Gode minner om 70-tallet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447

    Som en snart gretten, gammel gubbe må jeg noen ganger flire litt og mine jamngamles fornektelse over ungdomstidens musikksmak. Bare innrøm det, det er ikke troende at en 13-åring har avansert progrock eller de klassiske mestere som musikkideal. Men for all del, unntakene finnes.
    Jeg, og mine venner, var mest opptatt av den tidens popmusikk. Overnevnte snutt er kun ment som et eksempel, men det er jo en fin, liten sang?
    Flere som tør innrømme at de liker 70-talls popmusikk?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    Nja. Man ble jo eksponert for mye av datidens listepop via NRKs radiomonopol. Kvalitetsmusikk fra Roger Whitaker, Burt Bacharach/Dionne Warwick, Jim Reeves, etc etc. Mye av dette dukker opp den dag i dag, på Radio Vinyl og i sosiale medier.

    Men når jeg stod der som 13-åring i byens musikkforretning med en krøllete 50-lapp i lomma, da gikk det i Uriah Heep, Purple, Supertramp, Genesis, Pink Floyd, osv. Hjalp å ha storebrødre som viste vei.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    80talls pop var ikke så gale heller ;)

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.654
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Folk rundt meg likte 10CC, Nazareth, ABBA, Bonnie Tyler og Boney M. Jeg likte Duke Ellington og ville lage samme lyd som Johnny Hodges med saksofonen min.
    Jeg har nok alltid vært en sær, elitistisk jævla Messerschmitt.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Jeg var nok litt sær selv. I senere tenårsalder dro smaken seg mot Chicago, Santana og Yes, til mine venners store fortvilelse. Pluss selvfølgelig Beatles selv om de allerede hadde lagt opp. I bilen derimot måtte jo "den siste til Smokie" være med av hensyn til mine passasjerer. Må jo innrømme at jeg likte den musikken også.
    Grensen gikk ved svensktopper og "PÅ Treff" kassettene var bannlyst.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985

    Som en snart gretten, gammel gubbe må jeg noen ganger flire litt og mine jamngamles fornektelse over ungdomstidens musikksmak. Bare innrøm det, det er ikke troende at en 13-åring har avansert progrock eller de klassiske mestere som musikkideal. Men for all del, unntakene finnes.
    Jeg, og mine venner, var mest opptatt av den tidens popmusikk. Overnevnte snutt er kun ment som et eksempel, men det er jo en fin, liten sang?
    Flere som tør innrømme at de liker 70-talls popmusikk?
    Dette er en gammel favorittlåt.

    Men jeg har et par versjoner jeg liker bedre:


    Clout - Save Me

    Ikke vanskelig å få en crush på dama som synger :love:



    Men sjefsversjonen er med Brian Chapman:

     

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    444
    Antall liker
    1.057
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    "Flere som tør innrømme at de liker 70-talls popmusikk?"

    -dette er der ingen skam i.... NU. 80'erne er også ved at blive stuerene, skønt topmålet af smagløshed og "bling-bling!"🥴
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå var det vel omtrent like mange retninger i 70-talls musikken som det er idag, og det skal da vel ikke være noen skam å innrømme at man fortsatt liker mye av den musikken... i motsetning til en del av det som produseres i dag, som jeg har stor problemer med å like.... Jeg liker det rett og slett ikke!!! :cool:
    tenk hvor trasig det hadde vært om vi alle likte det samme? Hva skulle vi krangle om da??
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    70 tallet hadde disco - jeg skjønte aldri poenget med at det etter hvert liksom var ut. Jeg synes det er heftig selv i dag.


    Boney M. - Daddy Cool

    Litt usikker på fyren i videoen driver med 😁
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Første dagen på Evjemoen dundret "den nye" til Boney M, Ma Baker, ut av noen beist av høyttalere i 2. etg. på en av brakkene der. Sitter som et skudd det øyeblikket der.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.654
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Herregud. Smokie. Jeg hadde fortrengt Smokie.
    Men jeg husker godt God save The Queen og et humlestikk jeg fikk. De henger i hop de to med sommer og barbeint og 12 år. Det må ha vært på grunn av dronningjubiléet at den låta i det hele tatt fikk spilletid på NRK.

    Den første plata jeg kjøpte for egne penger (Jeg likte min fars musikk så jeg trengte ikke popen) var Bob Marley and the Wailers Live at the Lyceum. Det var nok et par år senere.
     

    psAico

    Medlem
    Ble medlem
    12.01.2024
    Innlegg
    31
    Antall liker
    52
    Sted
    Trondheim
    70-tallet var en kort affære for min del, 7 mnd og nånn dager. For kort til å utvikle noen guilty pleasures blant datidens listepop, det ble mer enn nok muligheter til sånt nå senere.

    Første platen jeg fikk var Monroes, Face another day.
    Første musikken jeg kjøpte for egne penger… den er vrien. Faith no more, Live at the Brixton academy på MC, Metallica Unforgiven på vinylsingel og GNR Use your illusion er de eldste musikkinnkjøpene jeg kan erindre. Alle er utgitt i ‘91, så vanskelig å analysere seg frem til noen sannsynlig rekkefølge. I forhold til hva mine (nå) tilsvarende gamle barn hører på så skjemmes jeg ikke :)
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    2.573
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Mine første kjøp var Uriah Heep Demons And Wizards samt Chicago V.Edit ser tråden skulle vies popmusikk men lar det stå.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.289
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Min første ferdigkassett fikk jeg av en eldre fetter, Cry Of Love med Jimi Hendrix. Mitt første egenkjøp var anskaffet på klassetur i Strømstad, kassett med Deep Purple - Stormbringer. På hjemturen spurte jeg sjåføren fra Treiders Bussruter om å sette`n på?, han spilte to låter og så eject. Han var på arbeid, og ikke likt`n rock var meldingen.
    Ellers gikk det mye i innspilling på kassett, fra radio og hvis mulig hos bekjente med plater og høvelig anlegg. Led Zeppelin II, Paranoid, Machine Head og Brain Salad Surgery var av de første sådanne.
    Ellers hadde jeg mareritt om `Etter Skoletid` og prating over musikken, irriterte meg voldsomt at Dankert Freilem og Vidar Lønn Arnesen bablet over f.eks `Killer Queen` der jeg satt med pekefingeren på rec-knappen.
    Fra den tiden er det noen låter jeg hater den dag i dag; Terry Jacks og Seasons In The Sun og Harpo med Moviestar. Stort sett hatet jeg Pop.
    For å si det sånn enkelt ; Jentene spilte Baccara, Abba og Boney M. Gutta spilte Nazareth, Sweet og Deep Purple. Og det eneste vi likte sammen var Manfred Mann`s Earth Band.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Harpo digger jeg 😁 har flere album med han. Svenskene kom med mye bra på 70 tallet.


    Harpo - Horoscope




    Secret Service — Oh Susie
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    For å si det sånn enkelt ; Jentene spilte Baccara, Abba og Boney M. Gutta spilte Nazareth, Sweet og Deep Purple. Og det eneste vi likte sammen var Manfred Mann`s Earth Band.
    Jeg spilte begge deler - og gjør det enda.

    Gikk lett ut av platesjappa med både Sabbath Bloody Sabbath og den siste til Earth, Wind and Fire - og hjem å digge begge like hardt.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var DJ på ungdomsklubben og hadde etterpå eget lyd/lysanlegg, sammen med nabogutten. Finansiert med Lånekassen da vi begynte på videregående. Vi spilte på div fester i helgene. Abonnerte på hit-singler fra England og fulgte med på Radio Lux i sommerferiene, 1400 og noe smått på mellombølgen Har meget god oversikt på perioden 75-83. Soul, Disco, Punk og Synth-popen kom og gikk. Var mye bra der.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Jeg ble i veldig ung alder presentert for Jethro Tull, og da var man jo fanget, men har da aldri lagt skjul på at jeg i alle år har digget ABBA. Litt verre var det å innrømme at man hørte på denne karen:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hehe, Radio Lux - det var saker - men ikke bare i sommerferien - hver kveld/natt man hadde mulighet. Og fortelle om det man hadde hørt på skolen dagen etter :cool: Gode minner.

    Ellers var det vel stort sett svensk radio man fikk lytte til for å høre pop-musikk? Det skjedde ikke mye på norsk radio.

    Husker det med kassettspiller - og sitte klar med mikrofonen (og håpe at de holdt kjeft i stua :ROFLMAO: ) - tok noen år før man fikk en med innebygget radio.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.289
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Joda, nevnte Abba såvidt! Det jeg ikke nevnte var de kristne popartistene som det krydde av på syttitallet. Bra jeg ikke datt opp i den gryta, tenk hvor herlig livet mitt kunne blitt? Her er mormonere representert v/familien Osmonds fra den gang de drakk en kopp kaffe og pop ble til rock.
    Guilty Pleasure!
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Hørte jo i alle fall mer på radio på den tiden enn i dag. Av og til var det til og med ungdomsprogrammer og jeg husker kjenningslåtene for noen av dem, som f eks europatoppen og ungdommens radioavis.
    Hvilket program som startet med Osibisa husker jeg ikke. Noen som husker?

    Ungdommens Radioavis:

    Europatoppen:

    Husker ikke:
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    Hørte jo i alle fall mer på radio på den tiden enn i dag. Av og til var det til og med ungdomsprogrammer og jeg husker kjenningslåtene for noen av dem, som f eks europatoppen og ungdommens radioavis.
    Hvilket program som startet med Osibisa husker jeg ikke. Noen som husker?

    Ungdommens Radioavis:

    Europatoppen:

    Husker ikke:
    Vi hadde en tråd her inne på NRK-kjenningslåter, for sånn cirka 10-14 år siden. Der finner du de alle 😊
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.654
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå fikk jeg bilder i hodet av Terje Søviknes på landsmøtenach sammen med spesielt rekrutterte FpU-ere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn