Vel, en manns vås er en annen manns virkelighet. So be it. Aner ikke hva selgers smertegrense på et salg av disse er men la oss si at de blir solgt for et eller annet sted mellom 25-28' - og da våger jeg den påstand at for disse pengene er det helt grei Return of Investment lydmessig.
BTW det er mye utstyr som selges rundt om for mer penger enn hva det ble kjøpt for, mye av det er vintage selvsagt men også nyere ting. Folk selger av forskjellige grunner og til forskjellige priser. Produkters popularitet fluktuerer også over tid. Har d a jammen selv kjøpt produkter for mer penger enn hva forrige eier ga for det uten at dette nødvendigvis var gull og grønne skoger - men allikevel et godt kjøp...
Så sant, så sant, markedet bestemmer. Ta en kikk på prisene f.eks Dali Helicon 400 går for nå - de legges ut for tålig høye priser innimellom. Femten år gamle høyttalere legges ut til 60-70% av hva de kostet nye, men i desember gikk det likevel et par for ni lapper - og de har sikkert gått billigere enn dette også det siste året. Doxa 8-1 Signature med Scanspeak diskant har vært solgt for så lite som 4500,- som jeg har fått med meg, men prøv å få dem under ti lapper nå. Tror forresten det gikk et sett 8-1 til to-tre lapper for en stund siden, uten at jeg husker når og hvor. Og når det gjelder f.eks forsterkere: Doxa 70B har i hvertfall blitt solgt ned i 2000,- som jeg har sett dette, men Doxa 70SE prises likevel nå ofte rundt de 3000-3500,- som jeg solgte min første for, for nesten 20 år siden (nyprisen da var ca 7500,-).
Så når det gjelder Hi-Fi markedet er ingen ting typisk lengre, og prisene går i hytt og vær. Men får man det man leter etter, og til en pris man synes man kan betale og samtidig smile i bilen på veien hjem, DA er det et godt kjøp for den som har gjort det. I det minste helt frem til det begynner å skrape fra volumknappen dagen etter, og fjernkontrollen må inn på snaue halvannen meter før den virker skikkelig - det er en grunn til at brukt bør være litt billigere enn nytt..
Men så til saken: er det noen av dere som har kommet over et knallbra priset par med gode høyttalere som dere ikke skal ha sjøl?
Eller må jeg rett og slett legge ut et par sjæl for å få diskusjonen tilbake på sporet..??