Gode minner om 70-tallet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.458
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det var ikke mye pop-relatert jeg hadde, eller spilte. Fikk grei nok dose på ungdomsklubben hver uke.
    Det nærmeste var vel Smokie (Greatest…), Elton John (Goodbye…), Supertramp, Manfred M… og Sparks - i den grad de kunne karakteriseres som pop.

    Det var rock som dominerte - med DP, Rainbow, AC/DC, Nazareth, UFO, PF, Status Quo, Thin Lizzy, Queen, Aerosmith, Magnus Uggla, T. Tysland og Sweet.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Fikk plutselig lyst til å dra på Juliana Hatfield konsert.........

    hun har gjort et helt album med ELO covers
    1708805123348.png
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.458
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Blir 79 om noen måneder. Her et bilde fra i fjor
    IMG_0210.jpeg
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.992
    Antall liker
    11.897
    Sted
    Hus
    Vanket en del på tentreffen i kjelleren på Chateau Neuf hver søndag mellom 1973-75. Det var her at den som ville en søndag kunne gå opp i Storsalen og se band live hvis det var noen som de fikk til å spille.. Og for et band det var. Judas Priest spilte fra deres første LP Rockarolla. Finnes dessverre neppe noe bildemateriale av denne konserten.

    En annen ting som skjedde var at det var gjestediscjockeyer innom her fra tid til annen, eg en av disse var Chris Jones som visstnok hadde tilkonytning til Radio 208 Luxembourg. Mye folk på dansegulvet den gangen, og site låt fra ham hver gang han var innom var en låt av Clodagh Rodgers som het dette:

     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.992
    Antall liker
    11.897
    Sted
    Hus
    Vanket også en del på Key House og senere After Dark i Rosenkrantz Gate som hadde den beste soulen og funken i byen.
    Main Ingredient
    Billy Paul
    Hjemme var denne fin popmusikk.:
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.992
    Antall liker
    11.897
    Sted
    Hus
    Så en del på STV som hadde et program som het Häftig Fredag. Der dukket det opp et band som hadde slått seg opp fra å være pubrockere.
    Steve Gibbons Band var ølrock så det holdt.

    Fra Nederland kom det et band som ga ut to LP`r på slutten av 70 tallet som også var med på Häftig Fredag. Promises.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.986
    Mange fine låter i innleggene over - som det er lenge siden jeg har hørt.

    En til gammel god:


    Paper Lace - The Night Chicago Died
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.961
    Antall liker
    2.223
    Jeg kjøpte denne 2-for-1 CD'en i sin tid. Mye bra låter her! De hadde fortjent mer berømmelse.
    Vis vedlegget 1001524
    En av mine favoritter ! Fikk ørene opp for Steve Gibbons på SVT på slutten av 70 - tallet. Så de live på Chateau Neuf like etterpå. Og senere både i Kr.Sand (Silius ?) og i Bergen (Hulen og Garage). Har alle skivene.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.571
    Antall liker
    3.139
    Sted
    Oslo
    Vi hadde svære høyttalere faren min bygget selv fra byggesett (fra Sverige?). De hørte på klassisk samt moderens plater med Carpenters, John Denver, Roger Whitaker osv. Vi fikk bare unntaksvis røre faderens Thorens 125. Så kom storebror med Dark Side of the Moon og NRK brukte slutten av Shine on Your Crazy Diamon som kjenningsmelodi for en serie om flukten til Sverige under krigen. Jeg forbinder fremdeles den musikken med film av snøfokk i kalde skoger. Første platen jeg kjøpte selv var Dr. Hook, A little Bit More. Jeg hadde fått egen kassettspiller og tok opp og slukte alt jeg kom over. Noen som lå på kvelden med Radio Luxermburg og fingeren klar på opptaksknappen?

    ABBA visste jeg om, men interesserte meg ikke før Arrival. Smokie og Living Next Door to Alice dundret over skolegården i storefri så den ble også innkjøpt. Supertramp var det også storebror som oppdaget først. Det var først på videregående jeg fikk venner som gravde dypere inn i prog og andre rare ting man ikke fant på listetoppene. Det svenske programmet Eldorado med Kjell Alinge var en utrolig fin kilde for den typen musikk og introduserte blant annet Rupert Hine (som faktisk takket programlederen i et av coverne sine og laget vignetter til programmet).
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.612
    Antall liker
    27.869
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ho fekk sikkert ikkje nok monitor.
    Har gått igjennom en del av live-videoene hennes på nytt. Hun traller i vei etter fattig evne i alle sammen, og synger skjærende falsk på dem alle. En skulle nå tro at hun fikk nok monitor på et par av dem, iallfall.

    Bare for å ha sagt det, på søttitallet syntes jeg hun var en skikkelig babe, som jeg svært godt kunne ha tenkt meg å tilbringe noen timer sammen med, sangstemme eller ei.

    Mvh
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.986
    Som regel helt rett 😁

    Hørte denne på radio og rett i platesjappa og handle singelen, har den enda:


    Thin Lizzy - Waiting for an Alibi
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    3.334
    Torget vurderinger
    1
    Synes ikke Thin Lizzy er noen Guild Pleasure. De står stødt på egne ben, som et av de bedre 70-talls rockerne.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.986
    Mandy hadde jeg sans for:


    Barry Manilow - Mandy

    Liker den fremdeles.

    Kanskje guilty pleasure?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.986
    Noen ganger var jeg litt heldig og kom hjem fra skolen i 1:e eller 2: klasse - og det var ingen hjemme.

    Da var det bort til fatterns stereo dra frem Tom Jones vinylen og sette på denne og vri skikkelig høyt:


    Tom Jones - She's a Lady

    og synge med på ekte norskengelsk og hoppe rundt 😁


    Rundt den samme tiden gikk Gullguttene på tv - Snobbar som jobbar - på svensk tv. Var som regel heldig og fikk være oppe "sent" og se på. Absolutt det kuleste som gikk på tv den gangen, mye pga Theme låten som er fantastisk:

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.157
    Antall liker
    9.484

    Relativt dristig strofe i refrenget, men heldigvis var franskkunnskapene ikke helt på topp blant den norske befolkningen..


    (Låten trives best på høyt volum)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.986
    Jeg snoket stadig i storesøsters skiver, et par kule låter jeg hadde som favoritter:


    David Essex - Rock On



    T. Rex - Get It On

    Tror hun egentlig kjøpte skivene mest pga utseendet til artistene 😁 hennes rom var full av plakater av gutta.


    Edit: Får vel legge til at jeg liker begge like godt i dag :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn