Dyr, jakt, våpen og fiske Hø ! Ingen fisketråd ?!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Da er det sikkert en virvel vi ikke ser der, de store gidder ikke stå steder der de må mer enn såvidt veive med brystfinnene.
    Herlig sted - nå fikk jeg lyst til å fiske. Det har vært så kaldt i det siste at det vel bare er å komme seg avsted. Gadd ikke da det stod over 30 grader, dager i strekk.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Bare en drøy uke igjen til Finnmark står på programmet. Tørrfluefiske etter laks i ginklare finnmarkselver. Kan det bli bedre?
    Mvh Roger
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    I morgen kl. 04.00 starter årets tur til Finnmark. Skal forsøke å få tatt noen bilder av tørrfluefisket laks.
    Roger (and out)
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Kom nettopp tilbake fra Finnmark, her er noe av resultatet:





    - en storlaks på 12 kg, smålaks 2 kg, avventer bilder fra en kompis på en mellomlaks på 6,3 kg. Mistet i tillegg 2 storlaks. Harr var også et tema...en bra fiskesommer også i tillegg til den andre... :)

    PS, bruker 47 i sko... =)
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Jøgga skrev:
    Står det noe laks her da, tro?


    Og hvor står den, foran eller bak steinen, eller kanskje dypt midt i strømmen.
    Det skal ikke være lett.
    Hm, står det en laks her står den foran steinen. Ørreten står bak...den venter på føde, ikke laksen :)
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    janb skrev:
    Kom nettopp tilbake fra Finnmark, her er noe av resultatet:





    - en storlaks på 12 kg, smålaks 2 kg, avventer bilder fra en kompis på en mellomlaks på 6,3 kg. Mistet i tillegg 2 storlaks. Harr var også et tema...en bra fiskesommer også i tillegg til den andre... :)

    PS, bruker 47 i sko... =)
    Flotte lakser dette !!! Hvor ble de tatt !

    Har fisket to ganger i Alta-elva bare med 4 svidder som resultat. Ellers har jeg fisket i Orkla, Gaula, Driva, Surna og samt lokalt Etne-elva og Vikedalselva.
    Fisker nå nesten bare i Suldalslågen. Se http://www.suldalslagen.com/public.aspx?pageid=35345 , http://www.teamskoti.no/index.php?p=61&showu=80

    up
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Heisan, de ble tatt i Lakselv for noen dager siden. Hadde et greit fiske fikk disse 2 pluss en til og kjørte på 2 storlakser til i tillegg :)
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    janb skrev:
    Heisan, de ble tatt i Lakselv for noen dager siden. Hadde et greit fiske fikk disse 2 pluss en til og kjørte på 2 storlakser til i tillegg :)
    Hei

    Er det greit å få fiskekort på gode steder i Lakselv, eller må det bestilles på forhånd ?
    Kan du oppgi de beste stedene i denne elva ? :)

    up
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Kan gi deg en PM... ;)

    Neida, enkelt å få kort via nett om du er passe tidlig ute. Elva er delt inn i flere soner. 1, 2, 3, 4 ,5 der 1 er nærmest sjøen. Jo høyere tall jo mer fisk & mygg...fisk = Laks, ørrett & harr.

    Jeg ville basert på litt erfaring gått for sone 1 & 2

    Det er også private strekk, men vet ikke om det er verdt en evt. pris. Har ikke vært der mer enn 2 år, men fått to laks over 10 kg og mistet flere.

    Anbefaler finn.no og 3D kart for sjekking av elva. Her ser du hvor dypsoner osv. ligger.

    Det er i denne elva minst like sannsynlig å få en fisk over 7 kg som under 3 kg og det er noe...
    http://www.laksefisk.no/fangstrapport/?ID=10
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    vredensgnag skrev:
    Da er det sikkert en virvel vi ikke ser der, de store gidder ikke stå steder der de må mer enn såvidt veive med brystfinnene.
    Herlig sted - nå fikk jeg lyst til å fiske. Det har vært så kaldt i det siste at det vel bare er å komme seg avsted. Gadd ikke da det stod over 30 grader, dager i strekk.
    - kunnskap er makt i lakselva'...uvitenhet = no fish... ;)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Så gjør vi så

    når vi har god filetkniv.
    Filetene surres i rømme og serveres med ovnspoteter og en flaske Langmann rosé.

    Sjøørreten var den eneste som ville være med meg hjem i natt. Tatt på flue i en stille høl i nattemørket.
    To lakser ville det annerledes og forsvant i strykene.
     

    Vedlegg

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Jøgga skrev:
    Så gjør vi så

    når vi har god filetkniv.
    Filetene surres i rømme og serveres med ovnspoteter og en flaske Langmann rosé.

    Sjøørreten var den eneste som ville være med meg hjem i natt. Tatt på flue i en stille høl i nattemørket.
    To lakser ville det annerledes og forsvant i strykene.
    - ser slettes ikke verst ut det der Jøgga...mmMMM :)
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Fisket i Finnmark var vel generelt litt tregere enn vanlig. Endte opp med en på 4,5 kg og 3 smålaks i Kongsfjordelva, og en smålaks og en pen sjøørret i Stabburselva. Alt på tørrflue. Bilder kommer litt senere, da kameraet fortsatt er i Finnmark, med en kompis.
    Roger
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Må innrømme at opplevelsen av tregere fiske ikke var noe jeg opplevet i Lakselv i år.

    Det jeg imidlertid opplevet var et betydelig mindre innslag av lokale fiskere. Det betyr at vi/jeg som mener jeg kan noe om f.eks laks har kunnet fiske betydelig mer effektivt enn f.eks i fjor...

    Hadde min beste sesong noen sinne...
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    mmmmmmmmm

    Stekt fersk hvitting til lunch idag. Fire timer etter at den kom opp fra 49 meters dyp.


    Snadder!!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    mmmmmmmmm

    Stekt fersk hvitting til lunch idag. Fire timer etter at den kom opp fra 49 meters dyp.


    Snadder!!
    Haveta kylling! Nam nam :)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    bra lunch idag, enda bedre middag om fem minutter. ;D

    Stekt seibiff marinert i østersaus og hvitløk. Bader nå i spicy thai-inspirert (tom yum) fyldig hvit saus ovnen. Serveres med villris og et glass iskald og skummende brunt.

    Seien på ca 7 kilo, var selvsagt tatt idag. :D

    Etter middag, noen bilder fra sjøen. 8)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    1.413
    Det ordnet seg med barnevakt skjønner jeg, gode ting !
    +
    Høres ut som du har hatt en meget god dag på sjøen, og for en middag da gitt !
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Middagen var digg, er rimelig fornøyd med meg selv. 8)

    Moderen steppet selvsagt inn noen timer på morningen før hun skulle på jobb.
    Ikke tung å be akkurat. ;D I morgen har hun fri, så jeg krysser fingrene på at været holder seg........

    Har vært et par dager med pissvær. Våknet idag, til sinnsyk tett tåke. Tanken var å legge ut godt før sju, men sikten tillot det ikke. :-\

    Sånn så det ut på vei ut av havna litt før åtte idag tidlig. Kan ikke legge avgårde mange metrene fra land, blir som å kjør i blinde, og så mister en totalt landemerker. Er tross alt på hjemtrakter, hvor jeg kjenner plassene som i min egen bukselomme, men må¨ha litt sikt da. I tillegg kan det oppstå farlige situasjoner pg.a skipstrafikk.

     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Til glede for utstyrsbøgen (er en stor en selv) et par tre bilder av redskapen.

    Min favoritt-snelle til bruk til fjordfiske. Høy utveksling (6,3:1), lett, ekstremt robust og smidig, gjør det her til en fiskemaskin i de øverste divisjoner. Idag fisket vi på 25-120 meter, og 100 meter+ går som en lek. Effektivt seifiske innebærer mye nedslepp og innsveiving.



    Tåler vel et til?


    Idiotisk høyt priset i Norge, så den er kjøpt i USA selvsagt.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Ei så god snelle fortjener selvsagt ikke hva som helst av ei stang.

    En av mine favoritter, her i 12-20 lbs utgave. Utrolig morsomt å kjøre stor fisk. Sei på over 10 kilo går som en lek. Samtidig er den perfekt til agnfiske etter mindre fisk, sykt bra kontakt og kontroll med det som skjer i den andre enden av snøret. Ingen stang har gitt meg mer fiskeglede enn denne.



    Ønsker meg en 20-30 punds til jul for grovere sjø.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Ble dessverre ikke lange turen ute idag naturlig nok. Håpet å få litt sild til agnbruk for imorgen, men vi kom oss litt sent ut. Noen slengere med hvitting (eller bleik som vi kaller det i trøndelag) og en pen sei på nærmere sju. Tåka lå fortsatt ganske tett til vi måtte dra inn etter tre timer.

    Ingen bilder av dagens fangst, men her får ihvertfall måsen frokost. Med litt flaks kan jeg bytte ut bildet med en ørn imorgen. (skjer på ca hver tredje tur her, utrolig kult syn å ha ørn under 10 meter fra ripa)



    Sola brøt såvidt igjennom på veien inn. Kan såvidt skimte noe land i det fjerne.


    Hvis lykken står bi, så blir det noen bilder imorgen også.

    Nå er det sengetid, skal snart stå opp igjen.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Flotte bilder.

    Fisk er ikke alt...

    ...kremt...sa jeg nettopp det ::) ;D
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Ble en ganske lang økt idag. Barnevakt og greier hele dagen, så det har blitt noen timer på fjorden.

    Sannelig dukket det ikke opp en fjærkledd kompis, som setter pris på en godbit.

    (irriterende uskarpt, må nok ta med noe annet enn et utslitt EOS 5D og noe vassere objektiv enn 24-105mm. Ren latskap at EOS 1D mkIII ikke er med :p )



     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    1.413
    Jeg synes du skal legge fra deg primadonnanykkene og være fornøyd med bildene ;)

    Godt å se at du er heldigere med været i dag. Ble det mye saltvann på kroken eller fikk du fisk også ?

    Hø, jeg tar meg nesten i å ville dra til Trøndelagen når jeg ser bildene dine, skummelt.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Primadonnanykker? Hø! Bør jo egentlig gå inn for å gjøre det best mulig. ;)

    Fisking i Trøndelag er et eldorado, og blant de få tingene å finne på på heimstaden, såfremt en ikke er interessert i 3-divisjons fopall eller tv-koping. ::)

    Ellers ble det mer enn saltvann på kroken. Er vel ikke ornitilogisk tråd dette så må vel avlegge en liten fangstrapport.

    Været var aldeles strålende, deilig temp, blikkstille med småregn innimellom. Ble veldig mye småhvitting (6-7 hekto og oppover til ca 1,5kg), en og annen småtorsk. Ikke det store bettet de første timene. Det som ble tatt de første timene var veldig forsiktig på agnet. Ved full flo og skifte ble det noe annet. Fisken ble langt mer aggressiv og slukte krokene. Ei gammeltante tok storfornøyd i mot store mengder "bankfesk", og har nok å gjøre resten av kvelden. :D

    Dagen ble toppet med storsei på ca 11-12 kilo, så jeg skal være fornøyd med det. 50 meter utras og drøye 10 minutter kamp. Rock'n'roll fiske!! ;D

    Ved siden av ligger noen småttiser som ble med opp i kampens hete. Fadern fikk samtidig en sei som var 20 centimeter lengre, men 4-5 kilo lettere.




    Redskapen i dag var to agnopphengere med 3/0-kroker montert på lettbommer
    I enden 385 grams Shad-Jig som er en killer av dimensjoner. De egnede opphengerne gjør at pilking er utelukka, kun rolige bevegelser, men shadjiggen trenger ikke mye bevegelse før den virker attraktiv. Ikke første storseien tatt på den der, og sikkert ikke den siste

     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    1.413
    Jeg ser den, men jeg synes fortsatt ikke du skal være veldig misfornøyd med noen av bildene her. Overhodet ikke.

    Tredjedivisjonsfotball er sannsynligvis mer gøy enn eliteserien, men jeg er skjønt enig med deg om at fiske er mye bedre.
    Og det ser jo ut til at du har hatt en knalldag i dag ;D Med slikt vær, mye fisk og en ordentlig rugg på toppen av det hele er det jo bare å smile og nyte livet.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    KW skrev:
    Jøgga skrev:

    Drømmeaktig vakkert, Eros!
    Det bildet der er et kongebilde ErosLoveking!
    Virkelig.
    Mvh.KW
    Enig, men på min skjerm ville jeg foretrukket noe mer kontrast i landskapet bak. Dette vil sees på mange ulike skjermer med ulik kalibrering/aldring osv...uansett, det tar ikke fra ErosLoveking at motivet & bildet er bra komponert :)
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Enig EL, but the devil is in the details ;)

    Må tilføye: Bildet er veldig bra, men på min skjerm vil jeg ha marginalt mer kontrast i bakgrunnen. Det utelukker som sagt ikke at motiv & bilde er veldig bra :)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    bra fangst da gitt!

    så du flekker av skinnet? Liker veldig godt srøstekt ørret/røye skinn jeg. Så fremt fisken ikke er veldig stor da.

    De der fiskene surret i panna med sæterrømme, poteter med godt smør, rødløk og flatbrød er et skikkelig herremåltid. Ble brått sulten.


    Hva har du fisket med forresten?
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Jeg flekker av skinnet av gammel vane.Det hender at fisk som står på søylebunn (sørpebunn)
    får dårlig smak i skinnet.Her som denne er fisket er der forskjellig typer bunn.
    De er fisket med mark!
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    1.413
    Herlig utbytte av en fisketur ! Og hurra for at noen holder markfanen høyt !
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Dette er en plass nesten ingen fisker.Her er flere kilometer med bekk stappfull av flott fisk.
    Litt vanskelig å komme til mange plasser.Skal se om jeg endag kan få tatt noen bilder ev fiskeplassene.Føler meg heldig som har denne bekken rett utforbi døra ;D
    Har fisket her siden jeg var guttonge.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det er bekkørret da, fiske etter denne i små vanskelig tilgjengelig bekker er litt av en sport det.
    Ser jo ikke ut som det har vært vanskelig for deg antallet tatt i betraktning og det må vel noen til for et måltid.
    Størrelse? 15-20 cm?

    Godt måltid ;)

    Mvh.KW
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn