Grumpy's Karnapp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Karnapp ja, det stemmer nok det! Det er "hjørnet" som jeg fikk tildelt.
    - Forøvrig er konen snill og jeg gjør som jeg vil! :eek:

    Karnappet er håpløst i noen sammenhenger, men ikke værre enn at det allikevel låter bra. -Dog spilles det i lengderetning.
    Lytting i nærfelt (etter idé av Valentino) har gitt mang en god stund. Ikke minst er det kort vei til platebytte.



    Slik så det hele ut for noen dager tilbake. Platevasker'n er nå flyttet én etasje opp og riaa'n har fått sin plass i racket. Kabler er hygienisk lagt tilrette.

    Har prøvd etter beste fattigslige evne å sette i sammen det som funker for meg. Har hatt et par-tre pre'er til låns den siste tiden etter at EC4.7 forsvant i fjor. Det samme gjorde faktisk en Audio Research LS15 til Gøteborg for en drøy uke siden. EC 4.8 var en kort stund innom til låns. Nå skimtes en Mark Levinson No. 380s. Kan tenkes at jeg slår meg til ro med denne. Samspillet låter bra i mine ører.
    Erkjenner at hos meg hører ører og øyne litt i sammen. Tross alt skal jeg sitte å se på både avspillere og forsterkeri - ikke bare lese covere.


    Det siste året har de største opplevelsene vært knyttet til platespiller'n. -En ren re-opplevelse. Det er på en måte "tilbake til fremtiden" for de av oss som har vokst opp i beste Tandberg-alder med TR, TCD og tilhørende vinylspiller!

    Jeg er blitt veldig glad i denne JR Transrotoren. Ja, faktisk så godt fornøyd at jeg vurderer å ta ett lite steg opp i produktskalaen deres.


    Transrotoren - en ZET-3 - et skikkelig tysk håndverk på 34 kg på 4.5 cm akryl/aluminiumsplint, 14 kg. platetallerken/lager i høyglanspolert aluminium. En dobbelt-synkron motor sørger for stabil og helt tyst gange. En Transrotor 9.1 tonearm med en påskrudd ZYX R-100 sleiker rillene yderst følsomt og får trolig med seg det meste av informasjonen.



    Jeg har måttet gi litt etter for husfredens skyld på ht-siden (her har ikke konen vært snill skal jeg love dere), MEN ...duverden hvordan disse Galloene hygger meg! De er ihvertfall mye mindre enn de forrige 150 kg Merlinene på 1,92m.

    Retter en takk til alle her på Hifisentralen. Alle leste innlegg har gitt meg mye inspirasjon ...og jeg lærer noe nytt hver dag og kan takke dere for at jeg har fått tilbake hobby'en min.
    Golf har jeg ikke tid til lenger! -Overtakelse av et sett Callaway X-18 m/tour-bag kan ordnes.

    Much more fun to play hifi! ;D


    Mvh
    Jan P.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    En utsøkt innredet karnapp det der må jeg si ja ;D. Kjekk lesning og utrolig stilige bilder av platespilleren.Ser ut som pickup'en er en laserhybrid ;). Kommer sikkert til å snike innom dann og vann for å tilfredstille øyets begjær :).
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Virkelig smakfullt oppsett, Grumpy! Og FOR en platespiller! Det er ikke akkurat noe skrammel av en preamp du har dratt i hus heller. Hvordan opplever du den kontra AR-preampen du hadde , forresten? Det kunne det vært spennende å høre noe om.

    Lekre bilder!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.473
    Antall liker
    26.725
    Torget vurderinger
    24
    Dette ser da utrolig flott ut Grumpy. Gratulerer med flott oppsett og takk for flott presentasjon.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.523
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fin tråd Grumpy og gratulerer med nydelig platespiller :)

    Er som impulse spent på dine betraktninger ang. bytte av preamp.
    (fra rør til transistor....)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Morpheus skrev:
    En utsøkt innredet karnapp det der må jeg si ja ;D. Kjekk lesning og utrolig stilige bilder av platespilleren.Ser ut som pickup'en er en laserhybrid ;). Kommer sikkert til å snike innom dann og vann for å tilfredstille øyets begjær :).
    Takk "Morph" - Photoshop er fine greier! Gjelder bare å lære seg å begrense effekter så det ikke tar helt av ;D

    /-Jan P.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.990
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Kjempestilig, du er vel ikke så "grumpy" nå lenger? ;D

    Vakker den platespilleren
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.439
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig platespiller Grympy.

    Har vurdert en sånn lenge. Kommer til å følge nøye med på bruktbørsen heretter ;D


    mvh
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.359
    Antall liker
    2.778
    Torget vurderinger
    4
    Lekkert!
    Bildet av pu'en i armen er helt nydelig, photoshop eller ei !!

    Hadde vært interessant å høre litt om hvordan det låter.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Virkelig smakfullt oppsett, Grumpy! Og FOR en platespiller! Det er ikke akkurat noe skrammel av en preamp du har dratt i hus heller. Hvordan opplever du den kontra AR-preampen du hadde , forresten? Det kunne det vært spennende å høre noe om.

    Lekre bilder!
    Takk.

    Nå var det en LS15 som måtte vike plass. Det var neppe pga. dårlige prestasjoner, men mer av et praktisk-visuelt hensyn om jeg får lov til å være ærlig. Audio Research'en var knallbra lydmessig i tillegg til at den var svært brukervennlig!

    Nå hadde jeg minst to ulike på prøve til enhver tid. Det gav et nogenlunde greit utgangspunkt for beslutning. Forskjellen i lydsignaturen var nyanser hvor det ene ikke nødvendigvis ikke var bedre enn den andre, men litt forskjellig . Mark Levinson’en oppfattet jeg som mer luftig, større rom og mindre tilsløring i øvre mellomtone + et tøffere attakk i de lavere frekvensene. LS'en var analytisk, toneriktig med silkemyke kanter som låt fortreffelig.

    En frustrert digresjon:
    Ofte synes jeg at det er vanskelig å skille signaturer på enkeltkomponenter - om de er til det bedre eller motsatt. Helt ærlig, er det veldig mye jeg synes låter svært bra. Det høres bare litt forskjellig ut. Trolig kan jeg bli mye flinkere på å skille de hørbare forskjellene. Dog vet jeg ikke helt om jeg har det som et primært mål i min hifi-karriere og komme dit noen gang. Mye kan belæres gjennom lesing av reviews og ikke minst gjennom HFS. Nå er jeg imidlertid veldig klar på hvilken lydsignatur jeg er glad i - da er det jo bare å plukke i de hyllene til ting stemmer - både for øre, øye og portemoné.

    Egentlig heller jeg litt til at bra er bra nok på et visst nivå! Både av hensyn til lyd, utseende og kostnad = glede.

    En frustrert konklusjon:
    Min oppfatning av lydbildet er et samspill mellom flere sanser. Følelser som oppfattes – ikke bare det tonale, men også det visuelle og ikke minst oppfatning av produkter gjennom omtale.
    - Derfor er jeg litt der om dagen, at jeg er fornøyd når det låter bra, ser ordentlig ut og har en riktig pris.


    Med bakgrunn i ovenstående har jeg nesten litt vanskelig for å forsvare at jeg har satt en ny JR Trans Rotor i bestilling. ;D

    /-Jan P.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Fin tråd Grumpy og gratulerer med nydelig platespiller :)

    Er som impulse spent på dine betraktninger ang. bytte av preamp.
    (fra rør til transistor....)
    Har igjen to rør i riaa'n.  -Da kan jeg ha ett ben i hver leir og stiller fullstendig nøytral  ;D
    - Men som nevnt Audio Researchen var en utrolig pre med særs god kompetanse på lyd med rør. 

    Jeg er heller ikke unntaket som innrømmer at det jeg spiller på nå er dårligere...hehe.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vermin skrev:
    Kjempestilig, du er vel ikke så "grumpy" nå lenger? ;D

    Vakker den platespilleren
    Takker.

    Helt korrekt Vermin, det føles mindre "Grumpy" ut å sitte i godstolen til forskjell på å dra rundt på en overfylt golfbag og lete etter baller du allikevel ikke finner.

    /-Jan P.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    musicman skrev:
    Nydelig platespiller Grympy.

    Har vurdert en sånn lenge. Kommer til å følge nøye med på bruktbørsen heretter ;D


    mvh
    Du får snakke med Unto på Hifi-stasjonen.  Siden jeg har satt en ny TR i bestilling, vil du trolig finne den som er avbildet på brukten hos Unto til uken   ;D
     

    StereoJoe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Innlegg
    651
    Antall liker
    2
    Flott karnapp dette, fine bilder og ikke minst trivelig lesning. Det blir vel bilde av ny vinylrigg etterhvert også :) ?
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    StereoJoe skrev:
    Flott karnapp dette, fine bilder og ikke minst trivelig lesning. Det blir vel bilde av ny vinylrigg etterhvert også :) ?
    Det kommer utvilsomt StereoJoe. I øyeblikket snurrer ZET-3'en noen få runder til før Unto kommer og leverer ny i dag søndag.

    Jeg får håpe racket ikke får kneskjelv, for matchvekten øker med nesten 10 kilo på de 34 som ZET-3 veier Trolig går det helt fint.
    Jeg er nok mest svært spent på hva ny SME og en litt vassere ZYX-pu kan utrette.

    Videre er jeg i modus for ny amp og mine lenge elskede AW180'er søker snart nye foreldre.

    Da er det bare å sette batteriet til lading og knipse i vei etter litt søvn. :)

    Mvh
    Jan P.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Stasjonsmester'n har vært "langtur" til Oslo, godt hjulpet av GPS.

    ZET-3'en ble omsorgsfullt demontert og ny ble båret inn. Nærmeste nabo (bygningsingeniøren) så tvilende og skeptisk på disse to herrene med hvite bomullshansker som bar pappesker og høyglanspolerte alu-deler ....hmm. Vi dro for gardinene i karnappet bare på ert.

    Den øverste platen i racket glinser mer enn noen gang. Nå har jeg fått forståelsen av det med kvinner og diamanter, men i dag kan kvinner være kvinner - det blæs jeg en lang marsj i.
    -Diamanten
    skal pusses og finjusteres.



    Stasjonsmester'n tillot seg høflig å påta seg resten av monteringen og finjusteringen, men den gleden fikk han ikke, nei!

    Her er det bare å skru videre. -Gir meg neppe i kveld før jeg hører godlyd!

    Stort ;D herfra.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nærmer seg montering av ZYX'en

     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.454
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    ..lever i håpet om at dette ikke blir siste bilde for dagen..... :p
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    kaap skrev:
    ..lever i håpet om at dette ikke blir siste bilde for dagen..... :p
    Dine bønner er hørt Kaap.

    Finjusteringen har startet, men pu-vekta har tatt kvelden. ZYX'en er en tanke kilen, men når den sitter som den skal og resten er justert, så har jeg store forhåpninger til at det låter bra.

     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    HOLY SHIT... :eek: denne var griselekker
    Gratulerer så mye.
    Er det en SME-IV arm eller?
    Mvh Jan I
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jan_I skrev:
    HOLY SHIT...   :eek:   denne var griselekker
    Gratulerer så mye.
    Er det en SME-IV arm eller?
    Mvh Jan I
    Tusen takk Jan_I.
    Hadde jeg vært halvparten så "kjekk" som denne er griselekker, så.....

    Typebetegnelsen skal være SME 5009.  Dvs. Trans Rotor-tilpasset versjon innenfor det som SME tillater.  Har oppfattet det slik at noe er fra V'ern og noe fra 30x-serien. 
    - Arrester meg hvis jeg tar feil. For egen interesse, skal jeg avklare detaljene med "Stasjonsmester'n" etterhvert, dersom han har klart å finne veien hjem til stasjonsbygningen ....et sted i Elverum  ;D.

     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.523
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Grattis m ny spiller!! :)
    Dette ser knall ut.

    Den armen ser ut som en alu(champ.)farget SME309....samme justeringer og utseende i bakerste del som min SME312
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Armbetegnelsen er Trans Rotor SME 5009 og korrekt nok en fabrikktilpasset SME basert på 309 og V-serien iflg, mine opplysninger. Skulle dere se noe annet, så "skyt" i vei".


    Jeg har sjelden kjørt så raskt hjem fra jobb som i dag. Middagen ble droppet til fordel for hexagon-trekker'n. Skrudde flittig etter alle kunstens regler og tilhørende manualer. Armen begynner nå synge skalaen slik den trolig er god for.

    ZYX'en er demagnitisert fra fabrikk og løsnet overraskende fort.
    - 3 timers jevn gange og stadig bedre.



    Har nesten ikke oversikt over hvor mange bilder jeg har knipset, men dere tåler forhåpentligvis etpar til:



    :D /Jan P.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    FallenA skrev:
    Den var rålekker!

    Gratulerer! :D
    Tusen Takk FallenA. Kjenner at dette begynner å bli litt "relion".
    -Trolig ikke helt bra når jeg oppdager at jeg sitter og stirrer på spiller'n istedefor fotballen på TV ....hmm ikke bra. Men dette kjenner vel du godt til... hvordan det er mener jeg ;D Flott den tråden din - følger med vet du!

    /-jp
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.454
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Freia Melkesjokolade er et slite stykke Norge... Den der, og forsåvidt ZET3'n du hadde er et lite stykke kunst :)

    Spm: Er drivvreima hektet på et eget "reimhjul" under tallerken?

    mvh Kai
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    kaap skrev:
    Freia Melkesjokolade er et slite stykke Norge... Den der, og forsåvidt ZET3'n du hadde er et lite stykke kunst :)

    Spm: Er drivvreima hektet på et eget "reimhjul" under tallerken?

    mvh Kai
    Oh yes - reima går i polerte riller just below! Det er vel en 2 centi klaring mellom plint og tallerken.
    - Teller 4 riller avhengig av høydeplassering på motoren i tillegg til 45 rpm spor.

    Takk for sjoko'n Kai - ellers står ZET-3'en hos Unto på Hifistasjonen, blankpolert og trolig klar for ny mamma/pappa.

    /-jp
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    hei, ved en ren tilfeldighet så bladde jeg gjenom bildeserien din. og må si at det er noe av det flotteste jeg har sett på lenge. enkelt, stilrent, sofistikert, rett frem, pondus, maskulint og feminint alt i en kreasjon, design på sitt absolutt beste. fikk rett og slett lyst på en slik sak. grattis

    jakr
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Jeg får en flau smak i munnen når jeg skuler bort på CD-spilleren min etter å ha sett de bildene der. Nesten rart at det er mennesker som står bak et så lekkert design/konstruksjon!
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    jakr skrev:
    hei, ved en ren tilfeldighet så bladde jeg gjenom bildeserien din. og må si at det er noe av det flotteste jeg har sett på lenge. enkelt, stilrent, sofistikert, rett frem, pondus, maskulint og feminint alt i en kreasjon, design på sitt absolutt beste. fikk rett og slett lyst på en slik sak. grattis

    jakr
    Takk Jakr.
    Bra at bildene inneholder mye aluminium og ikke noe annet ....siden du fikk sånne lyster mener jeg.. ;D

    Oppgraderingen på vinyl-siden kom raskere enn planlagt som en følge av at jeg har slått meg til ro med at vinyl skal jeg leve med resten av livet. Videre planer er å optimalisere alle komponentene så godt det lar seg gjøre. Det kan bety enkelte utskftinger. Sikkert smart å legge til grunn en helhetlig tankestrategi for dette. -Den skal jeg bruke litt tid på.
    Leser, hører og lytter som vanlig til gode råd fra ekspertisen - dere!

    - Drømmer om en stram, dyp og fast bass. Vet at den finnes!


    I skrivende stund er følgende oppe til vurdering i prioritert rekkefølge:

    1. Amp
    2. Riaa (prøver et rørbytte i første omgang)
    3. HT

    Jeg får legge ut noe i sort/hvitt med preventiv tanke på for tidlig utlø.... for enkelte ;D


    SME'en er forøvrig kablet opp med en Van den Hul 503 Silver Hybrid.


    :D /-jp
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    675
    Antall liker
    191
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med et utrolig rått byggverk av en platespiller. Utrolig fotogen sak ser de ut til ;)
     

    Elmer Midd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.06.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    1.413
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer med ny platespiller Grumpy, noe av det lekreste jeg har sett
    på den fronten.
    Spiller den like bra som den ser ut burde du være en lykkelig mann.
    Håper det blir anledning for OVK til å se og høre på vidunderet en gang...
    Min egen Michell blir en grå mus i forhold...

    mvh Ole
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Elmer Midd skrev:
    Gratulerer med ny platespiller Grumpy, noe av det lekreste jeg har sett
    på den fronten.
    Spiller den like bra som den ser ut burde du være en lykkelig mann.
    Håper det blir anledning for OVK til å se og høre på vidunderet en gang...
    Min egen Michell blir en grå mus i forhold...

    mvh Ole
    Takk Ole - du skal ikke undervurdere en Michell da, men det er nok mer grått i Gyro'n, ja (mobb-bobb ;D)

    Seff skal OVK inviteres når alle oppgraderingene er på plass.  Tenker de blir ila høsten. Får sende inn søknad til Espen, Chairman of the Board  ;D.

    Fortsatt god sommer Ole.
    - Vi sees.

    /-Jan P.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da har AW180'ene forlatt meg og fått et nytt og godt hjem.  I tillegg fant kjøper ut at det kunne være passende hos seg med det racket jeg hadde.  I løpet av kvelden ble vi enige om å bytte. Vi hadde jo VTI-rack begge. Han fikk mitt noe høye, mens jeg overtok et bredere og lavere. Jeg tror dette passet begge svært godt - ikke sant Kjetil? (en heders mann, så er det sagt). ;D

    Da var det på'n igjen med sandfylling på terrassen:






    Rack med store hull har etter sigende fysisk vondt i stålstrukturen av skjevfordeling. Jeg klarer neppe å sitte å se på et tomt hull særlig lenge.  Samtidig som det er umulig å få lyd ut av "intet"  :-\.

    Ellers prøver jeg å eksperimentere litt med høyden på ht'ene. Ihvertfall svært enkelt å vatre opp når de står på alt annet enn parkett from late 80's.

    Was-up?
    Jo, diverse planlegging har startet og ting drøftes i hodet   ::)
    - Kanskje har jeg kommet lenger enn jeg er villig til å innrømme 8)

    Mvh
    Jan P.
     

    Elmer Midd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.06.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    1.413
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det må jeg si, her er det store ting på gang.
    Skal bli spennende å følge fortsettelsen, hva havner
    i tomrommet? Rør? Transistor? Mer ML???

    Håper du treffer på første forsøk ihvertfall..

    mvh Ole
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Elmer Midd skrev:
    Det må jeg si, her er det store ting på gang.
    Skal bli spennende å følge fortsettelsen, hva havner
    i tomrommet? Rør? Transistor? Mer ML???

    Håper du treffer på første forsøk ihvertfall..

    mvh Ole
    ML ville trolig vært en sikker vinner Ole, men det går mot utprøving av noe helt annet ...med en nøyaktig vekt lik 3 bøtter vann. ;D

    Vi får se om noe kommer på plass ila dagen ;).

    /-Jan P.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hullet i racket er midlertidig tettet og det spilles på nytt effekt-trinn. 

    Det låter annerledes enn tidligere - faktisk et godt stykke vekk fra hva jeg var vant med.

    Trolig rettferdiggjør det nye effekt-trinnet både pre'en og platespilleren i langt større grad enn tidligere.

    Om jeg må få si det selv, så i svarte duljamitten - detta funka! 

    .....og fremdeles spilles det på den samme spiller'n: 

     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja tenk, den lokale platepushe-dama er blitt gammel og legger til kai etter å ha holdt til i de samme lokalene i nesten 35 år.  Halv pris på alt!  Jeg lar meg friste selvom jeg har bladd igjennom alt fra før.

    Like ille som første gang, kjenner jeg eimen av placebo-deo; stinkende svettelukt fra lekkasje i armhulen som neppe har vært behandlet med annet enn pure water fra den dagen hun hun flyttet hjemmefra. 
    Sjampo vet hun knapt hva er.  Ihvertfall vil hun ikke høre om det.  "Jævla overforbruksamfunn", skriker hun høylytt i bakgrunn, mens jeg fortsetter å bla i "B".  Jeg har hørt det før.  Hun har skreket slik i alle år.
    Jeg forstår henne.  Men faget sitt - plater og artister - det vet hun nok om! 

    Jeg blar raskt igjennom.  Vesentlig norsk. Rasker til meg flate plastcovere på en bestemt måte slik at ingen skal tro at her er det en urutinert tviler - her bestemmer nemlig jeg og jeg velger først!  Dette er min sjappe og sånn har det vært i 35 år.
    Jeg drar frem en skive av Olav og løfter den. "Han her da, visste du at han frekventerer på Hifisentralen". Ante ikke at du hadde noe av han, sier jeg smilende. Hø, svarer platepusjer-dama. Ganskje streit musikk, men jeg ha'kke helt visst hvor jeg skal plasssere den. Er liksom litt blues, men fåkke helt take på'n. Umulig gutt å båse, men jævla bra.  Derfor har jeg satt'en ytterst i reolen. Og den skal jeg ha sjæl - du fåkke kjøpt'n, bare så du veit det, legger platepusjer-dama til. 
    En solbrun mamma med et trehjulssykkel-barn snur og går ut igjen, synlig brydd av uvesentet bak disken.  "Hu hadde ikke kjøpt noe allikavæl", sier pusje-dama.

    Når jeg har kommet til "T" , så begynner platepusje-dama å grine.  Jeg snur meg.  Noen trøstens ord hjelper ikke. "Faen ta dem", hulkes det opp fra dypet!  -"Du skjønner ikke hvordan det er å drive sjappa".  Alt går til hælvete!  Så får jeg hele den kommerse historien som også har gjort den frittstående kjøpmannen enten arbeidsløs eller innkorporert under et landsdekkende merkenavn.
    Plate-pusje-dama finner en sneip og tenner på ...for nå kan det være det samme. På fredag er det slutt!

    Det er da jeg tar en solidarisk beslutning.  Her kjøpte jeg min første kassett, min første LP og min første cd.  Idag skal bli den siste også. Ihvertfall cd. Det er bestemt just nu i dette øyeblikk.  Fremtiden er i ferd med å passere de som trodde at de kunne leve med fortiden.
    Ringen er sluttet - fredag lukkes døra. Sjappa blir solstudio og jeg kjøper ikke flere cd'er.


    R.I.P. på nok en frittstående platesjappe.

    Takk kjære platepusjer-dame!

    Gul rose går til ........de som fortjener det

     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hull i rack tettes best med én eller flere slike (hos meg er det mer enn tilstrekklig med denne ene).

     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.523
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig skrevet det forrige innlegget ditt Grumpy! :)

    Sender en rose til dama jeg også.

    Og grattis med ny forsterker!
    De små kjøleribbene minner meg om noe.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn