Goldmund teknologi

V

vredensgnag

Gjest
pengesluk skrev:
vredensgnag skrev:
Er dette svada?

Tyskere (Goldmund utløper av tysk tradisjon, selv om de er sveitiske) er ute etter Erkennung, fremfor Einbildung.

When we listen (yes, we do too!), it is only to check one parameter at a time, and only to be able to correlate it with measurement.
Det er svada, dersom du ønsker å henvende deg til et bredere publikum enn det tyskfilosoferende.
Det er interessant at det gikk rett hjem i Kina, som er et høyteknologisk orientert samfunn, og der det å ha ingeniørutdannelse henger ekstremt høyt, og betyr at du er en totalgluping med evne til matematisk hjernegymnastikk på akrobatnivå. (Utsilingsprosessen er så steinhard at det blir slik).

Men den fungerer ikke her.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
WE DO NOT LISTEN

The problem in listening to an Audio component is the automatic compensation made by the brain.

If High-End Audio Manufacturers tell you they have to design their product by listening, it means they believe Audio is Magic and cannot be measured.
Don’t believe them…Everything is measurable. So, send them back to school!
When we listen (yes, we do too!), it is only to check one parameter at a time, and only to be able to correlate it with measurement.
You cannot tune a whole product like that.
We, at Goldmund, absolutely never listen to our components before releasing them to the market. But we have a pretty good idea on how they will sound, because we do measure them…
Det de skriver der er jo skikkelig bra. Hadde prisene vært mer edruelige og det ikke var er eksempel på rebranding, så kunne jeg kanskje hatt sansen for Goldmund.

R

Roysen

Gjest
vredensgnag skrev:
pengesluk skrev:
vredensgnag skrev:
Er dette svada?

Tyskere (Goldmund utløper av tysk tradisjon, selv om de er sveitiske) er ute etter Erkennung, fremfor Einbildung.

Det er svada, dersom du ønsker å henvende deg til et bredere publikum enn det tyskfilosoferende.
Det er interessant at det gikk rett hjem i Kina, som er et høyteknologisk orientert samfunn, og der det å ha ingeniørutdannelse henger ekstremt høyt, og betyr at du er en totalgluping med evne til matematisk hjernegymnastikk på akrobatnivå. (Utsilingsprosessen er så steinhard at det blir slik).

Prøver du å antyde at en gjennomsnittlig kineser er høyere utdannet enn en gjennomsnittlig nordmann?

R

Roysen

Gjest
pengesluk skrev:
vredensgnag skrev:
Er dette svada?

Det fungerer garantert ikke på tyskere heller. I hvert fall ikke på de som har satt seg litt inn i hva Goldmunds produkters funksjon er.

V

vredensgnag

Gjest
Roysen skrev:
vredensgnag skrev:
pengesluk skrev:
vredensgnag skrev:
Er dette svada?

Prøver du å antyde at en gjennomsnittlig kineser er høyere utdannet enn en gjennomsnittlig nordmann?
Spørs hva du mener med gjennomsnittlig. Lite som er gjennomsnittlig over kinesisk utdannelse.

Norske absolutte eliteelever må ultranivå med maksimalkapasitet for skolearbeid har kanskje en sjanse.

http://www.nytimes.com/2010/12/07/education/07education.html?pagewanted=all

Vedlegg

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Meg bekjent var Goldmund og Swiss Physics samme firma før de skilte lag. Swiss ble lagt ned etter feilsatsing i Østen har jeg hørt. Goldmund fikk utviklet JOB kretsen og har brukt denne i mange år. Jeg har prøvd å finne ut hva de gjør, men transistorene er skult under en kjøleplate. ( I likhet med Swiss som hadde en modul som var støpt inn i et eller annet stoff. ) Jeg skal plukke den i biter den dagen forsterkeren ryker.
Datamessig er forsterkerne svært raske, noe som alltid er en fordel når du skal bruke feedback.
Det var et intervju med eieren av Goldmund i Stereophile ( ? ) for noen år siden.
Det er ikke uvanlig å prøve å dempe vibrasjoner i ladelyttene i transistorforsterkere. VH. Bernt

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.227
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Roysen skrev:
Jeg ønsket å vise et litt annet bilde av firmaet enn det markedsføringen deres gir inntrykk av.
Det kan umulig ha vært noen andre enn markedsførere som har skrevet det du henviser til.
Ikke en gang en dustete teknikker kunne kommet på slikt.

Det ble plutselig voldsom aktivitet her etter en heller laber periode ;D

R

Roysen

Gjest
Audiomix skrev:
Roysen skrev:
Jeg ønsket å vise et litt annet bilde av firmaet enn det markedsføringen deres gir inntrykk av.
Det kan umulig ha vært noen andre enn markedsførere som har skrevet det du henviser til.
Ikke en gang en dustete teknikker kunne kommet på slikt.
Da er vi vel av litt forskjellig oppfattning.

V

vredensgnag

Gjest
pengesluk skrev:
BerntJ skrev:
Meg bekjent var Goldmund og Swiss Physics samme firma før de skilte lag. Swiss ble lagt ned etter feilsatsing i Østen har jeg hørt. Goldmund fikk utviklet JOB kretsen og har brukt denne i mange år. Jeg har prøvd å finne ut hva de gjør, men transistorene er skult under en kjøleplate. ( I likhet med Swiss som hadde en modul som var støpt inn i et eller annet stoff. ) Jeg skal plukke den i biter den dagen forsterkeren ryker.
Datamessig er forsterkerne svært raske, noe som alltid er en fordel når du skal bruke feedback.
Det var et intervju med eieren av Goldmund i Stereophile ( ? ) for noen år siden.
Det er ikke uvanlig å prøve å dempe vibrasjoner i ladelyttene i transistorforsterkere. VH. Bernt

Jeg spiller på Swiss Physics 2 x 150W kl.A as we speak, og det er ingen tvil om at den spiller forrykende. Spør hvilken som helst av de ca. 40 pers. som har hørt.

Benyttes på horn med følsomhet på 110 dB++; egentlig en umulighet at dette skulle bli bra i følge rør- & horn-nissene. Dette er forsterkere som nærmer seg 30 år...
Dønn tyste, raskere enn sin egen skygge, superdetaljert, oppløst og finkornet så det holder. Innsmigrende vakkert, nådeløst brutalt når det er påkrevet. Dersom dagens Goldmund-produkter ikke står tilbake for dette så er det virkelig trist at ikke produktene vurderes/prøves/kjøpes av flere.
Det lyder som om du beskriver Goldmund, slik jeg har hørt dem.

R

Roysen

Gjest
pengesluk skrev:
BerntJ skrev:

Jeg spiller på Swiss Physics 2 x 150W kl.A as we speak, og det er ingen tvil om at den spiller forrykende. Spør hvilken som helst av de ca. 40 pers. som har hørt.

Benyttes på horn med følsomhet på 110 dB++; egentlig en umulighet at dette skulle bli bra i følge rør- & horn-nissene. Dette er forsterkere som nærmer seg 30 år...
Dønn tyste, raskere enn sin egen skygge, superdetaljert, oppløst og finkornet så det holder. Innsmigrende vakkert, nådeløst brutalt når det er påkrevet. Dersom dagens Goldmund-produkter ikke står tilbake for dette så er det virkelig trist at ikke produktene vurderes/prøves/kjøpes av flere.
Goldmund benytter ikke JOB designet lenger. Deres tidlgiere toppmodell Millenium ble det siste produktet basert på denne teknologien. Den nye Telos teknologien måler i hvet fall bedre på de fleste parametere. Goldmunds produkter har vært ledende både i anseelse hos audiofile og på rene måledata i en årrekke: Reference vinylsnurren, Millenium forsterkeren, Mimesis 20 D/A Converteren, Telos forsterker serien etc.

Jeg har forøvrig Goldmunds første versjon av Eidos Reference (ikke BD versjonene som er basert på Panasonic og nå senere Oppo) stående her og spille i øyeblikket og rent lydmessig er det ikke mye som kan sammenlignes.

V

vredensgnag

Gjest
Det jeg har hørt av Goldmund er meget interessant, Roysen. Men jeg stusser - du var full av forakt for hva firmaet skrev om sin utviklingsteknologi dengang det ikke passet din innfallsvinkel. Mao, du avviste dets markedsføring; men nå ønsker du at vi skal ta til oss deres markedsføring?
De utvikler garantert på samme måte.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En forsterker blir ikke bedre enn at den ikke er hørbar IMO. Det fine er at det får man til lav pris.

R

Roysen

Gjest
vredensgnag skrev:
Det jeg har hørt av Goldmund er meget interessant, Roysen. Men jeg stusser - du var full av forakt for hva firmaet skrev om sin utviklingsteknologi dengang det ikke passet din innfallsvinkel. Mao, du avviste dets markedsføring; men nå ønsker du at vi skal ta til oss deres markedsføring?
Nå tror jeg du må lese hva jeg har skrevet en gang til. Jeg er fremdeles full av forakt for deres markedsføring. Jeg har derimot enorm tiltro til deres produkter og den teknologien de har utviklet bak produktene. Det er denne teknologien jeg forsøker å sette fokus på i denne tråden. Jeg forsvarer ikke markedsføringen deres.

Dersom du nå mener at jeg har vært skeptisk til produktene og teknologien deres, må du nesten henvise til hvor jeg har skrevet noe slikt. Jeg har alltid vært en stor fan av Goldmunds produkter.

R

Roysen

Gjest
orso skrev:
En forsterker blir ikke bedre enn at den ikke er hørbar IMO. Det fine er at det får man til lav pris.
Hvordan vet du at den ikke er hørbar?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er bare å lese litt fra de som har studert signaloverføring (f.eks F.Toole), melde seg inn i LTS og den slags gutter. ;)
Men klasse A uten crossover forvrengning duger pengesluk.

R

Roysen

Gjest
orso skrev:
Det er bare å lese litt fra de som har studert signaloverføring (f.eks F.Toole), melde seg inn i LTS og den slags gutter. ;)
Men klasse A uten crossover forvrengning duger pengesluk.
Dersom forsterkeren din ikke er hørbar Orso, må du enten skru opp volumet eller huske å slå den på. Når de endelig står påslått og volumet er satt til lyttenivå er alle forsterkere hørbare. Ingen er helt gjennomsiktige.

V

vredensgnag

Gjest
Roysen skrev:
vredensgnag skrev:
Nå tror jeg du må lese hva jeg har skrevet en gang til. Jeg er fremdeles full av forakt for deres markedsføring. Jeg har derimot enorm tiltro til deres produkter og den teknologien de har utviklet bak produktene. Det er denne teknologien jeg forsøker å sette fokus på i denne tråden. Jeg forsvarer ikke markedsføringen deres.

Dersom du nå mener at jeg har vært skeptisk til produktene og teknologien deres, må du nesten henvise til hvor jeg har skrevet noe slikt. Jeg har alltid vært en stor fan av Goldmunds produkter.
Neida, jeg skriver du har vært meget avvisende til deres markedsføring. For ordens skyld, uten at jeg gidder søke på det, er jeg nok blant HFSerne som tidligst skrev pent om Goldmund, bare så det er på plass.

Pioneer-saken er en en passant i forhold til totaltilbudet.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Såvidt jeg husker av intervjuet i Stereophile ( ? ) leier Goldmund inn spesialister for en periode når de skal utvikle ting.
De jobber sammen i et prosjekt sammen med Goldmund sine egne teknikere og "sparkes ut" når jobben er gjort.
Swissene er fine om man bare får byttet viftene til stillegående. VH. Bernt

R

Roysen

Gjest
BerntJ skrev:
Såvidt jeg husker av intervjuet i Stereophile ( ? ) leier Goldmund inn spesialister for en periode når de skal utvikle ting.
De jobber sammen i et prosjekt sammen med Goldmund sine egne teknikere og "sparkes ut" når jobben er gjort.
Swissene er fine om man bare får byttet viftene til stillegående. VH. Bernt
Det er hva jeg også har hørt. Samtidig er de visst medlem av en slags gruppe av selskaper som utvikler teknologi sammen. Det var dette samarbeidet som JOB kretsen kom fra. Jeg tror dette samarbeidet nå har dannet et eget selskap som også produserer egene produkter. Navnet er Orpheus Labs. De gamle modellene til dette selskapet benyttet også JOB. Så vidt jeg har hørt var også Swiss Physics en del av dette samarbeidet og ikke utbrytere fra Goldmund.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
orso skrev:
dette har jeg aldri hverken sett eller hørt, på lik linje med enhjørning ;D ;D

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Roysen skrev:
Kanskje heller at en gjennomsnittlig kinesisk førsteårs ingeniørstudent er smartere i forhold til resten av den kinesiske befolkning enn det en norsk førsteårs ingeniørstudent er i forhold til resten av den norske befolkning?

Om det stemmer aner jeg ikke.

V

vredensgnag

Gjest
Dazed skrev:
Roysen skrev:
Kanskje heller at en gjennomsnittlig kinesisk førsteårs ingeniørstudent er smartere i forhold til resten av den kinesiske befolkning enn det en norsk førsteårs ingeniørstudent er i forhold til resten av den norske befolkning?

Om det stemmer aner jeg ikke.
Pga ettbarnspolitikken har foreldrene store forventninger. De følger opp undervisningen og lærerne på daglig basis, og organiserer kvalitetssirkler som har fast vakt i klasserommene for å sikre at timene er effektive. Ungene får tilleggsopplæring og aksellerert undervisning og konkurrerer om stipender og premier.

Bedømmingen er nådeløs og elevene innprentes at de lærer for Kinas ære.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.869
Torget vurderinger
1
BerntJ skrev:
Meg bekjent var Goldmund og Swiss Physics samme firma før de skilte lag. Swiss ble lagt ned etter feilsatsing i Østen har jeg hørt.
Jeg hørte en Swiss Physics forsterker engang på (tidlig?) 90-tallet. En bitteliten sak. Bortsett fra bassen, som var litt slapp, låt den forrykende bra. Superoppløst og hurtig....

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.869
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Bedre med en liten kjapp en enn en stor slapp en...
Den jeg hørte var knøtte liten. Som en liten DAC.....
Det var et effektrinn...

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
10
orso skrev:
He-he, du er uhelbredelig. Merkelig at det er bare Low-Enderene har fått opp øynene for disse? ;)

Mvh.
SAL

R

Roysen

Gjest
ØivindJ skrev:
Roysen skrev:
Nå har du misforstått meg totalt!
Atter et "Du misforstår"-innlegg ja.

Men neida, syntes bare du var litt ufrivillig morsom der gitt.
Ufrivillig morsomt ser det bare ut til å bli for de som ønsker å kverulere eller ikke har intelligens nok til å klare å forstå det som faktisk står skrevet.

Jeg tror ikke du hører til den siste kategorien, så jeg må nesten spørre - morsomt å kverulere?

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
4.978
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
vent litt, dere, kaffeen min er tomt...

må henter meg noen peanøtter også...

forresten:

vredensgnag skrev:
Er dette svada?

da kjenner du oss Tyskere dårlig... ::)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Enkelte tråder her inne er altfor lette å forutse... 8)

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
4.978
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
pengesluk skrev:
Det får duge. Til nød... Med nybakt brötchen fra uteovnen din ::) og litt Löwen Senf fra KaDeWe..

Så kan vi bla i Goldmund katalogen og bestille vilt mens vi bøtter innpå overgjæret Weissbier!

Roysen står klar med ordreboka og solid vasskjeft!
Prost!

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.008
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
BerntJ skrev:
Goldmund fikk utviklet JOB kretsen og har brukt denne i mange år. Jeg har prøvd å finne ut hva de gjør, men transistorene er skult under en kjøleplate. ( I likhet med Swiss som hadde en modul som var støpt inn i et eller annet stoff. ) Jeg skal plukke den i biter den dagen forsterkeren ryker.
Her er ihvertfall bilde av "Goldmund A1" moduler som finnes i endel forsterkere.

Bildet er fra denne tråden.
http://www.diyaudio.com/forums/soli...plifier-i-have-ever-heard-29.html#post2326064

En laaang og interessant tråd foresten.

Har denne siden noe med JOB å gjøre mon tro?
http://www.jobsys.com/

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,25683.msg969380/topicseen.html#msg969380

Y

ymir

Gjest
hei
hvordan er muligheten for å reparere et Swiss Physics effekttrinn med deffekte utgangstransistorer?

R

Roysen

Gjest
bambadoo skrev:
BerntJ skrev:
Goldmund fikk utviklet JOB kretsen og har brukt denne i mange år. Jeg har prøvd å finne ut hva de gjør, men transistorene er skult under en kjøleplate. ( I likhet med Swiss som hadde en modul som var støpt inn i et eller annet stoff. ) Jeg skal plukke den i biter den dagen forsterkeren ryker.
Her er ihvertfall bilde av "Goldmund A1" moduler som finnes i endel forsterkere.

Bildet er fra denne tråden.
http://www.diyaudio.com/forums/soli...plifier-i-have-ever-heard-29.html#post2326064

En laaang og interessant tråd foresten.

Har denne siden noe med JOB å gjøre mon tro?
http://www.jobsys.com/

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,25683.msg969380/topicseen.html#msg969380
http://www.jobsys.com henviser til det som har blitt omtalt som JOB i denne tråden.

Topp Bunn