Gunnar´s greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.238
    Torget vurderinger
    15
    20180923_213950.jpg

Æsj bilde kom feil vei. Prøver på nytt
    Har fått laget et ekstra lodd for å kunne bruke tyngre headshell og pickup.
    Har også 3D-printet den sorte plata på armpoden.
    3D-printing er kult og gir mange muligheter.
    Vh GunnarS

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.089
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken armgeometri bruker du, Gunnar S? SAEC WE 308 L skal være litt spesiell, har jeg lest meg til. Har selv brukt Stevenson, men min SoundSmith DL 103 får jeg ikke langt nok frem i headshell til at jeg kan bruke den.

mvh

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.238
    Torget vurderinger
    15
    Foreløpig har jeg bare satt den opp 265 mm fra center og med 5 mm overhang. Skal sjekke litt mer de neste dagene.

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.238
    Torget vurderinger
    15
    Hvilken armgeometri bruker du, Gunnar S? SAEC WE 308 L skal være litt spesiell, har jeg lest meg til. Har selv brukt Stevenson, men min SoundSmith DL 103 får jeg ikke langt nok frem i headshell til at jeg kan bruke den.

mvh
    Dette var ikke lett. Har justert på nytt. Havner nær Baervald, men trekker da armbasen 2-3 mm lenger vekk fra tallerkenen. Med de oppgitte 265 mm avstand får jeg det ikke til å stemme med min Dr. Feikert protraktor.
    Er ikke sikker på om jeg er i mål her på en stund.
    Vh GunnarS

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.089
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

mvh
    Dette var ikke lett. Har justert på nytt. Havner nær Baervald, men trekker da armbasen 2-3 mm lenger vekk fra tallerkenen. Med de oppgitte 265 mm avstand får jeg det ikke til å stemme med min Dr. Feikert protraktor.
    Er ikke sikker på om jeg er i mål her på en stund.
    Vh GunnarS
    Takk for svar. Jeg sitter nemlig med den originale manualen til SAEC som er på feilfritt japansk. Da blir det å kikke på bilder uten å forstå noe mer, og i manualen er det tegnet inn pivot-spindle på 265 mm, og overhang på 5 mm. I tillegg skal pickupen iht. manualen være dreiet ca. 7 grader utover.

Dette får jeg under ingen omstendigheter til å gå i hop med noen normal armgeometri, men jeg har testet det ut og det høres helt fint ut.

mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vakre spillere du har, og er de ikke pene så blir de det. Lurer på om jeg skal ta min gamle Technics opp til deg? :)

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.238
    Torget vurderinger
    15
    Fikk nærmest sjokk da jeg fisket ut denne plata dra innercoveret.
    thumbnail_20181105_205749.jpg

Var i Warshawa forrige helg og fikk med meg 4 plater.
    Ikke noe å si på lyden men fargen var spesiell. Ved nærmere ettersyn sto det advarsel på coveret.
    "Waxtime in color"
    Bill Evans Trio - Sunday at the Village Vanguard
    Anbefales!
    Vh GunnarS

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    39.063
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Steike så mye flotte spillere du har. Fargen ble jo stilig til den retro looken på spilleren da. Skiva er bra den , men jeg har den bare på CD.

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.238
    Torget vurderinger
    15
    Stemmer det Motoren.
    Har ikke du en Lenco i den fargen soundscape?

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.629
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fikk nærmest sjokk da jeg fisket ut denne plata dra innercoveret.
    Vis vedlegget 516119
    Var i Warshawa forrige helg og fikk med meg 4 plater.
    Ikke noe å si på lyden men fargen var spesiell. Ved nærmere ettersyn sto det advarsel på coveret.
    "Waxtime in color"
    Bill Evans Trio - Sunday at the Village Vanguard
    Anbefales!
    Vh GunnarS
    Fantastisk flott kombi! Mörch og Thorens.
    Med mintfarget vinyl er dette en estetisk feinschmeckerbombe.
    Må virkelig si at du har blikket. Låter sikkert bra også.:)

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.238
    Torget vurderinger
    15
    20181110_105844.jpg

Lørdagen starter godt. 21 uspilte Opus3 LPer hentet i nabolaget av en hyggelig musikk og hifi-interessert kar som jeg aldri har møtt før.
    Han hadde flere om noen skulle være interessert.
    Vh GunnarS

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.238
    Torget vurderinger
    15
    20181109_063258.jpg

Spennende eske dukket opp her på torsdag.

20181109_062820.jpg

Denne skjønnheten kom fra Bodø, der han som hadde hatt den fra den var ny var så snill å sende den til meg.

20181109_063250.jpg

Sjablonger og brukermanual fulgte også med.

20181110_154842.jpg

Til og med kvitteringen.Kjøpt ny i Gøteborg i 1972
    Retusjerte navnet hans i tilfelle han sa til kona at den kostet mye mindre:rolleyes:
    Det hører med til historien at armen ble vesentlig dyrere enn ny spiller og arm i 1972.

Har ikke helt bestemt meg hvor den skal brukes enda. Har jo en Sony TTS-3000, men med et mindre kabinett enn det som skal til for denne lange armen.
    Vh GunnarS

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    39.063
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Flott arm. De beste Sony armene står ikke tilbake for de andre Japanske topp-armene fra den tiden.

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.238
    Torget vurderinger
    15
    Takk for det. Ja det er en 12 tommer. PUA-286 har effektiv lengde 286 mm. Den kom også som 9" PUA-237. Ja dere gjetter riktig, den har effektiv lengde 237 mm.
    Vh GunnarS

CC61231

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Antall liker
    181
    Sted
    Malmö
    flott tråd #GunnarS!

det er sjældent jeg bruker tiden på at læse alle sider igennem, men det er en herlig rejse at være med på her!

mvh
    Christian

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.238
    Torget vurderinger
    15
    Tusen takk Christian. Det var hyggelig å høre.
    Vh GunnarS

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.238
    Torget vurderinger
    15
    Har hatt et par Audio Physic Caldera kabinetter stående i ca 4 år uten at jeg har fått gjort noe med de. Da jeg egentlig ikke hadde plass eller bruk for disse, la jeg de ut på Torget for latterlige 3000,- kr for en måned siden, men interessen var laber.
    Bestemte meg derfor å gjøre et forsøk på å bygge de ferdige selv.
    20181124_102500.jpg

Fant 4 stk. Peerless XLS 10" på finn til hyggelig pris, og så hadde jeg Peerless Tymphany 6,5" mellomtoner og vifa ringradiatorer liggende. Det ble derfor en forenkling av mellomtonen og diskanten i forhold til orginalen. Har laget det slik at det er fullstendig reverserbart om jeg eller eventuelle fremtidige eiere skulle ønske å bygge orginalt.
    20181124_102133.jpg

Monterte de aktive bassene så de spiller inn i rommet, da rommet er litt trangt. De passive elementene fra Dayton kan tunes ved å tilføre masse til membranet. Prøver nå med 41 gram.
    Delefiler er et 12 dB Butterworth med deling på 190 og 3450 Hz.
    Må la elementene få litt tid, men jeg er imponert over hvor godt det funker i et så lite rom.
    Vh GunnarS

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    6.046
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Mange lekre platespillere i de videoene. Virkelig lekkert alt sammen!

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.238
    Torget vurderinger
    15
    Det er en "vanlig" SME V ( 9").
    Vh Gunnar

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Heftige videosnutter av 3 feite oppsett, som jeg, ut fra lyden på pc`n, vil anta låter ganske så ulikt hverandre.
    Hvilke høyttalere er det du spiller på i 1.etasje? (de svarte?)

Imponert over vinylsnurresamlingen!
    Burde vært en menneskerett å få boltre seg på den måten som du har gjort! ;)

mvh
    Proffen

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.238
    Torget vurderinger
    15
    De svarte er Wilson Benesch Chimera og Torus Infrasonic generator (sub). Chimera ble kjøpt nye i 2012, og er ikke lenger i sortimentet. De som er nærmest nå fra WB heter "Resolution".
    Vh GunnarS

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.238
    Torget vurderinger
    15
    Ble en litt "kjedelig" inngang til det nye året her. Skle på isen og brakk ankelen. Ble operert i går, og er nå på plass i sofaen foran anlegget. Litt vanskelig med lp-plater og krykker, så det får bli litt streaming og cd de første dagene.
    Når man føler seg litt pjusk må man vel ha lov å kose seg med litt musikk for sjelen.
    Et godt alternativ må vel være Beethovens strykekvartetter.
    Det sies at Beethoven i sine symfonier var opptatt av de nye ideer som frihet, likhet og brorskap, naturen og samfunnet forøvrig, og at han i strykekvartettene går mer inn i det skjelelige.
    Mange av dere kjenner sikkert disse kvartettene ut og inn, men for de som ikke gjør det, er dette balsam for sjelen.
    Begynner med kvartett nummer 15, op. 132 - 3. sats med beskrivelsen ""Heiliger Dankgesang eines Genesenen an die Gottheit, in der lydischen Tonart" ("Holy song of thanksgiving of a convalescent to the Deity"
    Selv så fritenkende Beethoven var, fant han det betimelig å lage en takkesang når han kjente helbredet kom etter en tids sykdom. I denne satsen som begynner så melankolsk, hører man klart helbredet komme litt ute i satsen (passer utmerket her i dag).
    Hvis du ikke har disse kvartettene anbefaler jeg på det varmeste å skaffe en boks med alle kvartettene, eller streame litt før en bestemmer seg.
    Jeg har ganske mange innspillinger, og jeg finner forskjellige kvaliteter med hver av dem, så og bastant anbefale en eksakt blir feil for meg. Mener det finnes en tråd her på sentralen for Beethovens strykekvartetter.
    Den jeg spiller i dag er med Vegh Quartet og ervervet for under 200 kr på ebay her før jul. Synes de spiller sart og nært og har litt rå klang. Man kommer tett på instrumentene.
    Er man ute etter en mer polert og stort lydende innspilling kan kanskje Emerson String Quartet være noe. Fantastisk flott denne også.
    Kvartettene deles ofte opp i 3 epoker, de tidlig, de midlere og de sene kvartettene.
    I mitt tilfelle har jeg ikke fått like godt grep på de midlere. De tildlige er melodiøse og og klassisk oppbygget, og kanskje lettest å få tak på. De sene er de mest avanserte, og står frem som noe av det største som er skrevet av klassisk musikk.

Vegh__52449.1504056716.jpg

51cfZoCMNjL.jpg

Mvh GunnarS

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    39.063
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Sist redigert:

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.238
    Torget vurderinger
    15
    Takk, takk jorwed og soundscape!
    Tusen takk for tips. Fant Belcea Quartet på Tidal nå. Har satt på kvartett nr.2. Høres ut til å være en fin innspilling.
    Vh GunnarS

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.009
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    God bedring og takk for nok en fantastisk tråd her på HFS! Som noe treig nordlending har jeg ikke oppdaget denne tråden før i dag, og det har vært en sann fryd å lese tråden fra a til å. Perfekt start på det nye året.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    God bedring Gunnar. Å kose seg med musikk er aldri feil. Håper ting gror godt og du snart hopper lettbeint av sted :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn