Da har jeg fått strømforsyning fra Dr. Bernhard Fuss til min TD-124 II
Han lager strømforsyninger til de "gode gamle" platespillerne (Garrard 301/401, Thorens 124 og Lencos).
Iflg. Dr. Fuss er utgangsspenningen fra PSUen helt uavhengig av inngangsspenningen.
Inngangsspenningen konverteres til DC, stabiliseres og filtreres, deretter genereres AC-spenningen av en komplett analog (Wien-Robinson) generator og forsterkes med en effektforsterker (maks kapasitet er 420 W - kortsiktig)
Dette resulterer i en stabil og "ren" utgangsspenning. Forvrengning er lavere enn 0,01 % (målt med HP 3561A Spectrum-Analyser).
Frekvensen kan byttes fra 50 Hz for 33 1/3 og 67,5 Hz for 45.
Begge verdiene er finjusterbare +/- 5 % for presis hastighetsjustering.
Utgangsspenningen på powersuppliet er satt til 210 volt (kan justeres fra 170 - 230 volt).
Dette skal iflg. Bernhard være ideelt for min Thorens
PSU-en kan levere 50 watt kontinuerlig.
Strømforskyningen er en fryd å bruke. Hastighetsvelgeren på Thorens en står nå fast på 33, og jeg opererer nå
spilleren ved å velge hastighet på PSUen.
Veldig lett å justere inn riktig hastighet også (hver hastighet har sin egen justering)
Jeg kjører nå helt uten brems på motoren.
Tidligere hadde jeg støy når jeg opererte av/på bryteren på Thorensen, og måtte da mute forsterkeren ved
start og stopp.
Nå foregår start og stopp helt støyfritt.
Første lytt ble gjort i går kveld. Så langt synes jeg å merke at spilleren spiller med en større ro, og det virker som om
de lavere regioner spiller med større autoritet en før. Gleder meg til å bli mer kjent med denne komboen.
Vh GunnarS