Mat, drikke og røyk Gode kaffebrennerier i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    For rimelig men ok (jobbkaffe f.eks), så anbefaller jeg rema 1000 sine Kolonihagen-kaffe. Den er av de bedre matbutikk-kaffene i mine ganer.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Tenkte jeg skulle starte en tråd 'Gode bilbrennerier i Norge' - har en kandidat på tunga men den finnes ikke enda på Stavangerbilbrenneri.no :p
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Har nå vært en runde rundt "hele" Arendal for å finne V60 01 og 02 filtre samt V60 filterholder og de fleste bare rister på hodet... her i byen går det i presskanne. Nettbutikken løser dette for meg heldigvis. Cafe No9 venter på en ny ladning med bønner og deriblant var det også noe spennende ble jeg fortalt.

    Ellers kan jeg opplyse om at dagene går i jobb, jobb, jobb og på kvelden stuper jeg ned i sofaen og nyter litt fyr på den store gruen før jeg dovner avgårde:

    Vis vedlegget 566265

    -BB-
    Mukasa har V60 filter. Ta kontakt med dem så får du sikkert kjøpt en bunke.

    https://www.mukasa.no/utsalgssteder-mukasa-kaffe/
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Cafe No9 i Arendal imponerer med sin kaffe fra DGB. Både den lyse bryggekaffen og den doble americanoen smakte godt. Det samme gjorde også salaten. Plusspoeng for å spille Nick Drake får dem også. Dem planlegger flere kaffehappenings i 2020 og det var bare å følge med på Facebook.

    CE92EDA9-ECC2-41F3-A420-363550A01B0C.jpg

    -BB-
     
    • Liker
    Reaksjoner: ugn

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Cafe No9 i Arendal imponerer med sin kaffe fra DGB. Både den lyse bryggekaffen og den doble americanoen smakte godt. Det samme gjorde også salaten. Plusspoeng for å spille Nick Drake får dem også. Dem planlegger flere kaffehappenings i 2020 og det var bare å følge med på Facebook.

    Vis vedlegget 566972

    -BB-
    Nei det var vittig. Da tror jeg nesten vi har vært der samtidig. De spilte ihvertfall Nick Drake på lørdag:)
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

    Jeg har i mange å kjøpt kaffe fra
    https://shop.squaremilecoffee.com
    og
    https://coffeecollective.dk

    Begge to leverer konsistent kvalitet i verdensklasse synes jeg.

    Nå som staten har proppet det det hyggelige importhullet, må jeg til å finne et norsk brenneri.
    Jeg driver kun med Pour Over.

    Jeg har prøvd S&H et par ganger, men de har ikke holdt samme nivå som SM of CC.

    Har dere noen forslag?

    Og, finnes det et norsk forum for kaffenerder?
    Hei.

    En liten oppdatering.

    Nå har jeg prøvd litt forskjellig fra Lippe, Stavanger Kaffebrenneri og Den Gyldne Bønne.

    Lippe: Bokasso, Etiopia og Cereja, Brasil. Begge to helt perfekt brent etter min smak. Og det vil si litt på den lyse side, så nyansene ikke forsvinner i brentsmaken.

    Stavanger: Daterra, Sweet Collecton. Yirgacheffe, Etiopa. Suke Quto, Etiopia. Alle sammen litt overbrent synes jeg. Den værste er Yirgacheffen. Den er brent i stykker IMO. En god vasket Yirgacheffe er en av mine favoritter, men her finnes ingen nyanser tilbake. Smaker bare brent.

    Den Gyldne Bønne: Brazil, Fazenda Samambaia. Den står merket som lyst brent, men bønnene varierer fra lys til nesten forkullet. Den er udrikkelig. Jeg tror de må ha tekniske problemer med en ovn elle likn. Prøver de igjen eom en stund.

    Så Lippe er favoritten så langt. Har Etiopia Foge og Colombia Los Alpes på vei derfra nå. Så er det igang å lete etter en utfordrer.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kjøpte noen pakker med Malabar fra Meny... ekkelt svineri som smaker gamle kartonger. 3 for 2. ... desto verre.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg handlet hos Lippe en del ganger. Må si meg veldig fornøyd med både profil og konsistent kvalitet.
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset. PS: Ble den kjøpt nylig, Beetlebug?

    Årets beste for meg må nok være 'Purple Rain' fra Talormade - men det er også fordi den var så sykt annerledes enn alt annet av kaffe jeg har smakt tidligere. Fermenterte bønner :) Dog utsolgt og kommer nok ikke tilbake i år.

    IMG_20200403_115915.jpg
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Takk for tipset. PS: Ble den kjøpt nylig, Beetlebug?

    Årets beste for meg må nok være 'Purple Rain' fra Talormade - men det er også fordi den var så sykt annerledes enn alt annet av kaffe jeg har smakt tidligere. Fermenterte bønner :) Dog utsolgt og kommer nok ikke tilbake i år.

    Vis vedlegget 583380
    Ja, jeg kjøpte den nylig på Kaffebrenneriet Fornebu. Dem fikk ikke inn så mange men den er dyr. Nesten 500,- for 250 gr - 2000,- for en kg.

    Du finner den ikke i web butikken deres men ring ditt Kaffebrenneri og forhør deg. Det er andre gang jeg har funnet en kaffe hos dem som virkelig faller i smak. De fleste andre derfra er rett og slett kjedelige.

    Den du har tatt bilde høres spennende ut men det ser nokså tynn og lys ut i Harioen din (?)

    -BB-
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Lys kaffe ja. Blir nok bittelitt lurt av lyset og den lille mengden i hario-kanna. Men absolutt lysbrent kaffe, foretrekker den slik.
    500,- for 250g faktisk. Det er ganske heftig pris. Får mye bra kaffe fort 1/3 av prisen. (Irriterer meg en del at Kaffebrenneriet ikke vil føre på brennedato på posene sine)
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    En liten oppdatering.
    Stavanger: Daterra, Sweet Collecton. Yirgacheffe, Etiopa. Suke Quto, Etiopia. Alle sammen litt overbrent synes jeg. Den værste er Yirgacheffen. Den er brent i stykker IMO. En god vasket Yirgacheffe er en av mine favoritter, men her finnes ingen nyanser tilbake. Smaker bare brent.
    Testet Kenya PB Kamunyaka Lysbrent fra Stavanger K., og den var såpass bra at jeg tar sjansen på en Yirgacheffe lysbrent også selv om du hadde dårlig erfaring med den. Håper du kun var uheldig, for Stavanger har stort sett mye bedre priser enn andre steder.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Stavanger: Daterra, Sweet Collecton. Yirgacheffe, Etiopa. Suke Quto, Etiopia. Alle sammen litt overbrent synes jeg. Den værste er Yirgacheffen. Den er brent i stykker IMO. En god vasket Yirgacheffe er en av mine favoritter, men her finnes ingen nyanser tilbake. Smaker bare brent.
    Her burde jeg hørt på deg. Yirgacheffen var akkurat så skuffende som du skrev. Hverken smak eller lukt var i nærheten av det det burde være.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Her burde jeg hørt på deg. Yirgacheffen var akkurat så skuffende som du skrev. Hverken smak eller lukt var i nærheten av det det burde være.
    Fint du testet. Da vet vi det ikke var tilfeldig
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.976
    Antall liker
    3.812
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har enda til gode å finne en kaffe jeg liker her i Norge...
    Brygger i hovedsak espresso eller kaffe creme med en Rocket espressomaskin. De aller fleste kaffetyper jeg har smakt her på berget har alt for mye syre/syrlighet for min smak. Jeg vil helst ha en fin, rund, sjokoladeaktig, nesten syrefritt kaffe.
    Kjøper bønnene som regel fra Tyskland: www.blankroast.de - de har også litt morsomme variasjoner i blant som Whisky kaffe der bønnene blir lagret i whisky-eiketønner...

    Fint også at de har en slags "aromaprofil" for alle kaffetyper.

    Coole-Profil.jpg
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Årets til nå beste kaffe kommer fra Kaffebrenneriet;

    Vis vedlegget 583335

    Vis vedlegget 583336

    Mvh
    -BB-
    Kjøpte Las Flores når jeg var innom Oslo i dag. Kun 750g igjen i butikken på Karl Johan, og da er det finale finito for denne kaffen sa damen bak disken.
    Til 952,- pr kg har jeg høye forventninger.
    Men duften da mann...gjorde meg varm langt inn i kaffesjela.
    Skal testes på mandag :coffee::)
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Her i Bartebyen er det Jacobsen og Svart som er det hippeste. De sverger til V60 i kaffebarene sine, men tror de også har La Marzocco espressomaskiner der. De er også tilhengere av (den for meg kjipe) lysbrente kaffen som visstnok får fram flere aromaer, men godt mulig de har mer mørkbrente sorter også. De sender i posten, så verdt å sjekke ut iallefall.
     
    Sist redigert:

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Til pourover liker jeg lysbrent/medium fordi man får frem flere smaksnyanser. Jeg liker både te og solbærsaft også.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

    Anbefales.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette bli en digresjon, men her har jeg funnet et svar på hvorfor mange foretrekker lysbrent kaffe: De liker egentlig ikke kaffe, men foretrekker solbærsaft eller te. Se fra ca 3:55.

    https://www.tv2.no/v/1539540/

    :):)

    Eller kanskje fordi lysbrent kaffe har de beste bønnene. Ikke like lett å kamuflere dårlige bønner.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    :):)

    Eller kanskje fordi lysbrent kaffe har de beste bønnene. Ikke like lett å kamuflere dårlige bønner.
    Bingo! Enhver idiot klarer å brenne en bønne bitter. Er så drittlei kaffe som er brent for innrøkte halvdrankere med tette bihuler! Hadde en lengre prat med en profil i kaffemiljøet om dette og han hevder det handler om manglende betalingsvilje. Både fra kundene og fra husene.

    -BB-
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Bingo! Enhver idiot klarer å brenne en bønne bitter. Er så drittlei kaffe som er brent for innrøkte halvdrankere med tette bihuler! Hadde en lengre prat med en profil i kaffemiljøet om dette og han hevder det handler om manglende betalingsvilje. Både fra kundene og fra husene.

    -BB-
    Er litt enig, jeg er nok mer lys i smaken og liker ikke bitter kaffe, men jeg er heller ingen stor fan av sur kaffe. Og lysbrent forbinder jeg mest med Kenya og Etiopia. God smak og alt det der men fylden mangler. Høyfjells Kenya er godt men .. er litt enig at det er mer te enn kaffe. Java er hakket bedre, eller kan være det i alle fall.

    Har ikke helt funnet ut av hva jeg liker best, men kanskje noe slikt som en god java blandet med noe fyldig sør-amerikansk?

    Det er så mye kaffe som smaker så lite... annet enn sagmugg.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Liker absolutt lys kaffe best, men det er klart en overgang etter et tiår med mørksvart industrisyre på arbeidsplassen.
    Kenyansk er generelt ikke favoritten, ofte litt for lite sødme for meg. Etiopiske pleier dog å falle i smak. Brenneren jeg pleier å kjøpe av setter gjerne på sine egne subjektive karakterer for sødme, syre og intensitet. Kjøper kaffe som scorer mest på sødme.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er litt enig, jeg er nok mer lys i smaken og liker ikke bitter kaffe, men jeg er heller ingen stor fan av sur kaffe. Og lysbrent forbinder jeg mest med Kenya og Etiopia. God smak og alt det der men fylden mangler. Høyfjells Kenya er godt men .. er litt enig at det er mer te enn kaffe. Java er hakket bedre, eller kan være det i alle fall.

    Har ikke helt funnet ut av hva jeg liker best, men kanskje noe slikt som en god java blandet med noe fyldig sør-amerikansk?

    Det er så mye kaffe som smaker så lite... annet enn sagmugg.
    Lite "te"-preg over kaffen da jeg drakk den på Mount Kenya, mer sort bek.. I Etiopia fikk en servert kaffe inne på flyterminalen, varmet opp over åpen flamme. Generelt lite sødme når en fikk lokal kaffe. Tror uansett vi europeere liker kaffen vår parfymert, den er iallefall ikke slik den blir servert lokalt.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Liker best å handle fra Stavanger Kaffebrenneri. Drevet av en svært kunnskapsrik entusiast som brenner i relativt små kvanta.
    Fine priser og rask levering.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Det handler vel så mye om bryggeteknikk. Kaffe fra alle verdens hjørner kan smake fortreffelig med riktig brenning og en erfaren brygger. Å lage en god kopp pourover er omtrent som å få en vinylrigg til å spille optimalt
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    I dag har jeg drukket det beste håndbrygget så langt i år. En kanne Esmeralda fra Coffee Collective i København. Faktisk vil jeg si det er blant de aller beste jeg noensinne har drukket.
    9113886B-C5A8-45CB-B495-81388D55C740.jpeg
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Gled deg:). Det er et fyrverkeri av lekre smaksnyanser
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag

    Anbefales.
    Drakk noe medium brent pour over derfra forrige uke, som virkelig falt i smak. Har drukket espresso derfra tidligere som også falt i smak, men det er ikke noe jeg driver med hjemme. Skal sjekke ut litt mer derfra. Jacobsen og Svart har dessverre konket, da de åpnet kaffebar nr to rett før viruset. Så da blir Langøra et godt alternativ i Trøndelag.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Jeg ønsker å takke Nightpuma for et bra tips. Esmeralda deler nå førsteplassen med Las Flores fra Kaffebrenneriet. Begge har fantastiske kvaliteter med spennende smaker og toner. Esmeralda er mer fruktig som ofte en Geisha kaffe er mens Las Flores har noe mer dybde.

    Her er min rangering så langt i år:

    1) Esmeralda
    1) Las Flores
    3) Dona Nemen
    4) Yellow Pacamaera

    1FC172DA-82A0-4120-AE12-C57AE5E82F1C.jpeg
    FB709F03-6B60-4AC6-BBFB-C0538DCC553E.jpeg
    0EC151B4-D54F-49E3-85BD-9C7B7CB87BE7.jpeg

    -BB-
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn