Håndtverkere som fakturerer minimum 2t på tross av 30 min jobb?

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Håndtverkere som fakturerer minimum 2t på tross av 30 min jobb.
Opplevet det nettopp og blir provosert...(Kjøretillegg er selvfølgelig med på fakturaen)

Noen synspunkter på dette?

ps: i tillegg til at de ikke møter til avtalt tid.

G

Gjestemedlem

Gjest
Helt forståelig. Jeg hadde i allefall ikke giddet å reise hjem til noen for 1/2 timers betaling.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Håndverkere møter oftest ikke til avtalt tid, og de gir ikke beskjed om noe. Regninger skrives med gaffel. Materialer som er til overs er håndverkerens eiendom, selv om du har betalt de. Noen ganger er det andre ting som er håndverkerens eiendom, ting som har vært din eiendom før håndverkeren fikk se de.

Men det finnes dyktige, ærlige og redelige håndverkere også, problemet er å vite hvem som er det.

Konkurransen i næringslivet virker visst ikke her heller...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
En håndtverker skriver da hele timer.

Pakke evt ekstra materiell inn og ut av bil, kjøring og evt. en tur innom grossisten tar tid så jeg synes det er helt ok.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Hadde en gang en håndtverker hjemme en hel arbeidsdag bortsett fra lang lunsj da som selvfølgelig likevel blir fakturert... I tillegg var også det også fakturert et kjøretillegg for hver time han var hjemme hos meg... Tok kontakt med bedriften siden denne regningen ble dobbelt så dyr som jeg forventet, men det var selvfølgelig ikke noe å gjøre med det.

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Tror også tiden på faktureringen legges til, på samme måte som kjøretid.
Alt koster ;)

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
Vi KAN fakturere en hel time ved passert halvtime,Td 35 min kan faktureres som 60,men her jeg jobber har det skjelden vært aktuellt.Om det er lang tilkjøring hender det at det blir gjort likevel.Å føre kjøring inn på faktura virker å være greit om en elektriker eller en rørlegger gjør det,men vi snekkere har ikke "lov" til sånt.
Henting av materiell må selvfølgelig føres som ordinære timer.
Så,om håndtverker har et anbud/fast pris på arbeidet,er utrevne materialer håndtverkers eiendom,om ikke annet er avtalt.Dette fordi avfallsfjerning skal være inkludert i et tilbud.Nye materialer som er til overs er også håndtverkers eiendom om jobben er utført til fast pris.Om det er snakk om timearbeide og egen faktura på innkjøpte materialer,og du har betalt ,så er tilovers-materialer selvfølgelig dine.Dette gjelder også utrevne materialer så sant du ikke har egen avtale med håndtverker om bortkjøring av avfall.
Når dette er sagt,så er det mange cowboyer i dette yrket,som ikke hverken kan,eller legger noen ære i yrket-og hva de gjør kan ikke vi seriøse gjøre stort med.Jeg har forståelse for at det kan være vanskelig å navigere i håndtverkerjungelen på litt større steder,men jeg kan ikke understreke nok hvor viktig det er å skjekke kredibilitet hos det firmaet du hyrer.
Jeg ser at det er vanlig at feks et baderom med flis,ferdig utført koster mellom 2-300 000 i div byer rundt omkring.Dette er hårreisende,og regelrett ran.Jeg har til dags dato ikke ferdigstillt et eneste bad til over 120 000,og de fleste ligger rundt 80-90 000.
Forøvrig har jeg liten sans for rørleggerreklamen på TV for tiden,der det ser ut som om det er rørleggeren som lager hele badet.Han/hun pleier å være til stede 2-3 dager på en jobb som til sammen ligger på rundt 2-4 uker.
Mvh Rune :)

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
På rehab av bad er gjerne elektriker inne 5 ganger.

demontering, planleggning.

Røranlegg

Varmekabel.

utskjæring downlight før tak er malt. (om det er mye vinkler, etc. dette er stort sett ike nødvendig på små bad.)

komplettering, sluttkontroll, dokumentasjon.

Et bad til 80-90 000 må være ganske såmlite, ellers er påslag utrolig lavt. Hvilket for håndteverkren er ugunstig.

man kan godt ha ett fornuftig påslag uten og være urimelig.

På et bad har men gjerne snekker, rørlegger, elektriker, membranfolk, flislegger/murer og maler.

Det er mange timer som går her men mye matrealer og mange utgifter som også skal dekkes. synes ikke 200.000 er så mye etterhvert da.

McLaren

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Regnestykket for mitt bad på 7 kvadrat
Rørlegger ca 35k (fikk 7,5k refundert av borettslaget)
Flis+Murer ca 15k
Snekker 11 500
Byggevarer+innredning 25k
Elektriske gjorde jeg selv men det hadde nok fort kommet på >10 000 skulle jeg brukt elektriker.

Skulle jeg gjort det totalt uten egeninnsats og kjøpt dusjkabinett og innredning hos rørlegger hadde prisen fort blitt minst det dobbelte. Eller hvis jeg ville hatt et mer ekstragavant bad.....

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Ved full pakke hører gjerne maler, membran og elektriker med.

får du besøk av hafslund har du muligens ett problem om du selv ikke er elektriker;-)

McLaren

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Jeg har ting i orden mht lovligheten når det gjelder installasjon i egen bolig, er ingeniør med bakgrunn som elektriker. Har til og med gyldig FSE for både lav og høyspenning.

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Gjestemedlem skrev:
Helt forståelig. Jeg hadde i allefall ikke giddet å reise hjem til noen for 1/2 timers betaling.
- enig, men når kjøpte du 1l melk og måtte betale for 2 ;)

Jeg brukte 1t av min tid for å vente på at han ikke dukket opp til avtalt tid. Jeg bør jo fakturere for det...

I tillegg er dette forårsaket av at de i utgangspunktet ikke har gjort en god nok jobb...

Jeg kan jo ta noen bilder av jobben å blogge litt om dem. Ta en avsjekk først om de synes det er greit at jeg videreformidler til verden at de tar 2t betalingen uansett hvor kort tid oppdraget tar. Når de gjør det regner jeg med at de også står inne for det i alle kanaler...

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
McLaren skrev:
På rehab av bad er gjerne elektriker inne 5 ganger.

demontering, planleggning.

Røranlegg

Varmekabel.

utskjæring downlight før tak er malt. (om det er mye vinkler, etc. dette er stort sett ike nødvendig på små bad.)

komplettering, sluttkontroll, dokumentasjon.

Et bad til 80-90 000 må være ganske såmlite, ellers er påslag utrolig lavt. Hvilket for håndteverkren er ugunstig.

man kan godt ha ett fornuftig påslag uten og være urimelig.

På et bad har men gjerne snekker, rørlegger, elektriker, membranfolk, flislegger/murer og maler.

Det er mange timer som går her men mye matrealer og mange utgifter som også skal dekkes. synes ikke 200.000 er så mye etterhvert da.

McLaren
He-he.Håndtverkere i byene må være usedvanlig trege i vendingen. Nå KAN det nok ha å gjøre med at vi som jobber på bygda gjerne er noe mindre spesialisert enn byens utøvere er.Jeg både snekrer,murer,flislegger/membran(er det virkelig noen som kun driver og legger membran?) og maler.Prisleiet på bygda er nok en 20-40% lavere enn i byene,det er så,men betaler du meg 200 000 for et bad,får du den mest lukurative rengjøringsinstallasjonen i denne kommunen. For "Anonym" sin del så var badet hans 7 m 2 .For samme pris her,kunne det nok vært rundt 12 litt avhengig av standard.Mitt påslag lever jeg godt med,og det er nå engang slik at skal du ha noe å gjøre på et sted der de fleste vet om deg,så bør du skikke deg slik at du får komme igjen neste gang noe skal gjøres.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Skal du bygge nytt bad og unne deg kvalitetsprodukter som f. eks dusjkabinett fra Porsgrunn Bad og innredning fra Foss så har du brukt over 40 000 kroner allerede der.

Jeg får ikke prisoverslaget ditt til å virke realistisk, bare bytte av sluk er mellom 5-8k.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Har en liten sak på gang med en elektriker selv jeg, som skulle montere downlights i mitt nyrestaurerte hus... Karen var ikke snauere enn at han i tillegg til å "ta seg tid" til å sage 3 huller feil i det nylagte taket mitt, i tillegg fakturerte meg for tiden han brukte på det, samt tabbebokser og plastlokk for å skjule skadene... Slå den!! ::)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.306
Sted
Østfold
McLaren skrev:
får du besøk av hafslund har du muligens ett problem om du selv ikke er elektriker;-)
En riktigere formulering ville vel være: "Får man besøk av kontrollør kan eiendommen få en anmerkning dersom installasjonen ikke er fagmessig utført."

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
Utkantene av landet er ikke i den grad med på oppturene i markedet,men vi er heller ikke berørt i samme grad av nedturene.Du vil nok se et,til dels,dramatisk prisfall på slike tjenester i byene etterhvert nå.Det er jo heller ikke nødvendig å blåse 40 000 på kabinett og innredning.Forresten artig med baderomsinnredninger;de utgjør for det meste ca en firedel av en normal kjøkkeninnredning,men koster noen ganger opp i mot det samme.Det er ingen logikk i slikt.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Jeg sier ikke at man må blåse av 40k på kabinett og innredning men det er det som er ordinær pris hos en rørlegger og dersom man skal ha noe ekstragavant flyr pengene enda fortere.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.819
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Prisene elektrikere opererer med er helt fullstendig vanvidd........ 2000.- for og bytte en automat sikring fra hurtig til treg.
18500.- for og legge inn 2 stk 16 amp kurser inn i sterorommet (sikringsboksen står på veggen til det nevnte rom).

8500.- + moms for og strekke en trefas kabel i fra sikringskap inkl 16amp sikring og jorfeilbryter og ut gjennom yttervegg med en 8m kveil på utsiden........ tok elektrikeren 28 minutter og gjøre det hele.

650.- + moms pr stk for og bytte kontakter fra u-jordet til jordet, gjort på ca 5 min pr stk, foruten at man gå ned og slå av strømmen i kjelleren da, tar ca 2 min ekstra.

Prisene er så latterlig høye at hadde jeg ikke hatt det svart på hvitt hadde jeg pokker i meg aldrig trodd det var mulig.

Kjøretillegg på 300.- + moms............. og faenskapet har butik/kontor 400 meter herfra.

Jeg håper seriøst på dårligere tider slik at det blir elektrikerne som står uten jobb og må slåss litt for jobbene istedetfor at de kan valse rundt akurat som de vil og ta akurat hva de vil for jobbene........ er seriøst på tide med en forandring.

Og ikke nok med totalt nedsnødde priser......... men kommer de når de sier de skal ?? ÆH-ÆH det skal jeg si deg.

Først går 5-7 uker før de kommer og ser på jobben........ så bruker de om du er heldig bare 3-4 uker på og hoste opp en pris....... så yttligere ex antall uker eller måneder på og starte jobben.......... men regninga..... JO DEN HAR MAN I POSTEN DAGET ETTER med varsel om innbetaling maks 3 dager senere.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.002
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
ja elektrikere og rørlegger tar seg veldig godt betalt. I tillegg tjener de latterlig på utstyr etc. som de selger videre.
Snekkere og Malere er ikke i samme liga der. Slik er ihvertfall mine erfaringer.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
2 timer skrevet for 30 min er forstålig, men surt. Firmaene skal ha inn til dagslønna for de ansatte. Det jeg irriterer meg grenseløst over er rørleggere som får klar bestilling på hva som skal gjøres i mitt kjøkkenskap, møter opp til det tidspunktet vinden måtte velge å føre dem hit og ikke har med så mye som en pakning, langt mindre en rørbit. Er de ikke fagfolk med erfaring? Det er vel ikke så står variasjon i hva man måter ved montering av en oppvaksmaskin? Men bilen som står parkert utenfor huset mitt er stor!

Ellers er Novgarods historie illustrerende på alt for mange håndtverkeres manglende takt og tone. Det er så mye slurv og slendrian at en kan bli kvalm. Håper krisa nå fører til at så mange som mulig av disse kara går konk. Nå har folk tid til å sjekke referanser og planlegge før de trekker håndtverkere inn. Kanskje kan det gjøre noen mer bevisst på ting som kvalitet, kundetilfredshet, renome og andre ting profesjonelle flest ikke bare er opptatt av å levere, men opplever som forutsetninger for at det skal være tilfredstillende å gå på jobb. Viss alle blir sur hver gang jeg leverer noe, ville jeg sluttet å levere og funnet på noe annet.

Sur Sniff

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.316
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Også glassmesterne, da....de er fryktelig snille.

R

Rojoh

Gjest
Nå kom jeg plutselig på hvorfor jeg konsekvent nekter å jobbe mot privatkunder. ;)

Mvh. Johan, elektromontør.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.586
Torget vurderinger
27
.retteP skrev:
Det er stort sett lite trøbbel med glassmestere, etter min begrensede erfaring :)

R

Rojoh

Gjest
Kan jo gi noen småtips for å få "håndtverksprosessen" så smidig som mulig.

- Ver så spesifikk og tydlig som mulig. Unngå misforståelser.
- Lag gjerne detaljerte skisser i stedet for å vifte litt med hendene og peke "der borte et sted".
- Hvis du har klare tanker om hvordan du vil at "arbeidet" skal se ut/fungere etterpå, så ta det opp på et tidlig stadium. En håndtverker har som regel en innarbeidet "metode", og det hender at kunder ønsker andre løsninger i ettertid. (Det kan også av og til lønne seg å gå for håndtverkerens løsning i stedet for det man i utg.pktet hadde tenkt seg).
- Husk at når du ringer til et håndtverksfirma, så er det gjerne en saksbehandler du har kontakt med. Ikke sjelden opplever montøren noe "helt annet" på arbeidsstedet enn hva han/hun fikk vite på forhånd. "Din mann/kvinne" er montøren, og ikke han/hun du snakket i telefon med!
- Ofte må montasjen foregå i etapper. Mange kunder skal gjøre dette selv/eller har bekjente som skal gjøre "en innsats" - Samarbeid/kommunikasjon er gull!

Mvh. Johan

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Har også gode erfaringer med glassmestere.

Rojoh skrev:
Nå kom jeg plutselig på hvorfor jeg konsekvent nekter å jobbe mot privatkunder. ;)

Ser du blunkerJohan, men jeg tror det ligger litt under i din kommentar som mange håndtverkere bør ta med seg: Privatkunder slipper håndtverkere inn i eget hjem, et sted man gjerne vil trives og det er svært lite tilfredstillende å stadig måtte forholde seg til malfunksjon og styr. Det som skal bli gjort hjemme kommer i skvis med egen arbeidstid og det er gjerne vanskelig å sikre en sikker bestillng og en optimal kommunikasjon. De fleste av oss har heller ikke peiling på det som skal gjøres og er svært prisgitt det fagmennesket man bestiller. Det er egentlig ganske sårbart (oj, klissete formulert). Men jeg tenker at det å sikre en god kontakt med kunden, gjøre en skikkelig jobb og få gode tilbakemedlinger og godt rykte må være en side av jobben som gjør det verdt å stå opp og ta fatt? De fleste av oss er da glad i folk og vil hverandre vel, eller er det noe jeg har misset?

Ved noen anledninger har jeg hatt gleden av å benytte meg av en bestemt snekker. Han er ikke billig, både fordi han ligger i øvre sjikt i timespris og fordi han tar seg den tiden det tar. Men jeg kunne jammen ønske jeg kunne brukt ham mer. Jeg finner stor glede i resultatet av skikkelig håndtverk, enten det er snekkere, malere eller hva det skulle være. Det er verdt sin pris. Tilsvarende irriterende er det å forholde seg til slurv og makkverk som har kostet nesten det samme. Kjenner noen håndtverkere som fra tid til annen forteller om hvor mye de har tjent på en simpel jobb for en bedriftskunde. Får lyst til å denge både dem og oppdragsgiver. Virker som om mange vedlikeholdsansvarlige rundt omkring bestiller i fylla og betaler i bakrus.

Ser nå at du har skrevet en fin veiledning der Johan. Meget bra, og takk. Men den illustrerer også et problem i mange firma: Rutiner og intern evaluering er for dårlig. Dette handler ofte om en uprofesjonell og lite helhetig ledelse. Mange daglige ledere er håndtverkere som har gått gradene eller starta for seg selv. Det er ikke gitt at de har fått vkompetanse i virksomhetsledelse på veien.

Mvh
Sniff

R

Rojoh

Gjest
Sniff skrev:
Har også gode erfaringer med glassmestere.

Rojoh skrev:

Ser du blunkerJohan, men jeg tror det ligger litt under i din kommentar som mange håndtverkere bør ta med seg: Privatkunder slipper håndtverkere inn i eget hjem, et sted man gjerne vil trives og det er svært lite tilfredstillende å stadig måtte forholde seg til malfunksjon og styr. Det som skal bli gjort hjemme kommer i skvis med egen arbeidstid og det er gjerne vanskelig å sikre en sikker bestillng og en optimal kommunikasjon. De fleste av oss har heller ikke peiling på det som skal gjøres og er svært prisgitt det fagmennesket man bestiller. Det er egentlig ganske sårbart (oj, klissete formulert). Men jeg tenker at det å sikre en god kontakt med kunden, gjøre en skikkelig jobb og få gode tilbakemedlinger og godt rykte må være en side av jobben som gjør det verdt å stå opp og ta fatt? De fleste av oss er da glad i folk og vil hverandre vel, eller er det noe jeg har misset?

Ved noen anledninger har jeg hatt gleden av å benytte meg av en bestemt snekker. Han er ikke billig, både fordi han ligger i øvre sjikt i timespris og fordi han tar seg den tiden det tar. Men jeg kunne jammen ønske jeg kunne brukt ham mer. Jeg finner stor glede i resultatet av skikkelig håndtverk, enten det er snekkere, malere eller hva det skulle være. Det er verdt sin pris. Tilsvarende irriterende er det å forholde seg til slurv og makkverk som har kostet nesten det samme. Kjenner noen håndtverkere som fra tid til annen forteller om hvor mye de har tjent på en simpel jobb for en bedriftskunde. Får lyst til å denge både dem og oppdragsgiver. Virker som om mange vedlikeholdsansvarlige rundt omkring bestiller i fylla og betaler i bakrus.

Ser nå at du har skrevet en fin veiledning der Johan. Meget bra, og takk

Mvh
Sniff
Jeg helt enig at intet er bedre enn å gjøre en god jobb der både kunde og følgelig arbeidsgiver er godt fornøyde med resultatet. Tror nok at det finnes mange som ikke egner seg til å drive serviceoppdrag. Man må både være strukturert og ikke minst ha lang erfaring for å takle alle "problemer" man støter på. Spesielt hvis man driver med rehabilitering/ombygging i eldre konstruksjoner. Nybygg er som regel "plankekjøring".

Anyway: Jeg har aldri vært mer stresset enn da jeg en kort periode jobbet med slike "privat-jobber". Man er jo klar over hva det koster; både i timepris og påslag på utstyr. Jeg foretrekker derfor å jobbe mer mot større aktører/prosjekter - sover bedre om natta da. ;) (Tenker da ikke bare på at kunden er "langt borte", men like mye på at da har man planer/tegninger/verktøy/utstyr/kommunikasjon/teamwork på stell, og følgelig jobber man ofte mer effektivt).

Mvh. Johan

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Dette minner meg om diskusjonen rundt hvorfor høytalere koster mer enn kilosprisen for materialet de er laget av. ::)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.407
Torget vurderinger
12
Det kommer mange krasse innspill mot håndverkere og prisnivå på denne tråden. Er dette bare klaging for å klage eller er det slik at klagerne vet hva det faktisk koster å drive en håndverksbedrift og hvilke i gjennomsnitt små overskudd denne bransjen faktisk driver med. Når alle aktører i en bransje har ca samme prisnivå fordi de driver på ca samme kostnadsnivå er det egentlig latterlig å si at det er dyrt. Kundeprisen gjenspeiler gjerne bransjens kostnadsnivå.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.373
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - når jeg pusset opp badet mitt (3 kvm) for 6 år siden, så kom det seg på 55000. Da hadde jeg rørlegger til å stenge vannet, rev ned alt selv, støpte ned ny sluk selv, hadde elektriker til å legge varmekabler, firma til å lage påstøp, membran og fliser på gulv, rørlegger til å legge opp nytt røropplegg, la våtromsplater selv, monterte innredning og dusjkabinett selv og hadde elektriker til å legge det elektriske.

Jeg er egentlig ganske fornøyd med den prisen, når en tenker på at alt er nytt (bortsett fra døra inn til badet)...

Johan-Kr

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.244
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Håndverkerne på Bertil O Steen er verst.
De tar 650,- + moms for å ta ov og sette på fire hjul.
Og 2450,- + moms for a skifte fire bremseklosser. (Ikke deler medregnet).

Sykt!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.407
Torget vurderinger
12
Dette kan være veldig enkelt:
I de aller fleste bransjer er det fri konkurranse. Innhent flere tilbud. Det er ikke verre. Noe av det jeg har minst medlidenhet med her i verden er folk som mener å ha betalt for mye for en tjeneste når de gjerne betaler det som tjenesten skal koste. Bruk en annen leverandør da vel. Jeg fikk tilbud fra merkeverksted om å skifte støtdempere bak for 15700,-, takket pent nei og fikk jobben utført et annet sted for 3500,-. Det var ikke verre. Og hvis jeg hadde bestilt jobben for 15700,- så hadde vel det vært greit også? Selv om jeg valgte noe annet.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Har flere bekjente, slektninger og venner som enten er ansatte i eller eier og/eller leder håndtverkerbedrifter an ulike størrelser. Med untak av en maler som inntil nylig nærmest har hatt en seddelpresse på lagret sitt, er det tydelig at det ikke er bare bare. Det skal penger i ganske mange hender før bedriftseieren kan lete etter et overskudd. Enkelte nærstående arbeider veeldig hardt og sover lite for å få ting til å gå skikkelig. Men slik er det over alt i alle fag og bransjer.

Jeg mener hovedproblemet med alt for store deler av håndverksbransjen ikke handler om pris men egne krav til kvalitet på levering og bevissthet om at det å levere tjenester som representerer en betydelig kostnad for kunden medfører et ansvar, selv om prissetting ikke nødvendig vis ikke er så gal. Når man betaler for fagfolk betaler man med en forventing om at ting blir gjort faglig og skikkelig, ellers kunne man gjort det selv.

Helhetlig kvalitetsutvikling og kvalitetskontroll er helt sentrale begreper i all tjenesteyting, offentlig og privat. I alt for store deler av håndverksbransjen er dette helt fraværende. Veldig mange fagfolk er veldig gode. Har mange gode erfaringer selv. Men alt for mange leverer under pari. Det er et problem både for kundene og for bransjene generelt.

Mvh
Sniff

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Fosse skrev:
.retteP skrev:
Det er stort sett lite trøbbel med glassmestere, etter min begrensede erfaring :)
Skulle skifte glass i en stk stor skyvedør og et stort vindu for 7-8 år siden. De tre glassene var store (tilsammen ca 4,5 m brede og 1,7 høye), men prisen jeg fikk hos den lokale glassmesteren var fullstendig hårreisende. Han skulle ha 25 000 for glassene og 7000 for jobben. Tilfeldigvis fikk jeg tak i glassene engros (av samme leverandør som glassmesteren bruker) til 5500 kr (altså 100% identiske glass). Jobben var gjort på en times tid og den gjorde jeg selv med kyndig hjelp av en kompis som arbeidet på en vindusfabrikk. Her synes altså glassmesteren at det er fornuftig at han skal ha et overskudd på 26 500 for 3 glass og en times arbeid pluss kjøring.

Ellers enig med Trondmeg at enhver må få lov til å selge sine tjenester for hva man vil, men noen har virkelig ikke skam. Selvfølgelig ikke noe problem om man har mulighet til å takke nei til slike tilbud.

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Rojoh skrev:

- må bare spørre Johan:
Er det på grunn av manglende høflighet, takt og tone, mangel på menneskelig innsikt at du ikke gjør det?
- et "prosjekt" i bedriftssfæren har andre forventninger og tidrammer kan skyves på tidsrammene de er ofte noe tøybare...hos en privat person er en avtale en avtale f.eks kl.08:00. Dette er kanskje vanskeligere å forholde seg til...?

Plikter en håndtverker å oppgi at minste faktura er to timer uansett om jobben tar kortere tid? - siden du tydeligvis er i bransjen :)

Regner med at du har noen forventninger til evt. innkjøp du gjør av varer og tjenester?

Tannlegen min tar ikke betalt for 2 hull om han bare fyller 1...han har også alt han trenger for hånden ;D

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
novgarod skrev:
Har en liten sak på gang med en elektriker selv jeg, som skulle montere downlights i mitt nyrestaurerte hus... Karen var ikke snauere enn at han i tillegg til å "ta seg tid" til å sage 3 huller feil i det nylagte taket mitt, i tillegg fakturerte meg for tiden han brukte på det, samt tabbebokser og plastlokk for å skjule skadene... Slå den!! ::)
- tabbebokser og plastlokk er ikke forskjønnende og du burde fakturere for legging av et nytt tak, eller kreve et rimelig avslag.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
janb skrev:
Rojoh skrev:

- må bare spørre Johan:
Er det på grunn av manglende høflighet, takt og tone, mangel på menneskelig innsikt at du ikke gjør det?
- et "prosjekt" i bedriftssfæren har andre forventninger og tidrammer kan skyves på tidsrammene de er ofte noe tøybare...hos en privat person er en avtale en avtale f.eks kl.08:00. Dette er kanskje vanskeligere å forholde seg til...?

Plikter en håndtverker å oppgi at minste faktura er to timer uansett om jobben tar kortere tid? - siden du tydeligvis er i bransjen :)

Regner med at du har noen forventninger til evt. innkjøp du gjør av varer og tjenester?

Tannlegen min tar ikke betalt for 2 hull om han bare fyller 1...han har også alt han trenger for hånden ;D
Hei

Svarer på denne jeg selv om den var tenkt til Rohoh.
Jeg har vært lærling som elektriker og etter førstegangstjenesten jobbet jeg 6 måneder som montør. Størstedelen av kundegruppen var privatkunder og en kommer bort i mange situasjoner som f. eks. det med tidspunkt, folk som klager selv om avviket er +/- 5 minutter, plagsomme folk som skal stå 5 cm fra deg uansett hva du gjør og dersom man står i et bad på 4 m2 kan det være slitsomt, kunder som klager over at antallet festeklammer ikke stemmer med det som er fakturert (elektrikeren regner ofte ut antallet ut fra forbrukt kabel istedenfor å telle), kverulering på tid og kvalitet uavhengig av hvor reelt grunnlaget for å klage er. Kan sikkert komme på 100 grunner til for hvorfor det suger å jobbe for privatkunder.

Glad for at jeg sitter på kontor og leier håndtverkere istedenfor :)

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Hei anonym!
Forståelse for at slikt du refererer til ikke kan kalles tuttifruttistrø på hverdagen. Slike folk plager livet av alle som møter mennesker i jobben. Men det å yte service og gjøre egen kompetanse nyttig for andre mener jeg er kjempeinteressant og givende. Synd ikke dette er sider av jobben som trekkes frem...

Mvh
Sniff

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Anonym skrev:
janb skrev:
Rojoh skrev:

- må bare spørre Johan:

Hei

Svarer på denne jeg selv om den var tenkt til Rohoh.
Jeg har vært lærling som elektriker og etter førstegangstjenesten jobbet jeg 6 måneder som montør. Størstedelen av kundegruppen var privatkunder og en kommer bort i mange situasjoner som f. eks. det med tidspunkt, folk som klager selv om avviket er +/- 5 minutter, plagsomme folk som skal stå 5 cm fra deg uansett hva du gjør og dersom man står i et bad på 4 m2 kan det være slitsomt, kunder som klager over at antallet festeklammer ikke stemmer med det som er fakturert (elektrikeren regner ofte ut antallet ut fra forbrukt kabel istedenfor å telle), kverulering på tid og kvalitet uavhengig av hvor reelt grunnlaget for å klage er. Kan sikkert komme på 100 grunner til for hvorfor det suger å jobbe for privatkunder.

Glad for at jeg sitter på kontor og leier håndtverkere istedenfor :)
- he he, ja mulig å treffe mange "skjebner" tipper jeg, men jeg synes f.eks ikke at 40 minutter etter avtalt tid er greit når jeg har tatt fri for å være tilstede...det er for meg 40 bortkastede minutter jeg selv kunne brukt til å tjene penger...

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Sniff skrev:
Hei anonym!
Forståelse for at slikt du refererer til ikke kan kalles tuttifruttistrø på hverdagen. Slike folk plager livet av alle som møter mennesker i jobben. Men det å yte service og gjøre egen kompetanse nyttig for andre mener jeg er kjempeinteressant og givende. Synd ikke dette er sider av jobben som trekkes frem...

Mvh
Sniff
- må nevne at jeg har møtt håndtverkere som oppfører seg som forventet. De vet hva en avtale er og oppfyller den. Noen av disse har vært fra Polen. Tror dessverre at yrkesstoltheten til endel norske håndtverkere ikke er spes høy, selvom det finnes noen hederlige unntak - heldigvis :)

Topp Bunn