Politikk, religion og samfunn Goodbye Norwegian?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.697
Antall liker
8.094
Torget vurderinger
0
For det første kan ikke USA og Europa samemnlignes. Amerikanerne har faktisk et strengere regime på dette enn hva som er på gang i Europa. Amerikanerne har lært "the hard way"! Så vi bør holde diskusjoen innefor de europesiek reglene. At vi nok burde hatt samme regler som USA eller strengere er en helt annen sak!

Det grunleggende problemet er at det finnes så jævlig mange "tullinger" som har så skrekkelig lyst til å fly at de aksepterer nesten alt for å få lov til det!

Et flysertifikat koster deg i dag bortimot 1 mill. Du står der som fersk "pilot" og blekket har ikke tørket på papiret. Du må ha en "typerating" på flytypen du ønsker å fly på. Den må du koste selv typisk 250K-300K, da først kan du begynne å se deg om etter en mulig jobb. Enkelte selskaper forlanger at du "prøveflyr" for dem et antall timer som styrmann, dette må du betale for, 150K og oppover. Du gjør faktisk en jobb, flyr rute som styrmann men får ikke lønn, - DU BETALER DEM FOR Å JOBBE! Genialt for arbeidsgiver dette!! Når du da har flydd disse timene får du svar på om du vil komme i betraktning for å få ansettelse! Ingen garanti om jobb!! Og for å gjøre det helt perfekt så står det jo en kø av "tullinger" som også er villige til å betale for å fly, så hvorfor i "Hule Heite" skal de nå ansette deg? Dette konseptet kalles "Pay to fly" og er noe inn i Hælvete dritt! NB! Norwegian driver ikke slik, ikke ennå!!

Men en vanlig styrmann hos Norwegian har altså en solid studiegjeld, ( Glem det "gamle systemet", der erfarne flygere fra Forsvaret gikk over til sivile selskaper, det funker ikke slik lenger. ) De har en begynnerlønn på litt over 300K og topplønn på ca 600K. Ikke mye å bli fet av, og fete stereoanlegg har de sikkert ikke! Du må jobbe ganske mange år før du får tilbud om kapteinsjobb. La det også nevnes at ganske mange kapteiner hos Norwegian ble pensjonert hos SAS ut fra en forståelse mellom selskap og fagforeningen om at når man nådde en viss alder så var det sikkerhetmessig lurt og også av hensyn til den enkelte pilot, at de ble pensjonster fra en alder som var noe lavere enn den alder der Luftafartstilsynet hentet inn sertifikatet på grunn av alder. Disse henter med andre ord full pensjon fra SAS samtidig som de flyr som fullt betalte kapteiner i Norwegian i alder der SAS ( og fagforeningen ) mente det var best å sette dem på bakken ut i fra en "føre var" tenking!

I tillegg til at de på grunn av mager betaling skal sitte der med tanker om dårlig økonomi så skal de også ha en sterk usikkerhet om jobbsikkerhet. At dette påvirker utøvelsen av jobben er hevet over all tvil. At sikkerheten er i fare? Ja ubetinget! Ett eller annet sted må det kuttes til beinet for at Flytogbilletten fra Drammen til OSL skal kunne koste mer enn flybilletten fra OSL til TRD! Og det er faktisk ikke slik at Flytoget er for billig!

Flysikkerhet er et vanskelig begrep for det er lite håndfast. Men i praksis er det et meget finmasket nett som gjør at det vi holder på med er trygt. Et av dagens problemer er at de "nye" lederne i luftfarten ikke har "gått gradene" i bransjen. De kommer gjerne rett fra BI og NHH og har ingen erfaring eller forståelse av kulturen i bransjen. De kommer med sine "almengyldige" økonomiske teorier som ikke nødvendigvis fungerer i alle bransjer. Vi ser dem også i helsevesenet der alle kutt automatisk følges av besvergelsen, "men det vil selvsagt ikke gå ut over pasientene"! Disse "pengetellerne" ( økonomene ) har tydeligvis selv begynt å tro på at denne besvergelsen har en "magisk virkning" og faktisk fungerer. Men vi som leser aviser ser jo at helsevesenet er i dyp krise og at det faktisk går ut over pasientene vet alle, ja bortsett fra denne blårussgjengen! Vi alle, enten kjenner, eller har lest om folk som har blitt offer for hodeløse kostnadskutt i helsevesenet.

Hvis vi er ærlige så vet vi alle altså at denne besvergelsen "det vil ikke gå ut over pasientene" ikke virker. Så når de samme økonomer og eksperter sier "det vil ikke gå ut over flysikkerheten" bør dere ikke tro på dem! Jo flysikkerheten i Norge er grei nok ( vanskelig å si eksakt ) og vi vet med sikkerhet at den HAR VÆRT veldig god i tidligere år. Dette som et resultat av nitidig arbeid over lang tid. Vi som jobber i bransjen ser imidlertid i dag at det stadig vekk "kuttes hjørner" ( cutting corners ) på områder der disse "hjørnene" oppstod nettopp for å bedre sikkerheten! Og som jeg sa så er "flysikkerhet" som et finmasket nett, det fanger opp mye fortsatt selv om maskene blir større, men INGEN vet når en maske blir FOR STOR! Det eneste vi vet er at maskestørrelsen ble laget slik den ble laget av en god grunn! Og igjen, vi snakker om et "nett", når dette rakner, og det vil det gjøre slik det herjes i bransjen nå, så vil det meste av sikekrhet "gå i dass"! Dette fordi det kuttes ikke bare på en plass i sikkerhetsnettet, det kuttes over alt! Og når kolapsen kommer, og den vil komme!!, vil det meste gå i oppløsning. For når et nett rakner så går det i oppløsning! Og det blir grisete!

La meg bare ta et eksempel på "feilaktigheten" i økonomenes tenkemåte. Tidligere direktør i Luftfartsverket ( nå Avinor ) Randi Flesland ( nå i Forbrukerrådet ) mente sikkerhetsnivået var "for høyt" ( les; kostbart ) og uttalte følgende: "Vi i Luftfartverket har OVERLEVERT på sikkerhet, vi må nøye oss med SIKKERT NOK". Med andre ord hadde ikke Luftfartsverket vært årsak til noen ulykker eller mange nok nestenulykker så her var det et innsparingspotensiale! Joda slik tenker en god "blåruss". Det største problemet var jo på en måte at ingen visste nøyaktig når det ville være "sikkert nok", og ledelsen ville jo selvsagt ikke selv ta ansvaret med å sette opp en lettfattelig definisjon! Det blir litt som om Vegvesenet skulle fastsette fartsgrenser med å slippe "Tøffe Tom" løs på veien i sin BMW M3 og se hvor fort han kjørte når bilen smalt inn i rekkverket for så å sette fartsgrensen til den hastigheten!

Som sagt har amerikanerne sett problemene her og har begynt å sette opp igjen visse sperrer. Det er ikke BARE fagforeningene som gjør at amerikanske myndigheter er skeptiske til Kjos sin måte å operere på! Europa har ikke fått problemene tilstrekkelig nært og i stort nok omfang til å våkne ennå.

Men det største problemet er jo at flyselskapene har klart å overbevise kundene om at det ikke skal koste mer enn 800 kr å bli flydd fra Kirkenes til Oslo, for det er ikke sant. Den reelle kostnaden er MYE høyere! Og at enkelte selskaper opererer nærmere grensene for det forsvarlige enn andre vet jeg gjennom informasjon som tilflyter meg gjennom jobben! Her skal jeg ikke nevne noen med navn, men jeg selv unngår bevisst enkelte selskaper, selv om biletten hos alternativet er ganske så mye dyrere. Og har jeg ikke råd til å betale den dyrere billetten så blir jeg hjemme!
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.034
Antall liker
14.600
Det er faktisk mulig å overlvere på sikkerhet. Oljebransjen har vel vært litt i samme gaten der det er endeløse prosedyrer og dokumentasjonskrav for å utføre relativt enkle oppgaver som medfører at de blir ekstremt dyre. I resonnementet ditt overfor glemmer du også at det "i gamle dager" var vanligere med monopoler som levde fett på kundene som ikke hadde særlig med alternativer og de kunne venne seg til et høyt kostnadsnivå.

Man kunne eksempelvis kreve at alle som skal fly ikke har lov til å ha med seg bagasje (kan ha bomber og farlige gjenstander), at de før boarding kler seg klin nakne og får utlevert en offisiell flydrakt. Flåsete eksempel, men det ville altså være å overlevere på sikkerhet siden ulempen ikke står i forhold til gevinsten. Men det ville redusere risikoen for flykapring o.l. - som forsåvidt er svært, svært lav allerede.

Ellers takk for utgreiingen vedr piloter.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Den åpenbare løsningen for norwegian må vel være å reelt leie in crew?
Altså å selge datterselskapene med piloter og kabincrew og så leie inn folk hvor de vil. Jeg jobber i Staten og hos oss er kantine- og renholdsarbeiderne ikke kolleger, men ansatt hos en leverandør. Har Staten lov må vel et kommersielt selskap få lov. Pent å se på er det ikke, men det er det mye som ikke er.
Hva er så lite pent ? Er vel bedre att kantinepersonalet kommer fra en proff lerandører en staten? Man bør vel drive med kjerneviksomhet som stat, er selv blitt flyttet på,var ingen nedtur
Det som er lite pent er at grunnen til at Staten gjør dette er at det billigere, ikke fordi renholderne blir raskere og bedre organisert av å jobbe i et renholdsselskap, men fordi de må vaske mer og gis dårligere lønn enn om de hadde vært ansatt hos oss. Så vidt jeg vet er dette ikke noe tema blant fagforeningene til de statsansatte på arbeidsstedet.
Skal en bedrift drive med ISO-sertifisering av sine medarbeidere på renhold hvis de egentlig produserer noe helt annet? Skal de drive med innkjøp av vaskemidler? Vurdering av støvsugere? Skal de sørge for vikarer når renholdspersonalet blir syke? Skal de ha en mellomleder eller to som er ansvarlig for at renholderne gjør jobben sin?

Eller er det kanskje mer rasjonelt å kjøpe inn denne tjenesten fra et firma som er spesialisert på dette?
Helt klart mer rasjonelt å kjøpe inn tjenesten. Det som gjør det lite pent å se på, og som skiller det fra å ikke holde seg med egen rørlegger eller å produsere eget papir, er at renholderne og kantinepersonellet er på samme arbeidssted i ca samme tidsrom hver dag som de statsansatte, men uten statlige betingelser, og der ligger også innsparingen. For noen år siden vant et nytt firma anbudet og da bar det ut av arbeidsplassen for de gamle renholderne. Statlige institusjoner kunne sikkert vært tjent med å innføre et slikt regime for flere tjenester enn renhold og kantine, men tradisjon og sterke fagforeninger bidrar nok til at det ikke er aktuelt.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Det er faktisk mulig å overlvere på sikkerhet. Oljebransjen har vel vært litt i samme gaten der det er endeløse prosedyrer og dokumentasjonskrav for å utføre relativt enkle oppgaver som medfører at de blir ekstremt dyre. I resonnementet ditt overfor glemmer du også at det "i gamle dager" var vanligere med monopoler som levde fett på kundene som ikke hadde særlig med alternativer og de kunne venne seg til et høyt kostnadsnivå.

Man kunne eksempelvis kreve at alle som skal fly ikke har lov til å ha med seg bagasje (kan ha bomber og farlige gjenstander), at de før boarding kler seg klin nakne og får utlevert en offisiell flydrakt. Flåsete eksempel, men det ville altså være å overlevere på sikkerhet siden ulempen ikke står i forhold til gevinsten. Men det ville redusere risikoen for flykapring o.l. - som forsåvidt er svært, svært lav allerede.

Ellers takk for utgreiingen vedr piloter.
+1. Dessuten så eksisterer ikke luftfarten i et vakum. Om man ikke har råd til å fly blir man ikke hjemme, men tar kanskje bussen eller kjører selv. Det skal bli veldig mye farligere å fly før veiene er et sikrere alternativ. For noen år siden sto flyene askefaste og jeg og noen kolleger skulle fra Bergen til Trondheim på et obligatorisk møte. Det lå dermed an til 800km mørkekjøring på vinterføre helt til det viste seg at Norwegian klarte å få et fly av gårde til Trondheim, så vidt jeg husker eneste avgang fra Flesland den dagen. En klart tryggere løsning, og det ville det sikkert også vært med litt mer aske i lufta.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.034
Antall liker
14.600
Jeg mener ganske bestemt at økningen i trafikkdødsfall i USA i månedene etter 11. September var større en antall personer som faktisk omkom i flystyren + kollapsen av world trade center. Grunnen var at folk tok bilen siden de hadde angst for å fly.

Flyulykker er spektakulære og får stor oppmerksomhet, men det dør svært mange flere på andre transportmidler.

Siste dødsulykke med rutefly i Norge var i 1993. Det har vært noen få dødsulykker innen annen luftfart, men det ligger vel i sakens natur at en del næringsmessig flygning er mer risikabel enn ruteflyvninger.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.697
Antall liker
8.094
Torget vurderinger
0
Joa, men husk at historiske tall ikke sier så mye om framtiden. Skal man endre på sikkerhetssystemer bør man faktisk analysere nøye hva hva man kan og bør gjøre før man innfører endringer. Når man hopper over slike analyser får man gjerne ikke de resultatene man ønsker.

Man kan jo også si at helssystemet er helt optimalt. Det er ikke mange som dør på grunn av innsparingstiltak, men likefullt er det ikke hyggelig for de som rammes! Vet ikke om noen husker saken som turnerte på forsidene for bare dager siden, den lille ungen som døde! Sattistisk kan man si at han ikke betyr noe som helst, men familien er ikke veldig happy med en slik tilnærming. Statistikk er vel og bra helt til du selv utgjør statistikken....!
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.223
Antall liker
18.690
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Globaltilpasning:

- høyere lønn og flere frynsegoder til lederne, siden det nyter visstnok ledere i andre "sammenligningsbare" land.
- lavere lønn og færre retttigheter til arbeiderne, siden lønnsnivået i Norge er altfor høyt sammenlignet med lavkostland.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.455
Antall liker
6.873
Må ærlig innrømme at jeg har ikke satt meg godt nok inn i konflikten. Og det virker det ikke som dere har heller...
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.223
Antall liker
18.690
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
^ Linken i innlegg #8 viser iaf en side av saken
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.813
Antall liker
3.335
Må ærlig innrømme at jeg har ikke satt meg godt nok inn i konflikten. Og det virker det ikke som dere har heller...
Kortversjonen av konflikten er at Kjos (i fremtiden) ønsker at arbeiderne i flyselskapet sitt skal være "varer" i et globalt marked hvor han shopper tjenestene der hvor han til enhver tid finner dem billigst. Arbeiderne har sett dette i krystallkula og tar grep for å motvirke dette. ;D
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.548
Antall liker
788
Må ærlig innrømme at jeg har ikke satt meg godt nok inn i konflikten. Og det virker det ikke som dere har heller...
Kortversjonen av konflikten er at Kjos (i fremtiden) ønsker at arbeiderne i flyselskapet sitt skal være "varer" i et globalt marked hvor man shopper tjenestene der hvor han til enhver tid er billigst. Arbeiderne har sett dette i krystallkula og tar grep for å motvirke dette. ;D
På samme måte som sjøfolk.
OSM Aviation er selskap i OSM Group som i hovedsak lever av crewing management.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.548
Antall liker
788
For de som er interessert - denne er fra en styrmann i det streikende flyselskapet:

Kjære Facebook venner.
Dette blir et langt innlegg, beklager for det, men det er et komplekst tema som ikke kan forklarest med tre setninger.
Som dere nok har fått med dere i media er Norwegian pilotene nå i streik. Vi vet at dette skaper en del problemer for alle som har planer om å reise med oss så lenge det pågår. Dette er vi svært lei oss for. Vår arbeidsgiver prøver også å sverte oss med mediautspill om hvor høy lønn vi har og hvor bortskjemte vi er. Hva jeg enn måtte skrive til dere om mitt syn på saken så vil jo det bli subjektivt siden jeg er part i konflikten.

Derimot tenkte jeg å dele noen objektive fakta:
Jeg har brukt 15 år av livet mitt og samlet sett mer enn en million kroner på utdanning og vedlikehold av sertifikater, typeutsjekker og diverse. Jeg har flyttet verden rundt i 10 år i jakt på den "store jobben" med stabilitet og ordnende forhold. I mellomtiden har sosialt liv og famileliv vært satt på vent. Jeg er 44 år og har ikke mulighet til å kjøpe egen bolig på grunn av mangel på egenkapital. Den er brukt for å komme dit jeg er i dag som styrmann på B737 i Norwegian. Dette hørest ut som syting og angrer jeg? Nei, ikke det minste. Hadde jeg latt være å gjøre dette og utviklet meg videre i det yrket jeg hadde før jeg begynte å fly så hadde jeg i dag vært salgsjef i et større firma med frynsegoder, god lønn og hatt nedbetalt huset jeg kjøpte i 1993 og som i dag er verdt over 3 milloner. Angrer jeg? Nei, selv en dårlig dag i luften er bedre enn den beste dagen jeg hadde på kontor med et brennede ønske om å fly. Vil bare at alle skal skjønne at man kommer ikke inn i denne jobben uten å ofre mye på veien.

Hva er det fantastiske vilkårene vi har som arbeidsgiver sier vi er for dyre og bortskjemte? I mitt tilfelle er det slik:
- En styrmannstilling med en årslønn i en lønnstige som begynner på 300 000,- og topper ut på ca. 690 000,- jeg er et stykke opp på den stigen etter 3 år i "selskapet"
- I tillegg har vi diett for at vi er på tjenestereise og skal få dekket utgifter til å måtte skaffe seg næring utefor hjemmet, og som dere kanskje vet er det ikke helt gratis å spise ute i fedrelandet.
- Vi kan selge en fridag og da har vi dobbel dagslønn, med andre ord det samme som andre folk har om dem jobber overtid med 100%. Er det så urimelig?
- Vi har en loss of license forsikring som kommer til utbetaling hvis flylegen tar ifra oss vårt medisinske sertifikat slik at vi må slutte å fly. Det er ikke noe vi selv kan "ta ut" ei heller er noen interessert i det, vi ønsker jo å fly. Hvis vi må slutte å fly så har vi ingen kompetanse til å gå inn i et annet yrke annet en lavtlønnede ufaglærte jobber. Denne forsikring er for å dekke den enorme investeringen vi har gjort for å komme inn i pilotyrket og dekke, til en viss grad, noe av intektstapet. Den er for tiden på 60G (5,3 mill) men trappes ned fra alder 51, slik at om man mister sertifikatet som 58 - 59 åring slik de fleste som gjør det er, så er den sterkt redusert til bare 15 - 20 % av dette. Vi må betale skatt ov forsikringspremien og pr. dags dato medfører dette at jeg har neste 5000,- kr. mindre utbetalt i måneden.
- Vi har en ytelsespensjon som skal gi oss 60% av årslønn fra vi går av som pilot frem til folketrygden kommer inn ved 67 år alder. (Ved 30 års opptjening, jeg kommer maks til å klare 20 år og får dermed vesentlig mindre). Denne pensjonsforsikringen har vi fordi vi er lovpålagt til å slutte i yrket vårt flere år før vi får pensjon fra staten, hva skal en leve av da?
- For å få den kollektivavtalen med de vilkårene jeg har beskrevet ovenfor er jeg til disposisjon for selskapet intill 13 timer pr. dag i 5 dager etterfulgt av 4 fridager. Disponibel hele døgnet, hverdag som helligdag, jul og påske, maks en helg pr. måned fri. I følge EU lovgivning kan vi fly maks 900 timer pr år, men dette er kun tiden i luften. Vi kan ha intil 2000 timer arbeidstid (tid fra fremmøte til vi går hjem, eventuelt på et hotell). Ifjor fløy jeg 897 timer, men det er bare tiden i luften. På en dag med 6 flytimer har jeg ofte 8 - 10 timers arbeidstid.
- Noen ganger begynner arbeidstiden min kl. 04:30 om morgen og varer i 12 timer. I løpet av de 12 timene har jeg ikke pause og må spise mat i cockpit mens jeg flyr og sitter å regner ytelse for neste landing som skal foregå på en kort og glatt bane i mørke i Finnmark med 150 passasjerer bak meg. Andre ganger begynner vi sent om natten og flyr tur - retur middelhavet / eller Kanariøyene i 9 - 13 timer uten pause for å lande igjen her hjemme ut på morgenkvisten.
VI ER UNTATT FRA ARBEIDSMILJØLOVEN HVA DET GJELDER PAUSER OG ARBEIDSTID.
- Vi lever jo så glamorøst, vi reiser jo rundt å ligger på hotell? Ja, noen ganger etter å ha fløyet/jobbet i 9 - 11 timer kommer vi inn på et Hotell kl. 23:00 etter restauranten har stengt. Men det er greit, jeg har noen knekkebrød i bagen min. Og så blir vi hentet kl. 05:30 neste dag før frokosten er åpnet, men det er greit for kl. 07:00 når vi er kommet i lufta så spanderer selskapet en tørr Sandwich på meg som jeg kan spise mens jeg planlegger innflygning til neste destinasjon. Glamorøst?
De som har famililie med barn kan aldri vite om de får delta i bursdager, konfirmasjoner, jul, forballkamper etc. etc.
For dette hadde jeg på forrige lønnslipp utbetalt 29500 kr. Hadde riktignok ferie i deler av januar, når jeg har full diett ender jeg opp på rundt 33 000,- utbetalt på grunn av de høye skattene på forsikringer. Er det urimelig mye?

Det siste 8 år har lønnsoppgjøret i Norwegian justert lønnen opp med mindre enn konsumprisindeksen slik at reallønnen har gått ned. I fjor var justeringen + 0,7 %
Årsaken til at vi i år endte i streik: Litt historikk om Norwegian.

Norwegian startet sin lavprisoperasjon i Norge med B737 for noe over 10 år siden i et tøft marked og med begrensede resurser. Ekstremt motiverte ansatte både i Cockpit og kabinen og på bakken gjorde at det ble en stor suksess. Etterhvert gikk ekspansjonen ut til Sverige og Danmark og pilotene der var på samme kollektivavtale som de Norske. Det var bare én arbeidsgiver og én pilotgruppe. Pilotene var fleksible og jobbet hardt for å levere et godt produkt til passasjerene, var det problemer pga vær / teknisk så stilte folk gladelig opp og jobbet ekstra. Dette medførete tillit fra arbeidgiver og gradvis ble bedre vilkår fremforhandlet.
I 2011 åpnet Norwegian base i Finnland men denne gangen, isteden for å ansette pilotene i Norwegian Air Shuttle ASA på gjeldene kollektiv avtale, så tilbydde de pilotene som begynte der en kontrakt med et Estisk vikarbyrå eid av en normann med elendige vilkår. Ingen forsikringer, ingen pensjon, ingen skattetrekk, ingen sosial sikring (dvs. sykepenger etc. alt vi har i Norge pga. at vi betaler trygdeavgift og arbeidsgiveravgift). På denne måten ungikk Norwegian å måtte betale arbeidsgiveravgift og å ha et arbeidsgiveransvar. Alt som er i Nordisk arbeidslovgivning kom dem seg da klart unna.
Stillingsvern på en slik kontrakt er helt fraværende, Norwegian kan si opp kontrakten med vikarbyrået med en måneds varsel og fagforeninger er utelukket. Åpner du munnen og protesterer på noe som helst så får du beskjed om å levere inn uniformen, da er det rett ut. Hilken effekt tror dere dette har på flysikkerheten med tanke på å melde seg syk eller å la være å fly hvis en er trøtt?

Videre ekspansjon i Europa med nye baser i Spania og etterhvert England ble gjort på samme måte. Men hovedproduksjonen var jo fortsatt fra Skandinavia så våre kollegar på kontrakt med dårlige vilkår ble fløyet inn til Torp, Gøteborg og Oslo for å produsere flygninger til Middelhavet og noen ganger også inneriks. Jeg var først på vikarbyråkontrakt selv med såkalt base Malaga og da fløy jeg blant annet Torp-Berlin-Torp-Evenes-Torp. Ved skapansjon til langruter startet selskapet underselskap i Irland som har vesentlig dårligere arbeidslovgivning fordi norge ikke vill dispansere fra lovgivning som gjorde det umulig å bruke kabinansatte fra Thailand på elendige vilkår.

Pilotene i Skandinavia og vår forening så jo hvilken vei det bar, vi skulle erstattes. Forhandlingene de 3 siste årene har derfor ikke handlet om å forbedre våre vilkår, men om å få beholde det vi har hatt og få prinsippfestet at vi ikke skal bli utkonkurrert av piloter i eget selskap på sosial-dumping kontrakter. Dette har ført til at det har vært på nippet til streik de 3 siste år men i siste time og på overtid har vår leder skrevet under på en protokoll og prinsippavtale om at vi skal få beholde eksisterende selskapsstruktur og produksjon i skandinavia og derfor ungått streik. En avtale som selskapet har brutt ved føsrste anledning og mer eller mindre ikke brydd seg om.

Nå er det slik i norsk arbeidsliv så er man i tiden mellom forhandlinger i såkalt fredstid og har ingen aksjonsformer er lovlig som for eksempel streik. Selskapet har derfor kunnet ture frem som dem har villet uten at vår pilotforening har kunnet gjøre annet enn å melde saker inn for arbeidsretten. Rettsvesenets kvern maler desverre sakte og i mellomtiden har selskapet kommet opp med nye krumspring. Alle saker som har blitt prøvd så langt har gitt pilotforening medhold på avtalebrudd, men i mellomtiden har selskapet funnet på noe nytt.

Den største trusselen kom ifjor mens foreningen og selskapet satt i forhandlinger om ny kollektivavtale for de fast ansatte pilotene (Norge, Sverige, Danmark.) Sleksapet opprettet 3 bemanningselskaper: Norwegian Air Norway, Norwegian Air resources Sweden og Norwegian Air resources Denmark. Overførte pilotene i Norwegian Air Shuttle til disse selskapene og dro til Stockholm og København og tilbydde pilotene der vikarbyrå kontrakter. Vårt kollektiv i Skandinavia ble splittet opp i 3 avtaler med underbemanningsbyråer. Det enesete som stoppet streiken ifjor var at Bjørn Kjos skrev under på at vi fortsatt skulle få ha en felles kollektivavtale for disse 3 landene, en avtale han siden har brutt.

i årets forhandlinger ønsket selskapet å rasere vår gjeldene avtale med store reduksjoner i lønn, pensjon og forsikringer. Vår forening sa seg villige til å diskutere og la både pensjon, lønn og forsikringer i potten. Men til gjengjeld krevde dem at vi skulle ha en kolletiv avtale med "reell arbeidsgiver" som er morselskapet Norwegian Air Shuttle ASA samt en felles ansinitetsliste for konsernet. Dette var helt uaktuelt og selskapet ville ikke fire en tomme på dette. Og det forstår vi jo hvorfor, det ville vært en bremsekloss på splitt og hersk strategien til vår kjære leder.

Selskapet har nettopp lagt frem et stort underskudd og hevder at vi i skandinavia er blitt for dyre og for lite fleksible. Fakta er at vi fortsatt flyr de samme lønnsomme rutene innenriks og sydover som vi har gjort hele tiden, bortsett fra rutene som er snudd og blitt tatt ifra oss av kontraktsbaser ute i Europa. De store tapene kommer av Norwegians satsing på langruter med B787 separat fra vår produksjon, og alle krumspring med omorganisering som har gitt store kostnader.
Selskapet hevder de gikk til mekling med et ønske om å komme i mål og unngå streik. Samtidig tegnet de kontrakter med charterselskaper for å fly vår produksjon og fløy opp kontraktører til skandinavia fra kontraktsbaser for å drive streikebryteri. Så det er vel rimelig klart det var aldri selskapets intensjon å ungå streik. Selskapet påstår dette ikke er streikebryting fordi bemanningsforetaket Norwegian Air Norway ikke kan levere pilottjenster til dem under streiken så er det fritt frem for dem å bruke piloter fra et annet bemanningsbyrå i Spania eller England. Med andre ord gjør dem det som vi har fryktet, og sett komme i 3 år.
Det selskapet har drevet med de 3 siste år er en gradvis posisjonering til det dem gjør i dag: Fagforeningsknusing.

Så langt har jeg skrevet objektive fakta og ikke synsing. Men om jeg skal spå videre utvikling med min subjektive mening er den som følger:
-Planen til Kjos og Co er nå og slå Norwegian Air Norway konkurs og da er vi 650 piloter i Skandinavia arbeidsløse og kan ikke streike eller ha fagforening fordi "selskapet" vi er "ansatt" i ikke eksisterer lengre.
- I det øyeblikket han har slått NAN konkurs og vi alle 650 er arbeidsledige så ligger der plutselig innboksen en elendig kontrakt fra et nytt bemanningselskap med beskjed om 450 første som signerer har jobb, mens resten er ute. Dette vil være individuelle avtaler uten fagforeningstilknyning slik at man er uten noen som helst trygghet det organiserte arbeidslivet i norge gir. Dem håper da at folk uten jobb og i frykt signerer.
Den måten Norwegian har oppført seg på de siste 3 - 4 år er et klart brudd med den skandinaviske modellen i arbeidslivet vi har hatt de siste 100 år. Vi er tilbake til den råe turbokapitalismen som fantest tidlig på 1900 tallet før arbeiderbevegelsen fikk kjempet igjennom et regulert arbeidsliv. Forøvrig, om en leser litt historie, vil en se at den velstand vi nyter i nordeuropa i dag skyldes nettopp det regulerte arbeidslivet. Forutsigbarhet både for arbeidsgivere og arbeidere har gitt stabilitet og vekst for alle parter. Vi lever i et samfunn preget av tillit.Uten denne tilliten og med en mentalitet om at en ikke kan stole på noen og enhver må sikre seg selv er vi snart på nivå med den tredje verden både når det gjelder korrupsjon og arbeidsmoral. Vil vi ha det slik?

Tror du det ikke gjelder deg? Tenk igjen, se på hva den blå regjeringen ønsker å gjøre med arbeidsmiljøloven. Se på havnearbeiderene som har streiket det siste året uten å få kollektivavtale fordi streikebrytere har blitt leid inn. Se på transportnæringen i Norge, se på skipsfarten. Tror du ikke det gjelder deg? tro igjen.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.813
Antall liker
3.335
Må ærlig innrømme at jeg har ikke satt meg godt nok inn i konflikten. Og det virker det ikke som dere har heller...
Kortversjonen av konflikten er at Kjos (i fremtiden) ønsker at arbeiderne i flyselskapet sitt skal være "varer" i et globalt marked hvor man shopper tjenestene der hvor han til enhver tid er billigst. Arbeiderne har sett dette i krystallkula og tar grep for å motvirke dette. ;D
På samme måte som sjøfolk.
OSM Aviation er selskap i OSM Group som i hovedsak lever av crewing management.
Nettopp. Utenlandske sjøfolk i norsk eide rederier har etterhvert en lang tradisjon.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.455
Antall liker
6.873
Vekk meg hvis det dukker opp et innleg som ikke er farget av politisk ståsted.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.374
Antall liker
11.796
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
......
Vil anta det betydelig farligere å reise med buss enn med fly, men jeg har ikke sett de store ramaskrikene rundt lønninger og arbeidsforhold til bussjåfører. Jeg skjønner også at det er mer krevende og mye dyrere utdannelse å bli pilot enn bussjåfør, men ansvaret i forhold til de reisende er noenlunde det samme. De som kjører buss er i tillegg eksponert for idioter på veien, er en del færre av de i luften skulle jeg tro?
Godt poeng det. Samme utviklingen, bare buss-bransjen ligger årevis foran.
Bussjåførene lokalt hos oss er ansatt i utenlandsk selskap, og mange av dem snakker ikke norsk. Jeg tør ikke spørre hva de tjener og hvordan de bor.
Jeg avslører vel fordommer når jeg innrømmer at det påvirker min motivasjon for å ta bussen.
-og fra nå av flyr jeg helst SAS
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.455
Antall liker
6.873
Må ærlig innrømme at jeg har ikke satt meg godt nok inn i konflikten. Og det virker det ikke som dere har heller...
Kortversjonen av konflikten er at Kjos (i fremtiden) ønsker at arbeiderne i flyselskapet sitt skal være "varer" i et globalt marked hvor han shopper tjenestene der hvor han til enhver tid finner dem billigst. Arbeiderne har sett dette i krystallkula og tar grep for å motvirke dette. ;D
Pilotene kjemper altså ikke mot det ledelsen gjør men mot det de frykter ledelsen kan finne på å gjøre en gang i framtiden?
Da begynner jeg å skjønne hvorfor Kjosern er så frustrert.

Jeg trodde bare det var så enkelt at de ikke nøyde seg med å være lønnsledende i privat sektor, men at de i tillegg ønsket trygghet tilsvarende det man finner i offentlig sektor.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
Må ærlig innrømme at jeg har ikke satt meg godt nok inn i konflikten. Og det virker det ikke som dere har heller...
Kortversjonen av konflikten er at Kjos (i fremtiden) ønsker at arbeiderne i flyselskapet sitt skal være "varer" i et globalt marked hvor han shopper tjenestene der hvor han til enhver tid finner dem billigst. Arbeiderne har sett dette i krystallkula og tar grep for å motvirke dette. ;D
Pilotene kjemper altså ikke mot det ledelsen gjør men mot det de frykter ledelsen kan finne på å gjøre en gang i framtiden?
Da begynner jeg å skjønne hvorfor Kjosern er så frustrert.

Jeg trodde bare det var så enkelt at de ikke nøyde seg med å være lønnsledende i privat sektor, men at de i tillegg ønsket trygghet tilsvarende det man finner i offentlig sektor.
Les innlegget fra piloten her over.
Norwegian har i flere år drevet en veritabel krig mot egne ansatte, der splitt og hersk har vært den grunnleggende strategi. De har stedig jobbet seg i retning av utflagging, noe som er den reelle situasjonen med Norwegian Longhaul (der alle Dreamliner'ene befinner seg), der navnet er det eneste som har noen kobling til vårt fedreland. Den dagen Kjos & co fant ut at de skulle bli størst blant billigselskapene, kom også behovet for å rasere norske arbeidsvilkår; det lar seg ganske enkelt ikke gjøre å banke Ryan, Wizz, Jet2.com etc, etc, uten å fjerne alt som har med norsk arbeidskultur å gjøre.

Sjøfarten har vært der og "vunnet", nå er det luftfartens tur. Det eneste som er norsk i Norsk Internasjonalt Skipsregister er flagget i hekken, "den norske handelsflåte" består i praksis av en håndfull styrtrike redere og nullskatteytere, og mye sier meg at Kjos er desperat etter å kopiere den modellen. Jeg har selv bra fartstid i luftfarten i Norge (ute derfra nå, men følger godt med), og har lenge sett skriften på veggen. I USA ligger de noen hestehoder foran, der har de vært igjennom billigbølgen, og er på vei inn mot noe som er en anelse mer fornuftig, men resultatene har vært til dels katstrofale. Flyflåten i amerikanske selskaper, er stort sett gammel og sliten, dette blir nok etter hvert også konsekvensen dersom rotteracet fortsetter i Europa.

Jeg ser med stor bekymring på det som skjer, først og fremst med hensyn til arbeidsvilkårene, sekundært står sikkerheten også på spill i et noe lengre perspektiv. JEg har selv sett fysiske resultater av vedlikehold foretatt i lavkostland, og det harmonerer svært, svært dårlig med lovlig standart på flyvedlikehold. Det finnes saker man ikke skal spare seg ut av her i verden.

Honkey
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Ja fremtiden, slik bedriftseierene vil ha den, er muligheten til å gjøre hva en vil med arbeiderene sine; midlertidige ansettelser, innleid fra underselskaper og utleiebyrå, bruk og kast. Loven i dag gir altfor mye beskyttelse til arbeideren og det vil de nå gjøre noe med, med god hjelp av politikerene. Leie inn i gode tider og si takk for hjelpen i dårlige tider, ingen forpliktelser. Og det kommer mer, folk kommer til å bli sagt opp men kommer inn igjen som middlertidig. Må bare få igjennom den nye AML først. Vi kommer til å få en A klasse (eierene/lederene...) og en B klasse (arbeiderene...) i Norge og mange synes det er greit, også folk som blir rammet.

Uansett så håper jeg streiken snart er over uten at Parat har viket en tomme, da slipper vi i det minste flere sytehuer på en eller annen flyplass direkte på TV som tror at dette er noe som er kommet i stand for å ødelegge langweek-enden deres.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Selv da jeg ukependlet og SAS og Norwegian gikk parallelt vurderte jeg aldri Norwegian da jeg liker å få frokost servert av en blid kabinbesetning.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.455
Antall liker
6.873
Må ærlig innrømme at jeg har ikke satt meg godt nok inn i konflikten. Og det virker det ikke som dere har heller...
Kortversjonen av konflikten er at Kjos (i fremtiden) ønsker at arbeiderne i flyselskapet sitt skal være "varer" i et globalt marked hvor han shopper tjenestene der hvor han til enhver tid finner dem billigst. Arbeiderne har sett dette i krystallkula og tar grep for å motvirke dette. ;D
Pilotene kjemper altså ikke mot det ledelsen gjør men mot det de frykter ledelsen kan finne på å gjøre en gang i framtiden?
Da begynner jeg å skjønne hvorfor Kjosern er så frustrert.

Jeg trodde bare det var så enkelt at de ikke nøyde seg med å være lønnsledende i privat sektor, men at de i tillegg ønsket trygghet tilsvarende det man finner i offentlig sektor.
Les innlegget fra piloten her over.
Norwegian har i flere år drevet en veritabel krig mot egne ansatte, der splitt og hersk har vært den grunnleggende strategi. De har stedig jobbet seg i retning av utflagging, noe som er den reelle situasjonen med Norwegian Longhaul (der alle Dreamliner'ene befinner seg), der navnet er det eneste som har noen kobling til vårt fedreland. Den dagen Kjos & co fant ut at de skulle bli størst blant billigselskapene, kom også behovet for å rasere norske arbeidsvilkår; det lar seg ganske enkelt ikke gjøre å banke Ryan, Wizz, Jet2.com etc, etc, uten å fjerne alt som har med norsk arbeidskultur å gjøre.

Sjøfarten har vært der og "vunnet", nå er det luftfartens tur. Det eneste som er norsk i Norsk Internasjonalt Skipsregister er flagget i hekken, "den norske handelsflåte" består i praksis av en håndfull styrtrike redere og nullskatteytere, og mye sier meg at Kjos er desperat etter å kopiere den modellen. Jeg har selv bra fartstid i luftfarten i Norge (ute derfra nå, men følger godt med), og har lenge sett skriften på veggen. I USA ligger de noen hestehoder foran, der har de vært igjennom billigbølgen, og er på vei inn mot noe som er en anelse mer fornuftig, men resultatene har vært til dels katstrofale. Flyflåten i amerikanske selskaper, er stort sett gammel og sliten, dette blir nok etter hvert også konsekvensen dersom rotteracet fortsetter i Europa.

Jeg ser med stor bekymring på det som skjer, først og fremst med hensyn til arbeidsvilkårene, sekundært står sikkerheten også på spill i et noe lengre perspektiv. JEg har selv sett fysiske resultater av vedlikehold foretatt i lavkostland, og det harmonerer svært, svært dårlig med lovlig standart på flyvedlikehold. Det finnes saker man ikke skal spare seg ut av her i verden.

Honkey
Jeg leste innlegget til han stakkars piloten. Desverre mangler det troverdighet.

Det svikter allerede når han klager på lønna. All offentlig statistikk forteller en annen historie - pilotene tjener mye mer enn leger, jurister, siviløkonomer, sivilingeniører og alle andre. De har høyest lønn med god margin.

Han klager også på hvor dyrt det er å utdanne seg til pilot. Det er klart det kan være dyrt, men det kan også være gratis. Både forsvaret og UiT har gratis pilotutdanning.

Han klager til og med at han må skatte av fordelen for at arbeidsgiveren betaler dyre forsiktinger for ham, sånn som alle vi andre også må, bortsett fra at vi ikke er i nærheten av å ha dekket så gode forsikringer.

Han klager sågar på at forsikringen for tapt lisens reduseres når man nærmer seg pensjonsalder, sånn som alle slike forsikringer nødvendigvis må gjøre. Han drar til og med fram et eksempel på hvor mye redusert den er ETTER at pilotene er pensjonert.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.455
Antall liker
6.873
Ja fremtiden, slik bedriftseierene vil ha den, er muligheten til å gjøre hva en vil med arbeiderene sine; midlertidige ansettelser, innleid fra underselskaper og utleiebyrå, bruk og kast. Loven i dag gir altfor mye beskyttelse til arbeideren og det vil de nå gjøre noe med, med god hjelp av politikerene. Leie inn i gode tider og si takk for hjelpen i dårlige tider, ingen forpliktelser. Og det kommer mer, folk kommer til å bli sagt opp men kommer inn igjen som middlertidig. Må bare få igjennom den nye AML først. Vi kommer til å få en A klasse (eierene/lederene...) og en B klasse (arbeiderene...) i Norge og mange synes det er greit, også folk som blir rammet.

Uansett så håper jeg streiken snart er over uten at Parat har viket en tomme, da slipper vi i det minste flere sytehuer på en eller annen flyplass direkte på TV som tror at dette er noe som er kommet i stand for å ødelegge langweek-enden deres.
Nå vil jeg nødig ødelegge en god histore med fakta, men...
Som sagt tjener medlemmene av Parat høyest i landet.
Eierne av Norwegian har fortsatt til gode å motta noe som helst i utbytte, og kommer heller ikke å få det de neste årene.
Norwegian gikk i fjor med milliardunderskudd.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.034
Antall liker
14.600
Dersom alle ansatte i SAS/Norwegian hadde fått det som de ville og staten ikke hadde spyttet inn masse penger i et tapssluk hadde det ikke vært noe større flyselskap i Norge.

Norwegian går med underskudd, og har som BT påpeker aldri betalt utbytte til aksjonærene.
SAS hadde vært konk for 10-15 år siden, om ikke før. SAS har et kostnadsnivå som er vanvittig (det dobbelta av Norwegian pr. setekilometer) og det er etter massive kostnadskutt. Tenk hvordan det var før det. Etter hvert har det gått opp for SAS at vi ikke lengre befinner oss på 60-70-tallet hvor flyvertinne (for det var stort sett kvinner) var et av de mest glamorøse yrkene som finnes. Kundene ser på short-haul flyvninger som en busstur. Billigst mulig fra A til B.

Innenriksrutene i Norge er vel isolert sett lønnsomme for SAS eller ville i det minste vært det for noen som hadde monopol.

Bestille dyreste tilgjengelige billett neste gang dere flyr, det ville være å "put your money where your mouth is".

Flyr jeg alene velger jeg biligste billett. Flyr jeg med familien foretrekker vi SAS pga bagasjepolicicyen der.

På en større skala ser det mørkt ut for mange "arbeidere" i Norge og vesten. Mer og mer blir automatisert og avpersonifisert siden lønnsnivået er høyt. Det går greit så lenge man kan produsere bedre, mer eller smartere enn konkurrenter som tjener en brøkdel pr. time, men innen en del serviceyrker er det vanskelig. For øvrig er kapitalinnsats blitt enormt mye viktigere enn arbeidsinnsats i de fleste bedrifter. Selvsagt trengs det ansatte, men de må gjerne være høyt kvalifiserte og helst så få som mulig. Det som kan settes bort til maskiner settes bort til maskiner. Vurder selv: Skal jeg leie inn en svart gjestearbeider med spade til 150 kroner timen uten mva for å grave for meg, eller skal jeg gå for en norsk entrepenør med gravemaskin som koster 1200 kroner timen. En grabb på en stor gravemaskin tar 6-800 liter jord, det er ca 80-100 ganger så mye som en spade. Gravemaskinen blir heller ikke sliten.
 
Sist redigert:
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Ja fremtiden, slik bedriftseierene vil ha den, er muligheten til å gjøre hva en vil med arbeiderene sine; midlertidige ansettelser, innleid fra underselskaper og utleiebyrå, bruk og kast. Loven i dag gir altfor mye beskyttelse til arbeideren og det vil de nå gjøre noe med, med god hjelp av politikerene. Leie inn i gode tider og si takk for hjelpen i dårlige tider, ingen forpliktelser. Og det kommer mer, folk kommer til å bli sagt opp men kommer inn igjen som middlertidig. Må bare få igjennom den nye AML først. Vi kommer til å få en A klasse (eierene/lederene...) og en B klasse (arbeiderene...) i Norge og mange synes det er greit, også folk som blir rammet.

Uansett så håper jeg streiken snart er over uten at Parat har viket en tomme, da slipper vi i det minste flere sytehuer på en eller annen flyplass direkte på TV som tror at dette er noe som er kommet i stand for å ødelegge langweek-enden deres.
Nå vil jeg nødig ødelegge en god histore med fakta, men...
Som sagt tjener medlemmene av Parat høyest i landet.
Eierne av Norwegian har fortsatt til gode å motta noe som helst i utbytte, og kommer heller ikke å få det de neste årene.
Norwegian gikk i fjor med milliardunderskudd.
fortsatt noen som tror dette dreier seg om lønn...men men, man kan ikke få med seg alt heller.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.455
Antall liker
6.873
Foreldrene til en kollega av meg kjøpte billetter til Harstad i går. De måtte i begravelse. Det kom seg på 21.000.
Hadde de ventet til i dag ville det blit 24.000.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.455
Antall liker
6.873
Ja fremtiden, slik bedriftseierene vil ha den, er muligheten til å gjøre hva en vil med arbeiderene sine; midlertidige ansettelser, innleid fra underselskaper og utleiebyrå, bruk og kast. Loven i dag gir altfor mye beskyttelse til arbeideren og det vil de nå gjøre noe med, med god hjelp av politikerene. Leie inn i gode tider og si takk for hjelpen i dårlige tider, ingen forpliktelser. Og det kommer mer, folk kommer til å bli sagt opp men kommer inn igjen som middlertidig. Må bare få igjennom den nye AML først. Vi kommer til å få en A klasse (eierene/lederene...) og en B klasse (arbeiderene...) i Norge og mange synes det er greit, også folk som blir rammet.

Uansett så håper jeg streiken snart er over uten at Parat har viket en tomme, da slipper vi i det minste flere sytehuer på en eller annen flyplass direkte på TV som tror at dette er noe som er kommet i stand for å ødelegge langweek-enden deres.
Nå vil jeg nødig ødelegge en god histore med fakta, men...
Som sagt tjener medlemmene av Parat høyest i landet.
Eierne av Norwegian har fortsatt til gode å motta noe som helst i utbytte, og kommer heller ikke å få det de neste årene.
Norwegian gikk i fjor med milliardunderskudd.
fortsatt noen som tror dette dreier seg om lønn...men men, man kan ikke få med seg alt heller.
Nei, det tror jeg ikke. Det var bare en kommentar til A og B-klassen din.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
24.168
Antall liker
18.463
Torget vurderinger
2
Tja, BT burde jo orientere seg litt, før han flåser.

- Disse satsene inkluderer alle godtgjørelser for natte-/helgejobbing, overtid og alle høytider. Norwegians piloter jobber 3 av 4 helger og opp mot 60 timers uke, maksimalt av hva som tillates innenfor europeiske arbeidstidsbestemmelser, sier han.

  • Begynnerlønnen for styrmenn er kr. 317,741 og vokser til kr. 573, 817 etter fem år, og kr. 692,478 etter 10 år.
  • For en kaptein er begynnerlønnen kr. 811,140, den vokser til kr. 935,733 etter 5 år og når toppen på kr. 1,057,885.
Med tillegg pga overtid, diett, osv, går grunnsatsen opp i ca 500.000 og kapteinene med beste betingelser når over 1,5 millioner.

Men dette er jo altfor dyrt, og skal ned.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.455
Antall liker
6.873
Orientere meg, ja. Det var det jeg gjorde.

ssb er gode å ha.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.006
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Intet er som billigere tjenester for gnitene nordmenn så lenge det ikke er de selv som må betale omkostningene for denne billigheten. Det kommer nok til de fleste av oss… omkostningene, altså.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.034
Antall liker
14.600
Intet er som billigere tjenester for gnitene nordmenn så lenge det ikke er de selv som må betale omkostningene for denne billigheten. Det kommer nok til de fleste av oss… omkostningene, altså.
Presis. Det konsumeres varer fra lavkostland over en lav sko, men når ens egen geskjeft er truet kommer ramaskrikene om sosial dumping og slemme kapitalister.

Vet ikke helt hvorfor, men minner meg litt om palestinasjkjerf-klikken som tror de gir Israel et skikkelig ballespark ved å slutte å spise Jaffa appelsiner, men gladelig har en PC med en Intel CPU.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
Jeg leste innlegget til han stakkars piloten. Desverre mangler det troverdighet.

Det svikter allerede når han klager på lønna. All offentlig statistikk forteller en annen historie - pilotene tjener mye mer enn leger, jurister, siviløkonomer, sivilingeniører og alle andre. De har høyest lønn med god margin.

Han klager også på hvor dyrt det er å utdanne seg til pilot. Det er klart det kan være dyrt, men det kan også være gratis. Både forsvaret og UiT har gratis pilotutdanning.

Han klager til og med at han må skatte av fordelen for at arbeidsgiveren betaler dyre forsiktinger for ham, sånn som alle vi andre også må, bortsett fra at vi ikke er i nærheten av å ha dekket så gode forsikringer.

Han klager sågar på at forsikringen for tapt lisens reduseres når man nærmer seg pensjonsalder, sånn som alle slike forsikringer nødvendigvis må gjøre. Han drar til og med fram et eksempel på hvor mye redusert den er ETTER at pilotene er pensjonert.
Jeg leste åpenbart ikke det samme innlegget. Jeg så:
- ingen pilot som kunne beskrives som en stakkar
- ingen klaging, kun saklige opplysninger
- at lønna for 2p er moderat, jeg kjenner flere siv-inger som tjener mer, kapteiner tjener veldig bra, antakelig bedre enn heismontører
- en objektiv opplysning om at loss-of-licence-forsikring er skattbar fordel, som dermed går merkbart ut over netto utbetalt beløp. Jeg får selv utbetalt mer enn mange 2p'r

For øvrig så jeg at det krangles ikke om lønn, det er helt andre problemstillinger som er betydelig mer prinsippielle. Det er ikke tilfeldig at det rasles med sablene og meldes sympatiaksjoner fra hele norden i disse dager.

Honkey
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Rent treningsmessig er det ikke værre enn å lære seg noe som helst annet som har med hånd til øye koordinasjon å gjøre. Det blir som å lære seg å føre et hvilket som helst motorisert fartøy, om enn noe mer avansert. Med dette mente jeg ikke at min mor som nå er 75 år skulle bli passasjerflyger, men hun kan allikevel lære seg å fly. Det jeg ville frem til er at det er ikke noe spesiellt vanskeligere å bli pilot enn noe som helst annet. Gjennomsnittet for å ta Privat sertifikat er 65 timer.
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Kan du referere til den kilden du har dette fra? Det er nemlig strengt regulert i Amerikansk lov, som må forholde seg til FAA (Federal Aviation Administration) sitt regelverk. Ingen piloter kan fly mer enn 140! timer innefor en måned

Buffalo, Colgan Air flight 3407

Aviation Accident Report AAR-10-01

140 timmar är fel. Max är 100 timmar på 672 consecutive hours (28 days)

ALPA, Intl. FastRead
Det kommer litt an på hvordan man leser regelverket, og hvilken type CRM man følger, men jeg ser reglene har innskrenket antall timer fra 140 til 120, eller 100, eller enda mindre, men det kommer an på turnus. I stand corrected, her er forøvrig FAA part 121 som regulerer dette, part 117 har noen nye forordninger
[h=2]§121.481 Flight time limitations: One or two pilot crews.[/h](a) A certificate holder conducting flag operations may schedule a pilot to fly in an airplane that has a crew of one or two pilots for eight hours or less during any 24 consecutive hours without a rest period during these eight hours.
(b) If a certificate holder conducting flag operations schedules a pilot to fly more than eight hours during any 24 consecutive hours, it shall give him an intervening rest period, at or before the end of eight scheduled hours of flight duty. This rest period must be at least twice the number of hours flown since the preceding rest period, but not less than eight hours. The certificate holder shall relieve that pilot of all duty with it during that rest period.
(c) Each pilot who has flown more than eight hours during 24 consecutive hours must be given at least 18 hours of rest before being assigned to any duty with the certificate holder.
(d) No pilot may fly more than 32 hours during any seven consecutive days, and each pilot must be relieved from all duty for at least 24 consecutive hours at least once during any seven consecutive days.
(e) No pilot may fly as a member of a crew more than 100 hours during any one calendar month.
(f) No pilot may fly as a member of a crew more than 1,000 hours during any 12-calendar-month period.
[Doc. No. 6258, 29 FR 19217, Dec. 31, 1964; 30 FR 3639, Mar. 19, 1965, as amended by Amdt. 121-253, 61 FR 2612, Jan. 26, 1996]
Back to Top

[h=2]§121.483 Flight time limitations: Two pilots and one additional flight crewmember.[/h](a) No certificate holder conducting flag operations may schedule a pilot to fly, in an airplane that has a crew of two pilots and at least one additional flight crewmember, for a total of more than 12 hours during any 24 consecutive hours.
(b) If a pilot has flown 20 or more hours during any 48 consecutive hours or 24 or more hours during any 72 consecutive hours, he must be given at least 18 hours of rest before being assigned to any duty with the air carrier. In any case, he must be given at least 24 consecutive hours of rest during any seven consecutive days.
(c) No pilot may fly as a flight crewmember more than—
(1) 120 hours during any 30 consecutive days;
(2) 300 hours during any 90 consecutive days; or
(3) 1,000 hours during any 12-calendar-month period.
[Doc. No. 6258, 29 FR 19217, Dec. 31, 1964; 30 FR 3639, Mar. 19, 1965, as amended by Amdt. 121-253, 61 FR 2612, Jan. 26, 1996]
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.697
Antall liker
8.094
Torget vurderinger
0
Gjennomsnittet for å ta Privat sertifikat er 65 timer.
Vel en ruteflyger med 65 timer (kravet er minimum 40) ville jeg ikke flydd med! Du må ha minimum 250+ timer for å få fly som profesjonell pilot.Men det er ikke riktig så enkelt at du stiller med 250 timer og får jobb heller. Og jeg gidder rett og slett ikke liste opp alle de kurs (og kostnader) du må ha for å kunne fly som passasjerflyger. At din bestemor kunne ha tatt utdanningen ser jeg ikke bort fra da jeg ikke kjenner henne. Men det er faktisk noe annet å fly enn å kjøre buss!! En privatbilist vet sørgelig lite om hva det vil si å kjøre buss eller trailer, og en bussjåfør vet faktisk sørgelig lite om hva det innebærer å føre en flymaskin! Selv har jeg faktisk gjort begge deler så jeg vil påstå at jeg har et minimum av faktakunnskap! Jeg vil foretrekke å kjøre buss i vinterstorm når som helst sammenlignet med det å lande en stor flymaskin trygt i Nord Norge om vinteren med snø, vind og glatte rulebaner! Men så er jeg jo ikke din bestemor!
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Jeg mener ganske bestemt at økningen i trafikkdødsfall i USA i månedene etter 11. September var større en antall personer som faktisk omkom i flystyren + kollapsen av world trade center. Grunnen var at folk tok bilen siden de hadde angst for å fly.

Flyulykker er spektakulære og får stor oppmerksomhet, men det dør svært mange flere på andre transportmidler.

Siste dødsulykke med rutefly i Norge var i 1993. Det har vært noen få dødsulykker innen annen luftfart, men det ligger vel i sakens natur at en del næringsmessig flygning er mer risikabel enn ruteflyvninger.
Har du gjort en sammenligning på antall passasjer-kilometer? da blir ikke statistikken noe bedre i Norge enn noe annet sted.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.455
Antall liker
6.873
Jeg leste innlegget til han stakkars piloten. Desverre mangler det troverdighet.

Det svikter allerede når han klager på lønna. All offentlig statistikk forteller en annen historie - pilotene tjener mye mer enn leger, jurister, siviløkonomer, sivilingeniører og alle andre. De har høyest lønn med god margin.

Han klager også på hvor dyrt det er å utdanne seg til pilot. Det er klart det kan være dyrt, men det kan også være gratis. Både forsvaret og UiT har gratis pilotutdanning.

Han klager til og med at han må skatte av fordelen for at arbeidsgiveren betaler dyre forsiktinger for ham, sånn som alle vi andre også må, bortsett fra at vi ikke er i nærheten av å ha dekket så gode forsikringer.

Han klager sågar på at forsikringen for tapt lisens reduseres når man nærmer seg pensjonsalder, sånn som alle slike forsikringer nødvendigvis må gjøre. Han drar til og med fram et eksempel på hvor mye redusert den er ETTER at pilotene er pensjonert.
Jeg leste åpenbart ikke det samme innlegget. Jeg så:
- ingen pilot som kunne beskrives som en stakkar
- ingen klaging, kun saklige opplysninger
- at lønna for 2p er moderat, jeg kjenner flere siv-inger som tjener mer, kapteiner tjener veldig bra, antakelig bedre enn heismontører
- en objektiv opplysning om at loss-of-licence-forsikring er skattbar fordel, som dermed går merkbart ut over netto utbetalt beløp. Jeg får selv utbetalt mer enn mange 2p'r

For øvrig så jeg at det krangles ikke om lønn, det er helt andre problemstillinger som er betydelig mer prinsippielle. Det er ikke tilfeldig at det rasles med sablene og meldes sympatiaksjoner fra hele norden i disse dager.

Honkey
Nope, vi leste åpenbart ikke samme innlegget.

Jeg vet det ikke krangles om lønn, det krangles visst om hvem som skal ha makten i Norwegian. Hvis en fagforening får bestemme organiseringen av et konsern vil det være ganske unikt. De vil visstnok forhindre at Norwegian skal ha samme konsernstruktur som SAS, Lufthansa og andre flyseslkaper.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.785
Antall liker
9.699
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Flybransjen opplever nå det skipsfarten har vært igjennom. Norske lønninger er umulig i jobber som kan erstattes med utenlandsk arbeidskraft.
Uansett regjering her i Norge så vil dette presse seg frem. En thai trives godt med en lønn på NOK 10.000,- pr. mnd.
En nordmann skal vel minst ha 50.000,- pr. mnd.
Min egen arbeidsplass opplever akkurat det samme i disse tider.
For å få kontrakter med norske firmaer så må produksjonen flyttes til lavkostland.
Man behøver ikke å reise lenger enn til Sverige før man ser at lønningene ligger betydelig under de norske.
 
Topp Bunn