Har også gode erfaringer med glassmestere.
Rojoh skrev:
Nå kom jeg plutselig på hvorfor jeg konsekvent nekter å jobbe mot privatkunder.
Mvh. Johan, elektromontør.
Ser du blunkerJohan, men jeg tror det ligger litt under i din kommentar som mange håndtverkere bør ta med seg: Privatkunder slipper håndtverkere inn i eget hjem, et sted man gjerne vil trives og det er svært lite tilfredstillende å stadig måtte forholde seg til malfunksjon og styr. Det som skal bli gjort hjemme kommer i skvis med egen arbeidstid og det er gjerne vanskelig å sikre en sikker bestillng og en optimal kommunikasjon. De fleste av oss har heller ikke peiling på det som skal gjøres og er svært prisgitt det fagmennesket man bestiller. Det er egentlig ganske sårbart (oj, klissete formulert). Men jeg tenker at det å sikre en god kontakt med kunden, gjøre en skikkelig jobb og få gode tilbakemedlinger og godt rykte må være en side av jobben som gjør det verdt å stå opp og ta fatt? De fleste av oss er da glad i folk og vil hverandre vel, eller er det noe jeg har misset?
Ved noen anledninger har jeg hatt gleden av å benytte meg av en bestemt snekker. Han er ikke billig, både fordi han ligger i øvre sjikt i timespris og fordi han tar seg den tiden det tar. Men jeg kunne jammen ønske jeg kunne brukt ham mer. Jeg finner stor glede i resultatet av skikkelig håndtverk, enten det er snekkere, malere eller hva det skulle være. Det er verdt sin pris. Tilsvarende irriterende er det å forholde seg til slurv og makkverk som har kostet nesten det samme. Kjenner noen håndtverkere som fra tid til annen forteller om hvor mye de har tjent på en simpel jobb for en bedriftskunde. Får lyst til å denge både dem og oppdragsgiver. Virker som om mange vedlikeholdsansvarlige rundt omkring bestiller i fylla og betaler i bakrus.
Ser nå at du har skrevet en fin veiledning der Johan. Meget bra, og takk
Mvh
Sniff