Grado og Alessandro hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Grado PS500 og Grados intimitet

    Sitter med PS500 på [Violectric HPA] V200 nå, inntrykket så langt er at det er en veldig fin kombo.
    Så langt oppfatter jeg PS500 som vesentlig mer "in your face" enn [HiFiMAN] HE500, mye grunnet at lydkulen med PS500 oppleves som mindre/mer intim. samt at de har mer fokus på midbass, mellomtone og diskant. Man sitter på en måte blant musikerne på scenen/rundt seg med PS500, mens HE500 er man blant publikum - med mer distanse til artister og instrumenter. Akkurat denne effekten er veldig påtagelig, og må si jeg synes det er litt "kult". De er virkelig engasjerende å lytte til disse Grado'ene. :D

    Man merker at HE500 er mer tilbakelent/balansert i sin gjengivelse i ren sammenlikning, med en mer lineær og ustrakt bunn og behersket toppregister. Man kan nesten finne de litt "kjedelig" ved umiddelbart bytte mellom dem og PS500.

    Dette er riktignok innitielle inntrykk, kan godt komme med mer senere når jeg har fått lyttet litt mer til dem om det er ønskelig.
    [...]
    Med unntak av Grado GS1000i og vel PS1000, regnes vel alle Grado som "up front and personal"(?) Jeg har endog tenkt og skrevet at man med RS1i (nærmest) har vokalisten på fanget. Grado er normalt altså noe helt annet enn å sitte på 10. rad eller lenger bak i Grieghallen el.l. Det er mer som Cafe Sanaa i Marken 31 i Bergen. Jeg går tidvis forbi når de spiller, og der ser det alltid ut til å være meget trangt og intimt siden lokalet er heller lite.

    Cafe+sanaa.jpg
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Grado-priser

    Vedrørende priser på Grado, så har importør nå satt ned prisene på samtlige modeller. PS500 koster f.eks. oppunder 6k, mens RS1i ligger på mellom 7-8k ny. Ser enkelte har litt forskjellige tilbud på de ulike modellene. Uansett kjekt å se at prisene er blitt moderert.
    ..
    Akkurat det, er veldig bra!
    Det vil ikke overraske meg om årsaken er at Duet Audio startet import av Alessandro Music Serie,s og Audio Norges betydelig lavere priser på disse enn de norske gradoprisene.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan ikke noe for det, men disse Grado'ene finner jeg ekstremt fengende. Makan til lytteglede har jeg ikke opplevd på lenge! :D
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kan ikke noe for det, men disse Grado'ene finner jeg ekstremt fengende. Makan til lytteglede har jeg ikke opplevd på lenge! :D
    Jeg har siklet litt på dem - Grado uten knivene i toppen hadde vært noe..
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ønsker å anbefale deg å gi dem en lytt. Finner det veldig vanskelig å legge dem fra seg, da forutsatt at denne formidlingsmåten "treffer" deg.

    Ved egen demo av 325is og RS1i falt jeg virkelig for RS1i. Makan til deilig mellomtone, krisphet og driv, men dessverre kan de være noe tynn og skarp ved enkelte sjangre/produksjoner. Derav ble det PS500 på meg, da den har en vesentlig mer behersket toppregister, samt mer fylde i bunn. Den framstår rett og slett som mer balansert i direkte sammenlikning med RS1i. Jeg forstår dog de som synes at man mister litt av den veldig framhevede mellomtonen og krispheten man får ved RS1i.

    Vurderer sterkt å gå til anskaffelse av RS1i også. De er sexy lydmessig og utseendemessig, og besitter "kvaliteter" PS500 "ikke" har! :D
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Grado mistet mine eventuelle anbefalinger da jeg fikk høre av importør at prisene måtte økes endel for å kompansere for sterk dollarkurs for deretter aldri å senkes igjen. Dette er evigheter siden, men har til gode å se prisene følge dollarkursen ned igjen på noe tidspunkt. Opp justeres, men så vidt jeg kan se aldri ned. Grado er bra og lyder knall, men bør imo kjøpes fra statene. SR80i feks koster 99dollar (pr dags dato 572,49 NOK) i Grado labs store (morsomt nok når jeg klikker på kjøp med visa går prisen ned til 96usd). Merkelig nok er veil utsalgspris (satt av importør) over 1500 NOK? Merk at dette ikke er kostpriser men utsalg til kunde.[HR][/HR]Edit: for å sette det litt på spissen: for 1500NOK får du ett sett SR225i med moms fra Grado store...
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Grado- og Alessandro-priser

    Grado mistet mine eventuelle anbefalinger da jeg fikk høre av importør at prisene måtte økes endel for å kompansere for sterk dollarkurs for deretter aldri å senkes igjen. Dette er evigheter siden, men har til gode å se prisene følge dollarkursen ned igjen på noe tidspunkt. Opp justeres, men så vidt jeg kan se aldri ned. Grado er bra og lyder knall, men bør imo kjøpes fra statene. SR80i feks koster 99dollar (pr dags dato 572,49 NOK) i Grado labs store (morsomt nok når jeg klikker på kjøp med visa går prisen ned til 96usd). Merkelig nok er veil utsalgspris (satt av importør) over 1500 NOK? Merk at dette ikke er kostpriser men utsalg til kunde.[HR][/HR]Edit: for å sette det litt på spissen: for 1500NOK får du ett sett SR225i med moms fra Grado store...
    Jeg er usikker på hvilken nettbutikk "Grado Store" er. Er det Uptown Audios "The Grado Lab Store" (The Grado Store)?

    Du glemmer i hvert fall norsk moms, at selv vanlige firmaer ikke får Oslo Børs' valutakurser, kostnadene ved norske reklamasjonsregler, frakt til Norge også for importør, amerikanske leverandørers prispolitikk overfor importører vs. eget marked og sikkert noe mer.

    Videre overser du de siste innleggene om at prisene er redusert som vist i listen nedenfor.

    Når det er sagt, så er jeg ikke uenig med deg i at den norske gradoimportøren har hatt en heller ublu prispolitikk. Det har jeg da også skrevet ganske mange ganger tidligere. Jeg synes allikevel at vi skal drive edruelig og renhårig argumentasjon.

    Oslo Hi-Fi Center:
    • Grado SR80i: kr. 1395 (1745)
    • Grado SR125i: kr. 1995 (2495)
    • Grado SR225i: kr. 3495
    • Grado SR325i: kr. 3495 (4495)
    • Grado RS2i: kr. 5495 (6995)
    • Grado RS1i: kr. 6995 (8995)
    • Grado PS500: kr. 5995 (7995)
    HeadRoom:
    • Grado SR80i: $ 99
    • Grado SR125i: $ 150
    • Grado SR225i: $ 200
    • Grado SR325i: $ 295
    • Grado RS2i: $ 495
    • Grado RS1i: $ 695
    • Grado PS500: $ 595
    Dollarkursen i Aftenpostens valutakalkulator (DnB NOR Markets) er i dag 5,78. Reell vekslingskurs ved transaksjoner for norske kunder (som ikke kjøper tankskip, borerigger o.l.) er en del høyere.

    Man får pris med norsk moms ved å multiplisere med 1,25.

    HeadRooms Grado PS500 til $595 blir kr. 4300,95 med ovennevnte uoppnåelige valutakurs og moms. Det er fremdeles en del igjen til kr. 5995, men det er sannsynligvis også noen reelle og rimelige kostnader m.m. som skal bakes inn.

    Tillegg:
    Det er som tidligere nevnt, verdt å merke seg at Alessandro er dyrere enn tilsvarende Grado-modeller i USA, men rimeligere i Norge. Den norske Grado-importøren har altså fremdeles en høyere kalkyle enn Alessandro-importøren.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Grado RS1 og PS500

    [...]
    Ved egen demo av 325is og RS1i falt jeg virkelig for RS1i. Makan til deilig mellomtone, krisphet og driv, men dessverre kan de være noe tynn og skarp ved enkelte sjangre/produksjoner. Derav ble det PS500 på meg, da den har en vesentlig mer behersket toppregister, samt mer fylde i bunn. Den framstår rett og slett som mer balansert i direkte sammenlikning med RS1i. Jeg forstår dog de som synes at man mister litt av den veldig framhevede mellomtonen og krispheten man får ved RS1i.

    Vurderer sterkt å gå til anskaffelse av RS1i også. De er sexy lydmessig og utseendemessig, og besitter "kvaliteter" PS500 "ikke" har! :D


    Jeg vat ikke hvor stor forskjell det er mellom Grado RS1 og RS1i.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke jeg heller. Jeg tar kun utgangspunkt i hva jeg selv har hørt her. Mail er iallfall sendt til Stereofil. =)
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Grattis KML :). Litt for lenge siden sist vi har hatt lyttetreff, vi har litt forskjellig å teste ut siden sist :).
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det Morph, det har vi så sannelig! :)

    Edit: Blir da ikke så lenge til et treff nå? ;)
     
    Sist redigert:

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Audeze LCD2.2b vs Grado SR125 cymbaler + musikk.

    Da var det duket for en ny vs nemlig Audeze LCD2.2b mot mine Grado SR125, begge har nå spilt ca 80-90 timer siden kjøp.

    Gradoene er formodentlig en mer kjent hodetelefon en Yamaha HP1 som jeg brukte som min gamle referanse ved sist test. (#1004)

    Utstyr brukt er som vanlig Naim headlineII - Hegel HD20 - Sqeezebox T - Musikk rippet til Wave.

    Musikk eksempler linket fra spotify.

    Mitt kutt er fra naim sampler cd2 men dette er samme versjon av låten.
    Leo Green – Angels

    SR125: Cymbaler har skimmer i sin utkingning, klokke klang ved intro klinger fint ut, men saksofon mangler litt krop og er litt kald i klangen.

    Audeze: har som sist mindre skimmer i sin utkligning, klokke klangen ved intro dør hurtigere ut, Saksofonen har kropp og organisk klang.

    Tar med en låt fra sist lytterunde.
    Ana Popovic – Navajo Moon

    SR125: Ord som skimmer, crisphet, og metallisk kan brukes om grados måte å presentere cymbaler på ment på beste måte, men annslaga på tangentene på hammon orgelet (start ved 4.10) er mindre markante og lyden litt mindre organisk det samme gjeller gitaren.

    Audeze: Samme litt manglende utkligning som sist, samt cymbalene lyder noe lenger bak i miksen trolig pga større lydkule, hammon orgel og gitar lyder organisk og klangrikt.

    Beth Hart – I'd Rather Go Blind

    SR125: Mine opplevelse her er at cymbalene ved intro er på grensen til sibilant, og gitaren til Joe Bonnamassa mangler litt rør klang/varme, steme mangler litt sjel.

    Audeze: Cymbaler ok tilstede i miksen, gitaren har herlig klang og stemen til Beth Hart er kraftfull, intens, og sjelfull.

    The Doors – Riders On The Storm

    SR125: Cymbaler noe frempå i miksen, lyden av rein og torden er litt tettere på og det er ikke samme kraften i torden efekten, el piano på grensen til sibilant.

    Audeze: Cymbalene lyder også her litt mer distansert, lyden av rein og torden lyder lenger borte, men torden har mer trøkk i effekten, elpiano låter klangrikt.

    Joe Cocker – Many Rivers To Cross

    SR125: Vind effekt uler litt mer en på Audeze, bassen går ikke så dypt, litt mer pågående presentasjon, mangler litt hjerte smerte effekt.

    Audeze: Vind efekten litt mer distansert men med en følelse av en slags virvl effekt, bassen er dyp, intens med god integrasjon med resten av miksen, definitivt hjerte smerte effekt.

    Phil Collins – I Wish It Would Rain Down Lyden av skarptromme, spesielt etterklangen av "seide systemet" = det strenge systemet som ligger under slagskinnet på skarprtomma, lyden høres godt fra ca 40sek ut i låten, gir et raslende rapp i slagskinnet rett etter trommestikka.

    SR125: Markert frempå presentasjon av denne fine låten blir fort litt presset i verset, men med tydelig gjengivelse av seide systemet.

    Audeze: Mye mere behagelig presentasjon men med godt trøkk der det skall være, Gjengivelsen av seide systemet på skarptromma er her på samme klare nivå som på Grado.

    Håper denne vs kan være til hjelp for noen som vurderer Audeze.
    ..
     
    Sist redigert av en moderator:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Grado SR125 m.fl.

    ^
    Takk for en ny, fin gjennomgang.

    Jeg har aldri hørt Grado SR125, kun noen dyrere gradoer, men jeg fikk lyst til å kommentere noen av minusene litt.
    • Du savner ofte en grad av emosjonell formidlingsevne. Det er (dessverre?) mulig at dette er noe av det som forbedres med økende pris.
    • Grado er vel ikke de fyldigste hodetelefonene på markedet. Ei heller de tyngste.
    • Hvasse innspillinger blir (som oftest) hvasse med Grado. De demper og avrunder ikke i toppen. Det er vel (nærmest) en av kjennemerkene(?) Ditto for sibilans
    • Det du skriver om symbaler kan overføres til i hvert fall alle perkusjonsinstrumenter med klangdeler i metall
    • Grado har mer riv i elektriske gitarer enn Audeze
    • Det har blitt skrevet at Naim Headline II fortrinsvis er laget for mer høyimpedante hodetelefoner. Grado er lavimpedante. Dette kan ha betydning. Audeze har noe høyere impedans og tilhører de mellomimpedante ref. "Lav-, mellom- og høyimpedante hodetelefoner"
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Audeze vs Grado klangegenskaper.

    ^
    Takk for en ny, fin gjennomgang.

    Jeg har aldri hørt Grado SR125, kun noen dyrere gradoer, men jeg fikk lyst til å kommentere noen av minusene litt.
    • Du savner ofte en grad av emosjonell formidlingsevne. Det er (dessverre?) mulig at dette er noe av det som forbedres med økende pris.
    • Grado er vel ikke de fyldigste hodetelefonene på markedet. Ei heller de tyngste.
    • Hvasse innspillinger blir (som oftest) hvasse med Grado. De demper og avrunder ikke i toppen. Det er vel (nærmest) en av kjennemerkene(?) Ditto for sibilans
    • Det du skriver om symbaler kan overføres til i hvert fall alle perkusjonsinstrumenter med klangdeler i metall
    • Grado har mer riv i elektriske gitarer enn Audeze
    • Det har blitt skrevet at Naim Headline II fortrinsvis er laget for mer høyimpedante hodetelefoner. Grado er lavimpedante. Dette kan ha betydning. Audeze har noe høyere impedans og tilhører de mellomimpedante ref. "Lav-, mellom- og høyimpedante hodetelefoner"
    Jeg er klar over disse forskjellene og disse minusene er ikke alltid negativt når en lytter, noen ganger er det ønskelig med Grado lyden og det er derfor jeg har dem.

    Jeg ville bare bruke noe som kanskje var en mer kjent referanse en mine Yamaha HP1.

    Grunnen til at jeg bruker musikk eksempler, er for at andre lettere kan sammenligne mine lyd preferanser med tilnærmet samme musikk, spotyfi er gratis så musikk eksemplene der kan etterprøves av alle som ønsker, men med varierende bit hastighet settfølgelig.

    Jeg savner ofte personlige tolkninger med musikkeksempler når jeg leser tester/omtaler, og når en skall prøve å forstå en persons lyd preferanser, og hva denne personen mener om et spesielt parti på en spesiell låt derfor spotyfi link med ca tid anvisning.

    Jeg er en person som nokk liker en rik litt varmt lydende presentasjon hvor klang og rom er viktig, og det at en kan lytte lenge uten at det blir slitsomt er veldig viktig, da det ofte blir en 4-6 timer sammenhengende i helgene, noe kortere i ukene siden en også må sove litt.;)

    Ellers er dine observasjoner som vanlig spot on CDW.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Misforstå meg rett.

    Jeg setter, som jeg allerede har skrevet flere ganger, pris på dine sammenligninger, og det er fint at du sammenligner med produkter som er mer utbredt enn din kjære Yamaha HP1.

    Jeg kopierte dette innlegget til denne tråden fordi jeg syntes det var bra. Jeg har skrevet det før, men skal gjerne gjenta: Når jeg kopierer et innlegg (med eller uten kommentar) innebærer det som regel at jeg synes at (i hvert fall noe av) innholdet er bra, nyttig, tankevekkende el.l. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg selv alltid er (100 %) enig, men jeg er fullt i stand til å sette pris på andre(s) synspunkter også når jeg ikke nødvendigvis deler dem.

    Du inspirerte meg videre til å skrive mine oppfølgingskommentarer.

    Jeg synes det er fint med kommenterte musikkeksempler.

     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    ^
    Jeg setter stor pris på dine kommentarer CDW, de er alltid vell gjennomtenkt.

    Krysspostting uten kommentar til denne tråden forstod jeg etter noen sek betenkningstid, (litt treg på en søndag) :cool:

    At vi ikke alltid er enig er vell en del av denne hobbyen, synes forresten takhøyden her på hodetelefon delen er fin med rom for egne meninger uten krangel.


    Jeg synes denne forumdelen er velorganisert og oversiktlig, selv for en forum fersking som meg.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Oslo Hi-Fi Center setter ned prisene på Grado

    OHC setter ned prisene på Grado.

    Grado SR60i1395995Ubegrenset antall28,67 %NY
    Grado SR80i17951395Ubegrenset antall22,28 %NY
    Grado SR125i25001995Ubegrenset antall20,20 %NY
    Grado SR225i35002795Ubegrenset antall20,14 %NY
    Grado SR325i45003495Ubegrenset antall22,33 %NY
    Grado PS50080004995Ubegrenset antall37,56 %NY
    Grado RS2i70005495Ubegrenset antall21,50 %NY
    Grado RS1i90006995Ubegrenset antall22,28 %NY
    Grado GS1000i127509995Ubegrenset antall21,61 %NY
    Grado PS10002150015995Ubegrenset antall25,60 %NY
    Dette er for noen del modeller en ytterligere reduksjon ifht. prisene referert i innlegg #49:

    [...]
    Oslo Hi-Fi Center:
    • Grado SR80i: kr. 1395 (1745)
    • Grado SR125i: kr. 1995 (2495)
    • Grado SR225i: kr. 3495
    • Grado SR325i: kr. 3495 (4495)
    • Grado RS2i: kr. 5495 (6995)
    • Grado RS1i: kr. 6995 (8995)
    • Grado PS500: kr. 5995 (7995)
    [...]


     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    OHC setter ned prisene på Grado.

    Grado SR60i1395995Ubegrenset antall28,67 %NY
    Grado SR80i17951395Ubegrenset antall22,28 %NY
    Grado SR125i25001995Ubegrenset antall20,20 %NY
    Grado SR225i35002795Ubegrenset antall20,14 %NY
    Grado SR325i45003495Ubegrenset antall22,33 %NY
    Grado PS50080004995Ubegrenset antall37,56 %NY
    Grado RS2i70005495Ubegrenset antall21,50 %NY
    Grado RS1i90006995Ubegrenset antall22,28 %NY
    Grado GS1000i127509995Ubegrenset antall21,61 %NY
    Grado PS10002150015995Ubegrenset antall25,60 %NY

    Modellnummeret har rykte på seg for å være prisen i USD ved lansering.

    Nå er det jo nesten prisen i norske 10-kroninger. Det er ikke ille.

    Jeg ønsker Grado - velkommen in i markedet! Den der PS500 ser ikke ille ut....
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Ja, prisen er ikke noe å si på lengre, men jeg forsto ikke lydsignaturen i de. Nå, skal det nevnes at jeg kun lyttet i de i 10 minutter i butikk, men det var ikke noe halleluja for meg..
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Ja, prisen er ikke noe å si på lengre, men jeg forsto ikke lydsignaturen i de. Nå, skal det nevnes at jeg kun lyttet i de i 10 minutter i butikk, men det var ikke noe halleluja for meg..
    Jeg digger Gradolyden men tåler den ikke. Et av mitt livs tunge erkjennelser. Men det er alltid håp. Grado500 og V200, hmmm..
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Nå, er vel tiden overmoden for å sende ut sett til Menigheten for testing?

    :)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Alt vi mangler er å overbevise om markedsføringseffekten ut over HFS.. Men, vi har jo TittenTei på laget, så dette blir bra det! Tømmervik, og blekansikt KAN jo ikke la være?

    Jeg, er selvsagt førts.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1

    Vedlegg

    Sist redigert av en moderator:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Hun synes de var flotte å se på. Meget fornøyd hun. Hun likte godt at kabelen var trukket med rød strømpe, som har forsølvede ledere. De virker også å være svært lette. I kveld skal hun teste dem. De er ikke innspilt ennå, Magnum elementene som nå står i mahogny klokkene. Jeg har såvidt sammen med Stereofix som loddet disse med Furutech loddetinn, lyttet kort til dem, og sånn rett "ut av montering" så virker de å holde svært høyt nivå. Uten tvil er bassen svært god, mellomtonen detaljert og de er luftige. EN betydelig oppgradering fra de gamle SR80 elementene som før stor i bøylene.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Kopiert fra tråden "Seee hva jeg har kjøpt!" innlegg #872.

    Jeg kender ikke så meget til OEM Gradoer. Sig noget mere... :)
    Det siste bildet viser en DIY Grado: okselær pute kjøpt fra USA, original Grado SR80 bøyle med holdere, mahogny klokker fra Honduras CNC maskinert i USA av en entusiast der, Magnum drivere produsert i Canada (disse er svært populære som oppgradering til diverse Grado modeller på Head-Fi.org) og Silver Ray kabel (stranded occ copper wire coated with high purity silver with teflon insulation) og originale Grado puter.

    Disse ble satt sammen kvelden før 1. mai, og var en gave til min samboer på hennes bursdag her forleden. De er på hodet hennes nå, og hun er svært fornøyd med lyden, og oppfatter dem som et svært steg fra de originale SR80'ene som de engang var..! Og det før de i det hele tatt er innspilt. Dog, de er ikke lukket og det merkes, som på alle Grados hodetelefoner.

    Om "Magnum" driverne/høyttalerelementene, har jeg hentet dette fra produsentens hjemmeside:

    Following three years of painstaking research, Symphones proudly presents a new benchmark in headphone modification, the Magnum enhancement.

    Utilizing the Grado SR325/ Alessandro MS2 platform, the Magnum enhancement applies Symphones’ research to enhance three vital elements of headphone architecture – sound chamber, driver and baffle. The solution is elegant in its simplicity, using superior components crafted from materials each perfectly suited to its task.
    The result is a retrofit and upgrade package employing new and promising technologies designed to provide maximum performance and seamless integration with your existing headphones.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1

    Vedlegg

    Sist redigert av en moderator:

    Buyer no 1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.08.2012
    Innlegg
    162
    Antall liker
    65
    Sted
    Danmark, København
    Vedligehold af Grado

    Som det fremgår af indlæg #69 har jeg anskaffet et par RS1. De har haft flere ejere før mig, og trænger således til en opfriskning.

    Umiddelbart tænker jeg på nye puder, olie til kopperne og et eller andet til at opfriske hovedbåndet. Er der nogen der har erfaringer med hvilken olie der er velegnet (tænker at bruge den samme som til køkkenbordet...) og hvad man kan anvende til opfriskning af hovedbåndet?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Tag Cloud

    [...]
    Takker. Havde forsøgt mig med søgefunktionen, men kan se jeg ikke er så god til at stave korrekt norsk ;)
    Du kan også forsøke HFS "Tag Cloud", skrive inn de tre første bokstavene, f.eks. "ved", vente på at ett eller flere forslag (forhåpentlig) dukker opp i gult og så velge ett av dem.

    Dette virker dog kun for fornuftig taggede tråder. Jeg forsøker dog å tagge de fleste hodetelefonrelaterte tråder, men det er ikke alltid like enkelt å finne gode, dekkende og intuitive stikkord.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    4
    Modding av Grado/Alessandro

    Ok, lenge siden det har vært noe liv i denne tråden, så fant ut at det var på tide å slakte mine Alessandro MS1. Da Bjørn ikke hadde bilder fra sin modifikasjon tenkte jeg at det med fordel kunne ta med noen bilder fra min.

    grado cups.JPG


    Målet er å erstatte klokkene i plast med noen penere og (etter sigende) bedre lydene variant, i dette tilfellet håndlaget i Afrikansk mahogni. Som Bjørn nevnte tidligere er det mulig å kjøpe ferdige replicas av kopper fra RS1, eventuelt GS1000 fra f.eks Turbulent Labs. Jeg vant mine i en auksjon på Ebay, måtte ut med $70 inkludert shipping. Bjørn byttet elementer og kabel, jeg velger å beholde mine da det er gøy å se hva man klarer hente ut fra noe som i utgangspunktet er en hodetelefon til $99.

    Før_demontering.jpg


    Putene sitter løst på hodetelefonen, enkelt å trekke av. Hodebøylen trekkes også rett av for å frigjøre selve klokkene. Før man gjør dette er det greit å merke seg hva som er høyre og hva som er venstre, noe jeg selvfølgelig glemte.

    Varme får limet til å slippe.jpg


    Klokkene er satt sammen av flere plastikkdeler. For å åpne de varmes ytterkanter med f.eks hår-føner et minutts tid. Unngå direkte varme mot selve elementet.

    Bryt_og_vri.jpg


    Varmen gjør at limet slipper og klokkene kan deles på midten ved hjelp av håndmakt. Her antar jeg vi har bilde av høyre driver da den er loddet med rød/blå kabel mens den andre var hvit/blå. Bakre del kaster vi, for den vil vi ikke ha noe mer med å gjøre.

    verktøy.jpg


    Plastikk er fy, så her er det snakk om å kvitte seg med mest mulig. Selve elementet sitter limt i en plastinnsats som vi også få bort. Dette limet responderer ikke på varme, så her må det enten brytes opp eller skjæres bort. Når mor er så snill og kjøper powertools i julegave til far er det en leit om det måtte stå ubrukt i skapet. Fein er absolutt overkill i denne settingen, da jobben fint kan gjøres med en trekantfil eller lignenende.

    Ferdig snitt.jpg


    Bildet viser kuttet med gjort med Fein'en. Når jeg tenker meg om kunne det sikkert vært lurt å dekke begge sidene av elementet med tape for å unngå at plastbiter havner på plasser der de ikke skal være. Det vi ser på bildet er en plastskjerm med hull dekket med tettvevd nylon som ligger som beskyttelse for selve membranen. Det er ca en halv cm fra beskyttelsen og ned til selve elementet.

    Brekk av ytre ring.jpg


    Så er det bare å bryte på med skrujern. Etter å ha ført skrujernet rundt hele innfatningen har vi frigjort elementet fra så mye plast som mulig.

    Frigjorte drivere, installer i trekopp.jpg


    Her er begge elementene frigjorte, ene er allerede plassert inn i den nye klokken av tre. Disse hadde en fin "snug fit" slik at det bare var å presse det hardt på plass slik at det ble sittende bom fast. Etter dette er det bare å montere hodebøyle og øreputer.

    fiks ferdig_2013-06-02 18.24.42.jpg


    Ferdig for denne gang. Her har jeg også benyttet nye "bowls" puter jeg kjøpte i en sjappe i England i helga. £25 var dyrt, men er jo sikkert ikke mulig å oppdrive rimeligere her i Tromsø.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Ja, prisen er ikke noe å si på lengre, men jeg forsto ikke lydsignaturen i de. Nå, skal det nevnes at jeg kun lyttet i de i 10 minutter i butikk, men det var ikke noe halleluja for meg..
    Jeg digger Gradolyden men tåler den ikke. Et av mitt livs tunge erkjennelser. Men det er alltid håp. Grado500 og V200, hmmm..
    Kan bekrefte at Grado SR125 er noe mer øre vennlig med V200 en med Naim Headline II, jeg klarer nå et par timer med Gradoene mot 45-60min med naim, hva som gjør dette er usikker, da grunnsignaturen ikke er helt ulik.:confused:

    Muligens at V200s bedre oppløsning fra øvremellomtone og opp gjør den mindre trettende, selv om lyd forbedringen med Grado endret seg mye mindre en med LCD2.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Ok, lenge siden det har vært noe liv i denne tråden, så fant ut at det var på tide å slakte mine Alessandro MS1. Da Bjørn ikke hadde bilder fra sin modifikasjon tenkte jeg at det med fordel kunne ta med noen bilder fra min.

    Vis vedlegget 202073

    Målet er å erstatte klokkene i plast med noen penere og (etter sigende) bedre lydene variant, i dette tilfellet håndlaget i Afrikansk mahogni. Som Bjørn nevnte tidligere er det mulig å kjøpe ferdige replicas av kopper fra RS1, eventuelt GS1000 fra f.eks Turbulent Labs. Jeg vant mine i en auksjon på Ebay, måtte ut med $70 inkludert shipping. Bjørn byttet elementer og kabel, jeg velger å beholde mine da det er gøy å se hva man klarer hente ut fra noe som i utgangspunktet er en hodetelefon til $99.

    Vis vedlegget 202064

    Putene sitter løst på hodetelefonen, enkelt å trekke av. Hodebøylen trekkes også rett av for å frigjøre selve klokkene. Før man gjør dette er det greit å merke seg hva som er høyre og hva som er venstre, noe jeg selvfølgelig glemte.

    Vis vedlegget 202065

    Klokkene er satt sammen av flere plastikkdeler. For å åpne de varmes ytterkanter med f.eks hår-føner et minutts tid. Unngå direkte varme mot selve elementet.

    Vis vedlegget 202066

    Varmen gjør at limet slipper og klokkene kan deles på midten ved hjelp av håndmakt. Her antar jeg vi har bilde av høyre driver da den er loddet med rød/blå kabel mens den andre var hvit/blå. Bakre del kaster vi, for den vil vi ikke ha noe mer med å gjøre.

    Vis vedlegget 202067

    Plastikk er fy, så her er det snakk om å kvitte seg med mest mulig. Selve elementet sitter limt i en plastinnsats som vi også få bort. Dette limet responderer ikke på varme, så her må det enten brytes opp eller skjæres bort. Når mor er så snill og kjøper powertools i julegave til far er det en leit om det måtte stå ubrukt i skapet. Fein er absolutt overkill i denne settingen, da jobben fint kan gjøres med en trekantfil eller lignenende.

    Vis vedlegget 202068

    Bildet viser kuttet med gjort med Fein'en. Når jeg tenker meg om kunne det sikkert vært lurt å dekke begge sidene av elementet med tape for å unngå at plastbiter havner på plasser der de ikke skal være. Det vi ser på bildet er en plastskjerm med hull dekket med tettvevd nylon som ligger som beskyttelse for selve membranen. Det er ca en halv cm fra beskyttelsen og ned til selve elementet.

    Vis vedlegget 202074

    Så er det bare å bryte på med skrujern. Etter å ha ført skrujernet rundt hele innfatningen har vi frigjort elementet fra så mye plast som mulig.

    Vis vedlegget 202075

    Her er begge elementene frigjorte, ene er allerede plassert inn i den nye klokken av tre. Disse hadde en fin "snug fit" slik at det bare var å presse det hardt på plass slik at det ble sittende bom fast. Etter dette er det bare å montere hodebøyle og øreputer.

    Vis vedlegget 202077

    Ferdig for denne gang. Her har jeg også benyttet nye "bowls" puter jeg kjøpte i en sjappe i England i helga. £25 var dyrt, men er jo sikkert ikke mulig å oppdrive rimeligere her i Tromsø.

    Har bestillt et sett til Fostex! Er ofte i Tromsø, skal vi " byttelåne " ?

    :)


    Jævla tøft gjort!
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    @ pelsjeger, så lekkert ut det der, muligens et mod prosjekt for mine SR125 til vinteren.

    Er litt spent på om moden endrer lyd signaturen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn