Gjenngivelse av slagverk

T

timc

Gjest
tkr skrev:
marsboer skrev:
Vi har faktisk det i nyere surroundreceivere. Blant annet Audyssey Dynamic EQ, som visstnok også fungerer meget bra.
Nå er vi selvsagt langt ute på jordet ift. trådstarters tema, men hvordan i all verden kan det funke? Den kan jo i beste fall si noe om hvor lite signalet er attenuert, men kan da ikke vite noe om hvor høyt (i dB) det blir spilt?

mvh
Jo, siden det er foretatt en autokorreksjon. Da vet recieveren hvilket nivå høyttaleren spiller på ved ett gitt volum.

T

timc

Gjest
KJ skrev:
timc skrev:
...
Vi burde også hatt volumkontroller som endret frekvensresponsen i forhold til volumet, slik at det alltid ble likt i forhold til hørselskurene.
... strengt tatt bare endringene i hørselskurvene, jf. Fletcher-Munson og equal loudness., dvs ikke kurvene i seg selv, men de nivåavhengige forskjellene mellom dem (dvs primært bassområdet).

EDIT utfordringen er å «bestemme» hvilket referansenivå som er anvendbart på ulike innspillinger

mvh
KJ

Var det jeg mente.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.762
Torget vurderinger
23
Skaff dere "fullrange" alt. god hornløsning hvor tids- og faseaspektene er i orden så skal jeg love dere "smekk" på slagverktøyet!! Noenlunde anstendig elektronikk også da, selvsagt, men den dynamikken som etterlyses skapes i høyttalerne. Så enkelt og dog så vanskelig..

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
pengesluk skrev:
Skaff dere "fullrange" alt. god hornløsning hvor tids- og faseaspektene er i orden så skal jeg love dere "smekk" på slagverktøyet!! Noenlunde anstendig elektronikk også da, selvsagt, men den dynamikken som etterlyses skapes i høyttalerne. Så enkelt og dog så vanskelig..
Amen! etter å ha lyttet til et av dine system

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.762
Torget vurderinger
23
Jøss, våken du og?? ;D ;D

N

nb

Gjest
Det er enkelt å få dynamikken til et trommesett hjemme. Er bare å kjøpe seg et trommesett og dænge løs, alle andre tilnærminger til problemstillingen bringer en dessverre ikke i nærheten er jeg redd.

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
nb skrev:
Det er enkelt å få dynamikken til et trommesett hjemme. Er bare å kjøpe seg et trommesett og dænge løs, alle andre tilnærminger til problemstillingen bringer en dessverre ikke i nærheten er jeg redd.
har hørt noen trommesett i diverse stuer, kjellere i min tid. hvis det er noe poeng å gjenskape det rabalderet via et HIFI anlegg, så velbekomme ;D

N

nb

Gjest
65finger skrev:
har hørt noen trommesett i diverse stuer, kjellere i min tid. hvis det er noe poeng å gjenskape det rabalderet via et HIFI anlegg, så velbekomme ;D
Presis. Dette er en merkelig diskusjon.

Z

Zomby_Woof

Gjest
pengesluk skrev:
men den dynamikken som etterlyses skapes i høyttalerne.
Dynamikken skapes ikke i høyttalerne, den drepes i høyttalerne. Liten flis, bitteliten flis. Ellers hjertelig enig. 8)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.762
Torget vurderinger
23
Du må da alltid kverulere, Zomby :-* :-* Du tror kanskje det er noen av de andre komponentene som lager lyden??? Prøv å nappe ut pluggen på Gradient'ene dine og jeg lover deg at det blir tyst..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.762
Torget vurderinger
23
nb skrev:
65finger skrev:
Dette er da ingen merkeligere diskusjon en mye annet her på HFS.. Skjønner godt folks fascinasjon for god gjengivelse av trommer og andre perkusjonsinstrumenter, bl.a. fordi de fleste av oss har hørt dette på nært hold (eks. skolekorps osv.) Relativt enkelt å danne seg en oppfatning om referanser, og en god "trommis" i et godt opptak er herlig å høre på dersom anlegget har nødvendige egenskaper. Utmerket måte å avsløre mangler på, spør du meg.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
pengesluk skrev:
nb skrev:
65finger skrev:
Dette er da ingen merkeligere diskusjon en mye annet her på HFS.. Skjønner godt folks fascinasjon for god gjengivelse av trommer og andre perkusjonsinstrumenter, bl.a. fordi de fleste av oss har hørt dette på nært hold (eks. skolekorps osv.) Relativt enkelt å danne seg en oppfatning om referanser, og en god "trommis" i et godt opptak er herlig å høre på derom anlegget har nødvendige egenskaper. Utmerket måte å avsløre mangler på, spør du meg.
Tenkte på lyden av slagverket stående i stua, ikke gjenngitt fra høytalere :) på ditt system er slagverk realistisk som om du var på konserten. Smekk som i ørefik

N

nb

Gjest
pengesluk skrev:
Dette er da ingen merkeligere diskusjon en mye annet her på HFS.. Skjønner godt folks fascinasjon for god gjengivelse av trommer og andre perkusjonsinstrumenter, bl.a. fordi de fleste av oss har hørt dette på nært hold (eks. skolekorps osv.) Relativt enkelt å danne seg en oppfatning om referanser, og en god "trommis" i et godt opptak er herlig å høre på derom anlegget har nødvendige egenskaper. Utmerket måte å avsløre mangler på, spør du meg.
Joda, men å ha "akustisk livetromme" som referanse er litt merkelig. Skulle den være gjengitt med noe nær realistisk dynamikk på plate ville neppe slått veldig heldig ut. Jeg vet ikke hvor mye et slagverk er komprimert i en typisk livesetting, men tipper det er ganske mye.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Imperial skrev:
...
Og året før cd ble satt i produksjon så var det ett firma som drev å laget opptaksmaskiner som sa:
Vi trenger ca 120db for å få fanget alt! Ellers blir det tap av "lyd" ...vi må ha ett format som er istand til å lagre dette omfanget..
Hva gjør Sony og philips? Det smeller til med 90db...
...
SN på 90-96 dB som var omkring 10-20-30 dB bedre enn det gjengse alternativet på den tiden, dvs vinyl som har et SN på omkring 65-70 dB i normalt gode tilfeller, og som i eksepsjonelle tilfeller muligens kan nærme seg 75-80 dB. Ha også i mente at CD-platen den gang den ble lansert faktisk var tilnærmet state of the art med hensyn til lagringsteknologi, og ganske langt forran så og si alle andre alternative digitale medier. Hva var en HD anno 1983? - et svindyrt beist på 5 1/4" og 10-20 megabyte. Videre var det den gangen ikke helt trivielt å lage AD og DA konvertere som var i nærheten av å utnyttet mulighetsvinduet i 44,1/16. De første spillerne fra Phillips (eller var det Sony?) hadde DA-konvertere på 14 bit. Det er skjeldent at slike «teknologiske» sprang blir dyttet ut så raskt som forbrukerteknologi.

Selv om det er kjekt med DNR på omkring 130-140 dB, så er det de færreste av oss som har hverken praktisk eller teknisk mulighet til å utnytte særlig mer enn ca 100-110 dB SPL under hjemmlige forhold. 44,1/16 kan fint kode informasjon ned mot 100-110 dB FS. Med et hjemmlig støynivå omkring 30 dB SPL (+/- 10 dB) så er et realistisk anslag på SN i reproduksjonen i heimen på omkring 70-80 dB (forutsatt at du ikke har grinete naboer som synes at 110 dB SPL er i ioverkant ...) og der treffer CDmediet med 16 bit oppløsning egentlig mer enn godt nok. Som sagt det er ikke ved 16 bit og/eller 44K1 Hz at skoen trykker mht å kunne reprodusere «realistiske» trommer hjeme i stua.

mvh
KJ

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
nb skrev:
pengesluk skrev:
Joda, men å ha "akustisk livetromme" som referanse er litt merkelig. Skulle den være gjengitt med noe nær realistisk dynamikk på plate ville neppe slått veldig heldig ut. Jeg vet ikke hvor mye et slagverk er komprimert i en typisk livesetting, men tipper det er ganske mye.
Faktisk så har flere mikrofontyper settings for å redusere følsomheten... med opptil 20 - 30db, for trommebruk...
så vi kan annta att opptil 30+db med demping er ikke uvanlig på trommespor...

mvh

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
17mai-toget er en bra referanse for stortromme, men jeg vil ikke ha det hjemme.....

Jeg bruker det likevel som et argument hver gang fruen ønsker seg små høyttalere.

Min beste erfaring med gjengivelse av perkusjon og skarpe impulslyder er Manger SchallWandler, MSW. Det er et benderelement som ikke har de typiske problemene til en dynamisk høyttaler, den er nemlig kritisk dempet. Impulsresponsen er så nært det perfekte som jeg har behov for hjemme, og det er bare en håndfull produsenter som viser sine impulsresponser, med god grunn.

Gode demoplater for dette formål er, foruten Mangers utmerkede demoplate, Live is Life ( varmt anbefalt av I. Løkken og straks innkjøpt). Var det ikke et spor der som het Drum Boogie, en bra cover av Buddy Rich's signaturnummer.

Det beste argumentet er vel likevel at Deutsche Wehrmacht, en kjent organisasjon ( hvor er Affa ? ) benytter disse i et multikanalsoppsett for å trene soldater til å lokalisere skytelyder!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.762
Torget vurderinger
23
@nb;

Forstår ikke at dette skulle være merkelig i det hele tatt. Streber vi ikke etter en så god nok illusjon som mulig da? I hvertfall gjør nå jeg det. Virkeligheten kan uansett ikke gjenskapes, den har jo allerede funnet sted, og de fysiske forutsetninger kan normalt ikke gjenskapes. Men illusjonen, det er det det handler om for meg i hvertfall. Og hvorfor skal da trommer "unntas" fra dette? Til info så finnes det masse gode innspillinger (bl.a. Chesky og Mapleshade) hvor trommene åpenbart kun har blitt utsatt for minimale korreksjoner/endringer, og disse låter aldeles utmerket og "live" og oppfattes ikke som brutalt komprimert.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Imperial skrev:
...
Faktisk så har flere mikrofontyper settings for å redusere følsomheten... med opptil 20 - 30db, for trommebruk...
så vi kan annta att opptil 30+db med demping er ikke uvanlig på trommespor...
...
Det er vanligvis lineær demping, dvs på samme måte som en volumkontroll og noe ganske annet enn komprimering.

mvh
KJ

8

8x12_TOM

Gjest
Er det noen som har eksempler på kutt der det er ivaretatt mye av dynamikken i et trommesett

N

nb

Gjest
pengesluk skrev:
Til info så finnes det masse gode innspillinger (bl.a. Chesky og Mapleshade) hvor trommene åpenbart kun har blitt utsatt for minimale korreksjoner/endringer, og disse låter aldeles utmerket og "live" og oppfattes ikke som brutalt komprimert.
Lydtrykket fra en skarptromme ved mikrofonen kan sikkert bli 130 dB eller enda mer, tror det er dempet ganske mye også på slike plater. Kanskje i betydelig mindre grad enn på mange andre innspillinger, men fortsatt nok en hel del.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.762
Torget vurderinger
23
KJ skrev:
Imperial skrev:
...
Og året før cd ble satt i produksjon så var det ett firma som drev å laget opptaksmaskiner som sa:
Vi trenger ca 120db for å få fanget alt! Ellers blir det tap av "lyd" ...vi må ha ett format som er istand til å lagre dette omfanget..
...
SN på 90-96 dB som var omkring 10-20-30 dB bedre enn det gjengse alternativet på den tiden, dvs vinyl som har et SN på omkring 65-70 dB i normalt gode tilfeller, og som i eksepsjonelle tilfeller muligens kan nærme seg 75-80 dB. Ha også i mente at CD-platen den gang den ble lansert faktisk var tilnærmet state of the art med hensyn til lagringsteknologi, og ganske langt forran så og si alle andre alternative digitale medier. Hva var en HD anno 1983? - et svindyrt beist på 5 /14" og 10-20 megabyte. Videre var det den gangen ikke helt trivielt å lage AD og DA konvertere som var i nærheten av å utnyttet mulighetsvinduet i 44,1/16. De første spillerne fra Phillips (eller var det Sony?) hadde DA-konvertere på 14 bit. Det er skjeldent at slike «teknologiske» sprang blir dyttet ut så raskt som forbrukerteknologi.

Selv om det er kjekt med DNR på omkring 130-140 dB, så er det de færreste av oss som har hverken praktisk eller teknisk mulighet til å utnytte særlig mer enn ca 100-110 dB SPL under hjemmlige forhold. 44,1/16 kan fint kode informasjon ned mot 100-110 dB FS. Med hjemmlig støynivå omkring 30 dB SPL (+/- 10 dB) så er et realistisk anslag på SN i reproduksjonen i heimen på omkring 70-80 dB (forutsatt at du ikke har grinete naboer som synes at 110 dB SPL er i ioverkant ...) og der treffer CDmediet med 16 bit oppløsning egentlig mer enn godt nok. Men som sagt det er ikke ved 16 bit og/eller 44K1 Hz at skoen trykker mht å kunne reprodusere «realistiske» trommer hjeme i stua.

mvh
KJ
Helt i tråd med mine egne erfaringer. Satt i går aften i nærmere seks timer og spilte diverse kutt fra sikkert 30-40 standard CD, hvorav mange var tidlige førstegenerasjonsutgaver, og det var dynamikk og slam i bøtter og spann.

Når jeg måler støygulvet i rommet så ligger det konsekvent på 25-28 dB, og det er så tyst som vel mulig er. Da piper det i øra, for å si det litt flåsete. "The roaring Silence"

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
8x12_TOM skrev:
Er det noen som har eksempler på kutt der det er ivaretatt mye av dynamikken i et trommesett
Motu har gjordt opptak i 24 bit av trommer som skal være ganske så bra.
Har aldri hørt de opptaka, men som sagt det skal være rimelig ukomprimert så langt det går...

mvh

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Platen jeg nevnte:

Live is life, Arne Domnérus with Lars Erstrand, 1995, PRCD 9142

Nailhead

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2008
Antall liker
334
Torget vurderinger
1
Dave Weckl - Heads Up, er iallfall for meg en god referanse.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
"The Dali CD – In Admiration of Music" (volum 1, svart) (http://mijncdlijst.wordpress.com/2010/02/07/the-dali-cd-volume-1/) har et rent slagverksspor "Marilyn Mazur & Audun Kleive – Drum Impro (2:27)". Hvis jeg husker rett, er dette et liveopptak som ikke er utgitt andre steder.

Hvordan er dette i seg selv, og i forhold til de foreslåtte:
  • Live is life, Arne Domnérus with Lars Erstrand, 1995, PRCD 9142
  • Dave Weckl - Heads Up
  • Motu (hva eller hvem er det? Er det http://www.motu.com/?)

Vedlegg

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
„Musik wie von einem anderen Stern“
En utrolig bra sampler-plate, utgitt av Manger, både på CD og dobbel vinyl:

Perkusjonen kommer på spor 15. Kan også (lastes ned) EDIT: Avspilles fra Mangers hjemmeside.

http://www.manger-msw.com/manger_cd/manger_cd.html

Innholdsfortegnelse:

Größenabbildung 1 Gütersloher Glocken: Volles Geläut von Das Gütersloher Nachtsang-Geläut

Hörspiel (Auszug) 2 Der Himmel deckt alles mit Stille zu Autor: Jean Paul, Regie: Annette Jainski, Produktion: SWF 1993

Klavier 3 Bruno-Leonardo Gelber: Beethoven, Sonate Nr. 8, C-Dur, Op. 13 von Beethoven, Piano Sonatas, DENON, COCO-9740

Männliche Stimme 4 Hermann Prey: Beethoven, Ich liebe Dich von: DENON Professional Test CDs

Streich-Oktett 5 Sonatori de la Gioiosa marca: Vivaldi, „Der Winter“ aus „Die 4 Jahreszeiten“, 3. Satz von A. Vivaldi: „Les Quatre Saisons“, DIVOX, CDX 79404-F

Sinfonie-Orchester 6 Leipziger Gewandhausorchester, Herbert Blomstedt: Haydn, Sinfonie Nr. 67, F-Dur, 1. Satz Erstveröffentlichung

Sinfonie-Orchester, weibliche Stimme 7 Berliner Philharmoniker, Olga Borodina (Mezzosopran): Stravinsky, Pulcinella, Tarantella von Le Sacre Du Printemps, PHILIPS, 446 698-2

Klassische Gitarre 8 Stefano Grondona: Tárrega, Capricho Arabe von La Guitarra De Antonio De Torres, DIVOX, CDX 29701

Kontrabass 9 Renaud Garcia-Fons: Ghazali von Oriental Bass, ENJA

Jazz-Quartett 10 The Treya Quartet: Fauré, Pavane von The Treya Quartet Plays Gabriel Fauré, DIVOX Jazz, CDX-49802

The Whistling Livingston Taylor 11 Livingston Taylor: Isn’t She Lovely von Ink, CHESKY RECORDS, JD 162

Gospel Chor, a capella 12 Livingston Taylor: Grandma’s Hands von Jazz & World Music Celebration, CHESKY,

Jazz Trio 13 The Yuri Honing Trio: Walking On The Moon von Star Tracks, JAZZ IN MOTION

Rockn’Soul 14 Marla Glen: The Cost Of Freedom von This Is Marla Glen, DISQUE VOGUE

Percussion Ensemble 15 The O-zone Percussion Group: Jazz Variants von La Bamba, KLAVIER RECORDS, KD 77017

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Reklamen kommer her (Jeg er ikke bransjeaktør, bare en overbevist kunde): Manger Double LP Vinyl Sampler - now available!

Our Manger Double LP (180 grams), just released at the beginning of May, seems to become as famous as our Manger CD. The DMM for this LP was made by Pauler Acoustics. Mr. Pauler is well-known for his extraordinary recording and mastering work. The DMM was made without any dynamic compression and covers a dynamic range of 50dB, but without any basic noise of the Vinyl.
We are proud to say that with this Vinyl we were succeed to creat another masterpiece.

Orders can be sent by email to info@manger-msw.com

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
"Nordost System Tuning and Setup Disc" (http://www.nordost.com/system_tuning_setup_disc.asp) har noen ukomprimerte slagverksspor. Tekst fra "Test CD Text (PDF)" (http://www.nordost.com/Downloads/Test CD Text.pdf):
15 Bass Drum 01.00
16 Snare Drum 01.00
17 Hi-Hats 01.00
18 Drum Pattern 1 01.00
19 Drum Pattern 2 01.00
20 Drum Pattern 3 01.00
21 Drum Pattern 4 01.00
22 Drum Pattern 5 01.00

These tracks contain un-compressed recordings of the main parts of a drum kit, individually and together. They serve as a useful indicator of the dynamic response of a system at different frequencies, as well as helping to reveal how well it handles repeated low-frequency pulses – a key consideration when it comes to the pace and timing of music.

Warning: Uncompressed recordings can damage equipment if played too loud. Always start these tracks with the volume low and advance it slowly to the desired level.

Sadelta

Medlem
Ble medlem
02.02.2011
Antall liker
0
pengesluk skrev:
nb skrev:
65finger skrev:
Dette er da ingen merkeligere diskusjon en mye annet her på HFS.. Skjønner godt folks fascinasjon for god gjengivelse av trommer og andre perkusjonsinstrumenter, bl.a. fordi de fleste av oss har hørt dette på nært hold (eks. skolekorps osv.) Relativt enkelt å danne seg en oppfatning om referanser, og en god "trommis" i et godt opptak er herlig å høre på dersom anlegget har nødvendige egenskaper. Utmerket måte å avsløre mangler på, spør du meg.
Dette er jeg helt enig i!
det er fantastisk morro å høre en god trommis på et godt anlegg, det må trykke i bryst kassa.
Den mest naturtroe og fantastiske lyden JEG har hørt og følt fra trommer på noe anlegg er fra Roger Sperrling's horn, det var som og sitte inne i en Pauke på det værste.
Crasher og smasher fikk jeg rett i trynet nesten som om jeg satt bak slagverket selv.
Skarpa trykka i brystkassa slik jeg liker det.
Det er ikke bare lyden fra trommene men også lyden fra stikka som treffe skinnet må komme fram.
Det er noe eget med horn og slagverk synes jeg!
Ride'n synes jeg at mange domer klarer og få fint fram også her er det for meg veldig viktig at lyden fra stikka høres mens symbalen bruser fint under.(men det er jo selvfølgelig forskjell på symbaler og stikker her)
Det er mange fine luftige domer som klarer dette fint, har en forkjærlighet til scan speak.
Gjenngivelse av klikket fra basstromma(klubba som treffer skinnet) synes jeg trykkammer er best på.
Får å få dette klikket plaserer man mikken ca 15cm rett bak klubba inne i tromma og man får en fin punch.
Er mikken plasert på utsiden framfor offset hullet forsvinner dette klikket og man får en dypere gjenngivelse noe jeg synes bassrefleks er bra på.
Den lyden jeg hører når jeg sitter bak slagverket er den lyden jeg ønsker og høre fra anlegget, da må det bare være litt størelse på det og kraft til å skyve og stoppe.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Sadelta skrev:
pengesluk skrev:
nb skrev:
65finger skrev:
Dette er jeg helt enig i!
det er fantastisk morro å høre en god trommis på et godt anlegg, det må trykke i bryst kassa.
Den mest naturtroe og fantastiske lyden JEG har hørt og følt fra trommer på noe anlegg er fra Roger Sperrling's horn, det var som og sitte inne i en Pauke på det værste.
Crasher og smasher fikk jeg rett i trynet nesten som om jeg satt bak slagverket selv.
Skarpa trykka i brystkassa slik jeg liker det.
Det er ikke bare lyden fra trommene men også lyden fra stikka som treffe skinnet må komme fram.
Det er noe eget med horn og slagverk synes jeg!
Ride'n synes jeg at mange domer klarer og få fint fram også her er det for meg veldig viktig at lyden fra stikka høres mens symbalen bruser fint under.(men det er jo selvfølgelig forskjell på symbaler og stikker her)
Det er mange fine luftige domer som klarer dette fint, har en forkjærlighet til scan speak.
Gjenngivelse av klikket fra basstromma(klubba som treffer skinnet) synes jeg trykkammer er best på.
Får å få dette klikket plaserer man mikken ca 15cm rett bak klubba inne i tromma og man får en fin punch.
Er mikken plasert på utsiden framfor offset hullet forsvinner dette klikket og man får en dypere gjenngivelse noe jeg synes bassrefleks er bra på.
Den lyden jeg hører når jeg sitter bak slagverket er den lyden jeg ønsker og høre fra anlegget, da må det bare være litt størelse på det og kraft til å skyve og stoppe.
Man oppnår en del av disse elementene/poengene med gode hodetelefoner, f.eks. stikker mot symbaler og skinn.

Trykk i brystkassen er det dog verre med. Gode lukkede hodetelefoner kan dog gi noe trykkfornemmelse (særlig i ørene) selv på høyst moderat lyttenivå.

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Imperial skrev:
Barbaresco skrev:
Jeg regner med at du forstår dette, i motsetning til Imperial, men det er nyanser som kan bli borte i korte (og også lange) innlegg.
Jeg skjønner, og leser man min tidligere post ser man att jeg presiserer "endelige" opptaksintervall som det ble spurt etter...
Men, selvsagt, det å disktutere over nettet er vrient.
Så om du er av den oppfattning att jeg fjerner enhver tvil på om jeg skjønner emnet simpeltent bare ved å poste, så skal jeg ikke klage på det jeg.

Jeg er ikke avhengig av å ha rett i det hele tatt... ::)
Men, jeg får isåfall tåle att det er det man tror jeg ikke har.

Uansett, trommemikrofoner som det ble spurt om over er ofte skikkelig ikkelinjære for å takle impulsene som trommene smeller ut, så i ettertid appliserer man EQ gjerne ved opptil 5 -6 punkter på kurvene man har tatt opp...
F.eks på skarptromme er det skikkelig vrient:
80hz, 1khz, 5khz og 10-12khz er lyden konsentrert ved, og som om det ikke var nok så har skarptromme en resonans som svinger ifra 800hz til 2khz... + at lyden varer så kort tid... Er ikke noe rart att den er vrien å "fange" ...
Cymbal og rides har 300hz og 10khz og 17khz som sine "soner" der det dirres av full fryd... Store rides har og ved 120hz.. ca..
Så ser man på disse frekvensene og tenker, hm, ser jo nesten ut som ett knippe med vanlige delefrekvenser dette i høytttalere i fleng!

Trommer lider nok av tap under opptak, og tap ved rekreering, de har muligens flere tapsfaktorer enn bare ved A/D og slik, på vei ut høyttalere har de motbør som få andre instrumenter.
Nå varierer høyttalere selvsagt, men om en lyd kreeres nesten utelukkende i overganger mellom elementers arbeidsområder og det er MASSE energi som skal ut i lufta og i snevre bånd....

Og avstanden mellom elementene og alt dette, og øret skal sette dette sammen til en lyd igjen...
+ at f.eks en skarptromme er jo mildt sagt en kort lyd... men med "snap" fra 80 til tja 13khz + sikkert overtoner over der igjen...
Gjengivelse av slagverk...
Mikrofoner til trommer kan godt ha tall opp til 140db...altså de tåler 140db før de ikke klarer mer... 140db...!!!!
Smeller man til på kanten av en skarptromme så går det rett opp i 130db... Cymbaler er vel i det området de og før de sprekker...
Basstromma, eller kick går rett opp til 124,5 og 126db... (vi snakker dæng slag her..)
De andre er litt lavere, relativt sett...
Nå er det slik at det menneskelige øret faktisk har ca 140db dynamisk rekkevidde...
Så når man har hørt trommer "live" så lar man seg IKKE lure av 90++db dynamikk...

Nå, uansett opptaksteknikk og uansett bitdybde og slikt så har det vist seg att det er "for tiden" nær sagt umulig å lagre ett dynamisk spenn på mer en ca 125db.. selv om man har 24 bit (140+db rekkevidde) så blir det i effekt bare igjen max 125db på opptaket..

Klart det blir trøbbel ...

Vi trenger en NY QUIST!!! Den gamle er knekt!!! :p

mvh

Imperial ! Her er du inne på noe ! Applaus !

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
pengesluk skrev:

Det er mulig det finnes hornkonstruksjoner som kan spille svært høyt, men kjære dere, dette gjelder dynamikk ! Man skal ikke nødvendigvis høre på høyt rabalder via et hifi-anlegg
som en i tråden skrev. Vi skulle gjerne gjennskapt dynamikken.

Flere av de som har svart i denne tråden kan umulig ha
opplevet de voldsomme slag som kan komme fra et slagværk f.eks på en jazzkonsert i små lokaler.

Dynamikken skapes vel heller ikke i høytaleren ? Den omsetter signalet i begrenset grad. Dynamikken mener jeg ligger i signalet i samtlige ledd fra mikrofon til høytaler. Kanskje er det mikrofonene som er det svakeste ledd allikevel ? :)

Les innlegget til Imperial. :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
up skrev:
pengesluk skrev:

Det er mulig det finnes hornkonstruksjoner som kan spille svært høyt, men kjære dere, dette gjelder dynamikk ! Man skal ikke nødvendigvis høre på høyt rabalder via et hifi-anlegg

opplevet de voldsomme slag som kan komme fra et slagværk f.eks på en jazzkonsert i små lokaler.

Dynamikken skapes vel heller ikke i høytaleren ? Den omsetter signalet i begrenset grad. Dynamikken mener jeg ligger i signalet i samtlige ledd fra mikrofon til høytaler. Kanskje er det mikrofonene som er det svakeste ledd allikevel ? :)

Hvis du har hørt råopptak/multisporene så hadde du ikke ment at mikrofonene står for en større begrensning enn høyttalerne. Sluket er faktisk inne på noe her. Vi brukte forresten også langt over ti mikrofoner en stund, men gikk tilbake til mer puristiske løsninger etterhvert.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.762
Torget vurderinger
23
up skrev:
pengesluk skrev:

Alle skjønner vel at dynamikken ikke "skapes" i høyttaleren, høyttaleren omsetter det elekriske signalet til de lydbølger vi vitterligen hører.

Jeg våger den påstand at det i første rekke er høyttalerne som hindrer oss i å høre den dynamikken som trådstarter etterlyser.

Hvor har jeg nevnt med et ord dette om å skulle spille så jævlig høyt?? Tvert i mot, hjemme hos meg spilles det ofte på et nivå som ligger mellom 48-55dB, og med glimrende dynamikk.

Hva hornhøyttalere angår så er det ingen annen høyttalerteknologi som så til de grader evner å gjengi dynamikk på en skikkelig måte, BÅDE ved ekstremt lave volum og dersom man ønsker å dra på.

Jeg kan godt forklare hvorfor, men det blir en lengre historie og det er bedre at du selv leser deg opp på / erfarer det på en skikkelig måte selv.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.016
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
up skrev:
pengesluk skrev:

Alle skjønner vel at dynamikken ikke "skapes" i høyttaleren, høyttaleren omsetter det elekriske signalet til de lydbølger vi vitterligen hører.

Jeg våger den påstand at det i første rekke er høyttalerne som hindrer oss i å høre den dynamikken som trådstarter etterlyser.

Hvor har jeg nevnt med et ord dette om å skulle spille så jævlig høyt?? Tvert i mot, hjemme hos meg spilles det ofte på et nivå som ligger mellom 48-55dB, og med glimrende dynamikk.

Hva hornhøyttalere angår så er det ingen annen høyttalerteknologi som så til de grader evner å gjengi dynamikk på en skikkelig måte, BÅDE ved ekstremt lave volum og dersom man ønsker å dra på.

Jeg kan godt forklare hvorfor, men det blir en lengre historie og det er bedre at du selv leser deg opp på / erfarer det på en skikkelig måte selv.

Inviterer du ?

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.389
Sted
Saksvik - Trøndelag
up skrev:
pengesluk skrev:

Hvis du mener at Imperial er i nærheten av sannheten når det gjelder dynamikkomfang og max spl fra trommesett, vil jeg gjerne vite hva slags høyttalere bortsett fra horn som har mulighet til å gjengi dette dynamikkomfanget uten å komprimere (og dermed redusere dynamikkomfanget).

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.762
Torget vurderinger
23
Roald skrev:
pengesluk skrev:
up skrev:
pengesluk skrev:

Inviterer du ?
Må ha alt godteriet selv ;D ;D Deler ikke med noen. Har ikke du så hatten passer, da?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.016
Torget vurderinger
1
Både hatt og gåstol…….men det er fremdeles spennende å høre på andre sine løsninger ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.762
Torget vurderinger
23
Det har du rett i, ikke minst så er det lærerikt både menneskilg og "faglig". Vanskelig å nekte for dette, da jeg i fjor reiste til Italia og gjennom hele Tyskland ens ærend for å høre på fire installasjoner... Sparte meg antakeligvis for et par DYRE feilslåtte innkjøp/inngrep.

Topp Bunn