Gryphon Mojo i hus
Da er mine nye Gryphon Mojo kommet i hus. Sort finish.
Jeg kjøpte dem uten å ha hørt dem. Kun etter anbefaling fra andre, herunder folkene hos OHC og unge lovende Espen Larsen. Alle er godt kjent med øvrige komponenter i anlegg og de akustiske forutsetningene i rommet mitt. Folk jeg stoler på og som vet litt om hva jeg er ute etter.
Jeg har ikke hatt stativhøyttalere siden jeg for alvor ble varig smittet av hi-end-dilla. Jeg har hatt gulvstående utgaver av Infinity, JM Lab, Dali Euphonia, Burmester B 50, Burmester B 80 og sist Adyton Silver 1.6 med subber. Jeg er spesielt kresen hva gjelder bass. Jeg er selv bassist og har klare oppfatninger om hvordan dette skal låte. Alle de nevnte høyttalerne har hatt sterke og svake sider i mine lytterom. Men felles for dem alle er at de har hatt både "dip" og "peak" i frekvensgangen i bassen. Det kan være fryktelig irriterende og selv om det går an å kompensere med diverse tiltak, forsvinner det aldri helt. Det har dessuten en dårlig effekt på resten av lydbildet.
Så nå forsøker jeg en ny tilnærming og jeg har vært ganske spent på hvordan dette vil fungere. Tekniske spesifikasjoner angir at Mojo spiller ned til 37 Hz, avhengig av rom. En vanlig firestrengers el-bass går ned til E og det er ca 42 Hz. En femstrengers bass strekker seg ned til H og da er vi rundt 31 Hz. Men da begynner toneoppfattelsen å svekkes.
Nå har ikke mine Mojo`s fått sine 100 timers innspilling enda. På langt nær, faktisk. Men jeg kan allerede nå si at jeg så langt ikke har oppdaget noen sjenerende "dip" eller "peak" i det viktige grunntoneområdet. Det er smått oppsiktsvekkende. Da får jeg rytmisk framdrift, snert og "smakk" slik jeg ønsker at det skal være for at musikken skal engasjere. At mellomtone og diskant synes å finne rom, dybde og snert kommer bl.a av at bassen oppleves såpass ryddig, uten at den mangler vekt og dybde.
Da blir det bare å spille musikk inntil høyttalerne finner sitt potensiale. At den ikke dominerer stua fullstendig og oppfattes rimelig problemfri å plassere, kan vel bare være et argument for denne lille luringen. At den har Mojo, kan bekreftes