Barbaresco skrev:
Jeg regner med at du forstår dette, i motsetning til Imperial, men det er nyanser som kan bli borte i korte (og også lange) innlegg.
Jeg skjønner, og leser man min tidligere post ser man att jeg presiserer "endelige" opptaksintervall som det ble spurt etter...
Men, selvsagt, det å disktutere over nettet er vrient.
Så om du er av den oppfattning att jeg fjerner enhver tvil på om jeg skjønner emnet simpeltent bare ved å poste, så skal jeg ikke klage på det jeg.
Jeg er ikke avhengig av å ha rett i det hele tatt... :
Men, jeg får isåfall tåle att det er det man tror jeg ikke har.
Uansett, trommemikrofoner som det ble spurt om over er ofte skikkelig ikkelinjære for å takle impulsene som trommene smeller ut, så i ettertid appliserer man EQ gjerne ved opptil 5 -6 punkter på kurvene man har tatt opp...
F.eks på skarptromme er det skikkelig vrient:
80hz, 1khz, 5khz og 10-12khz er lyden konsentrert ved, og som om det ikke var nok så har skarptromme en resonans som svinger ifra 800hz til 2khz... + at lyden varer så kort tid... Er ikke noe rart att den er vrien å "fange" ...
Cymbal og rides har 300hz og 10khz og 17khz som sine "soner" der det dirres av full fryd... Store rides har og ved 120hz.. ca..
Så ser man på disse frekvensene og tenker, hm, ser jo nesten ut som ett knippe med vanlige delefrekvenser dette i høytttalere i fleng!
Trommer lider nok av tap under opptak, og tap ved rekreering, de har muligens flere tapsfaktorer enn bare ved A/D og slik, på vei ut høyttalere har de motbør som få andre instrumenter.
Nå varierer høyttalere selvsagt, men om en lyd kreeres nesten utelukkende i overganger mellom elementers arbeidsområder og det er MASSE energi som skal ut i lufta og i snevre bånd....
Og avstanden mellom elementene og alt dette, og øret skal sette dette sammen til en lyd igjen...
+ at f.eks en skarptromme er jo mildt sagt en kort lyd... men med "snap" fra 80 til tja 13khz + sikkert overtoner over der igjen...
Gjengivelse av slagverk...
Mikrofoner til trommer kan godt ha tall opp til 140db...altså de tåler 140db før de ikke klarer mer... 140db...!!!!
Smeller man til på kanten av en skarptromme så går det rett opp i 130db... Cymbaler er vel i det området de og før de sprekker...
Basstromma, eller kick går rett opp til 124,5 og 126db... (vi snakker dæng slag her..)
De andre er litt lavere, relativt sett...
Nå er det slik at det menneskelige øret faktisk har ca 140db dynamisk rekkevidde...
Så når man har hørt trommer "live" så lar man seg IKKE lure av 90++db dynamikk...
Nå, uansett opptaksteknikk og uansett bitdybde og slikt så har det vist seg att det er "for tiden" nær sagt umulig å lagre ett dynamisk spenn på mer en ca 125db.. selv om man har 24 bit (140+db rekkevidde) så blir det i effekt bare igjen max 125db på opptaket..
Klart det blir trøbbel ...
Og året før cd ble satt i produksjon så var det ett firma som drev å laget opptaksmaskiner som sa:
Vi trenger ca 120db for å få fanget alt! Ellers blir det tap av "lyd" ...vi må ha ett format som er istand til å lagre dette omfanget..
Hva gjør Sony og philips? Det smeller til med 90db...
Vi trenger en NY QUIST!!! Den gamle er knekt!!!
mvh