For det første kan ikke USA og Europa samemnlignes. Amerikanerne har faktisk et strengere regime på dette enn hva som er på gang i Europa. Amerikanerne har lært "the hard way"! Så vi bør holde diskusjoen innefor de europesiek reglene. At vi nok burde hatt samme regler som USA eller strengere er en helt annen sak!
Det grunleggende problemet er at det finnes så jævlig mange "tullinger" som har så skrekkelig lyst til å fly at de aksepterer nesten alt for å få lov til det!
Et flysertifikat koster deg i dag bortimot 1 mill. Du står der som fersk "pilot" og blekket har ikke tørket på papiret. Du må ha en "typerating" på flytypen du ønsker å fly på. Den må du koste selv typisk 250K-300K, da først kan du begynne å se deg om etter en mulig jobb. Enkelte selskaper forlanger at du "prøveflyr" for dem et antall timer som styrmann, dette må du betale for, 150K og oppover. Du gjør faktisk en jobb, flyr rute som styrmann men får ikke lønn, - DU BETALER DEM FOR Å JOBBE! Genialt for arbeidsgiver dette!! Når du da har flydd disse timene får du svar på om du vil komme i betraktning for å få ansettelse! Ingen garanti om jobb!! Og for å gjøre det helt perfekt så står det jo en kø av "tullinger" som også er villige til å betale for å fly, så hvorfor i "Hule Heite" skal de nå ansette deg? Dette konseptet kalles "Pay to fly" og er noe inn i Hælvete dritt! NB! Norwegian driver ikke slik, ikke ennå!!
Men en vanlig styrmann hos Norwegian har altså en solid studiegjeld, ( Glem det "gamle systemet", der erfarne flygere fra Forsvaret gikk over til sivile selskaper, det funker ikke slik lenger. ) De har en begynnerlønn på litt over 300K og topplønn på ca 600K. Ikke mye å bli fet av, og fete stereoanlegg har de sikkert ikke! Du må jobbe ganske mange år før du får tilbud om kapteinsjobb. La det også nevnes at ganske mange kapteiner hos Norwegian ble pensjonert hos SAS ut fra en forståelse mellom selskap og fagforeningen om at når man nådde en viss alder så var det sikkerhetmessig lurt og også av hensyn til den enkelte pilot, at de ble pensjonster fra en alder som var noe lavere enn den alder der Luftafartstilsynet hentet inn sertifikatet på grunn av alder. Disse henter med andre ord full pensjon fra SAS samtidig som de flyr som fullt betalte kapteiner i Norwegian i alder der SAS ( og fagforeningen ) mente det var best å sette dem på bakken ut i fra en "føre var" tenking!
I tillegg til at de på grunn av mager betaling skal sitte der med tanker om dårlig økonomi så skal de også ha en sterk usikkerhet om jobbsikkerhet. At dette påvirker utøvelsen av jobben er hevet over all tvil. At sikkerheten er i fare? Ja ubetinget! Ett eller annet sted må det kuttes til beinet for at Flytogbilletten fra Drammen til OSL skal kunne koste mer enn flybilletten fra OSL til TRD! Og det er faktisk ikke slik at Flytoget er for billig!
Flysikkerhet er et vanskelig begrep for det er lite håndfast. Men i praksis er det et meget finmasket nett som gjør at det vi holder på med er trygt. Et av dagens problemer er at de "nye" lederne i luftfarten ikke har "gått gradene" i bransjen. De kommer gjerne rett fra BI og NHH og har ingen erfaring eller forståelse av kulturen i bransjen. De kommer med sine "almengyldige" økonomiske teorier som ikke nødvendigvis fungerer i alle bransjer. Vi ser dem også i helsevesenet der alle kutt automatisk følges av besvergelsen, "men det vil selvsagt ikke gå ut over pasientene"! Disse "pengetellerne" ( økonomene ) har tydeligvis selv begynt å tro på at denne besvergelsen har en "magisk virkning" og faktisk fungerer. Men vi som leser aviser ser jo at helsevesenet er i dyp krise og at det faktisk går ut over pasientene vet alle, ja bortsett fra denne blårussgjengen! Vi alle, enten kjenner, eller har lest om folk som har blitt offer for hodeløse kostnadskutt i helsevesenet.
Hvis vi er ærlige så vet vi alle altså at denne besvergelsen "det vil ikke gå ut over pasientene" ikke virker. Så når de samme økonomer og eksperter sier "det vil ikke gå ut over flysikkerheten" bør dere ikke tro på dem! Jo flysikkerheten i Norge er grei nok ( vanskelig å si eksakt ) og vi vet med sikkerhet at den HAR VÆRT veldig god i tidligere år. Dette som et resultat av nitidig arbeid over lang tid. Vi som jobber i bransjen ser imidlertid i dag at det stadig vekk "kuttes hjørner" ( cutting corners ) på områder der disse "hjørnene" oppstod nettopp for å bedre sikkerheten! Og som jeg sa så er "flysikkerhet" som et finmasket nett, det fanger opp mye fortsatt selv om maskene blir større, men INGEN vet når en maske blir FOR STOR! Det eneste vi vet er at maskestørrelsen ble laget slik den ble laget av en god grunn! Og igjen, vi snakker om et "nett", når dette rakner, og det vil det gjøre slik det herjes i bransjen nå, så vil det meste av sikekrhet "gå i dass"! Dette fordi det kuttes ikke bare på en plass i sikkerhetsnettet, det kuttes over alt! Og når kolapsen kommer, og den vil komme!!, vil det meste gå i oppløsning. For når et nett rakner så går det i oppløsning! Og det blir grisete!
La meg bare ta et eksempel på "feilaktigheten" i økonomenes tenkemåte. Tidligere direktør i Luftfartsverket ( nå Avinor ) Randi Flesland ( nå i Forbrukerrådet ) mente sikkerhetsnivået var "for høyt" ( les; kostbart ) og uttalte følgende: "Vi i Luftfartverket har OVERLEVERT på sikkerhet, vi må nøye oss med SIKKERT NOK". Med andre ord hadde ikke Luftfartsverket vært årsak til noen ulykker eller mange nok nestenulykker så her var det et innsparingspotensiale! Joda slik tenker en god "blåruss". Det største problemet var jo på en måte at ingen visste nøyaktig når det ville være "sikkert nok", og ledelsen ville jo selvsagt ikke selv ta ansvaret med å sette opp en lettfattelig definisjon! Det blir litt som om Vegvesenet skulle fastsette fartsgrenser med å slippe "Tøffe Tom" løs på veien i sin BMW M3 og se hvor fort han kjørte når bilen smalt inn i rekkverket for så å sette fartsgrensen til den hastigheten!
Som sagt har amerikanerne sett problemene her og har begynt å sette opp igjen visse sperrer. Det er ikke BARE fagforeningene som gjør at amerikanske myndigheter er skeptiske til Kjos sin måte å operere på! Europa har ikke fått problemene tilstrekkelig nært og i stort nok omfang til å våkne ennå.
Men det største problemet er jo at flyselskapene har klart å overbevise kundene om at det ikke skal koste mer enn 800 kr å bli flydd fra Kirkenes til Oslo, for det er ikke sant. Den reelle kostnaden er MYE høyere! Og at enkelte selskaper opererer nærmere grensene for det forsvarlige enn andre vet jeg gjennom informasjon som tilflyter meg gjennom jobben! Her skal jeg ikke nevne noen med navn, men jeg selv unngår bevisst enkelte selskaper, selv om biletten hos alternativet er ganske så mye dyrere. Og har jeg ikke råd til å betale den dyrere billetten så blir jeg hjemme!
Det grunleggende problemet er at det finnes så jævlig mange "tullinger" som har så skrekkelig lyst til å fly at de aksepterer nesten alt for å få lov til det!
Et flysertifikat koster deg i dag bortimot 1 mill. Du står der som fersk "pilot" og blekket har ikke tørket på papiret. Du må ha en "typerating" på flytypen du ønsker å fly på. Den må du koste selv typisk 250K-300K, da først kan du begynne å se deg om etter en mulig jobb. Enkelte selskaper forlanger at du "prøveflyr" for dem et antall timer som styrmann, dette må du betale for, 150K og oppover. Du gjør faktisk en jobb, flyr rute som styrmann men får ikke lønn, - DU BETALER DEM FOR Å JOBBE! Genialt for arbeidsgiver dette!! Når du da har flydd disse timene får du svar på om du vil komme i betraktning for å få ansettelse! Ingen garanti om jobb!! Og for å gjøre det helt perfekt så står det jo en kø av "tullinger" som også er villige til å betale for å fly, så hvorfor i "Hule Heite" skal de nå ansette deg? Dette konseptet kalles "Pay to fly" og er noe inn i Hælvete dritt! NB! Norwegian driver ikke slik, ikke ennå!!
Men en vanlig styrmann hos Norwegian har altså en solid studiegjeld, ( Glem det "gamle systemet", der erfarne flygere fra Forsvaret gikk over til sivile selskaper, det funker ikke slik lenger. ) De har en begynnerlønn på litt over 300K og topplønn på ca 600K. Ikke mye å bli fet av, og fete stereoanlegg har de sikkert ikke! Du må jobbe ganske mange år før du får tilbud om kapteinsjobb. La det også nevnes at ganske mange kapteiner hos Norwegian ble pensjonert hos SAS ut fra en forståelse mellom selskap og fagforeningen om at når man nådde en viss alder så var det sikkerhetmessig lurt og også av hensyn til den enkelte pilot, at de ble pensjonster fra en alder som var noe lavere enn den alder der Luftafartstilsynet hentet inn sertifikatet på grunn av alder. Disse henter med andre ord full pensjon fra SAS samtidig som de flyr som fullt betalte kapteiner i Norwegian i alder der SAS ( og fagforeningen ) mente det var best å sette dem på bakken ut i fra en "føre var" tenking!
I tillegg til at de på grunn av mager betaling skal sitte der med tanker om dårlig økonomi så skal de også ha en sterk usikkerhet om jobbsikkerhet. At dette påvirker utøvelsen av jobben er hevet over all tvil. At sikkerheten er i fare? Ja ubetinget! Ett eller annet sted må det kuttes til beinet for at Flytogbilletten fra Drammen til OSL skal kunne koste mer enn flybilletten fra OSL til TRD! Og det er faktisk ikke slik at Flytoget er for billig!
Flysikkerhet er et vanskelig begrep for det er lite håndfast. Men i praksis er det et meget finmasket nett som gjør at det vi holder på med er trygt. Et av dagens problemer er at de "nye" lederne i luftfarten ikke har "gått gradene" i bransjen. De kommer gjerne rett fra BI og NHH og har ingen erfaring eller forståelse av kulturen i bransjen. De kommer med sine "almengyldige" økonomiske teorier som ikke nødvendigvis fungerer i alle bransjer. Vi ser dem også i helsevesenet der alle kutt automatisk følges av besvergelsen, "men det vil selvsagt ikke gå ut over pasientene"! Disse "pengetellerne" ( økonomene ) har tydeligvis selv begynt å tro på at denne besvergelsen har en "magisk virkning" og faktisk fungerer. Men vi som leser aviser ser jo at helsevesenet er i dyp krise og at det faktisk går ut over pasientene vet alle, ja bortsett fra denne blårussgjengen! Vi alle, enten kjenner, eller har lest om folk som har blitt offer for hodeløse kostnadskutt i helsevesenet.
Hvis vi er ærlige så vet vi alle altså at denne besvergelsen "det vil ikke gå ut over pasientene" ikke virker. Så når de samme økonomer og eksperter sier "det vil ikke gå ut over flysikkerheten" bør dere ikke tro på dem! Jo flysikkerheten i Norge er grei nok ( vanskelig å si eksakt ) og vi vet med sikkerhet at den HAR VÆRT veldig god i tidligere år. Dette som et resultat av nitidig arbeid over lang tid. Vi som jobber i bransjen ser imidlertid i dag at det stadig vekk "kuttes hjørner" ( cutting corners ) på områder der disse "hjørnene" oppstod nettopp for å bedre sikkerheten! Og som jeg sa så er "flysikkerhet" som et finmasket nett, det fanger opp mye fortsatt selv om maskene blir større, men INGEN vet når en maske blir FOR STOR! Det eneste vi vet er at maskestørrelsen ble laget slik den ble laget av en god grunn! Og igjen, vi snakker om et "nett", når dette rakner, og det vil det gjøre slik det herjes i bransjen nå, så vil det meste av sikekrhet "gå i dass"! Dette fordi det kuttes ikke bare på en plass i sikkerhetsnettet, det kuttes over alt! Og når kolapsen kommer, og den vil komme!!, vil det meste gå i oppløsning. For når et nett rakner så går det i oppløsning! Og det blir grisete!
La meg bare ta et eksempel på "feilaktigheten" i økonomenes tenkemåte. Tidligere direktør i Luftfartsverket ( nå Avinor ) Randi Flesland ( nå i Forbrukerrådet ) mente sikkerhetsnivået var "for høyt" ( les; kostbart ) og uttalte følgende: "Vi i Luftfartverket har OVERLEVERT på sikkerhet, vi må nøye oss med SIKKERT NOK". Med andre ord hadde ikke Luftfartsverket vært årsak til noen ulykker eller mange nok nestenulykker så her var det et innsparingspotensiale! Joda slik tenker en god "blåruss". Det største problemet var jo på en måte at ingen visste nøyaktig når det ville være "sikkert nok", og ledelsen ville jo selvsagt ikke selv ta ansvaret med å sette opp en lettfattelig definisjon! Det blir litt som om Vegvesenet skulle fastsette fartsgrenser med å slippe "Tøffe Tom" løs på veien i sin BMW M3 og se hvor fort han kjørte når bilen smalt inn i rekkverket for så å sette fartsgrensen til den hastigheten!
Som sagt har amerikanerne sett problemene her og har begynt å sette opp igjen visse sperrer. Det er ikke BARE fagforeningene som gjør at amerikanske myndigheter er skeptiske til Kjos sin måte å operere på! Europa har ikke fått problemene tilstrekkelig nært og i stort nok omfang til å våkne ennå.
Men det største problemet er jo at flyselskapene har klart å overbevise kundene om at det ikke skal koste mer enn 800 kr å bli flydd fra Kirkenes til Oslo, for det er ikke sant. Den reelle kostnaden er MYE høyere! Og at enkelte selskaper opererer nærmere grensene for det forsvarlige enn andre vet jeg gjennom informasjon som tilflyter meg gjennom jobben! Her skal jeg ikke nevne noen med navn, men jeg selv unngår bevisst enkelte selskaper, selv om biletten hos alternativet er ganske så mye dyrere. Og har jeg ikke råd til å betale den dyrere billetten så blir jeg hjemme!
Sist redigert: