Dyr, jakt, våpen og fiske Hø ! Ingen fisketråd ?!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    janb den så da lekker ut. Skjønner godt at du syntes det var morsomt.

    Bor midt i "matfatet" i Øst Finnmark, med masse elver i kort avstand fra heimen, men jeg har gitt opp ferskvannsfiske. Får jo aldri noen ting :-\ Blir bare frustrert av slikt. Jobber sammen med en racer på fluefiske og skal gjøre et siste forsøk sammen med ham i Pasvik og evt Neidenelva. Har jo selvsagt flueutstyr og lett haspelutstyr for ferskvann, men å få fisk? Nei ! I sjøen er det derimot en helt annen sak, der får også jeg fisk. ;D

    Har prøvd meg i diverse ferskvann og følgende elver: Orkla, Driva, Nidelva, Namsen, Bjøra, Munkelva, Karpelva, Pasvik og Grense Jakobselv. Resultat i løpet av 30 år er en gjedde på 6 cm og to ørret/laks på 5-6 cm. Synes ikke det er så rart at jeg vurderer "sportsgranat". ;)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Er du seriøs nå ;D
    Gjedde på 6 cm? Fikk du den på wobbler eller? ;)

    For meg høres dette utrolig ut, med et slikt resultat på 30 år og dersom du bor i et slikt område som du beskriver.

    Kanskje du har det litt som meg bare omvendt ::)
    Jeg har fått veldig lite fisk i sjøen, med vanlig stang/sluk og fra land og dermed har jeg gått litt lei, som igjen har resultert i mer ferskvannsfiske hvor jeg har fått brukbart med fisk.

    Tror nok at dette med såkalt fiskelykke, mer henger sammen med kunskap/erfaring og ikke minst kjennskap til elv og vann hvor det fiskes.

    Mvh.KW som synes at det er alt for få bilder i en tråd som denne ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    På en Rappala wobbler som var 6,5 cm. Fanstyget har i allefall ambisjoner! ;D

    Jo helt seriøst, finnes ikke fiskelykke i ferskvann!! :-\
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Spiralis skrev:
    janb den så da lekker ut. Skjønner godt at du syntes det var morsomt.

    Bor midt i "matfatet" i Øst Finnmark, med masse elver i kort avstand fra heimen, men jeg har gitt opp ferskvannsfiske. Får jo aldri noen ting :-\ Blir bare frustrert av slikt. Jobber sammen med en racer på fluefiske og skal gjøre et siste forsøk sammen med ham i Pasvik og evt Neidenelva. Har jo selvsagt flueutstyr og lett haspelutstyr for ferskvann, men å få fisk? Nei ! I sjøen er det derimot en helt annen sak, der får også jeg fisk. ;D

    Har prøvd meg i diverse ferskvann og følgende elver: Orkla, Driva, Nidelva, Namsen, Bjøra, Munkelva, Karpelva, Pasvik og Grense Jakobselv. Resultat i løpet av 30 år er en gjedde på 6 cm og to ørret/laks på 5-6 cm. Synes ikke det er så rart at jeg vurderer "sportsgranat". ;)
    - "sportsgranat" har jeg vært innom tanken på flere ganger. Spesielt ved en kulp i Eidselva på vestlandet. Ofte flott utsikt til fin fisk, men tar de... ::)

    Så i pinsehelgen et bilde av en harr fra Pasvikelva som hadde hode og hale utenfor hver side av et VG-oppslag...litt tabloid, men harren var diger...3kg +/-...fiskeren var tatt av en "skap" sportsfisker...hm :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Spiralis skrev:
    janb den så da lekker ut. Skjønner godt at du syntes det var morsomt.

    Bor midt i "matfatet" i Øst Finnmark, med masse elver i kort avstand fra heimen, men jeg har gitt opp ferskvannsfiske. Får jo aldri noen ting :-\ Blir bare frustrert av slikt. Jobber sammen med en racer på fluefiske og skal gjøre et siste forsøk sammen med ham i Pasvik og evt Neidenelva. Har jo selvsagt flueutstyr og lett haspelutstyr for ferskvann, men å få fisk? Nei ! I sjøen er det derimot en helt annen sak, der får også jeg fisk. ;D

    Har prøvd meg i diverse ferskvann og følgende elver: Orkla, Driva, Nidelva, Namsen, Bjøra, Munkelva, Karpelva, Pasvik og Grense Jakobselv. Resultat i løpet av 30 år er en gjedde på 6 cm og to ørret/laks på 5-6 cm. Synes ikke det er så rart at jeg vurderer "sportsgranat". ;)
    Jeg har store problemer med å tro deg, du er jo verre enn meg!
    Har du hatt snøret uti vannet i det hele tatt?
    Kanskje du heller bør flytte til Rogaland?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Jøgga skrev:
    Jeg har store problemer med å tro deg, du er jo verre enn meg!
    Har du hatt snøret uti vannet i det hele tatt?
    Kanskje du heller bør flytte til Rogaland?
    Det må jo ligge litt trøst i at det finnes noen som er verre enn deg også? ;)

    Joda har hatt snøret uti flere ganger, man har da barn som skal oppdras til sportsfiske, og de får jo selvsagt fisk!! Bare ikke jeg. :-[

    De siste årene har jeg dog mer og mer gått over til bruk av radiostyrt seilbåt mens minstefrøkna fisker. ::) Mye artigere det. ;D

    Men i Varangerfjorden, der får jeg fisk. Både torsk og sei. ;D ;D ;D
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Spiralis skrev:
    janb den så da lekker ut. Skjønner godt at du syntes det var morsomt.

    Bor midt i "matfatet" i Øst Finnmark, med masse elver i kort avstand fra heimen, men jeg har gitt opp ferskvannsfiske. Får jo aldri noen ting :-\ Blir bare frustrert av slikt. Jobber sammen med en racer på fluefiske og skal gjøre et siste forsøk sammen med ham i Pasvik og evt Neidenelva. Har jo selvsagt flueutstyr og lett haspelutstyr for ferskvann, men å få fisk? Nei ! I sjøen er det derimot en helt annen sak, der får også jeg fisk. ;D

    Har prøvd meg i diverse ferskvann og følgende elver: Orkla, Driva, Nidelva, Namsen, Bjøra, Munkelva, Karpelva, Pasvik og Grense Jakobselv. Resultat i løpet av 30 år er en gjedde på 6 cm og to ørret/laks på 5-6 cm. Synes ikke det er så rart at jeg vurderer "sportsgranat". ;)
    Er du fluefisker, eller er du fluefisker? Du bor jo midt i Mekka for tørrfluefiske etter laks. Forsøk med store tørrfluer i noen av de mindre og glassklare elvene der oppe. Selv har jeg erfaring fra Stabburselva, Børselv, Repparfjordelva, Komagelva...og i de elvene får du minst like mye fisk på tørrflue som ved å fiske mer tradisjonelt. Også er det dritartig.
    PRØV IGJEN, mann, og få med deg fluefiskeguruen din til å hjelpe deg.
    Mvh Roger
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Har fisket veldig lite etter at ungene begynte å dominere tilværelsen. Mitt siste skrytebilde er derfor to år gammelt. En 4,5 kg sjøørret tatt på enhånds fluestang i Raumaelva. (Hvis BT leser dette vil han sikkert påpeke at sjøørreten er den til venstre.)



    Mvh. Birdman
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Birdman skrev:
    Fant overraskende nok denne artikkelen på nett, fra min glansperiode innen laksefiske. En uke etter at dette ble skrevet tok jeg nok en laks på 18 kg, selvfølgelig på flue.

    Mvh. Birdman

    http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article271243.ece
    Hmmmm.
    Blir veldig off off topic her.

    Tror jeg får invitere meg selv på en lytt en dag....... ;) ;) ;)
    Selv om vi ikke deler felles interesse for foppall. :-X he he. ;D

    Har en stygg mistanke om at din fru kjenner min sambo. Stikkord: Adressa.
    Uten at vi trenger å ta det her. ;)

    PS. Pene fisker forresten.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Flotte fisker her må jeg si. Godt at hifi ikke er 100% rådende over fritiden...
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Årets første fluefisketur går til Valdres (fishing i Vallers), tirdag 30/6. Vi blir en snau uke. Vi camper langt nord i Begna. Fisker der på kveldstid. Bruker dagene oppe i fjellet i en elv "som bare vi vet om, og hvor fiskene er fine". ;)
    Kommer tilbake med bilder senere.

    Neste tur går til Finnmark fredag 31/7. Vi flyr til Alta. Tar turen over Sennalandet til Stabburselva. En elv jeg har fisket i nesten hvert år siden 1987. Derfra går turen etterhvert til Kongsfjordelva for noen dagers fiske. Og ja, vi skal fiske laks med tørrflue...igjen. Bilder fra denne turen blir også lagt ut etterhvert.

    Jeg håper det er flere som kan legge ut bildene sine, og fortelle litt fra turene.

    Mvh Roger
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    roger skrev:
    Derfra går turen etterhvert til Kongsfjordelva for noen dagers fiske. Og ja, vi skal fiske laks med tørrflue...igjen. Bilder fra denne turen blir også lagt ut etterhvert.

    Jeg håper det er flere som kan legge ut bildene sine, og fortelle litt fra turene.

    Mvh Roger
    Familien på farsiden kommer fra Kongsfjord. Vært mye å fisket på fjellet, der, i min barndom/ungdom.
    Fader'n var en ivrig laksefisker, vært med endel turer i elva. Noen år siden riktig nok men. Har fortsatt familie og hus i Kongsfjord....burde absolutt ta meg en tur oppover igjen.
    Ta mange bilder av både fisk, elv og ikke minst naturen :)

    Beklager OT, ble litt revet med her :)

    /jan
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vi er i gang med laksesesongen, men overdriver ikke innsatsen så lenge det er så tørt og kaldt. Solskinn og vind fra nord-vest er det verste jeg vet. Kompisen tok riktignok en på 8kg åpningsdagen (han er en skikkelig luring til å fiske med mark) ellers har det vært helt dødt. Veldig lite vann i elvene i Rogaland nå, vi vil ha mildvær og regn!
     
    M

    MPT

    Gjest
    Mitt fiskeparadis ligg ein ferjetur frå Anda + 83km/70 minutts køyretid frå Gloppen.
    Motoren veg visstnok 51 kg, og er nok råd å få inn i eit passande baksete, vil eg tru
    http://www.brunswickmarinenorway.no/?nid=15710&mid=35427&format=stripped
    (men pass så du ikkje knekk tuppen av fiskestanga. Desse 1600 TL-utgåvene hadde ikkje allverda med lastekapasitet).
    [/quote]

    Du skulle tatt deg en tur til Hyen som ikke er er så langt i fra Anda, 30 minutter ca å kjøre derfra. Fantastik fint sted å fiske, masse elver, og kan gå opp i fjellene, er flere vann du får store ørret
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.759
    Antall liker
    8.068
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    MPT skrev:
    Mitt fiskeparadis ligg ein ferjetur frå Anda + 83km/70 minutts køyretid frå Gloppen.
    Motoren veg visstnok 51 kg, og er nok råd å få inn i eit passande baksete, vil eg tru
    http://www.brunswickmarinenorway.no/?nid=15710&mid=35427&format=stripped
    (men pass så du ikkje knekk tuppen av fiskestanga. Desse 1600 TL-utgåvene hadde ikkje allverda med lastekapasitet).
    Du skulle tatt deg en tur til Hyen som ikke er er så langt i fra Anda, 30 minutter ca å kjøre derfra. Fantastik fint sted å fiske, masse elver, og kan gå opp i fjellene, er flere vann du får store ørret
    [/quote]

    Var der ein gong i gymnasdagane, men fekk ingen sværingar (dei skrytte, den gongen og. Og då måtte vi ta ferje - vegen var ikkje ferdig)
    Har eit par lure plassar der eg har fått fisk på opptil 2 kg.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Hyen er bra, har flere år vært og fisket laks i Aa-elva. Meget eksklusivt fiske.
    Mvh Roger
     
    M

    MPT

    Gjest
    roger skrev:
    Hyen er bra, har flere år vært og fisket laks i Aa-elva. Meget eksklusivt fiske.
    Mvh Roger
    Der er det fint, kan leie båt, bruke båt ute på vannet også.
     

    JonArne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2008
    Innlegg
    258
    Antall liker
    1
    Heisan!!
    Her var det mykje kjekt å lese om heimkommunen :D :D
    Ta gjerne ein tur til Gloppen om du vil fiske i elv eller vatn.
    Dei fleste vatna er der bilveg til og mulig å leige båt.
    Dei beste vatna må du gå eit stykke, men det er vel verdt det.
    Send gjerne ein PM so kanskje vi pratast i sommar/haust.

    Dagens reklame ;D ;D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Skal ikke påstå det var denne tråden som inspirerte meg, men av gammel vane begynte jeg å studere en fiskesnelle som lå på disken hos min lokale "Sportsutstyr pusher". Havfiskesnelle fra Elbe til 599,- som vel må sies å være rimelig for sådant utstyr. ;)

    "Denne er det tilbud" på sa sniken: "499,- for snelle og stang!" 8)

    "Og hva slag stang da?" Spurte jeg mitt naut! ::)

    "Denne" sa han og dro fram 160cm Shimano båtfiskestang. :D

    Plastkortet "freste" igjennom maskina får medbragdt "bedre halvdel" rakk å stille et av de 2 sedvanlige spørsmål: ;D

    1. "Har du nå virkelig bruk for den der? Du får jo ikke tid til å bruke den likevel!" ??? :-\ :mad:

    2. "Hvor har du tenkt å oppbevare det der da? Du har jo ikke plass!" ??? :-\ :mad:

    Beruset av suksessen dro jeg øyeblikkelig innom nabobutikken for å kjøpe et ekkolodd! Men akk, hun hadde kommet seg av sjokket, og var straks mer kampklar der inne. :-[

    Men 50% sukksess er da slett ikke ille for en sportsfisker! ;D

    Utbyttet av dagens lille ekspedisjon ble altså:



    og

     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Ett resultat av litt tørrfluefiske i en liten elv relativt høyt til fjells på østlandet. Vekt 1,1 kg.


    Mvh Roger
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    roger skrev:
    Ett resultat av litt tørrfluefiske i en liten elv relativt høyt til fjells på østlandet. Vekt 1,1 kg.


    Mvh Roger
    Det er en virkelig fin fisk. Noen fisker et helt liv uten å få så stor ørret.
    Jeg liker å se voksne fisker med stor hale, den du har fått har levd en stund og spist noen artsfrender.
    Gratulerer!

    Fin snelle har du og ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Ettersom Førstedamen har kjøpt seg ny haspelstang og vadebukser den siste uken håper jeg på noen fine turer i sommer.
    Noen som kan anbefale fine steder for havabborfiske i Oslo-fjorden? Tar gjerne imot tips om innlandsvann i Nordmarka (eller andre steder rundt Oslo).
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Fikk en dagen etter også på 1,6 kg, men da lå kameraet hjemme. Typisk.
    Roger
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    Fiske er gøy.
    Samme faen bare jeg får noe jeg kan spise
    SLEIVEN
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fredelig kveldstur på fjorden ga fin kveldsmat. Steikt lyr med karri og hvitløk er snadder.
    Og makrellen har kommet til Rogaland,
    Alt er oppspist allerede :)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Fosse skrev:
    Ettersom Førstedamen har kjøpt seg ny haspelstang og vadebukser den siste uken håper jeg på noen fine turer i sommer.
    Noen som kan anbefale fine steder for havabborfiske i Oslo-fjorden? Tar gjerne imot tips om innlandsvann i Nordmarka (eller andre steder rundt Oslo).
    Snakket i fjor med en som fortalte at det til tider kan være bra med havabbor ved Kalvøya.
    Nordmarka? Skal/kan dere sykle? Ligge i telt?
    Grunnen til at jeg spør er at tipsene mine om vann ligger et stykke inn i marka, en går bare ikke dit for å fiske litt ;D

    Ellers så er det jo satt ut brukbart med fisk i div. vann hvor en ikke trenger å gå særlig langt fra nærmeste parkeringsplass heller, Østernvann i Bærumsmarka er et, andre vet kanskje mer om andre alternativer nær P.plasser for en kveldstur eller tidlig morgentur.

    Mvh.KW
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    roger skrev:
    Fikk en dagen etter også på 1,6 kg, men da lå kameraet hjemme. Typisk.
    Roger
    På tørt? Det er sterkere enn sterkt i så fall.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Jeg fisker BARE med tørt. Sært, men vil den ikke ha tørrflue, får den ikke noe av meg ;D
    Mvh Roger
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    roger skrev:
    Jeg fisker BARE med tørt. Sært, men vil den ikke ha tørrflue, får den ikke noe av meg ;D
    Mvh Roger
    Godt gjort å holde så stram linje. 1,6 høres ut som streamer-fisk for meg ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    KW skrev:
    Fosse skrev:
    Ettersom Førstedamen har kjøpt seg ny haspelstang og vadebukser den siste uken håper jeg på noen fine turer i sommer.
    Noen som kan anbefale fine steder for havabborfiske i Oslo-fjorden? Tar gjerne imot tips om innlandsvann i Nordmarka (eller andre steder rundt Oslo).
    Snakket i fjor med en som fortalte at det til tider kan være bra med havabbor ved Kalvøya.
    Nordmarka? Skal/kan dere sykle? Ligge i telt?
    Grunnen til at jeg spør er at tipsene mine om vann ligger et stykke inn i marka, en går bare ikke dit for å fiske litt ;D

    Ellers så er det jo satt ut brukbart med fisk i div. vann hvor en ikke trenger å gå særlig langt fra nærmeste parkeringsplass heller, Østernvann i Bærumsmarka er et, andre vet kanskje mer om andre alternativer nær P.plasser for en kveldstur eller tidlig morgentur.

    Mvh.KW
    Takk for tips KW, da skal jeg sannelig spørre deg ut mer når det bli aktuelt. (Klart vi kan sykle!)
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Jøgga skrev:
    roger skrev:
    Jeg fisker BARE med tørt. Sært, men vil den ikke ha tørrflue, får den ikke noe av meg ;D
    Mvh Roger
    Godt gjort å holde så stram linje. 1,6 høres ut som streamer-fisk for meg ;)
    Streamer er da ikke fluefiske, hehe ;D

    Skulle gjerne ha sagt hvor dette fisket fant sted, men som de sier på nynorsk "then I would have to kill you.

    Mvh Roger
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Fosse skrev:
    KW skrev:
    Fosse skrev:
    Ettersom Førstedamen har kjøpt seg ny haspelstang og vadebukser den siste uken håper jeg på noen fine turer i sommer.
    Noen som kan anbefale fine steder for havabborfiske i Oslo-fjorden? Tar gjerne imot tips om innlandsvann i Nordmarka (eller andre steder rundt Oslo).
    Snakket i fjor med en som fortalte at det til tider kan være bra med havabbor ved Kalvøya.
    Nordmarka? Skal/kan dere sykle? Ligge i telt?
    Grunnen til at jeg spør er at tipsene mine om vann ligger et stykke inn i marka, en går bare ikke dit for å fiske litt ;D

    Ellers så er det jo satt ut brukbart med fisk i div. vann hvor en ikke trenger å gå særlig langt fra nærmeste parkeringsplass heller, Østernvann i Bærumsmarka er et, andre vet kanskje mer om andre alternativer nær P.plasser for en kveldstur eller tidlig morgentur.

    Mvh.KW
    Takk for tips KW, da skal jeg sannelig spørre deg ut mer når det bli aktuelt. (Klart vi kan sykle!)
    Men... det er et stykke ;D
    Så nå nettopp at det er utenfor Oslo, faktisk i Oppland ;D..... men Nordmarka er det lell.
    Ikke minst...... selv jeg har vært der (også på dagstur), bare så helvetes mye oppover for å komme seg et stykke inn i marka.
    Det ene stedet jeg snakker om er Storløken nedenfor Katnosa/Katnosdammen.
    Oppe ved demningen har turistforeningen en veldig fin hytte, for overnatting (sjekk den)
    www.dntoslo.no/cabin.php?ca_id=213&fo_id=21
    Den andre får du på PM ;) Perlested, men et skikkelig slit å komme dit, eventuelt med bagasje og telt, jeg har vært der kun engang og det var uten annet enn fiskeutstyr, og kommer sannsynligvis aldri dit igjen :-\

    Min svenske fetter dro en ørret på 1 kilo på flue der, den smakte gærgodt ved teltplassen vår senere på kvelden ved Katnosa for flere år siden nå :(

    F... her sitter jeg og råtner bort foran hifin, i stedet for å..............


    Nærvann kalles de, hvor det blir satt ut pen fisk for å få opp interessen samt at det skal være lett tilgjengelig for.... f.eks. slike som meg (godt voksne ;D )

    www.ofa.no

    Nøklevann ser jo bra ut ;)
    http://www.ofa.no/page?id=233

    Mvh.KW
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    da stikker jeg ut å fisker litt jeg, satser på fersk fisk ikveld. ;D 8)

    har noe i frysern hvis det går skeis. :-[
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    1.413
    Her har det blitt både fotografiske erindringer(noen sogar fra massemedia,) bestemte meninger fra hardkår tørrflue militsen og Spiralis har attpåtil hatt en nære ekkolodd opplevelse.
    Fantastisk.
    Selv har jeg ikke mye å skryte av så langt i år. Etter å ha fått mest gress og mudder forbarmet en gjedde seg på meg og svelget velvillig en monster skjesluk farfar banket sammen for 40 år siden. Høydepunktet så langt er uten tvil liten trebåt på et vann i Gloppen + en flaske chablis + frøken fryd og en håndfull fjellørret i stekepannestørrelse.
    OK, Lusterfjorden var også rasende gøy, selv om jeg fikk både de minste fiskene og mindre enn de andre. Det er utrolig hvor mye godt vær og gode venner kan lappe på selvfølelsen når de få fiskene man drar opp ikke engang er kjønnsmodne.

    Jeg håper å komme sterkere tilbake med fotografisk dokumenterte skrønerhistorier utover sommeren/høsten.

    +tror du jammen ikke jeg glemte å si til Arve at jeg skulle vestover og spørre om jeg skulle klemme en båtmotor inn i baksetet. Fy skamme meg.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Står det noe laks her da, tro?


    Og hvor står den, foran eller bak steinen, eller kanskje dypt midt i strømmen.
    Det skal ikke være lett.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Stangen peker vel ganske rett? ;D
    I slike situasjoner har jeg hell med å kaste sluken ut på steinen, og så nappe den ned i vannet, som et innsekt eller en liten frosk som detter ut i vannet. De går på nesten hver gang - men da har jeg brukt tid på å kikke etter fisken. Det der er et stjernested for en lat rugg som ligger og bare bruker finnene såvidt, mens den venter på godbiter.
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Stangen peker vel ganske rett? ;D
    I slike situasjoner har jeg hell med å kaste sluken ut på steinen, og så nappe den ned i vannet, som et innsekt eller en liten frosk som detter ut i vannet. De går på nesten hver gang - men da har jeg brukt tid på å kikke etter fisken. Det der er et stjernested for en lat rugg som ligger og bare bruker finnene såvidt, mens den venter på godbiter.
    Ja akkurat sånn har jeg også tenkt her i ti år, og stedet ser så riktig ut. Og passe fotogent.
    Bare at jeg aldri har fått så mye som et napp akkurat der. Og ikke denne gangen heller.
    Hvis jeg hadde sett fisk stå her, som du beskriver, ville forløpet vært klart, og jeg ville hatt et bilde til å vise fram. Noen meter lengre opp derimot er det standplaser på rekke og rad. Der tar jeg fisk både på flue og sluk, aller helst på flue selvfølgelig.
    Fisket her er begrenset til torsdag-søndag, og vi prøver igjen torsdag morgen. Etter en halv tørkesommer har vi hatt regn siden lørdag og nå har fisken hatt tid til å gå opp de 6-7 kilometrene fra sjøen. Pulsen stiger ....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn