Ønsker anbefaling God lyd på lavt lyttenivå - hva er viktigst?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.913
    Antall liker
    107.971
    Torget vurderinger
    23
    Selvbygg er smart :rolleyes: Da får du definitivt en bedre forståelse av prinsipper. Ikke minst prinsippet om evig frustrasjon og prinsippet om at ting aldri blir ferdig. Prinsipielt kan man så spørre seg om dette er interessant forståelse?
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Selvbygg er smart :rolleyes: Da får du definitivt en bedre forståelse av prinsipper. Ikke minst prinsippet om evig frustrasjon og prinsippet om at ting aldri blir ferdig. Prinsipielt kan man så spørre seg om dette er interessant forståelse?
    He he, vel, det prinsippet lever uansett i beste velgående uavhengig av selvbygg :)
    Den dagen det prinsippet forsvinner så antar jeg at lyd = JADDA, i heimen, og at aktivitet på forum for whisky og sigarer øker.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    eier 10" utgaven som står på snekkerboden, og har lyttet til dipol variant med 12" . noen egenskaper har de, men rent teknisk sett er de håpløse. helt utrolig at man gir blaffen i delefilter i en tid hvor man får aktive slike for $100 og oppover.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    eier 10" utgaven som står på snekkerboden, og har lyttet til dipol variant med 12" . noen egenskaper har de, men rent teknisk sett er de håpløse. helt utrolig at man gir blaffen i delefilter i en tid hvor man får aktive slike for $100 og oppover.
    Så du mener dette er et meningsløst forsøk?
    Hva ville du i så fall anbefalt?
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Ja, men selv om man er gammel og barna er ute av huset, trenger man ikke å miste all følelse for at andre kanskje er i en annen livssituasjon enn man selv....
    Jeg er fortsatt så ung at ikke alle barna har flyttet ut av huset - ennå. Siden andre bor i huset også, som jeg er meget glad for, så er det greit å ta litt hensyn til hverandre.

    Jeg hadde et par Marten Getz som hadde en noen lys spillestil. Jeg fikk til slutt et spørsmål fra kona om jeg var blitt tunghørt... Jeg spilte jo så høyt med de nye høyttalerne. Det viste seg nemlig at Getz manglet fundament rundt øvre bass - midtbassen. Dermed ble det til at jeg skrudde opp litt ekstra.
    Dermed gikk de rett på dør og JBL Array 800 kom inn som erstatning. Disse spiller meget dynamisk og flott også på lave volum. Og så har de litt ekstra trøkk nederst. Dermed trenger man ikke å skru opp så høyt for å få passe bass. Bass må der være, det er viktig!


    Et råd: vil man gjerne kunne spille noenlunde høyt og samtidig ikke plage andre for mye, så er mitt råd å ofre frekvenser under 40 Hz. Da høres ikke musikken så godt i andre rom.
    For min del betyr det å gi avkall på sub. Når man har høyttalere med så underholdende bass ned til 40Hz som JBL så er ikke trøkket i brystet noe savn - klarer meg utmerket uten.
    Saken er nemlig at ørene våre er slik skapt at man må spille høyt for at bass rundt 30Hz skal høres, og når man først spiller så høyt så går disse basstonene gjennom marg og bein og vegger og.....
    Bare et tips så slipper man at kona klager over at glassene i kjøkkenhylla lager lyd.... :p

    .

    Som nevnt ovenfor hadde jeg ikke mer å tillegge;- burde dog ha fått med den fysiske opplevelsen;- for min del handler det for en stor del om å "lytte" med hele kroppen;- det blir altså enten eller;- har aldri vært særlig interessert i subtiliteter,- sitter aldri i noe sweet spot,- men det tonale må være på plass,- og makrodynamikken så nær realistisk som mulig.

    Og så et lite hjertesukk:- registrerer at mytene fortsatt florerer;- må få minne om at en watt er en watt,- samme hvorledes den er generert,- ingen forskjell,- være seg solid state i ulike former,- eller museale vakuumrør varianter.


    Grace,- som har pådratt seg tinnitus, og lever godt med det.
    .
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.817
    Antall liker
    38.220
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ok, så lavest mulig utgangsimpedanse regner jeg da som en god ting.
    Når du sier seriemotstand i høyttalerkabelen, kan jeg forstå det da som f.eks at en tykk kabel (med lav awg?) vil være å foretrekke fremfor en tynn pga graden av dempning/eller opprettholdelse av lav utgangsimpedanse?
    Ja. Det er omtrent det eneste som egentlig betyr noe med en høyttalerkabel. Lav seriemotstand, dvs kort og tykk. Lengden er eksakt like viktig som tverrsnittet.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    og lav kapasitans? særlig om det er litt lengde på..noen forsterkere kan gå bananas uten zobelfilter. impedansen fra utgangstrinnet er jo ofte lavere enn kabelen. 0.2ohm eller mindre.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    de her er evig mer kontrollert oppover iallefall:
    Waveguide Speaker kits DIY Sound Group

    gainphile har noen fornuftige aktive dipoler:
    Gainphile

    cornscala er også grei.. langt renere mellomtone enn en 15" "fulltone" fra bastanis.. men ikke forvent nirvana.
    Dipoler har jeg opplevd noe trøblete å plassere, så det utgår i dette fallet.

    Hvorfor gikk du til innkjøp av Bastani (gjetter Little big fun?) om prinsippet oppleves som helt på viddene? Nysgjerrighet?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.817
    Antall liker
    38.220
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    og lav kapasitans? særlig om det er litt lengde på..noen forsterkere kan gå bananas uten zobelfilter. impedansen fra utgangstrinnet er jo ofte lavere enn kabelen. 0.2ohm eller mindre.
    Egentlig er induktans viktigere. Den former frekvensgangen littegranne fra 7-8 kHz og opp. Lav induktans gir flatest frekvensgang. Naturlovene tilsier at det blir en avveining mellom lav induktans og lav kapasitans. Kabler med lav induktans får gjerne høy kapasitans. Det er OK og gir ingen hørbare konsekvenser, så lenge den ikke blir altfor høy. Da kan ting gå i selvsving oppe i radiofrekvensene, utgangstrinnet brenner opp, og det blir plutselig hørbart stille. Og følbart varmt.

    De fleste effektforsterkere har en spole i serie med signalet og kanskje et Zobel-filter (RC til jord) på utgangen for å beskytte seg mot sånt, men det begrenser også båndbredden over audiobåndet. Hvis forsterkerprodusenten reklamerer med "stor båndbredde", frekvensgang til over 100 kHz, eller lignende ville jeg vært forsiktig med kapasitans i høyttalerkabler. Da er det ingen ting som kan beskytte utgangstransistorene mot konsekvensene av kapasitiv last.

    Tommelfingerregel: En Kimber med 8-16 flettede enkeltledere er som regel OK, men en Goertz "utrullet kondensator" er ikke OK. Ikke en hjemmeflettet trosse av 100 Cat5-tråder heller. Og kabelprodusenter som påstår at kabelen skal "matche høyttalerens impedans" bør dyppes i tjære og rulles i fjær. Eneste måte å nå 8-10 ohm karakteristisk impedans på i en høyttalerkabel er med farlig høy kapasitans.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.913
    Antall liker
    107.971
    Torget vurderinger
    23
    Goertz + Spectral = A match made in Hell.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    Dipoler har jeg opplevd noe trøblete å plassere, så det utgår i dette fallet.

    Hvorfor gikk du til innkjøp av Bastani (gjetter Little big fun?) om prinsippet oppleves som helt på viddene? Nysgjerrighet?
    ok. de dipolene jeg har prøvd syns jeg har vært enklere å få til enn kassehøyttalere. Siegfried Linkwitz har vel det som argument for sine konstruksjoner.
    "Open baffle speakers reach deeper into the room and are less subject to the room response if their polar response is well behaved."
    Conclusions

    bastanis, vel ble imponert første gangen jeg hørte de for omlag ti år siden som første dynamiske dipol, med høyere virkningsgrad enn jeg var vant til. kjøpte LBF senere av nysgjerrighet ja.. såg da lovende ut, enkle å bygge, passelig størrelse etc og kunne ikke fordra de hawthorne coaxene jeg brukte på den tiden.
    mottok kitet som virket litt simpelt til prisen spør du meg, enkle eminence woofere, et par bånddiskanter og en kondensator. fikk montert de og syns det låt greit, bortsett fra diskanten som spilte merkbart høyere enn wooferen, etter et kjapt søk viste det seg at de hadde 5db høyere følsomhet..i senere tid har han komt med en ny kompresjonsdriver, lurer på om den har 101db følsomhet, uten passiv demping på 93-94db woofere(!)
    men det funket noen lunde greit da, bånddiskanter gjør ikke allverden utav seg aå høyt delt.. wooferen som kjører fullfrekvens gnelte litt i nedre diskant dog, Robert mente det var elektronikken sin feil. et typisk svar jeg har hørt før.

