jeg bendet og gadd til slutt ikke å bytte strenger flere ganger ukentlig, men nå er vel gitarene mine bedre satt opp og strengene har bedre legeringer som tåler mer juling. Brukte 09,5 tidligere, som var perfekt når jeg var fjortis og spilte mer enn jeg gjør nå. Så forsvant de strengene på markedet så jeg endte bare opp med 10-ere rett og slett.

Edit:
    Den som googler finner jo noe:

Edit2:
    www.youtube.com/watch?reload=9&v=v9JqDiHZaz0
    I det siste har jeg faktisk syntes noen ganger at 009 blir litt for myke og har for lite motstand når jeg tar store bends, men vet ikke om jeg er klar for å gå opp til 010 allikevel. 006 hadde sikkert vært morsomt å prøve, men jeg ser for meg at de gir lite feedback og fingerfølelse eller hva man skal kalle det? Det første settet med strenger jeg kjøpte når jeg var fjortis var Ernie Ball Super Slinky, og det er de samme strengene jeg bruker enda. That's my slinky story. 🤓 Men syns det virker som de er veldig holdbare og nesten litt vanskelig å ryke.

Når jeg etterhvert får somlet meg til å levere inn gitaren og få tatt en båndjobb og en skikkelig set up får jeg ta en ny vurdering på om 009 fortsatt er riktig tykkelse for meg, utfra hvordan de føles da. Nå tror jeg både action og intonasjon er langt fra optimalt, og med litt ujevnt slitte bånd og en nut som ser litt suspekt ut føler jeg det er vanskelig å ta en avgjørelse på det.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.047
    Sted
    Sunndalsøra
    Man får mere/kraftigere lyd m tykke strenger. Stevia Ray Vaughan og Lonny Mack bruke minst 0.12 - 0.52, med stemte ned en halv tone. De brukte mer fysisk kraft når de spilte. De tynneste strengene brukte James Burton, men hadde en annen spillestil.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn