om.s skrev:
Valentino skrev:
Hvordan forklare en troende at han er på viddene uten at vedkommende tar det personlig?
Ja dette er interessant, og ett viktig prinsipp for begge parter, hvordan forklarer man en som tror R.L.C er alpha & omega at dette kanskje ikke kan forklare alt?
Det å være "troende" er et interessant ordvalg. Det er jo slik at alt som ikke entydig kan motbevises går det an å tro på. Det er jo det som er basis for all religion.
Bottom line er jo at det ikke er mulig å forklare en "troende" at vedkommende er på viddene, for du kan ikke bevise det. Når den troende i tillegg er overbevist om at sin tro er sannheten, da har man en tapt sak i den forstand at man forsøker å omvende vedkommende. Og når alt kommer til alt: Så lenge det ikke er entydig motbevist, så vil det alltid være en sannsynlighet større enn null for at vedkommende faktisk kan ha rett.
Personlig er jeg temmelig pragmatisk anlagt. Når forsøk på å bevise eksistensen av et fenomen har feilet en masse ganger så er sannsynligheten for eksistensen av det synkende, men det er ikke motbevist. Da velger jeg å ikke investere voldsomt av hverken tid eller penger på fenomenet. Skulle jeg imidlertid oppleve fenomenet selv, så stiller det seg jo annerledes. Da har jeg hatt en personlig opplevelse, og da legger man kanskje ikke så mye vekt på hva statistikken viser lenger, men blir veldig nysgjerrig på hvorfor det er motstrid mellom opplevelsene og hva som er sannsynlig ut fra vitenskapelige betraktninger.
Mitt inntrykk er at denne diskusjonen som alltid ender i en polarisert skittkasting er en kamp mellom nettopp personlige opplevelser og vitenskapelig statistikk, teori og målinger ang. fenomenet som er forsøkt bevist og har feilet. Vitenskapens forenende forklaring på disse to motstridende polene er psykiske forventingseffekter. De troendes forenende forklaring er at det er noen fenomener som målinger, teori og statistikk over blindtester ikke har fanget opp, og at de lyttetestene som utføres har svakheter som påvirker resultatene.
Jeg for min del tror ikke vitenskapen har tatt feil, men jeg tror også at det er ting som skjer psykologisk i hifi-verdenen som det er gjort for lite forskning på. Jeg tror det er målinger man ikke utfører fordi man ikke har tenkt på det, målinger som er vanskelig å utføre fordi måleutstyret i seg selv innfører ukjente faktorer som kan påvirke de forskjellene man forsøker å måle og så videre. Jeg mener også at en del fenomener (som f.eks. kabelforskjeller) ikke er detekterbare i alle systemer. Noen systemer har rett og slett en større grad av immunitet for slike fenomener. Jeg mener også at det høyst sannsynlig gjøres feil av de som opplever forskjellene i eget anlegg i forhold til hvordan man tester for å unngå at man introduserer også andre forskjeller enn (i dette tilfellet) kabler. Uansett kan man ikke utelukke forventningseffekter om man ikke gjennomfører systematisk blindtesting av fenomenet. Å tro at man er immun mot forventningseffekter, psykoakustiske effekter og så videre er en utbredt livsløgn knyttet til hifihobbyen. Og likevel kan man ikke utelukke at det finnes noen "gullører" der ute. Likevel er det et tankekors at det er gjennomført blindtester med disse i panelene uten at man har klart å få et statistisk signifikant resultat for forskjellene man opplever når man lytter "seende".
Jeg deltar i disse diskusjonene for å lære mer om hvordan disse tingene henger sammen. Kunnskap er makt i forhold til å skille skitt og kanel i en verden full av begge deler. Det er for meg helt uinteressant at enkelte har sin personlige tro som forsvares som allmengyldige sannheter. Jeg står nok noe nærmere vitenskapen, men bruker et veldig kritisk blikk i forhold til hva man trekker av slutninger ut fra etablert teori og målinger. Noen ganger er jeg enig, men jeg må innrømme at jeg også noen ganger opplever at vitenskapen gjør mer bruk av sannsynliggjøring enn egentlig å føre beviser. Og da er det fortsatt rom for at de mindre sannsynlige slutningene faktisk er de korrekte.
Ett bein i hver leir. Skyteskive for begge parter. Allierte overalt. Jeg synes slike diskusjoner er herlige, jeg, så lenge vi forholder oss til sak.