Gratulerer med dagen

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Alle arbeidere!

Delvis forsvunnet er parolene, opptogene og demonstrasjonene. Det er likevel viktig å holde denne dagen i hevd, slik at den oppvoksende slekt skjønner betydningen, annet enn at det blir en fridag.

Her skulle jeg heise flagget (i bygården), men en #$$%% fyr av en sopp hadde prestert å knyte igjen snora så hardt i tillegg til å kile det fast, at da jeg skulle løsne det, røk det tvert av.
Ja, jeg har reservesnøre, men nei, jeg har ikke lift som er påkrevd for å komme seg opp til kula.

Menmen, til 17 har jeg det klart!
Dog bittert ikke å få opp vårt vakre flagg i dag!

S

slowmotion

Gjest
Synd det regner, er så vått å gjøre hagearbeid......

;)

S

slowmotion

Gjest
Gratulerer med dagen Alas.
Og alle andre også.

;)

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Her trodde jeg at du skulle gratulere meg med dagen, men neida....

Dessuten så er det meg alle flagger for idag ;D

Mvh

S

stikken

Gjest
;DFlaggene vaier, litt overskyet, men dog ikke regn her i Arendal.
Akkurat passe innevær.......
Vh
S

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
;DFlaggene vaier, litt overskyet, men dog ikke regn her i Arendal.
Akkurat passe innevær.......
Vh
S

Akkurat passe whisky-vær! :)

T

Thomas1

Gjest
Når det lugger når du driter, nærmer du deg voksen...pr def.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Jeg har bursdag i dag så takk for det:)

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
whiskey nei.
Jeg tok pause i alkoholbruken for 3 uker siden. Pausen gir mersmak, selv om at jeg kunne ha gått over lik for en halvliter.
MEN jeg er sterk, sterk er jeg!

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Står dårlig til med engasjementet blant de yngre. Sitter på kontoret på Gløshaugen og her er det faktisk ganske fullt med studenter. Bare en annen arbeidsdag.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Gratulerer med dagen alle arbeidere ja. Har ikke flaggstang av noe slag så å heise flagg da blir vanskelig. Dessverre.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Send flagget opp med heisen da mann!

For første gang i mit liv gir vel denne dagen mening. Jeg blir lit forundrett over at dere glir alle unge arbeidstaker over en kam. Her sitter jeg hjemme, gjør lit småplokk (legger cd'r på plass i cd hylen forx) og nyter det flotte været, mens koleger som er eldre en meg sliter seg i hel på jobb. Nop, å jobbe på en søndag er OK men å jobbe på 1 mai? over min platesamling!

MVH

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.017
Sted
Østfold
Nydeleg ver i dag (på Vestlandet)
Veit de kvifor akkurat 1.mai markerast?
Fordi man endelig fikk lagt grunnlaget for slike streiker som man hadde i SAS for noen uker siden.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.017
Sted
Østfold
524 etter kristus, Coldomer, konge av Orlèans dør. Han ble myrdet, og hovedmannen bak var hans bror, frankernes konge Klotar I, som også dreper hans barn og deler hans rike med sin andre bror, merovingernes konge Childebert I av Paris.

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Feil...
Kva skjedde 1.mai, og kva for eit år?
Dette var da lett, som sagt, jeg ble født og året var 1983. Jeg snek meg over til 1.mai og kom til verden 00.05, det var en søndag. ;) ;D

I kalenderen står det offentlig høytidsdag, men det står ikke hvorfor........

Mvh

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
1. mai 1886 innledet arbeiderne i Chicago en streik for åttetimersdagen. Dette førte til kamper mellom politet og arbeiderne og endte med at en bombe gikk av på Haymarket Square 4. mai. Dette er senere blitt kjent under betegnelsen "Haymarketaffæren".

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.017
Sted
Østfold
Egentlig er det jo selve stiftelsen av dagen i 1889 som har ført til "feiringen". Selve foranledningen dukket opp allerede i 1884 da man i USA erklærte krav om 8 timers arbeidsdag på denne datoen. Det at AP er frekke nok til å kalle det "sin dag" er for meg helt uvirkelig og i seg selv en viktig grunn til å ikke feire den.

Altså poenget mitt er ikke spesielt å hetse AP, men 1. mai er jo en svært misbrukt "helligdag". Det er jo selve siviliseringen av industrisamfunnet som ligger til grunn og ikke politiske krefter. I dag støtter alle politiske retninger i vår del av verden opp om det som er forankret i 1.Mai-konvensjonen fra Paris 1889. Allikevel brukes dagen som politisk virkemiddel, kvinnesaksdag og andre ting.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Når det er sånn de velger å markere denne dagen, trenger de ikke å lure på hvorfor ikke flere går i tog. Har tidligere vært litt lei meg for at jeg ikke var medlem av LO, sånn at jeg kunne ha meldt meg ut i protest...
Snakk om å blande sammen ting, hva har dette med denne dagen å gjøre da??

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Når det er sånn de velger å markere denne dagen, trenger de ikke å lure på hvorfor ikke flere går i tog. Har tidligere vært litt lei meg for at jeg ikke var medlem av LO, sånn at jeg kunne ha meldt meg ut i protest...
Snakk om å blande sammen ting, hva har dette med denne dagen å gjøre da??
Det er ikke lett å være klinkende klar med hvor grensene for innhold i en 1.mai tale skal gå. Enig i at Norges forhold til en annen nasjons regjering er i grenseland, for å si det litt forsiktig. Men ettersom vi har å gjøre med et normalt tenkede og sikkert også dyktig menneske, mener jeg vi kan vise henne såpass respekt at vi tar henne på alvor. Linken fra arbeidernes frihetsdag til hennes støtteerklæring til denne regjeringen kan være om lag som så:
Solidaritet innebærer også internasjonal solidaritet med andre nasjoners arbeidere, det tenker jeg så å si alle som ser poenget med fagbevegelser kan enes om. Arbeiderne i Palestina blir færre og færre, deres kår mer og mer håpløse. I sin bunnløse håpløshet har folket i Palestina brukt sin selvsagte demokratiske rett og valgt en regjeringsmakt. På dette grunnlag mener Valla at vi som nasjon må innse at vi ikke kan styre deres valg, samt at hun anser dialog bedre enn fortsatt rasering. Vi kan være enige eller uenige i hennes standpunkt, men vi kan i det minste ta henne på alvor.
For øvrig er ikke Fugellis angrep på FrP i kirken egentlig mer velvalgt, ei heller Stordalens angrep på fagforeningene i sin 1.mai tale.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er vel ikke vi som ikke tar henne på alvor, det er hun som ikke tar jobben sin på alvor, hun misbruker LO til sin egen fordel og for å fremme sitt personlige syn på en sak som definitivt har mer enn en side.
Det er ikke første gang dette skjer heller, for et år eller to siden var det boikott av Israelske varer som var den viktige saken. Er det dette man brenner for melder man seg inn i Palestinakomite'en, ikke LO.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det er vel ikke vi som ikke tar henne på alvor, det er hun som ikke tar jobben sin på alvor, hun misbruker LO til sin egen fordel og for å fremme sitt personlige syn på en sak som definitivt har mer enn en side.
Det er ikke første gang dette skjer heller, for et år eller to siden var det boikott av Israelske varer som var den viktige saken. Er det dette man brenner for melder man seg inn i Palestinakomite'en, ikke LO.
Dersom man ser at utgangspunktet er internasjonal solidaritet med arbiederne i Palestina, så kan det meget vel være henne jobb. Vi må ha nok is i magen til å se gjennom våre egne standpunkter i slike saker. Hun leder en organisasjon for arbeidstakere, og det er opportunt å støtte også folk / arbeidere som har valgt en regjering vi IKKE liker. De har valgt dette styret med demokratiske midler, hvem er vi som skal stille oss til doms over det?
Dialog er og blir en sivilisert arbeidsform. Noe annet hevder ikke Valla. Hun sier ikke at hun liker Hamas.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Men ettersom vi har å gjøre med et normalt tenkede og sikkert også dyktig menneske, mener jeg vi kan vise henne såpass respekt at vi tar henne på alvor.
Enhver som har reist i flokk og følge til Moskva, for å selge fedrelandet sitt til kommunismen, er vel ikke normalt tenkende?
Det er ikke det jeg kaller god dømmekraft.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Enhver som har reist i flokk og følge til Moskva, for å selge fedrelandet sitt til kommunismen, er vel ikke normalt tenkende?
Det er ikke det jeg kaller god dømmekraft.
Det er også viktig å se andres "ekstremisme" i samband med sin egen, oddgeir. Om man legger sammen dine innlegg på off topic, ville man relativt enkelt kunne hevde at du ikke er mer "normalt tenkende" enn en del av de andre du karakteriserer. Og det er sikkert ikke jeg heller. Men jeg synes "unormalt tenkende" mennesker er mye mer spennende enn det motsatte. Med bare normalt tenkende mennesker kommer vi ikke av flekken. Det er likeledes viktig å få med seg at Valla ikke oppfordrer til vold, boikott eller noen annen ekstrem markering av standpunkter. Kun til dialog med en lovlig og demokratisk valgt regjering. Hva er det ekstreme med det?

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Dersom man ser at utgangspunktet er internasjonal solidaritet med arbiederne i Palestina, så kan det meget vel være henne jobb. Vi må ha nok is i magen til å se gjennom våre egne standpunkter i slike saker. Hun leder en organisasjon for arbeidstakere, og det er opportunt å støtte også folk / arbeidere som har valgt en regjering vi IKKE liker. De har valgt dette styret med demokratiske midler, hvem er vi som skal stille oss til doms over det?
Dialog er og blir en sivilisert arbeidsform. Noe annet hevder ikke Valla. Hun sier ikke at hun liker Hamas.

Honkey
Hvis Valla er så bekymret på vegne av arbeidstakere i andre land kunne hun kanskje tatt seg en tur til f.eks Kina for å se hvordan arbeiderne har det der da, om nå dette er LO's jobb i utgangspunktet. Eller noen av alle de andre land i verden hvor arbeiderne ikke har det bra. Det er nok å ta av, vil tro at palestinerne også på dette området har fått mer enn nok fokus nå, hadde verden bare vært så enkel som enkelte vil ha det til, denne konflikten overskygger tydeligvis alle andre problem i verden i dag.
Hvis det er sånn man vil ha LO så er det greit nok for meg, men da får man godta folk melder seg ut i protest og finner andre alternativer.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det er også viktig å se andres "ekstremisme" i samband med sin egen, oddgeir. Om man legger sammen dine innlegg på off topic, ville man relativt enkelt kunne hevde at du ikke er mer "normalt tenkende" enn en del av de andre du karakteriserer. Og det er sikkert ikke jeg heller. Men jeg synes "unormalt tenkende" mennesker er mye mer spennende enn det motsatte. Med bare normalt tenkende mennesker kommer vi ikke av flekken. Det er likeledes viktig å få med seg at Valla ikke oppfordrer til vold, boikott eller noen annen ekstrem markering av standpunkter. Kun til dialog med en lovlig og demokratisk valgt regjering. Hva er det ekstreme med det?

Honkey
Det jeg sier er: Man kan ikke stole på et menneske som har utsvist så dårlig dømmekraft, over så lang tid som Valla.
Eller for å sitere John Michelet fra et debattprogram på NRK, der han ble presset opp i et hjørne i debatt om AKP's lefling med Mao og Pol Pot: "Nei, det er ikke mange som har tatt så feil som oss."

Det er vel det eneste fornuftige han har sagt om politikk. ;D

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det jeg sier er: Man kan ikke stole på et menneske som har utsvist så dårlig dømmekraft, over så lang tid som Valla.
Eller for å sitere John Michelet fra et debattprogram på NRK, der han ble presset opp i et hjørne i debatt om AKP's lefling med Mao og Pol Pot: "Nei, det er ikke mange som har tatt så feil som oss."

Det er vel det eneste fornuftige han har sagt om politikk. ;D
Hørte programmet du sikter til med Michelet, han behøvde ikke "presses" for det utsagnet, det kom bramfritt som svar på et enkelt spørsmål fra programleder (eller var det en innsender? programmet jeg sikter til var NRK P2 og Radioselskapet, der lytterne kunne sende inn sine spørsmål til Michelet).
Angående Vallas dømmekraft er dette din subjektive oppfatning; sett fra mitt ståsted er det mer slik at jeg ikke kan se at din bedømmelse av hennes dømmekraft har veldig stor relevans. Men du står selvsagt fritt til å mene hva du måtte ønske om hennes standpunkter.
Kan du svare meg på hva som er så dårlig bedømt mht å ønske dialog som samarbeidsform?

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hørte programmet du sikter til med Michelet, han behøvde ikke "presses" for det utsagnet, det kom bramfritt som svar på et enkelt spørsmål fra programleder (eller var det en innsender? programmet jeg sikter til var NRK P2 og Rasioselskapet, der lytterne kunne sende inn sine spørsmål til Michelet).
Angående Vallas dømmekraft er dette din subjektive oppfatning; sett fra mitt ståsted er det mer slik at jeg ikke kan se at din bedømmelse av hennes dømmekraft har veldig stor relevans. Men du står selvsagt fritt til å mene hva du måtte ønske om hennes standpunkter.
Kan du svare meg på hva som er så dårlig bedømt mht å ønske dialog som samarbeidsform?

Honkey
Jeg kan ikke se med hvilken rett Valla skal bruke LO's muskler og tillitsmannsapparat til å fronte en kontroversiell utenrikspolitisk sak på 1. mai.
Han har neppe tatt medlemmene sine med på råd, og har hun det, har hun mest sannsynlig ignorert det i tråd med sin politiske overbevisning.

Det er det som er dårlig bedømt.

Topp Bunn