    omtrent samme tid montert et par econowave med 1.2khz 12db filter og waveguide, delene var dyrere i utgangspunktet men totalsummen var lavere. i forhold til bastanis eksploderte polarresponsen oppover og den periodiske faseaktige skrikingen fra wooferen forsvant helt.
    LBF minner meg om alle andre fulltone forsøk og 1.5veis halvfabrikat. zu audio, hammer dynamics, hawthorne, diverse fostex etc. typisk gjenkjennelig oppbrytning oppover og dårlig spredning. florerer av hobbyprodusenter som selger slike løsninger med PA-elementer for tiden... hiver inn en rimelig standard eminence woofer, klæsjer på diskant, en pling og en plong her og kaller det high end.

    kjenner ikke til wooferen han bruker i matterhorn, men har 5 par PA-woofere i ulike størrelser her og i fullfrekvens låter de værre oppover dess større de blir, som forventet egentlig. de største lider i øvre mellomtone også, uavhengig av fabrikkspec. merker det fort med talegjengivelse. radio og tvsendinger at de trenger diskanter ikke langt fra 1khz.
    jeg blir iallefall svært skeptisk til en 15" woofer uten deling. selv med under halve arealet til 10ern må man sitte rett på aksen for å få med seg nedre diskant.. og det området er ikke akkurat krystallklart. den blir kresen på musikkopptak og elektronikk i tilegg..
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.945
    Antall liker
    2.964
    Torget vurderinger
    1
    Hei godtfolk. Jeg hadde vel også mer eller mindre landet på Bastanis i jakten på en fyldigere lyd med et mer basstungt fundament. Opplever at de mer hifiriktige og nøytrale høyttalerne jeg har nå blir kjedelige og jeg liker nesten lyden i bilen bedre! Mer basstung lyd vil jo også gi bedre lyd på lavt volum jfr trådens tema.
    Så hva skal man se etter?
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    For mye Møller's tran i går kveld Imperial? :)




    Så hvis jeg forstår deg rett (må bare beklage at den tekniske innsikten er under pari) så sier du her at en forsterker med nok headroom, sammen med en høyttaler med et enkelt delefilter og stort membran, er veien å gå for å oppnå målet til TS?
    Hvordan skal egentapet på opphenget forstås? Vil f.eks tapet øke desto lenger membranet må bevege seg? Hvilket jo gjerne er tilfelle på små elementer (større bevegelse for å flytte samme mengde luft).
    Mja, det var drøsser med innlegg, og vis-a-vis innlegg #76, så ble det litt mye tran i mitt ja. :p

    Mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.817
    Antall liker
    38.220
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Goertz + Spectral = A match made in Hell.
    De "gamle" Goertz vel og merke.

    Spectral og Mit kabler er jo laget av samme selskap, så de er næmest a Match made in "one factory".
    New Spectral/MIT cables

    Mvh
    Ja, så til den milde grad at garantien på Spectral bare gjelder hvis de brukes sammen med de grisedyre MIT-kablene med innebyggede filterbokser på. Hva er da poenget med bredbåndede forsterkere uten utgangsfiltre hvis de forsterkerne må ha de samme filtrene i en boks midt på kabelen for å holde seg stabile? Båndbredden som kommer frem til høyttaleren blir jo den samme enten filtret sitter i forsterkeren eller i en boks midt på kabelen. For ordens skyld: Filterboksen i en Transparent kabel inneholder ganske eksakt samme krets som utgangsfilteret i en alminnelig receiver, mens MIT sine har noen faste analoge eq-kretser i tillegg for "articulation" ved visse frekvenser. Fri og bevare.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Spilte John McLaughlin fra 18.00 til 21.00.Det låt litt lyst selv med Cardas,måtte også gi på litt for å få litt fundament i bunn,men fremdeles "lean"

    Etter 21.00 ble det Guarneri Quartet.Måtte etter hver skru ned,lyden ble også svært mørk etter hvert,og switchet over til Kimber,
    fremdeles svært varmt,noe som til tider skjer,ikke ofte,men når det skjer trenger en ikke vri potmeter opp,en demper istedenfor.

    Spenningskvalitet.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn