hårsåre forumsynsere

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
nb skrev:
Og noen av de mest kunnskapsrike folkene har forduftet fordi de gikk lei av å stange hodet mot en vegg av igoranse og kunnskapsforakt.... pick your poison;)
Dette er dessverre riktig ja. Forumet her har blitt en mindre interessant plass hvor vi får servert det samme subjektive mølet om og om igjen. Lytt med egne ører sies det... Men det som er mellom ørene er det ofte verre med.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Bach_Man skrev:
nb skrev:
Og noen av de mest kunnskapsrike folkene har forduftet fordi de gikk lei av å stange hodet mot en vegg av igoranse og kunnskapsforakt.... pick your poison;)
Dette er dessverre riktig ja. Forumet her har blitt en mindre interessant plass hvor vi får servert det samme subjektive mølet om og om igjen. Lytt med egne ører sies det... Men det som er mellom ørene er det ofte verre med.
Får en god dose blindtester og placebo prat også

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.794
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
ØivindJ skrev:
Velger dem som lytter med øra og hjertet.
Siden det var musikken som dreide seg om følelser, så hører vel den siste delen av setningen din hjemme på musikkforumene. ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
nb skrev:
BT skrev:
Det er nettop det mange gjør, så her på HFS er det nesten bare kverulantene igjen, som bare venter på noen lytteinntrykk å sette tenna i.
For meg er dette samme sak. Om tema hadde vært "folk bør holde fagkunnskapen for seg selv", så ville jeg argumentert imot på samme måte.

Jeg synes bare vi bør behandle hverandre med respekt her på forumet. Jeg vil anta (i alle fall håpe) at de fleste er flinkere til dette in real life.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.335
nb skrev:
BT skrev:
Det er nettop det mange gjør, så her på HFS er det nesten bare kverulantene igjen, som bare venter på noen lytteinntrykk å sette tenna i.
Ja, jeg viste til tider stor forakt for mannen bak profilen "knutinh". Jeg var nok her en vegg av ignoranse og kunnskapsforakt. Han var en mester i å linke til wikipedia og formidle gamle kunnskaper. F.eks i spørsmålet om DSD vs PCM 16/44, hvor han hardnakket påstod at CD kunne låte like bra som SACD og linket da bl.a. til blindtester som bevis.
Da jeg spurte ham om hva han hadde selv hadde erfart i det spørsmålet, da uteble svaret.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
65finger skrev:
Og det kan jo være vel så uinteressant, den debatten går jo ingen vei. Nå for tiden respekterer jeg kun de debattantene som også har greie på musikk og hva anlegget gjør for musikkopplevelsen.

R

Rojoh

Gjest
Bach_Man skrev:
Og det kan jo være vel så uinteressant, den debatten går jo ingen vei. Nå for tiden respekterer jeg kun de debattantene som også har greie på musikk og hva anlegget gjør for musikkopplevelsen.
Jeg tenker det samme. Jeg faller av jo mer man forsøker å separere totalen opp i så små smuler som mulig - til slutt undres man over om det som fremkaller slik harnisk betyr noe i det hele tatt... For all del: det gjør sikkert det på ett eller annet plan, men det er kokkene som kan presentere spiselig suppe som vinner min interesse.
Mvh. Johan

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.794
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
65finger skrev:
Du har i hvert fall 5 av mine absolutte musikkfavoritter i profilen din. Og Miles og Stones er også helt OK . ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Bach_Man skrev:
65finger skrev:
Enig!

N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Ja, jeg viste til tider stor forakt for mannen bak profilen "knutinh". Jeg var nok her en vegg av ignoranse og kunnskapsforakt. Han var en mester i å linke til wikipedia og formidle gamle kunnskaper. F.eks i spørsmålet om DSD vs PCM 16/44, hvor han hardnakket påstod at CD kunne låte like bra som SACD og linket da bl.a. til blindtester som bevis.
Da jeg spurte ham om hva han hadde selv hadde erfart i det spørsmålet, da uteble svaret.
Noen spesiell grunn til at folket bør legge spesielt stor vekt på dine påstander fremfor andres påstander?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
erato skrev:
Du har i hvert fall 5 av mine absolutte musikkfavoritter i profilen din. Og Miles og Stones er også helt OK . ;)
Og du er vel ikke helt umusikalsk selv heller :)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.335
nb skrev:
Espen R skrev:
Noen spesiell grunn til at folket bør legge spesielt stor vekt på dine påstander fremfor andres påstander?
Nei, ikke sånn uten videre. Men når en person ikke erfarer sin egen sannhet, men tar andres sannhet som sin egen sannhet, da begår en en kardinalsynd.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
BT skrev:
For meg er dette samme sak. Om tema hadde vært "folk bør holde fagkunnskapen for seg selv", så ville jeg argumentert imot på samme måte.
Det er vel ikke et tema at man bør holde inntrykkene sine for seg selv, men å legge dem ut på et forum innebærer at man ber andre om å forholde seg til dem og å komme med tilbakemeldinger og man bør tåle tilbakemeldinger også på den delen av virkeligheten man selv ikke er opptatt av.

Jeg vil benytte anledningen til å annonsere at jeg kommer til å starte en teknisk kabeldiskusjonstråd. Der kan man diskutere alle tekniske sider av kabler, bortsett fra kapasitans. Jeg har sett meg lei på at folk alltid kommer trekkende med kapasitans som forklaring på induktansdrevne effekter i mitt oppsett, selv uten å ha hørt oppsettet eller kabelen.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.794
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
Nei, ikke sånn uten videre. Men når en person ikke erfarer sin egen sannhet, men tar andres sannhet som sin egen sannhet, da begår en en kardinalsynd.
Jeg er vel ikke umiddelbart helt enig med deg her. Dvs, hvis vi ikke skal stole på andre sannheter, hvorfor skal vi da i det hele tatt (feks) bry oss om å lese tråder om hva folk syne om lyden i ett eller annet anlegg? Dvs, når jeg tenker meg om er jeg enig med deg. Jeg har sluttet å lese HiFilyrikk fordi jeg er sterkt i tvil over hvor relevant, signifikant og overførbart det andre rapporterer er, uansett om de hører det eller bare tror de hører det....

N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Hvorfor det? Jeg gir relative blanke i hva Ola Audiofil har synset seg frem til om f.eks. hvordan en CD-spiller feilkorrigerer når jeg med letthet kan lese det f.eks på Wikipedia eller et annet egnet sted hvordan det faktisk er implementert. Og jeg tar Wikipedia any day fremfor f.eks hva en eller annen nisjeprodusent av dyr HiFi måtte mene, skal man tro på enkelte slike så er det ikke måte på hva man må ta hensyn til. Enkelte ting er rett og slett for dumt til å være sant.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Espen R skrev:
nb skrev:
BT skrev:
Ja, du var flink der til å støte fra oss en av de få kunnskapsrike ressurspersonene som vi kunne støtte oss til.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.335
Barbaresco skrev:
Espen R skrev:
nb skrev:
BT skrev:
Ja, du var flink der til å støte fra oss en av de få kunnskapsrike ressurspersonene som vi kunne støtte oss til.
Jeg tar mer enn gjerne på meg skylden.
Men hvis jeg virkelig er den skyldige og grunnen til at vedkommende forlot oss, ja da er jeg mildt sagt forbauset over hvilken påvirkningskraft jeg har. ;D

N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Men hvis jeg virkelig er den skyldige og grunnen til at vedkommende forlot oss, ja da er jeg mildt sagt forbauset over hvilken påvirkningskraft jeg har. ;D
Du var neppe alene, om det føles bra eller dårlig å måtte dele æren med andre får du nesten finne ut av selv.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Greit å få det dokumentert. Jeg har tidligere hevdet at det er mye kunnskapsforakt på HFS, og blitt imøtegått på det sterkeste av andre. Ingen nevnt, Espen får rule kornåkeren alene :)

Hva er det med Hifi som er forskjellig fra andre interesser som trigger slike reaksjoner? Andre fora oser av vennlighet og hjelpsomhet, f.eks bilfora, optikk- og kamerafora etc. etc. Selv de umodne fjortisene på AVforum er greie i forhold til HFS ;D

R

Roysen

Gjest
Barbaresco skrev:
Greit å få det dokumentert. Jeg har tidligere hevdet at det er mye kunnskapsforakt på HFS.
Synes du at det er rart at du blir tatt litt hardt imot med slike meldinger?

Mvh
Roysen

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.335
Barbaresco skrev:
Hva er det med Hifi som er forskjellig fra andre interesser som trigger slike reaksjoner? Andre fora oser av vennlighet og hjelpsomhet, f.eks bilfora, optikk- og kamerafora etc. etc. Selv de umodne fjortisene på AVforum er greie i forhold til HFS ;D
På Steve Hoffman forum blir det minste tegn til en objektiv vs subjektiv debatt og konfrontasjon slått ned på. Innlegg blir redigert bort. Dette har f.eks hendt noen ganger når det sammenlignes plateutgivelser som finnes på flere formater, f.eks CD og SACD. Moderatorne slår hardt ned på hvis noen argumenterer på et teknisk/objektivt grunnlag. Det er subjektivitet og personlige erfaringer som skal debatteres.

Er dette en noe for HiFi-sentralen å kopiere, hva mener du Barbaresco?

N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Moderatorne slår hardt ned på hvis noen argumenterer på et teknisk/objektivt grunnlag. Det er subjektivitet og personlige erfaringer som skal debatteres.
Opprett www.jegsynestatsentralen.no sporenstreks der alt er mulig, enhver forklaring er like god og hver mann sin egen sannhet og to gjensidig ekskluderende påstander faktisk begge kan være riktige samtidig. Der opp er ned og ned er opp, men ned eller opp kan også være til høre eller venstre dersom noen føler at det er slik. Eller rett og slett bare slik at opp er opp og ned er ned. Eller svakt på skrå i en selvvalgt retning. Viktigste er uansett at ingen kommer drassende med den forbanna tyngdekraften.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Espen R skrev:
Ja, det er alltid hyggelig for mennesket å oppleve at det gjør en forskjell i verden, men jeg er enig med deg i at det ville være forbausende om dine innspill skulle tillegges slik vekt.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Barbaresco skrev:
Espen R skrev:
nb skrev:
BT skrev:
Dette er ikke ment å være noe krigsinnlegg, så les det i beste mening.

Et av målene mine ved å være på sentralen er å få tips om hva som kan gi meg bedre lyd hjemme. Så langt er ikke dette noe de "kunnskapsrike" personene her har bidratt til (med unntak av akustikktips fra Stig!:) Bortsett fra det vil jeg vel nærmes si det kunne vært tvert i mot, om jeg skulle fulgt alle råd fra de med teknisk kunnskap. Og som mener at det ikker er forskjeller på ditt, ikke på datt osv...

Derimot har jeg fått mange tips fra andre "kunnskapsrike" subjektive personer her, som faktisk har gitt meg bedre lyd hjemme. Jeg mener selvsagt at vi trenger begge grupper her, faglig kunnskap er suverent å ha noen ganger. Men det samme gjelder fra dem som har subjektive erfaringer å dele. ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Barbaresco skrev:
Greit å få det dokumentert. Jeg har tidligere hevdet at det er mye kunnskapsforakt på HFS, og blitt imøtegått på det sterkeste av andre. Ingen nevnt, Espen får rule kornåkeren alene :)

Innleggene dine i denne trådene oppfatter ikke jeg som spesielt vennlig :)

N

nb

Gjest
topline skrev:

Et av målene mine ved å være på sentralen er å få tips om hva som kan gi meg bedre lyd hjemme. Så langt er ikke dette noe de "kunnskapsrike" personene her har bidratt til (med unntak av akustikktips fra Stig!:) Bortsett fra det vil jeg vel nærmes si det kunne vært tvert i mot, om jeg skulle fulgt alle råd fra de med teknisk kunnskap. Og som mener at det ikker er forskjeller på ditt, ikke på datt osv...

Derimot har jeg fått mange tips fra andre "kunnskapsrike" subjektive personer her, som faktisk har gitt meg bedre lyd hjemme. Jeg mener selvsagt at vi trenger begge grupper her, faglig kunnskap er suverent å ha noen ganger. Men det samme gjelder fra dem som har subjektive erfaringer å dele. ;)
Hvilke av de fem-ti feilaktige teoriene om feilkorrigering i CD-spillere funket best for deg?

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
nb skrev:
topline skrev:

Hvilke av de fem-ti feilaktige teoriene om feilkorrigering i CD-spillere funket best for deg?
Har jeg gitt deg inntrykk av at jeg er veldig opptatt av teorier? ;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.624
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Obs,obs, NÅ KOMMER SYNSING!

Jeg synes ;D at alle som ønsker å ABXe seg frem til god lyd skal få gjøre det, og alle de som ikke gidder skal få lov til å slippe.
Mye a la Politimester Bastian: Så lenge de er grei og snill, får de gjøre som de vil.

Innerst inne er vel disse evinnelige trådene en kamp om definisjonsmakt.

mvh

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
tkr skrev:
Obs,obs, NÅ KOMMER SYNSING!

Jeg synes ;D at alle som ønsker å ABXe seg frem til god lyd skal få gjøre det, og alle de som ikke gidder skal få lov til å slippe.
Mye a la Politimester Bastian: Så lenge de er grei og snill, får de gjøre som de vil.

Innerst inne er vel disse evinnelige trådene en kamp om definisjonsmakt.

mvh
Amen, utmerket synsing, blottet for hårsårhet.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.335
nb skrev:
topline skrev:

Ingeniør Bjørn Erik Edvardsen ble stilt følgende spørsmål i forbindelse med hans deltakelse i utviklinga av NAD Master serien:
Kunne man løfte kvaliteten ytterligere i forhold til Master-serien og stadig gi full valuta for pengene, f.eks. til det dobbelte eller tredobbelte av prisen?
"Hvis jeg kunne brukt det dobbelte på elektronikken i M3, ville den mulige forbedringen kun være av akademisk interesse. Den eneste rettferdiggjørelsen for en vesentlig høyere pris, kan jeg se for meg i en CD/DVD spiller, hvor man brukte alt det ekstra på mekanismen/drivverket. Men da snakker vi sannsynligvis om det fem- eller kanskje tidobbelte av prisen."

nb: Det er åpenbart at Edvardsen mener at et vesentlig dyrere drivverk vil gi bedre lyd, ikke det at skuffen går mykere.
På hvilken måte vil det vesentlig dyrere drivverket gi bedre målemessige resultater enn det som allerede brukes i Master-serien?
Vet du noe om digitalteknologi som ingeniør Edvardsen ikke vet?

N

nb

Gjest
Espen R skrev:
nb: Det er åpenbart at Edvardsen mener at et vesentlig dyrere drivverk vil gi bedre lyd, ikke det at skuffen går mykere.
På hvilken måte vil det vesentlig dyrere drivverket gi bedre målemessige resultater enn det som allerede brukes i Master-serien?
Forumets største "bjellesauer" (ment som en kompliment) bruker nå en PC til kanskje 5k og er storfornøyde. Hva sier det deg?

Og nei, jeg kan ikke med min beste vilje se hva poenget med et fjongt drivverk skal være. Om man mener det er en så stor kilde til problemer, hvorfor ikke bare kvitte seg med hele saken? Men om noen vil betale 100k+ for å oppholde seg i den digitale steinalder, be my guest.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.335
nb skrev:
Espen R skrev:
Forumets største "bjellesauer" (ment som en kompliment) bruker nå en PC til kanskje 5k og er storfornøyde. Hva sier det deg?

Og nei, jeg kan ikke med min beste vilje se hva poenget med et fjongt drivverk skal være. Om man mener det er en så stor kilde til problemer, hvorfor ikke bare kvitte seg med hele saken? Men om noen vil betale 100k+ for å oppholde seg i den digitale steinalder, be my guest.
Det vil med andre ord si at når Edvardsen evaluerte ulike drivverk under utviklinga av Master-serien, så var de lydlige forskjellene han hørte, disse var sannsynligvis skapt inni hans hode som placebo, og ikke reelle forskjeller?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.794
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kan evt fortolke ham som om digitalteknologi, power og kabler betyr ingenting, og at de som hører forskjell på dette bare hører det inni hodene sine. Problemet med et utsagn som det du refererer er at det slår begge veier.

N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Det vil med andre ord si at når Edvardsen evaluerte ulike drivverk under utviklinga av Master-serien, så var de lydlige forskjellene han hørte, disse var sannsynligvis skapt inni hans hode som placebo, og ikke reelle forskjeller?
På generelt grunnlag så gir jeg relativt blanke i hva noen som skal selge et merke/produkt til offentligheten sier til offentligheten. Når traff du sist en produsent som sier noe ala "Det jeg driver med er egentlig noe tull, men kundene mine er uansett såpass ignorante at jeg slipper unna med hvasomhelst barre jeg kaller det noe fancy og dikter opp noen tulleforklaringer". Det er nok av HiFi-aktører som lett faller innenfor denn kategorien, uten at jeg på noen måte tror BEE er en av de.

Jeg vet ingen ting om hvordan han testet, noe neppe du heller vet. Med din logikk så må jeg også feste full tillit til KVs mest håpløse lyrikk, det gjør jeg ikke. Jeg tror ikke på Alex P. uansett hvor mye han måtte hevde at ulike harddisker låter ulikt, jeg tror heller ikke på at XXHigend-utvikleren hører om naboen har et aktivt WiFi-nett eller ikke, eller at han kjenner på vibrasjonene i stuebordet om signalet til DACen går over SP/DIF eller USB. Med din logikk er alt sant, bare noen sier det.

Du har fortsatt ikke svart på hva du synest om at noen av de ledende herrene på forumet bruker billig PC som drivverk. Jeg antar du som normalt har lyst til å si at du er mer sensitiv enn de og hører bedre og har mer erfaring eller whatever, men du kvier deg når det ikke er en teknolog som er målskiven for føleriet ditt. Vær i alle fall ærlig nok til å si rett ut at du mener du hører bedre enn de eller hva du nå velger som forklaring.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.335
nb skrev:
Espen R skrev:
På generelt grunnlag så gir jeg relativt blanke i hva noen som skal selge et merke/produkt til offentligheten sier til offentligheten. Når traff du sist en produsent som sier noe ala "Det jeg driver med er egentlig noe tull, men kundene mine er uansett såpass ignorante at jeg slipper unna med hvasomhelst barre jeg kaller det noe fancy og dikter opp noen tulleforklaringer". Det er nok av HiFi-aktører som lett faller innenfor denn kategorien, uten at jeg på noen måte tror BEE er en av de.

Jeg vet ingen ting om hvordan han testet, noe neppe du heller vet. Med din logikk så må jeg også feste full tillit til KVs mest håpløse lyrikk, det gjør jeg ikke. Jeg tror ikke på Alex P. uansett hvor mye han måtte hevde at ulike harddisker låter ulikt, jeg tror heller ikke på at XXHigend-utvikleren hører om naboen har et aktivt WiFi-nett eller ikke, eller at han kjenner på vibrasjonene i stuebordet om signalet til DACen går over SP/DIF eller USB. Med din logikk er alt sant, bare noen sier det.

Du har fortsatt ikke svart på hva du synest om at noen av de ledende herrene på forumet bruker billig PC som drivverk. Jeg antar du som normalt har lyst til å si at du er mer sensitiv enn de og hører bedre og har mer erfaring eller whatever, men du kvier deg når det ikke er en teknolog som er målskiven for føleriet ditt. Vær i alle fall ærlig nok til å si rett ut at du mener du hører bedre enn de eller hva du nå velger som forklaring.
Poenget med Edvardsen sin uttalelse var at dette drivverket til en mye høyere pris ikke vil bli brukt på NAD komponenter. Men han var ærlig og sa at hvis han benyttet dette drivverket ville ytelsene til produktet blitt litt høyere/bedre.
Dette gjør ham da troverdig.

Jeg har aldri sagt at drivverket er av den største betydning. Det jeg tidligere har sagt er at i fremtiden vil kvaliteten på drivverket sannsynligvis ikke ha noen betydning for sluttresultatet fordi vi da kjenner problemene knyttet til digitalteknologien ennå bedre slik at påfølgende elektronikkretser korrigerer for en ikke helt jitterfri avlesning. Inntil det skjer at vi til fulle har definert problemene og korrigert for dette, så har kvaliteten på drivverket en viss betydning. Med det mener jeg at Teac ikke jobber i blinde, men at de kan ha visse teorier på hvorfor det er hensiktsmessig å lage et drivverk på en gitt måte.
På samme måte som Allen Wright har sine teorier om et fortsatt høyst tilstedeværende jitterproblem i digital audio og hvordan han skulle komme rundt dette problemet. Foreløpig har han ikke måleinstrumenter som kan verifisere teoriene. Men mange subjektive lytterapporter, mine egne inkludert, tyder i aller høyeste grad på at mannen har truffet riktig med sine teorier og Terra Firma klokken. Da venter vi på at måleutstyret skal bli tilgjengelig for Allen, slik at målinger kan publiseres.

Det jeg reagerer på er at du og dine likesinnede gang på gang opptrer og argumenterer på en måte som kan oppfattes som dere sitter inne med en definitiv kunnskap om disse tingene. Nøyaktig på samme måte som for 5 år siden og for 10 år siden.

N

nb

Gjest
Espen R skrev:
På samme måte som Allen Wright har sine teorier om et fortsatt høyst tilstedeværende jitterproblem i digital audio og hvordan han skulle komme rundt dette problemet. Foreløpig har han ikke måleinstrumenter som kan verifisere teoriene. Men mange subjektive lytterapporter, mine egne inkludert, tyder i aller høyeste grad på at mannen har truffet riktig med sine teorier og Terra Firma klokken. Da venter vi på at måleutstyret skal bli tilgjengelig for Allen, slik at målinger kan publiseres.

Det jeg reagerer på er at du og dine likesinnede gang på gang opptrer og argumenterer på en måte som kan oppfattes som dere sitter inne med en definitiv kunnskap om disse tingene. Nøyaktig på samme måte som for 5 år siden og for 10 år siden.
Jitter er vel i høyeste grad målbart, men fint lite tyder på at det er et reelt problem i praksis. Den jevne eier av dyrt digitalavspillingsutstyr har ikke den fjerneste anelse om jitterytelsen til eget utstyr og neppe en gang en formening om hvordan jitter hørest ut, men snakker likevel gjerne om jitter som roten til alt ondt. At du tidligere har valgt å bruke Nova Physics (PC uten DAC til 12500 dollar, anyone?) som sannhetsvitne får du nesten finne ut selv hvordan du har kommet frem til. Vår alles kjente kvalitetsprodusent av CD(DVD)-spillere,Edge sier at siden de holder temperaturen under 30 grader, så reduserer de feilkorrigering med 30%. Javel.

Ang. bruk av PC som avspiller, så ser ikke jeg hva som har endret seg på fem år. Neppe mye på 10 år heller. Datamaskiner har vært brukt i årevis til å lage musikk på, men innen outert HiFi, så har digitalteknikk vært veldig, veldig mystisk og ikke noe man kan stole på med mindre man har brukt en formue på å dempe vibrasjoner, kjøpe en dyr kabel og hva nå alt dere driver med er. Jeg kjører 7 kanaler i langt over CD-oppløsning samt bilde i 1080P glatt som smeltet smør på utstyr som koster nesten ingen ting. Funker fint som faen. Skal man tro alt som påstås om CD-spillere og dets like, så må man nesten anta at utstyret er å regne som defekt i utgangspunktet, siden vedkommende som har laget produktet åpenbart ikke har klart å mekke noe som presterer som tiltenkt stående helt i ro i en gjennomsnittelig norsk, kjedelig reol fra Skeidar eller lignende.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.335
nb skrev:
Espen R skrev:

Jitter er vel i høyeste grad målbart, men fint lite tyder på at det er et reelt problem i praksis.
Vel, da er det bare 2 mulighter:

1) Enten tar Allen Wright feil og alle vi andre som har hørt til dels ganske oppsiktsvekkende forskjeller med denne klokken og strømforsyninga som er lagd utelukkende for å redusere jitter.

eller...

2) Du tar feil og viser en manglende forståelse og innsikt.

N

nb

Gjest
Espen R skrev:

1) Enten tar Allen Wright feil og alle vi andre som har hørt til dels ganske oppsiktsvekkende forskjeller med denne klokken og strømforsyninga som er lagd utelukkende for å redusere jitter.

eller...

Det er alltids en mulighet, jeg mister ikke nattesøvnen over det. Hvor mye mindre jitter får du men en sånn strømforsyning og en slik klokke sammenlignet med andre anerkjente spillere? Hvor mye jitter kan man ha før det er et problem? Hvor mye jitter har du-vet-hvilken-spiller som er (var) genierklært? Kan du gi en røff rangering av jitterytelsen til ulike digitalavtastere? Hvorfor velger ikke alle det stæsjet som du never om det er så nøye?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.335
nb skrev:
Espen R skrev:

eller...

Det er alltids en mulighet, jeg mister ikke nattesøvnen over det. Hvor mye mindre jitter får du men en sånn strømforsyning og en slik klokke sammenlignet med andre anerkjente spillere? Hvor mye jitter kan man ha før det er et problem? Hvor mye jitter har du-vet-hvilken-spiller som er (var) genierklært? Kan du gi en røff rangering av jitterytelsen til ulike digitalavtastere? Hvorfor velger ikke alle det stæsjet som du never om det er så nøye?
Til det siste spørsmålet ditt: Grunnen til at fabrikknye spillere ikke kommer til å ha denne klokken er at Terra Firma i sin nåværende utgave ikke er klar for spill før etter ca en halv time etter den er tilkoblet strøm.

Til de andre spørsmålene dine av teknisk karakter om hvor mye og hvorfor...ditt og datt, så interesserer det meg ikke. Jeg har ikke svarene.

Topp Bunn