Gode minner om 70-tallet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    Som ung fikk jeg fort sansen for Yes og kjøpte denne på en guttetur i london, etterhvert ble det alt de lagde.
    Selv om det jeg hører på i dag stort sett er i den klassiske sjangeren hører jeg fortsatt på musikk som hører min generasjon til.
    Tenker det er en fortsettelse fra Yes, Rick Wakeman og flere.
     

    Vedlegg

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Som ung fikk jeg fort sansen for Yes og kjøpte denne på en guttetur i london, etterhvert ble det alt de lagde.
    Selv om det jeg hører på i dag stort sett er i den klassiske sjangeren hører jeg fortsatt på musikk som hører min generasjon til.
    Tenker det er en fortsettelse fra Yes, Rick Wakeman og flere.
    Den platen var også min inngangsbillett til Yes.
     

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    Før det mens vi var pubertale gutter samlet vi oss i naboens gutterom som hadde «stereo»anlegg og da ble denne og senere lp spilt.
    Selv i dag vekker disse gutta gode minner.
     

    Vedlegg

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    Whole lotta love av LedZeppelin var inngangsport til nye sider ved musikken. Det var kisen til søstra mi som spilte noe helt annet enn det vi var vant til
     

    Vedlegg

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    Albert Hammond hadde utvilsomt sitt publikum den gang, men for meg var det litt for «mykt»
    Tenker det kanskje appelerte mer til jentene? Men jeg kan huske feil, det er tross alt en liten mannsalder siden.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg hørte på mye forskjellig på 70-tallet, men denne er nok en av de som har stått seg best; Elton Johns Blue Moves:

    IMG_5740.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Og så hørte jeg mye på (gjør det fremdeles) Fairport Convention. Her fra det fenomelane albumet "Babbacombe Lee"

    og så litt fra "Full house":
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.182
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    The Rubettes - Sugar baby love (1974) 😍👍


     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Det hadde jo vært bra om hun også kunne synge. Mer ustø stemme skal du lete lenge etter.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har ingen nevnt Sparks enda? De holder fremdeles på.
    Har vært ett av mine "favorittband" i alle år - frem til de gav ut No. 1 In Heaven. Etter det ble det mye "rart" men noe ok innimellom.
    Mye "rart" var det jo forsåvidt på debutalbumet Halfnelson også, men fra A Woofer in Tweeter's Clothing begynte det å sette seg.

    I de senere utgivelser har de tidvis vært noe tilbake til de old days, men...

    Indiscreet er vel (i mine ører) kanskje deres beste.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.182
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Gode minner med denne fra City Boy - 5.7.0.5 (1978) da vi vanket på ungdomsdisco på Korsvollhuset i Oslo tirsdager. De hadde SEAS Disco høyttalere som lyste i fronten! Ja det var gode, bekymringsfrie tider

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg hørte også City Boy på ungdomsdiscoen. Brut 33 & Stimorol tyggis for å være fresh for damene :cool:

    For det dro gjerne igang en trykkare også - f.eks denne:


    Lobo - I'd Love You To Want Me
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447

    Etter å ha "oppdaget" Yes måtte det utforskes mer. Rick WakemanMerlin the magican, spinnvill og mektig var det naturlige neste steg. Dette var/er musikk som må spilles når man er alene, gjorde seg ikke så godt i Amazonen sammen med jevngamle tenåringer dengang da.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.182
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Heathwave - Boogie nights, skrevet av en alle trodde var en mørk mann, men av en hvit mann og et musikkgeni. (Sees bak keyboardet), selveste Rod Temperton. Han har utallige hits på sin cv (R.I.P) Google er din venn...


     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Det jeg husker best fra 70 tallet nærmere bestemt i 77 var det vel, var når Cerrone kom ut med sin Supernature, den gikk rett inn i pappen og satte varige spor......... og 47 år senere spilles den fremdeles rett som det er..... blir aldri lei den.

    Elleres for min del var det for det meste de vanlige som Uriah Heep, Deep Purple, Manfred Man, Yes, Saga, ELO, Sweet, Nazareth, Frank Zappa, Runaways m.fl og på forspiel var det jo seff Boney M, Penny McLean, Bonny Taylor, Baccara..... også de to norske jentene som var så pop en periode, hva var det nå de het igjen ? ...... ja og Diana Ross og Tina Turner var jo popp også. Hva vi spillte på diskoteket husker jeg ikke lenger, husker bare at det ble brukt 4 stk Bose 901. Men for meg var egentlig begynnelsen av 80 tallet mer spennende enn 70 tallet, da var det US biler og damer for alle penga :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.182
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Barry White - Can't get enough of your love babe

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447

    Chicago uten blåsere er også bra. Fin sistelåt på diskoteket, dette.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Siden jeg er født i -77 skal jeg ikke skryte på meg å ha fått med meg noe av musikken fra dette tiåret da den faktisk kom ut, men det som kanskje imponerer meg mest er King Crimson. Fikk heldigvis med meg to konserter med de da de spillte på Sentrum Scene i Oslo for noen få år siden og jeg er imponert over at musikk som kom ut for 50 år siden fortsatt høres rimelig avant-garde ut.

    Her live fra Japan i 2015. Har aldri vært på en rockekonsert med syv musikere på dette nivået på scenen samtidig (8 på en av konsertene da de også hadde en på Keyboard++)


    Litt fun facts:
    - Trommesalgeren til høyre spilte i Porcupine Tree
    - Oboisten har spilt i Camel
    - Trommeslageren i midten var REM sin faste trommis i 8 år til de la opp, da han kom tilbake til King Crimson etter en liten pause spillte han keyboard++ i King Crimson og ikke trommer, noe som sier en del om nivået på de andre tre trommisene.
    - Robert Fripp (eneste permanente(?) medlem) skrev startup-musikken til Windows Vista
    - Bassisten har spillt på over 500 plater, mellom annet med Pink Floyd, Tom Waits, Lou Reed, David Bowie, Paul Simon og Bryan Ferry
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn