Tusen takk for det Grumpy!DYNAMIKK, eller Alfred DYNAMITT?
Jeg tror nesten begge deler i dette tilfellet. Platene er full av durablige smekk - og det på blanke messingen. På selveste dagen for utdelingen av Alfred Nobels fredspris dupper en konvolutt ned i postkassa. Den inneholder forståelig nok ikke en eneste fredspris, men derimot tre kremCDs - hvorav to fra kanskje det fremste jazzorkesteret vi har i landet. Du er neppe uenig i det @J.O ?
Plata 'Logical Fallacies'
Allerede etpar minutter ut i åpningssporet 'Ad Hominem' begynner @J.O (Jan Olav) å skrelle barken av bassen. Hør ikke bare på messinginstrumentene, men også hvor eminent og godt trommer er gjengitt. 'Appeal to Authority' drar opp et slemmere tempo - nå er Scheensgjengen virkelig i gang og åpningstonene på 'Ad Populum' trykker bassgassen enda et hakk nærmere bånn og ingen ser seg tilbake før plata ebber ut i stillheten hvor det viser seg at jeg sitter alene med stillhetens øresus og kan ikke vente et sekund lenger før jeg hører på neste sølvplate.
PS!
Platas høydepunkt kan være 'Slippery Slope' - en kul småfunky låt og mon tro om det er Hammond C-3 med Leslie jeg hører? Dessuten lurer jeg på Jan Olav, hvilke basser du har brukt på plata Logical Fallacies?
BE PROUD J.O og tusen takk for platene - dette er lokal kultur på nasjonalt nivå!
Plata er spilt inn live når vi skulle vært på turne men det kom en pest i veien…
Den kan også sees(!) her:
NRK Musikk - konsert: Scheen Jazzorkester - NRK TV
Skien og grenlandsområdet har fostret mange av Norges fremste jazzmusikere. Bli med på en forrykende konsert, «Logical Fallacies», komponert av Jon Øystein Rosland for de tretten musikerne i Scheen Jazzorkester.
tv.nrk.no
Bruker bare «Caroline» min franske vakre dame/kontrabass fra ca 1900 men siden det er tatt opp live i samme rom så blir basslyden litt preget av at man måtte bruke litt mye pickup som låter litt elektrisk og litt lite mikrofon pga overhøring..
Alltid noen kompromisser som må tas.
Det er et litt moderne og vesentlig lettere Hammondorgel som Rune Klakegg bruker men det er med en mini Leslie med rør og roterende drivere som låter ganske fett synes jeg da..
mvh J.O
Sist redigert: