Ønsker anbefaling Grøtete lyd ved "komplekst" lydbilde

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Hei alle sammen. Jeg er relativt ny på forumet, henger for det meste på Torget og sikler, men har et lite spørsmål til dere:

Jeg har brukt de siste par månedene på å oppgradere, bytte, teste utstyr etc. for å komme frem til "det beste" jeg kan klare med mitt budsjett. Jeg er for øyeblikket veldig fornøyd med alle komponenter (bytter kabler oftere enn jeg bytter sokker fordi det i seg selv er moro, men ellers veldig fornøyd)! For øyeblikket ser oppsettet slik ut:

Densen Dm-10
Lyngdorf CD-1
Gustard X20 Pro Dac
Piega 1.2 Premium

Kabler:
Paradox Relativity ht-kabler
Transparent Musiclink Ultra interconnects
Diverse strømkabler (Soundstring, Transparent, etc.).
Strømlist fra Wireworld med Isoplugg

Jeg er veldig fornøyd med oppsettet og det låter helt fantastisk! Klar og ren lyd, masse dynamikk og moro (hvem skulle trodd to høyttalere på størrelser med melkekartonger kunne lage så mye bra lyd?!). MEN: Når jeg spiller musikk med komplekst lydbilde (mye på engang) blir det fort en stor grøt hvor det er umulig å høre hvert enkelt instrument isolert. For eksempel - Fleshgod Apocalypse - The Fool. Når orkester, blastbeats og hele sulamitten kicker igang på engang blir det fort veldig grøtete og udefinerbart. Akustisk musikk med enkle instrumenter, stemmer, etc. låter kanon.

Mitt spørsmål er hva dette kan komme av. Har tenkt det kanskje kan være resonnans i rommet (har murvegger i en relativt liten stue), men problemet gjelder også ved nokså lavt volum. Noen forslag til hva dette kan komme av?

All hjelp tas imot med takk! God helg :)

U

utgatt60135

Gjest
For eksempel - Fleshgod Apocalypse - The Fool. Når orkester, blastbeats og hele sulamitten kicker igang på engang blir det fort veldig grøtete og udefinerbart. Akustisk musikk med enkle instrumenter, stemmer, etc. låter kanon.
Tok en kjapp lytt på låta. Den låter fett med bra dynamikk, men stereobildet er udefinert og uryddig. Og vokalen er bred som en låvedør. Jeg anbefaler deg å teste dette på ekte stereo (ikke mikset stereo) med klassisk musikk. Om du ikke liker sjangeren så får du iallefall testet om det er anlegget eller musikken. Prøv en plate fra Reference Recordings.

P226

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2015
Antall liker
233
Sted
Hallingdal
Hei. Først og fremst vil jeg tro det har med opptakskvalitet å gjøre. Mye metal som er ganske rævva sånn dessverre.
Bruker du CD eller Tidal/Spotify? For lav oppløsning kan rote til ting. Ellers kan det være høyttalere eller rommet som er problemet.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Dette er ett akustikk problem du har i lytterommet og kommer av at refleksjoner lager grøt av lyden. Jeg ville sett på muligheten for å dempe rommet eller å forsøke nærfeltslytting for å minimere problemet. Kanskje du opplever at du ikke trenger å bytte så mye kabler etter dette.

Ett bilde av rommet kan gi en bedre pekepinne på hva som skjer.

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
3.773
Elending lydkvalitet på den sangen.

foobar2000 1.3.8 / Dynamic Range Meter 1.1.1
log date: 2016-04-09 12:33:55

--------------------------------------------------------------------------------
Analyzed: Fleshgod Apocalypse / King
--------------------------------------------------------------------------------

DR Peak RMS Duration Track
DR6 0.00 dB -10.33 dB 1:58 01-Marche Royale
DR5 0.00 dB -5.97 dB 5:26 02-In Aeternum
DR6 0.00 dB -6.58 dB 4:43 03-Healing Through War
DR5 0.00 dB -6.37 dB 4:06 04-The Fool
DR5 0.00 dB -6.57 dB 6:31 05-Cold As Perfection
DR6 0.00 dB -6.75 dB 3:49 06-Mitra
DR12 -0.20 dB -17.50 dB 3:43 07-Paramour (Die Liedenschaft Bringt Lieden)
DR5 0.00 dB -6.22 dB 5:13 08-And The Vulture Beholds
DR6 0.00 dB -6.38 dB 5:12 09-Gravity
DR5 0.00 dB -6.54 dB 5:27 10-A Million Deaths
DR5 0.00 dB -7.39 dB 7:22 11-Syphilis
DR13 -4.24 dB -21.62 dB 3:59 12-King

Number of tracks: 12
Official DR value: DR7

Samplerate: 44100 Hz
Channels: 2
Bits per sample: 16
Bitrate: 1411 kbps
Codec: PCM

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Antall liker
266
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Du ber jo hele helvete igjennom et nøkkelhull!?
Høyfølsome (gjerne eldre) 3-veis med 12"+ i bunn så er du på vei.
Er det pga plass du har knøtt småtalere?

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Gjelder ikke bare metall, men spesielt der (er vel en av de mer krevende sjangrene sånn generelt). Spiller fra Spotify og CD. Testet Tidal men etter å ha sammenliknet m Spotify kunne jeg ikke oppleve noe særlig forskjell, og merket det ikke var verdt prisen og tidenes mest ræva plattform :) Mistenker det er murvegger, gitt. Får kanskje prøve å overtale fruen til å renovere tapeten med... dempeplater

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Har såpass lange kabler at jeg har kunnet flytte høyttalerne en god del rundt omkring. Det virker å gjelde selv om jeg spiller lavt og har høyttalerne relativt nært, noe som gjør meg litt usikker mtp. resonans etc. - Kan det være noe i systemet?

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Hvis du har mulighet til å spille av denne HQ filen kan det hende du får noen svar mht hva anlegget ditt mestrer.
https://tracks.technics.com/GB/search?p=&q=Fleshgod+Apocalypse+-+The+Fool
Merker svarene kom uten sitat og i hytt og gevær, så prøver en annen vri med denne. Merket forskjell der, gitt, klarere lyd og noe mindre grøt. Testet Tidal opp mot Spotify tidligere uten noe særlig hell (endte opp m Spotify). Men da kan det kanskje være en ide å teste lossless e.l. i fremtiden, om det finnes veier utenom Tidal :)

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Du ber jo hele helvete igjennom et nøkkelhull!?
Høyfølsome (gjerne eldre) 3-veis med 12"+ i bunn så er du på vei.
Er det pga plass du har knøtt småtalere?
Plass, ja, og fordi mine eldre Klipsch irriterte naboen selv når de ikke var på engang ;)

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
Hørt misnt 10-15 sek av låta. Dette er garantert en tulletråd.

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Mtp at det er metall? - Poenget er at det er snakk om et komplekst lydbilde, noe som funker fint som en "stresstest". Hørt samme låt på et annet anlegg, og fikk inntrykk da av at det var lettere å isolere enkeltinstrumenter i det hele, mens jeg i mitt oppsett i større grad opplever det som grøt.
Det er poenget med denne tråden.

Skjønner ikke helt hva poenget ditt er? Om jeg forstår det riktig - at du er her for å "bevise" at din subjektive smak er bedre enn andres subjektive smak - vel, da får jeg beklage at jeg orket å kaste bort 30 sekunder av mitt liv på å formulere dette svaret.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Mtp at det er metall? - Poenget er at det er snakk om et komplekst lydbilde, noe som funker fint som en "stresstest". Hørt samme låt på et annet anlegg, og fikk inntrykk da av at det var lettere å isolere enkeltinstrumenter i det hele, mens jeg i mitt oppsett i større grad opplever det som grøt.

Skjønner ikke helt hva poenget ditt er? Om jeg forstår det riktig - at du er her for å "bevise" at din subjektive smak er bedre enn andres subjektive smak - vel, da får jeg beklage at jeg orket å kaste bort 30 sekunder av mitt liv på å formulere dette svaret.
Bare å overse slike svar

• Liker
Reaksjoner: FSF

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
594

Forutsatt att rommet ditt ikke har all skyld og att avspillingsmatriale er ok, så hadde jeg testet om det blir bedre med annen forsterker da jeg selv ikke har de beste erfaringer med den.

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
427
Torget vurderinger
4

Forutsatt att rommet ditt ikke har all skyld og att avspillingsmatriale er ok, så hadde jeg testet om det blir bedre med annen forsterker da jeg selv ikke har de beste erfaringer med den.
Med DM-10? Interessant! - Har ikke hatt inntrykk av at den sliter med noen deler av lydspekteret, eller at den er for svak (pumper 150w pr kanal til to melkekartonger av aluminium as we speak). Nå skal det nevnes at den ikke har vært på service, og pusher en del år. Kanskje en idé å bytte kondensatorer snart? Kan det forresten ha noe å si?

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121

Åneinei. Min subjektive smak er overlegen andres subjektive smak. Beklagingen er notert og godtatt på tross av at du kastet bort verdifulle sekunder på den.

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
Men sånn bortsett fra det så er jo ikke Densen Dm-10 en veldig sofistikert forsterker. Litt på linje med eldre kompaniet hvis ørene mine husker riktig.
Fin sak hvis man foretrekker smooth jazz men hadde langt fra vært et førstevalg hadde jeg hatt samme musikksmak.

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
981
Sted
Kristiansand
Fleshgod har jeg både hørt en del på plate og sett live, og det skal vel godt gjøres å yte dette voldsomme lydbildet rettferdighet med såpass små høyttalere. Merker selv på mitt eget kjøkkenanlegg (exposure forsterker og små System Audio stativhøyttalere) at det ikke blir helt det samme som å peise på med Hegel og Dynaudio i stua...

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
594

Med DM-10? Interessant! - Har ikke hatt inntrykk av at den sliter med noen deler av lydspekteret, eller at den er for svak (pumper 150w pr kanal til to melkekartonger av aluminium as we speak). Nå skal det nevnes at den ikke har vært på service, og pusher en del år. Kanskje en idé å bytte kondensatorer snart? Kan det forresten ha noe å si?
Sist jeg testet den riktig nok lenge siden så hadde den 2x75w i 8 ohm, men det er ikke så viktig. Husker bare att jeg testet den på noen høyttalere bla Proac høyttalere og det virket ikke som kompleks musikk var helt tingen. Storebroren DM20+30 klarte seg langt bedre. Det kan selvfølgelig være att den ikke yter det den skal etter disse årene for deg. Jeg testet de når de var nye.

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Sist jeg testet den riktig nok lenge siden så hadde den 2x75w i 8 ohm, men det er ikke så viktig. Husker bare att jeg testet den på noen høyttalere bla Proac høyttalere og det virket ikke som kompleks musikk var helt tingen. Storebroren DM20+30 klarte seg langt bedre. Det kan selvfølgelig være att den ikke yter det den skal etter disse årene for deg. Jeg testet de når de var nye.
2x75 stemmer: med 4ohm derimot.. ;)
Da er det kanskje bare ikke forsterkeren for den type musikk, enkelt og greit. Også hørt modellene over og hørt at de presterer bedre på mer komplekse lydbilder. Men når det kommer til jazz, akustisk etc., er den helt fantastisk!

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
427
Torget vurderinger
4

Åneinei. Min subjektive smak er overlegen andres subjektive smak. Beklagingen er notert og godtatt på tross av at du kastet bort verdifulle sekunder på den.
Problemet mitt her er at du generaliserer fra én sang tatt frem som eksempel for å demonstrere et poeng. Fleshgod er langt fra hverdagskost her: neste låt var Adante Cantabile av Tchaikovsky, tett etterfulgt av ymse klassisk rock, noe Trentemøller, og nå The Band.

Hyggelig av deg å tillegge egne subjektive meninger en objektiv standard som bedre enn andres. Lykke til videre med det.

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Fleshgod har jeg både hørt en del på plate og sett live, og det skal vel godt gjøres å yte dette voldsomme lydbildet rettferdighet med såpass små høyttalere. Merker selv på mitt eget kjøkkenanlegg (exposure forsterker og små System Audio stativhøyttalere) at det ikke blir helt det samme som å peise på med Hegel og Dynaudio i stua...
Ja, det kan jo hende det bare er fullstendig mismatch med oppsettet enkelt og greit :)

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121

Problemet mitt her er at du generaliserer fra én sang tatt frem som eksempel for å demonstrere et poeng. Fleshgod er langt fra hverdagskost her: neste låt var Adante Cantabile av Tchaikovsky, tett etterfulgt av ymse klassisk rock, noe Trentemøller, og nå The Band.

Hyggelig av deg å tillegge egne subjektive meninger en objektiv standard som bedre enn andres. Lykke til videre med det.
Feel free til å føle deg støtt og mobbet. Hadde du quotet neste innlegg hadde du blitt skyldig meg en femtilapp. Men det e nu greit..
Det du vil er, egentlig, å bytte ut dine små høyttalere med System Audio Mantra 50 og en bedre forstkerker. Jeg anbefaler enten Rega eller Hegel, i motsatt rekkefølge, og så stor som mulig.

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Antall liker
211
Torget vurderinger
10
Piega 1.2 Premium
Små elemeter og mye energi.? Nei nei. Ikke rart det blir grøt..

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Jeg er veldig fornøyd med oppsettet og det låter helt fantastisk! Klar og ren lyd, masse dynamikk og moro (hvem skulle trodd to høyttalere på størrelser med melkekartonger kunne lage så mye bra lyd?!). MEN: Når jeg spiller musikk med komplekst lydbilde (mye på engang) blir det fort en stor grøt hvor det er umulig å høre hvert enkelt instrument isolert. For eksempel - Fleshgod Apocalypse - The Fool. Når orkester, blastbeats og hele sulamitten kicker igang på engang blir det fort veldig grøtete og udefinerbart. Akustisk musikk med enkle instrumenter, stemmer, etc. låter kanon.

Mitt spørsmål er hva dette kan komme av. Har tenkt det kanskje kan være resonnans i rommet (har murvegger i en relativt liten stue), men problemet gjelder også ved nokså lavt volum. Noen forslag til hva dette kan komme av?
I og med at du eksperimenterer en del med kabler, så kan jeg i hvert fall fortelle deg én ting: Hvis du bruker flere "multistrand"-kabler i oppsettet ditt, så bør du prøve å bytte om i hvert fall en av de til en "solid core"-kabel. Dette for å unngå et velkjent problem innen hifi med kaotiske magnetfelt og tilgrøtning av lyd ("strand interaction"). Det er nok av sånne kabler rundt omkring som både butikker og private er villige til å låne bort for testing. Du kan f.eks. prøve en kabel fra AudioQuest eller Nordost.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Høyrde gjennom låta, og merka vel det same som deg, grautaktig. Eg trur det er opptaket som ikkje er skikkeleg definert. Slagverkopptak for seg - men upresist. Vokal for seg, grei nok, men flatt, for utflytande, og samstundes litt for langt bakpå (etter min smak, iallfall), der også. Dette skjemmar og maskerer ein elles ganske engasjerande dynamikk. Grautar det seg like mykje om du spelar annan musikk?

Nokre døme eg har høyrt på i det siste: Muse "Uprising", Infected Mushroom " Where do I belong", Moby sitt forsøk på å spele "James Bond Theme". Du kan også sjekke "Sheffield track record" eller Yello sitt album "the Eye", t.d. kuttet "Tiger Dust" for å sjå om dynamikk og lydbilde grautar seg om du spelar høgt.

Skjer dette, er det noko gale med anten rom eller anlegg, eller meir presist - samspelet mellom desse. Du ser ut til å ha gode høgtalarar (har høyrt Piega, men større modellar), men kanskje ikkje heilt i pakt med musikksjangeren du likar? Og kanskje du skulle hatt ein forsterkar som har meir guffe og kontroll?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.016
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Generelt: Nesten alt handler om høyttalere og rom. Grøtete lyd ved komplekst lydbilde kan enten skyldes lang etterklang i rommet ved enkelte frekvenser, eller høy forvrengning og/eller kasseresonanser i høyttalerne. Romresonanser vil også være tilstede ved lavt volum, mens høyttalerne vil "svette" mer ved høye volumer. Jeg tipper du er inne på noe når du nevner murveggene. Det er derimot ikke så lett å løse uten forholdsvis store tiltak i rommet.

Det kan tenkes at forsterkeren har noe med det å gjøre, men jeg ville ikke forventet mirakler. Min erfaring er at en kraftig klasse D-sak har mer kontroll og lettere får lyden til å "slippe" høyttalerne, men det er ikke opplagt for meg at det er der skoen trykker. De små høyttalerne dine vil uansett slite fælt med å gjengi kompleks musikk ved høyt volum. De er bare ikke i stand til å flytte store mengder luft. Store, lettdrevne høyttalere har også gjerne bra opplevd dynamikk og artikulering, men det vil heller ikke gjøre all verdens forskjell hvis det er rommet som er tingen.

Ting å gi blaffen i: Kabler. Du har allerede brukt mer penger på kabling enn godt er, og det er ingen ting å hente på å "oppgradere" der. Det er stort sett bare feelgoodfaktor og dekningsbidrag til forhandler, om man skal være ærlig. (Edit: For ikke å gjøre det til nok en kabeldiskusjon: Det kan være hørbare nyanseforskjeller mellom kabler under enkelte omstendigheter, men da snakker vi +/- 0,1 dB og deromkring, og det du beskriver her er i en helt annen størrelsesorden. Fokuser på det viktigste først, og det er ikke ledningene.)

Jeg foreslår at du forsøker å gjøre noen enkle akustikkmålinger i rommet. Det kan gjøres så enkelt som en dB-måler-app på en iPhone og nedlastede testspor. Spill av testsporene, noter dB-nivået som funksjon av frekvens, og se etter store pukler og daler i kurven. Når du vet hvilke frekvenser som dominerer er det lettere å foreslå tiltak. Testspor finner du her: Audio Test Tones
En dB-app finner du her: https://itunes.apple.com/app/soundmeter/id287615105
Alternativt her: https://itunes.apple.com/us/app/splnfft-noise-meter/id355396114

Det finnes også tilsvarende apper for Android, men en iPhone har bedre kontroll på hardware og vil fungere bedre for dette formålet.

Hvis du vil ta det lenger, kan du se på REW: https://www.roomeqwizard.com/

Sannsynligvis vil den beste løsningen hos deg være å gå over til harddiskbasert avspilling, f eks med foobar2000, og installere en plugin som korrigerer for romakustikken allerede før D/A-konvertering. En mulighet vil være Audiolense, utviklet av brukeren Bx her inne: Juice Hifi.
Deretter ville jeg vurdert høyttalere med større kapasitet.

Sist redigert:

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.151
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Man får stort sett det man betaler for , jeg har gått mang en runde med komponenter HI FI testet opp mot mitt eget , også hjemmebyggede
For å spille komplex musikk , det er både rock og klasissk så må man ha en stor amp med dual forsyning , best regulerte .ikke nødvendigvis KL A men en fordel ,Høytaleren må og kunne spille høyt uten kompresjon og forvengning , ofte blir de store . Og ikke alle dacer er for rock , og mange innebygde er ræva , Og eller er nevnt her fornuftige ting som kabler , innspillinger og oppløsning på digital media .(ofte synes jeg rock innspillinger e mer komprimert enn de forvrengt ,) Det er jo bare starten , og litt etter litt og evt prioriteringer kommer man i mål til sist ,Jeg har brukt årevis ,, det det som er å være audiofil

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
805
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
^
Holder med en støyfri pre, NAD 3020 og riktige høyttalere.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.693
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
- dårlig opptak
- små ht
- betongvegger.
(-kanskje forsterker som ikke liker den type musikk)

Unødvendig å snu småstein?

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
For å få et inntrykk hvor mye det skyldes rommet ditt, så kan høre samme spor med hodetelefoner/øreplugger av ok kvalitet.

Du utelukker ikke da høyttalere og annet, men det kan allikevel gi deg en pekepinn.

• Liker
Reaksjoner: FSF

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
427
Torget vurderinger
4

I og med at du eksperimenterer en del med kabler, så kan jeg i hvert fall fortelle deg én ting: Hvis du bruker flere "multistrand"-kabler i oppsettet ditt, så bør du prøve å bytte om i hvert fall en av de til en "solid core"-kabel. Dette for å unngå et velkjent problem innen hifi med kaotiske magnetfelt og tilgrøtning av lyd ("strand interaction"). Det er nok av sånne kabler rundt omkring som både butikker og private er villige til å låne bort for testing. Du kan f.eks. prøve en kabel fra AudioQuest eller Nordost.

Takker for tips, dette skal jeg teste! Har en sølvkabel liggende som jeg mistenker er solid core. Testet med den og det oppleves som noe strammere og mer definert, ja. Men nå er de to kablene i to forskjellige klasser (Transparent Ultra vs. Infinite Resolution fra Vadsø, hehe), men skal prøve meg litt frem! Takk for tips! :)

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Høyrde gjennom låta, og merka vel det same som deg, grautaktig. Eg trur det er opptaket som ikkje er skikkeleg definert. Slagverkopptak for seg - men upresist. Vokal for seg, grei nok, men flatt, for utflytande, og samstundes litt for langt bakpå (etter min smak, iallfall), der også. Dette skjemmar og maskerer ein elles ganske engasjerande dynamikk. Grautar det seg like mykje om du spelar annan musikk?

Nokre døme eg har høyrt på i det siste: Muse "Uprising", Infected Mushroom " Where do I belong", Moby sitt forsøk på å spele "James Bond Theme". Du kan også sjekke "Sheffield track record" eller Yello sitt album "the Eye", t.d. kuttet "Tiger Dust" for å sjå om dynamikk og lydbilde grautar seg om du spelar høgt.

Skjer dette, er det noko gale med anten rom eller anlegg, eller meir presist - samspelet mellom desse. Du ser ut til å ha gode høgtalarar (har høyrt Piega, men større modellar), men kanskje ikkje heilt i pakt med musikksjangeren du likar? Og kanskje du skulle hatt ein forsterkar som har meir guffe og kontroll?
Takk for tips! Har en egen spilleliste kalt "Lydrunk" hvor annet, mer analytisk materiale går, hehe. - Disse blir bra tilskudd der!
Jeg hører på veldig mye forskjellig, alt fra klassisk og jazz til electronica, death metal, etc. - Så dette er ikke et problem over hele fjøla (Susanne Sundførs siste plate låter så bra at det er nesten så jeg kan hilse fra henne), men det virker å knote seg til når det blir mye på engang. Kan være rom og/eller anlegg som interagerer, men har inntrykk av at det også skjer ved noe lavere volum, derfor jeg spør om mulige ideer til hva det kan være.

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Takk så mye til alle for gode tips og tilbakemeldinger!

Da har jeg litt å jobbe med og teste fremover, både i form av resonansdemping, og - på sikt - utbytte av større komponenter :)
Tok et lite men nødvendig steg allerede i dag ved å sandfylle høyttalerstativene (Dynaudio Stand 3x). - Har ikke fått testet det ordentlig enda, men de stativene var som to kirkeklokker før de ble fylt, så kanskje det kan være et lite steg i riktig retning. Rettelse: førsteinntrykket er mer kontroll, faktisk!

Men da har jeg nok å jobbe med en stund fremover! Takker så mye for hjelp, kommer tilbake med mer om jeg finner svaret på hele problemet.

God helg, alle sammen :)

U

utgatt60135

Gjest

Da har jeg litt å jobbe med og teste fremover, både i form av resonansdemping, og - på sikt - utbytte av større komponenter :)
Tok et lite men nødvendig steg allerede i dag ved å sandfylle høyttalerstativene (Dynaudio Stand 3x). - Har ikke fått testet det ordentlig enda, men de stativene var som to kirkeklokker før de ble fylt, så kanskje det kan være et lite steg i riktig retning. Rettelse: førsteinntrykket er mer kontroll, faktisk!

Men da har jeg nok å jobbe med en stund fremover! Takker så mye for hjelp, kommer tilbake med mer om jeg finner svaret på hele problemet.

Små høyttalere kan spillle med minst like god definisjon i lydbildet så lenge de ikke blir presset for langt (forvrenger) og kabler gjør ingen underverker. Jeg tipper det skyldes en kombinasjon at du ikke er helt bevisst på opptaket og har for mye harde refleksjoner i rommet. Tror neppe det skyldes utstyret ditt. Prøv med noen form for demping og det aller enkleste du kan gjøre er å fastsette om det samme skjer med gode musikkopptak med ekte stereo som jeg skrev tidligere. Det er bare å finne orkestermusikk på spotify og lytte om opptaksrommet høres godt og definert eller om du hører veldig mye etterklang fra rommet som roter til stereobildet.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.379
Torget vurderinger
1
Gjelder samme grøten på både lavt og høyt volum?
Jeg bruker selv bl.a. Wintersun til å sjekke egenresonans i høyttalere og match med komponenter. Er det dårlig match med forsterker og HT så vil det låte grøtete, uansett hvordan rom og kabler er.. Varm forsterker og varm HT gir ofte en slik grøtete lyd når det skjer mye, samme hvor store elementer det er samt så gir det enormt stor dynamikk på roligere sanger. Jeg ville ha testet med en annen forsterker for å høre om man får et annet resultat. Om det bare er på høyt volum så kan det være forsterker som gir en høy THD på den effekten du kjører med.
Dette er ihvertfall min erfaring.

schimmel

Medlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
25

Prøve opptaket du nevnte innledningsvis på et par German Physiks. Låter som du beskrev, grøtete og udefinerbart. Tror ikke dette sporet vil være bra på noe anlegg. Overdriven / fuzzen på gitar kompet er nok en del av årsaken.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.379
Torget vurderinger
1
Måtte forsøke fra Spotify, syntes ikke det var så ille egentlig... Får prøve på høyere volum i morgen når ikke dama skal sove..

Topp Bunn