Fint innlegg, Novus!
Og som noen er inne på her, er det litt mer komplekst. Jeg tror egentlig bare det er to tiår i menneskehetens historie der det har vært ansett som relativt viktig for en god del mennesker (mest gutter/menn) å satse på ordentlig utstyr for avspilling av lyd i heimen - og der man også hadde mulighet til det hvis man bodde i et rikt OECD-land: Nemlig 80- og 90-tallet. Da jeg var tenåring tidlig på 90-tallet, husker jeg at et bra "stereoanlegg" kunne være en status-greie. Var man musikk-interessert, og hadde litt penger, kjøpte man stereo. På 70-tallet tror jeg at mange var interessert, men ikke hadde nok penger. Så kom kjøpekrafts- og hjemmeelektronikk-revolusjonen. Mange fikk mer å rutte med, men først og fremst ble elektronikk og høyttalere rimeligere i forhold til hva det hadde vært. Det gjorde at mange kunne kjøpe anlegg. Da jeg kjøpte mitt første ordentlige stereoanlegg i 1994, husker jeg at det var noe jeg enkelt kunne imponere kompoiser med. Slik tror jeg faktisk ikke at det er lenger. Det er ikke lenger et status-symbol på samme måte å ha et stort og prangende anlegg.
Hva endret seg? Jeg tror det er veldig enkelt: Ipoden. Og øretelefonene. Folk begynte å høre på musikk på en annen måte. Man gikk over til mp3-filer, og hørte i mye større grad på musikk når man var på farten, og ofte gjennom øretelefoner. Men jeg tror ikke dette bare var negativt. For det første ble musikk mye mer tilgjengelig for mange mennesker. Dernest gikk lydkvaliteten opp for ganske mange av oss. Selv rimelige øretelefoner høres ofte bedre ut enn stereoanlegg i budsjett- til midfi-klassen. Da jeg begynte på'n igjen med stereo og hifi litt ute på 2000-tallet - etter å ha ført en omflakkende tilværelse som student som ikke gjorde det mulig å ha noe særlig til anlegg - husker jeg at jeg nesten ikke syntes noen anlegg hørtes bra ut, da jeg begynte å lytte til ting. En av årsakene til det, tror jeg i ettertid, var at jeg hadde vent meg til å høre på musikk på øretelefoner. Det var både klarere og mer balansert i lyden, enn hva jeg hørte på de fleste av stereoanleggene jeg fikk hørt på innenfor mitt budsjett. Hvis vi tenker på 2. generasjons-øretelefonene til Apple, "Earpods" som kom i 2012 og som koster 200-300 kr, vil jeg hevde at man må ha relativt gode høyttalere, og jobbe mye med plassering og romakustikk, før man får tilsvarende lydkvalitet fra et tradisjonelt anlegg.
Så alt i alt tror jeg at mange i dag hører mer på musikk, og med bedre avspillingskvalitet, enn hva som var tilfelle for 20 år siden. Likevel er det jo ting som har endret seg. Albumformatet er til dels borte, folk hører på enkeltstående låter, stort sett. Og fordi musikk har blitt så mobilt og tilgjengelig, blir det ofte at folk bare hører på ting gjennom det de har for hånden - horrible høyttalere slik som de innebygde høyttalerne i telefonen eller ipaden.
Utfordringen hvis man vil sikre at god høyttaler-lyd skal overleve inn i fremtiden, tror jeg, er at hifi-miljøet må nærme seg denne måten å tenke på. Man må "tilbake til enkelheten", slik tittelen er på min egen anleggstråd. Folk flest vil aldri gå tilbake til greia med å ha store svarte bokser stående i heimen. Jeg mener feks at sonos er noe av det beste som har skjedd musikk/hifi på lenge: Fordi det er så enkelt, gjør det at folk begynner å høre på musikk fra ordentlige høyttalere igjen, i stedet for innebygde pc-høyttalere. Jeg tror at den eneste måten å sikre at folk i fremtiden fortsetter å kjøpe høyttalere som gir god avspillingskvalitet, er at hifi-industrien begynner å følge den filosofien: Å satse på aktive og/eller trådløse høyttalere, som folk kan koble til uten kjas og mas, og der musikken bare er et tastetrykk på mobilen unna. Vi begynner allerede å se en god del av det. Og det tror jeg utelukkende er av det gode.