Goldmund teknologi

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.869
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
BerntJ skrev:
Goldmund fikk utviklet JOB kretsen og har brukt denne i mange år. Jeg har prøvd å finne ut hva de gjør, men transistorene er skult under en kjøleplate. ( I likhet med Swiss som hadde en modul som var støpt inn i et eller annet stoff. ) Jeg skal plukke den i biter den dagen forsterkeren ryker.
Her er ihvertfall bilde av "Goldmund A1" moduler som finnes i endel forsterkere.

Bildet er fra denne tråden.
http://www.diyaudio.com/forums/soli...plifier-i-have-ever-heard-29.html#post2326064

En laaang og interessant tråd foresten.

Har denne siden noe med JOB å gjøre mon tro?
http://www.jobsys.com/

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,25683.msg969380/topicseen.html#msg969380

Sikkert high-tech teknologi det der... ;D

R

Roysen

Gjest
Tviler veldig sterkt på at den "forsterkermodulen" er et Goldmund produkt som leveres slik fra fabrikken.

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
1.508
Torget vurderinger
2
Kaskodekoblet enkelt difftrinn med dobbel JFET og konstantstrømsgenerator i bunnen. Typisk Goldmund inngangstrinn.

Roar

Y

ymir

Gjest
hei
Er blitt fortalt at bruk av kasskodekobling ødelegger dynamikken.Er dette korrekt?

R

Roysen

Gjest
RM skrev:
Kaskodekoblet enkelt difftrinn med dobbel JFET og konstantstrømsgenerator i bunnen. Typisk Goldmund inngangstrinn.

Roar
Sikkert korrekt, jeg tenkte mer på hvordan dette ser ut. Sikkert Goldmund teknologi, men jeg antar at dette ikke kommer direkte fra fabrikken.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
"Er blitt fortalt at bruk av kaskodekobling ødelegger dynamikken.Er dette korrekt?"
Jøss. Flere som har oppdaget dette eller snakket med meg? vh. Bernt

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
5.849
Sted
oslo
Roysen skrev:
RM skrev:

Roar
Sikkert korrekt, jeg tenkte mer på hvordan dette ser ut. Sikkert Goldmund teknologi, men jeg antar at dette ikke kommer direkte fra fabrikken.
kommer vel rimelig tydelig frem i linken at dette er Goldmund A1 moduler som har fått hakket bort beskyttelseslaget som skal skjule innholdet.

tror uansett goldmund har slutte å kapsle dem inn på de senere forsterkerene.

R

Roysen

Gjest
Nettopp fordi innkapslingen er hakket vekk ser vel dette ekstra ille ut.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Jeg styrer langt unna elektronikk med slike innkapslete kretser. Da er du i lomma til fabrikanten om de svikter og må ut med dustepriser for disse modulene som ofte innholder komponenter for noen tiere.
Er apparatene gamle nok får du kanskje ikke kjøpt dem en gang fordi fabrikanten ikke fører lager på dem eller rett og slett har forsvunnet fra markedet.

R

Roysen

Gjest
Her var det mange fordomsfulle og forutinntatte antagelser på en gang.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.008
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
FZ skrev:
Jeg styrer langt unna elektronikk med slike innkapslete kretser. Da er du i lomma til fabrikanten om de svikter og må ut med dustepriser for disse modulene som ofte innholder komponenter for noen tiere.
Er apparatene gamle nok får du kanskje ikke kjøpt dem en gang fordi fabrikanten ikke fører lager på dem eller rett og slett har forsvunnet fra markedet.
Hadde en Jeff Rowland model 8 som hadde 2 store innkapslede greier.
En ble defekt og jeg fikk mail fra Jeff Rowland himself etter at jeg hadde spurt. "We send you a new one - free of charge of course"..
From your description it sounds like the plug-in amplifier module is intermittently failing. If you can remove the old one we can send you a replacement and you can install it yourself. The module is a black box about 100mm by 140mm square, located on each right and left channels. The modules are held on by a bar and 2 silver thumbscrews. Remove the screws and bar, and then pull the module away from the circuit board. You will notice 6 sets of pins on the underside of the module after it is removed. Make sure that the pins are correctly aligned when re-installing the new module.
Who did the previous work on the amplifier? Was the invoice for the work from us or some other company?
Please give us your shipping address so we can send you a new amplifier module. We will send it to you at no cost.

Best regards,

Jeff Rowland
Jeg fikk tilsendt 2 stk. Det er bra oppfølging.

Til historien hører at forrige eier også hadde samme problemet noen år tidligere. Da ble den ene byttet for 9500 11000 kr hos forhandler/reparatør.

Kan jo forklare det med antivibrasjoner etc.
Men det er klart at slike innkapslede greier er der for å skape litt "ultrahemmelig" stempel på saker og ting. Sofistikerte kretsløp etc. (Vi husker godt Transparent kabler når boksen ble åpnet). "Meget avansert og hemmelig kretsløp" ble det sagt av en norsk skribent. 1 motstand og en liten kondis var svaret.

Fordomsfull og forutinntatt gjelder begge veier forøvrig. Et viss kritisk blikk bør de fleste ha.

R

Roysen

Gjest
bambadoo skrev:
Fordomsfull og forutinntatt gjelder begge veier forøvrig. Et viss kritisk blikk bør de fleste ha.
Det kan så være, men dette blir vel kanskje litt drøyt: "må ut med dustepriser for disse modulene som ofte innholder komponenter for noen tiere".

Finnes det hold i en slik påstand siden du som moderator åpenbart stiller deg bak? Her uttrykker man seg på generellt grunnlag altså. Vi snakker ikke bare Goldmund lenger. Jeg forsvarer ikke eventuelle enkelt tilfeller hvor slike påstander sikkert kan stemme. Jeg synes imidlertid at det er merkelig at slikt kan få stå på generellt grunnlag. Er alle svindlere? Velbegrunnede kritiske røster er vel og bra, men generelle overfladiske vendinger som ikke har fundament ødelegger for bransjen. Er en sunn kritisk holdning at man i utgangspunktet er negativ til alle produsenter som ..... uten å begrunne dette med noe som har hold i virkeligheten? Er det moderatorenes linje her inne?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.008
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg kommenterte en "negativ" bemerkning med et positivt egenerfart svar, samt en fakta. Bilde som også ble linket til tidligere er også lagt ut på nett tidligere.
Jeg svarer forøvrig som hifi interessert og skrives det i "rødt" er det som moderator. Jeg er klar over dobbeltrollen som er vanskelig samtidig som den er vanskelig for andre å vite hvilken hatt man har på seg.
Personlig har jeg syslet med diy i mange år og har opparbeidet en viss teknisk erfaring og kan skille klinten fra hveten for å si det på den måten.

"Hold i virkeligheten" gjelder både for forbrukere og produsenter. Her syndes det begge veier også.
Dette er et hifi forum og å belyse alle sider er vel positivt er det ikke?

Det er enda ikke bevist at slike "innkapslede bokser" faktisk inneholder sofistikerte og veldig dyre komponenter. Bare det motsatte i noen få tilfeller. Jeg er enig i at å stigmatisere alle er å dra det for langt og det er ikke bra.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Disse innkapslede modulene har vært brukt i over 30 år. Jeg kjøpte en Spatial Coherence TVA-1 preamp for over 30 år siden. Låt bra den, men kostet ca. 10 000,- i 1980 på Oslo Hi-Fi center og det var bra dyrt på den tiden. Hadde den i et par år før jeg solgte den og kjøpte en ARC SP-6B.
En av disse innkapslede modulene røyk et par år senere og den uheldige eieren satt igjen med en ubrukbar High-End forforsterker fordi Spatial i mellomtiden hadde forsvunnet fra markedet.
Audio Research'en derimot spiller den dag i dag i min søsters anlegg og har virket i over 30 år. Og om den skulle ryke fulgte det med skjema på forsterkeren og hvilken som helst teknikker med litt bakgrunn kan reparere den.....

R

Roysen

Gjest
Det var i utgangspunktet ikke det du skrev om dine erfaringer jeg reagerte på Bombadoo. Det var din kommentar til meningsutvekslingen mellom FZ og meg.

Jeg regner med at du også er enig i at det ikke er selve innkapslingen som eventuelt er et problem, men hva som i enkelte tilfeller skjuler seg inne i innkapslingen. Her generaliseres det over at man holder seg unna alle slike innkapslinger fordi de "skuler komponenter verdt tiere". Det var bare det jeg reagerte på. Det synes ikke jeg er sunn skepsis, men mer over på siden for fordumsfullhet.

Ellers ser jeg den forskjellen mellom deg som enkeltperson og deg som moderator. Jeg var forsåvidt ikke klar over at dere la inn alt som skrives i rollen som moderator i rødt. Det er et godt verktøy for at vi skal kunne skille. Bra tiltak!

R

Roysen

Gjest
FZ skrev:
Disse innkapslede modulene har vært brukt i over 30 år. Jeg kjøpte en Spatial Coherence TVA-1 preamp for over 30 år siden. Låt bra den, men kostet ca. 10 000,- i 1980 på Oslo Hi-Fi center og det var bra dyrt på den tiden. Hadde den i et par år før jeg solgte den og kjøpte en ARC SP-6B.
En av disse innkapslede modulene røyk et par år senere og den uheldige eieren satt igjen med en ubrukbar High-End forforsterker fordi Spatial i mellomtiden hadde forsvunnet fra markedet.
Audio Research'en derimot spiller den dag i dag i min søsters anlegg og har virket i over 30 år. Og om den skulle ryke fulgte det med skjema på forsterkeren og hvilken som helst teknikker med litt bakgrunn kan reparere den.....
Jeg er ikke uenig med deg at det kan ha sine ulemper som forbruker at deler av elektronikken er innkapslet. Der vi er uenige er at de på generell basis inneholder komponenter verdt tiere.

Mitt siste ord i sakens anledning.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Roysen skrev:
FZ skrev:
Jeg er ikke uenig med deg at det kan ha sine ulemper som forbruker at deler av elektronikken er innkapslet. Der vi er uenige er at de på generell basis inneholder komponenter verdt tiere.

Mitt siste ord i sakens anledning.
De fleste enkeltkomponenter i en forsterker koster svært lite og ihvertfall de som det er plass til i disse plasikkboksene. Og det er nok at det ryker en motstand til noen få øre i en av disse modulene og du må kjøpe hele modulen på nytt, om du i det hele tatt får tak i dem. Jeg synes det er useriøst å pushe på oss disse greiene og ta ågerpris for dem.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Goldmund representerer luksus. De fleste forstår at samme kvalitet eller kanskje til og med bedre kan man må til en brøkdel av prisen. Men kanskje det er fint at oljesjeikene også kan handle hifi?

Topp Bunn