Tror det er en fjern fetter. ;Droger skrev:Er den nederste i slekt med Nobel-pilk?
Mvh Roger
Tror det er en fjern fetter. ;Droger skrev:Er den nederste i slekt med Nobel-pilk?
Mvh Roger
- "sportsgranat" har jeg vært innom tanken på flere ganger. Spesielt ved en kulp i Eidselva på vestlandet. Ofte flott utsikt til fin fisk, men tar de... :Spiralis skrev:janb den så da lekker ut. Skjønner godt at du syntes det var morsomt.
Bor midt i "matfatet" i Øst Finnmark, med masse elver i kort avstand fra heimen, men jeg har gitt opp ferskvannsfiske. Får jo aldri noen ting :-\ Blir bare frustrert av slikt. Jobber sammen med en racer på fluefiske og skal gjøre et siste forsøk sammen med ham i Pasvik og evt Neidenelva. Har jo selvsagt flueutstyr og lett haspelutstyr for ferskvann, men å få fisk? Nei ! I sjøen er det derimot en helt annen sak, der får også jeg fisk. ;D
Har prøvd meg i diverse ferskvann og følgende elver: Orkla, Driva, Nidelva, Namsen, Bjøra, Munkelva, Karpelva, Pasvik og Grense Jakobselv. Resultat i løpet av 30 år er en gjedde på 6 cm og to ørret/laks på 5-6 cm. Synes ikke det er så rart at jeg vurderer "sportsgranat".
Jeg har store problemer med å tro deg, du er jo verre enn meg!Spiralis skrev:janb den så da lekker ut. Skjønner godt at du syntes det var morsomt.
Bor midt i "matfatet" i Øst Finnmark, med masse elver i kort avstand fra heimen, men jeg har gitt opp ferskvannsfiske. Får jo aldri noen ting :-\ Blir bare frustrert av slikt. Jobber sammen med en racer på fluefiske og skal gjøre et siste forsøk sammen med ham i Pasvik og evt Neidenelva. Har jo selvsagt flueutstyr og lett haspelutstyr for ferskvann, men å få fisk? Nei ! I sjøen er det derimot en helt annen sak, der får også jeg fisk. ;D
Har prøvd meg i diverse ferskvann og følgende elver: Orkla, Driva, Nidelva, Namsen, Bjøra, Munkelva, Karpelva, Pasvik og Grense Jakobselv. Resultat i løpet av 30 år er en gjedde på 6 cm og to ørret/laks på 5-6 cm. Synes ikke det er så rart at jeg vurderer "sportsgranat".
Det må jo ligge litt trøst i at det finnes noen som er verre enn deg også?Jøgga skrev:Jeg har store problemer med å tro deg, du er jo verre enn meg!
Har du hatt snøret uti vannet i det hele tatt?
Kanskje du heller bør flytte til Rogaland?
Er du fluefisker, eller er du fluefisker? Du bor jo midt i Mekka for tørrfluefiske etter laks. Forsøk med store tørrfluer i noen av de mindre og glassklare elvene der oppe. Selv har jeg erfaring fra Stabburselva, Børselv, Repparfjordelva, Komagelva...og i de elvene får du minst like mye fisk på tørrflue som ved å fiske mer tradisjonelt. Også er det dritartig.Spiralis skrev:janb den så da lekker ut. Skjønner godt at du syntes det var morsomt.
Hmmmm.Birdman skrev:Fant overraskende nok denne artikkelen på nett, fra min glansperiode innen laksefiske. En uke etter at dette ble skrevet tok jeg nok en laks på 18 kg, selvfølgelig på flue.
Mvh. Birdman
http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article271243.ece
Typisk altalaks. Trill runde og feite "kubber" ;D.ErosLoveking skrev:PS. Pene fisker forresten.
Familien på farsiden kommer fra Kongsfjord. Vært mye å fisket på fjellet, der, i min barndom/ungdom.roger skrev:Derfra går turen etterhvert til Kongsfjordelva for noen dagers fiske. Og ja, vi skal fiske laks med tørrflue...igjen. Bilder fra denne turen blir også lagt ut etterhvert.
Jeg håper det er flere som kan legge ut bildene sine, og fortelle litt fra turene.
Mvh Roger
Du skulle tatt deg en tur til Hyen som ikke er er så langt i fra Anda, 30 minutter ca å kjøre derfra. Fantastik fint sted å fiske, masse elver, og kan gå opp i fjellene, er flere vann du får store ørretMPT skrev:Mitt fiskeparadis ligg ein ferjetur frå Anda + 83km/70 minutts køyretid frå Gloppen.
Motoren veg visstnok 51 kg, og er nok råd å få inn i eit passande baksete, vil eg tru
http://www.brunswickmarinenorway.no/?nid=15710&mid=35427&format=stripped
(men pass så du ikkje knekk tuppen av fiskestanga. Desse 1600 TL-utgåvene hadde ikkje allverda med lastekapasitet).
Der er det fint, kan leie båt, bruke båt ute på vannet også.roger skrev:Hyen er bra, har flere år vært og fisket laks i Aa-elva. Meget eksklusivt fiske.
Mvh Roger
Det er en virkelig fin fisk. Noen fisker et helt liv uten å få så stor ørret.roger skrev:Ett resultat av litt tørrfluefiske i en liten elv relativt høyt til fjells på østlandet. Vekt 1,1 kg.
Mvh Roger
Snakket i fjor med en som fortalte at det til tider kan være bra med havabbor ved Kalvøya.Fosse skrev:Ettersom Førstedamen har kjøpt seg ny haspelstang og vadebukser den siste uken håper jeg på noen fine turer i sommer.
Noen som kan anbefale fine steder for havabborfiske i Oslo-fjorden? Tar gjerne imot tips om innlandsvann i Nordmarka (eller andre steder rundt Oslo).
På tørt? Det er sterkere enn sterkt i så fall.roger skrev:Fikk en dagen etter også på 1,6 kg, men da lå kameraet hjemme. Typisk.
Roger
Godt gjort å holde så stram linje. 1,6 høres ut som streamer-fisk for megroger skrev:Jeg fisker BARE med tørt. Sært, men vil den ikke ha tørrflue, får den ikke noe av meg ;D
Mvh Roger
Takk for tips KW, da skal jeg sannelig spørre deg ut mer når det bli aktuelt. (Klart vi kan sykle!)KW skrev:Snakket i fjor med en som fortalte at det til tider kan være bra med havabbor ved Kalvøya.Fosse skrev:Ettersom Førstedamen har kjøpt seg ny haspelstang og vadebukser den siste uken håper jeg på noen fine turer i sommer.
Noen som kan anbefale fine steder for havabborfiske i Oslo-fjorden? Tar gjerne imot tips om innlandsvann i Nordmarka (eller andre steder rundt Oslo).
Nordmarka? Skal/kan dere sykle? Ligge i telt?
Grunnen til at jeg spør er at tipsene mine om vann ligger et stykke inn i marka, en går bare ikke dit for å fiske litt ;D
Ellers så er det jo satt ut brukbart med fisk i div. vann hvor en ikke trenger å gå særlig langt fra nærmeste parkeringsplass heller, Østernvann i Bærumsmarka er et, andre vet kanskje mer om andre alternativer nær P.plasser for en kveldstur eller tidlig morgentur.
Mvh.KW
Streamer er da ikke fluefiske, hehe ;DJøgga skrev:Godt gjort å holde så stram linje. 1,6 høres ut som streamer-fisk for megroger skrev:Jeg fisker BARE med tørt. Sært, men vil den ikke ha tørrflue, får den ikke noe av meg ;D
Mvh Roger
Men... det er et stykke ;DFosse skrev:Takk for tips KW, da skal jeg sannelig spørre deg ut mer når det bli aktuelt. (Klart vi kan sykle!)KW skrev:Snakket i fjor med en som fortalte at det til tider kan være bra med havabbor ved Kalvøya.Fosse skrev:Ettersom Førstedamen har kjøpt seg ny haspelstang og vadebukser den siste uken håper jeg på noen fine turer i sommer.
Nordmarka? Skal/kan dere sykle? Ligge i telt?
Grunnen til at jeg spør er at tipsene mine om vann ligger et stykke inn i marka, en går bare ikke dit for å fiske litt ;D
Ellers så er det jo satt ut brukbart med fisk i div. vann hvor en ikke trenger å gå særlig langt fra nærmeste parkeringsplass heller, Østernvann i Bærumsmarka er et, andre vet kanskje mer om andre alternativer nær P.plasser for en kveldstur eller tidlig morgentur.
Mvh.KW
Ja akkurat sånn har jeg også tenkt her i ti år, og stedet ser så riktig ut. Og passe fotogent.vredensgnag skrev:Stangen peker vel ganske rett? ;D
I slike situasjoner har jeg hell med å kaste sluken ut på steinen, og så nappe den ned i vannet, som et innsekt eller en liten frosk som detter ut i vannet. De går på nesten hver gang - men da har jeg brukt tid på å kikke etter fisken. Det der er et stjernested for en lat rugg som ligger og bare bruker finnene såvidt, mens den venter på godbiter.