Lenge siden grillsesongen startet her i gården
Etter at den ene gassgrillen avløste den andre pga. dårlige deler, brennere som ikke var av den rustfrie typen etc. (Har vel vært igjennom de fleste prisklasser her nå
), så bestemte jeg meg i fjor for å gå tilbake til det jeg alltid har foretrukket. Nemlig kull/briketter. Jeg investerte i en Weber kulegrill (57cm) med diverse tilbehør.
Fy søren... når man lærer seg kunsten med direkte/indirekte grilling, og bruker lokket (som det er ment å gjøres). Da blir maten tilbredt på en nærmest uslåelig måte.
I dag f.eks hadde jeg originale bbq spare ribs, og marinert indrefilet av svin. Utrolig flott når man får til den deilige karamelliseringen som virkelig smaker av grill, og røyk
Har også fått tak i oppskriften på en av de heftigste bbq "marinadene" som jeg har vært borte i.
Skikkelig Texas style
Man tar en tom ketchup flaske og tilsetter 1/6 salt, 1/6 Cayennepepper (den "milde" typen som man får på glass), 1/6 oliven olje, 1/6 paprika pulver, 2/6 vann. Man rister og blander godt. Denne holder seg i ukesvis i kjøleskapet.
Man bruker denne med å "sprute" på kjøttet underveis i grillinga.
Blandingen med vann og salt, samt paprika gjør at man får et lite spicy "kick" (uten at det blir for sterkt). Saltet blir også så utblandet at man ikke oversalter maten.
Cayennepepperet og paprikaen bidrar til at man får den karakteristiske røyksmaken i kjøttet.
Høres kanskje litt "rart" ut, men dette virker utrolig godt, smaker fortreffelig, og bør bare prøves.
Mmmmmm....