6
65finger
Gjest
Hvis det er nødvendig å forandre musikksmak for å få utbytte av tiden foran musikanlegget bør man tenke seg om.
Godt poeng. Men på den annen side kan det hende et godt musikkanlegg og mye tid foran det, vil få deg til å forandre musikksmak.. eller i hvert fall utvide den.Hvis det er nødvendig å forandre musikksmak for å få utbytte av tiden foran musikanlegget bør man tenke seg om.
Kommentaren min var ikke seriøst ment, altså. Det var mer en sleivkommentar i debatten.Naturligvis.Du bare vet at du står overfor naturtro lyd. Når du vet det så må det være riktig.
På samme måte som man vet at man ikke er påvirket av forventningsbias, placebo eller andre psykologiske fenomener når man har jobbet systematisk med anlegget sitt over tid.
Mener at dette er en av fremgangsmåtene til Linn mht. konstruksjon og justering,Tune dem.
Forskjellen på Linn og "korvarig" slik jeg leser han er at Linn på ett eller annet tidspunkt
må si stopp ellers kommer produktet aldri ut på markedet.
Enkelte andre produsenter kommer med MK2.......MK6 osv.
Joda men hvis du går fra Rock,indie, metal og prog til Kari Bremnes ECM-katalogen og KKV og kun det. Er det lyd som plutselig betyr mest for deg. Det vet jeg og det vet du.Godt poeng. Men på den annen side kan det hende et godt musikkanlegg og mye tide foran det, vil få seg til å forandre musikksmak.. eller i hvert fall utvide den.Hvis det er nødvendig å forandre musikksmak for å få utbytte av tiden foran musikanlegget bør man tenke seg om.
Uten å hive meg inn i utdelingen av personbeskrivelser, så er jeg enig i den første kommentaren til DagT. Det er store forskjeller på pianoer og gitarer i hvordan de låter, hvordan de spilles, og like mye hvordan opptaket er gjort. Det er ingen fasit på noen av disse, kun tilnærminger og valg. De aller fleste recordings jeg har vært i befatning av, også klassisk, er prosessert overraskende mye for å få frem den tonen på instrumentene produsenten ønsker å formidle. Eller at vi setter mikrofonene der og der fordi det fremhever den og den klangen av flygelet, osv.Hmmmm, jeg leter fortvilet etter substans i det du sier. Du kan lese, kan du?Sådan en omgang forvrøvlet BS, du er ikke et sekund i tvivl når det begynder at blive rigtigt , mennesker lyder også forskelligt ,men du er ikke tvivl når det er et rigtig menneske der står overfor dig, og ikke en halvdårlig gengivelse, sådan er det også med akustiske instrumenter.Det hele forvirres ytterligere ved at akustiske instrumenter også låter forskjellig. Med andre ord vet du ikke hvordan pianoet eller gitaren høres ut (jeg har vært gjennom innkjøp av begge). Så om du synes lyden mangler noe i mellomtonen kan det faktisk komme av at pianoet var litt tamt der, og du ikke ville valgt det pianoet om du skulle kjøpe et. Kanskje pianisten likte det av andre grunner, eller nettopp derfor?
Har faktisk oplevet flere gange at folk ligefrem kan blive temmelig forskrækket hvis de pludselig tro der står "et rigtigt menneske " foran dem. Som så viser sig at være en gengivelse.
Der er simpelthen en bestemt struktur i naturtro lyde , en struktur vi alle lede efter
Du bare vet at du står overfor naturtro lyd. Når du vet det så må det være riktig. Det er imidlertid ikke det jeg skriver om, men om utstyret gir en god nok beskrivelse av den stemmen du står overfor, og som du kanskje bare har hørt en filtrert utgave av. Sikker på at den ikke er sminket litt for fyldens skyld? Filtrert litt for å gi den stoffligheten som tolkes som naturtro? Interessant selvmotsigelse det der, om man kan vite når man blir lurt.
Men forøvrig bryr jeg meg fint lite om det vrøvl og babbel som faller på ditt tastatur
Da har man bommet stygt.... Det bør helst gå i andre retningen.Joda men hvis du går fra Rock,indie, metal og prog til Kari Bremnes ECM-katalogen og KKV og kun det. Er det lyd som plutselig betyr mest for deg. Det vet jeg og det vet du.
Så alle som faktisk liker Kari Bremnes, ECM titlene og Kirkelig Kulturverksted musikken er duster som ikke vet bedre?Joda men hvis du går fra Rock,indie, metal og prog til Kari Bremnes ECM-katalogen og KKV og kun det. Er det lyd som plutselig betyr mest for deg. Det vet jeg og det vet du.
Jeg skjønner ikke hvorfor det er så populært å kaste seg inn i offerrollen når man ser argumenter man ikke liker. "Jaså, så jeg er DUM, jeg da? HÆ?!?!?" En vanlig argumentasjonsteknikk (for en vid definisjon av ordet) blant enkelte her.Så alle som faktisk liker Kari Bremnes, ECM titlene og Kirkelig Kulturverksted musikken er duster som ikke vet bedre?
En litt merkelig holdning, synes jeg.
Virker som de som er her er mere opptatt av å ha det siste ordet enn å diskutere på et saklig nivå...
QED.Det er forskjell PUNKTUM
det er uansett dustete å tolke innlegget mitt slikt. Med et gram godvilje oppfatter du det som et eksempel. Herregud! Jeg hadde glemt hvor enkelte er kranglevorne på dette forumetSå alle som faktisk liker Kari Bremnes, ECM titlene og Kirkelig Kulturverksted musikken er duster som ikke vet bedre?Joda men hvis du går fra Rock,indie, metal og prog til Kari Bremnes ECM-katalogen og KKV og kun det. Er det lyd som plutselig betyr mest for deg. Det vet jeg og det vet du.
En litt merkelig holdning, synes jeg.
Dette er en av de merkeligeste debattene som noengang har vært her inne!
Virker som de som er her er mere opptatt av å ha det siste ordet enn å diskutere på et saklig nivå...
Det er forskjell PUNKTUM
Hva som låter best, må være opptil hver enkelt!
Da beklager jeg. Det var ikke slik jeg leste innlegget hans.Pust med magan et øyeblikk nå, Desi. Det er ikke det Kaare her sier i det hele tatt. Hvorfor så hårsår? Poenget hans er vel snarere at om du må forandre smak til kun velprodusert musikk fra selskaper som er kjent for god lyd for å få utbytte av anlegget, så er du på feil spor. Det er, for å si det diplomatisk, noe helt annet enn å idiotforklare folk som liker musikken fra KKV og ECM.
Jeg må forøvrig si meg eng. Om anlegget ditt ikke spiller musikken du liker på en måte som får deg til å synge med av pur fryd, er det et stykke igjen til du er i mål. Og det er ikke musikkens skyld.
Og selvfølgelig er det forskjell på ting. At noen ikke hører det, er jo for pokker ikke et problem for andre enn dem.
Når det gjelder hva man skal lytte etter og alt det der, har jeg en tommelfingerregel som har vist seg å funke. Det komponentet eller det anlegget som snakker til følelsene dine, som gjør at du engasjeres, tramper takten, knipser, reiser deg spontant opp for å stemme luftgitaren, synger med eller hva det skal være, det er komponentet eller anlegget å kjøpe, rett og slett fordi du kommer til å bli mest fornøyd med det. Punktum.
Jeg beklager at jeg leste det feil, men jeg synes du kunne formulert det litt annerledes også.det er uansett dustete å tolke innlegget mitt slikt. Med et gram godvilje oppfatter du det som et eksempel. Herregud! Jeg hadde glemt hvor enkelte er kranglevorne på dette forumetSå alle som faktisk liker Kari Bremnes, ECM titlene og Kirkelig Kulturverksted musikken er duster som ikke vet bedre?Joda men hvis du går fra Rock,indie, metal og prog til Kari Bremnes ECM-katalogen og KKV og kun det. Er det lyd som plutselig betyr mest for deg. Det vet jeg og det vet du.
En litt merkelig holdning, synes jeg.
Dette er en av de merkeligeste debattene som noengang har vært her inne!
Virker som de som er her er mere opptatt av å ha det siste ordet enn å diskutere på et saklig nivå...
Det er forskjell PUNKTUM
Hva som låter best, må være opptil hver enkelt!
Helt enig!Klokken er fire og jeg er sur. Ikke meningen å disse. Har noen skiver derfra selv. Men det er påfallende mange som "endrer musikksmak" etter anleggetJeg beklager at jeg leste det feil, men jeg synes du kunne skrevet det litt annerledes også.det er uansett dustete å tolke innlegget mitt slikt. Med et gram godvilje oppfatter du det som et eksempel. Herregud! Jeg hadde glemt hvor enkelte er kranglevorne på dette forumetSå alle som faktisk liker Kari Bremnes, ECM titlene og Kirkelig Kulturverksted musikken er duster som ikke vet bedre?Joda men hvis du går fra Rock,indie, metal og prog til Kari Bremnes ECM-katalogen og KKV og kun det. Er det lyd som plutselig betyr mest for deg. Det vet jeg og det vet du.
En litt merkelig holdning, synes jeg.
Dette er en av de merkeligeste debattene som noengang har vært her inne!
Virker som de som er her er mere opptatt av å ha det siste ordet enn å diskutere på et saklig nivå...
Det er forskjell PUNKTUM
Hva som låter best, må være opptil hver enkelt!
Godt poeng. Hadde dårlig anlegg som spilte best på Jazz. Da fant jeg Jazz. Mange dyktige musikere som snakker rart når de blir intervjuet på nrkjazz. Begynte å nærme meg 45, så det kan ha noe med alder og gjøre også.Godt poeng. Men på den annen side kan det hende et godt musikkanlegg og mye tid foran det, vil få deg til å forandre musikksmak.. eller i hvert fall utvide den.Hvis det er nødvendig å forandre musikksmak for å få utbytte av tiden foran musikanlegget bør man tenke seg om.
Til tross for de innleggene som kom etter dette, synes jeg du virker litt bastant. Jeg er ærlig talt en smule drittlei av å lese/høre påstandene om at de som liker Kari Bremnes, liker henne kun på grunn av lyden.Joda men hvis du går fra Rock,indie, metal og prog til Kari Bremnes ECM-katalogen og KKV og kun det. Er det lyd som plutselig betyr mest for deg. Det vet jeg og det vet du.Godt poeng. Men på den annen side kan det hende et godt musikkanlegg og mye tide foran det, vil få seg til å forandre musikksmak.. eller i hvert fall utvide den.Hvis det er nødvendig å forandre musikksmak for å få utbytte av tiden foran musikanlegget bør man tenke seg om.
Det er bare det anlegget jeg har satt i sammen selv som låter bra nok, nesten alt annet låter middelmådig og til mer det har passert millionen i kost, til mer søvndyssende blir det som regel. Gjelder nok ikke DIY til over millen
Musikk tatt opp med mikrofoner vil aldri låte helt "naturlig" uansett.Naturlig(hifi) er et slitent begrep her inne.Mikrofoner hører egentlig bedre en øret så musikk på bånd CD ol.låter egentlig litt "bedre"en det gjør i virkeligheten om dere forstår.
Another important issue has to do with localization -- the ability to discriminate which direction a sound is coming from. The microphone can't detect this at all, while the ear does in several interactive and highly complex ways. As sound enters the outer ear, tiny reflections of the sound bouncing off the pinna (the flap of skin surrounding the ear canal) recombine with the direct signal to create very complex and distinctive interference patterns (comb filtering in the range between 5 and 15 KHz.). Each different angle of arrival of a sound yields its own distinctive and audible pattern, and the brain uses these (actually it happens at the basilar membrane and in the auditory nerve on the way to the brain) to determine which direction any sound element is coming from, from each individual ear.
Also, as you probably know, the differences in sound amplitude and time between the two ears are also used to help localize the sound in space. Sound from any given point in space will have a slightly different time of arrival, spectrum and amplitude at each ear, and these differences are integrated, in the same way that our binocular vision gives us depth perceptions, into a spatial image in which the sound source is localized at some distance and direction away from us.
On the other hand, the microphone can only detect an amalgam of all the sounds arriving from all different directions. Some directional microphone designs (like cardioid and bi-directional) in effect turn down the volume of some sounds coming from some directions, but they have no way to actually discriminate the direction of the arrival of a given sound: from the left, or up, or in back, etc., while a single ear is able to localize the angle of arrival of a sound. If you don't believe this, cover one ear up and try to localize sound sources with the other. You'll find it's no particular problem, although not quite as easy or comprehensive as with both ears. The most important issue about all this is that this localization ability allows us to differentiate sounds we want to hear from background noise, which is something a microphone simply cannot do. This turns out to be a major source of difficulty when recording in a reverberant space. We can sort out the difference between the sound we wish to hear and the ambience -- the microphone cannot, so reverberant recordings tend to sound blurry.
Moulton Laboratories :: The Microphone vs. the EarThe primary time-based trick that the ear does is called the Precedence (of Haas) Effect. In order to keep us from being hopelessly confused by early reflections of sounds (the aural equivalent of a fun-house mirror-room), the ear integrates such early reflections (for up to 50 milliseconds after the original sound arrives) with the original sound, so that they are not heard as reflections or echoes but as part of the timbre of the original sound. The microphone, on the other hand, simply sums the original sound and all of its reflections over time, yielding a kind of interference pattern called comb-filtering that imposes yet another timbre on the sound, a timbre generated by the room. So when we hear a sound in a room, we generally don't consciously perceive the interference patterns caused by room reflections but only a richer and more satisfying version of the sound itself (due to information carried by all the reflections). This is why we don't like to listen to or play music outside nearly as much as indoors. Those reflections and the richness aren't there. On the other hand, for recording, the lack of reflections generally helps with clarity, which is why recording studios often have extremely absorptive acoustic treatments.
Grunnen til at det er umulig å gjengi akustisk musikk helt naturlig via tokanals stereo er vel først og fremst at spredningsmønsteret er umulig å gjenskape. Det nærmeste man kan komme er vel via kunsthodeopptak og lytting til dette i hodetelefoner(?). Har dog aldri prøvd dette selv.Det klart at en mikrofon ikke hører som vi gør, den har jo ingen hjerne som os..
Mikrofonen optager bare nogle lydtryksvaritioner, som så skal gengives så godt som muligt, og dette sker bedst ved at disse lydtryksvaritioner ikke bliver påvirket af vores rum.
Er gengivelsen god , så bliver vi snydt , og det vil næsten virke som om vi sad ved livebegivenheden, alt information ligger i disse lydtryksvarioner , perspektiv rum, størrelsesforhold i mellem objekterne klang, placering af instrumenter osv, alt, og det kan næsten blive som live, hvis man for nøjagtig de samme lydtryksvaritioner som mikrofoner har opfanget ind i ørerne , så klarer vores hjerne resten , den kan simpelthen ikke lade være. det sker bare aldrig at alt er helt nøjagtigt, men mindre kan også gøre det bare strukturen i lyden er rigtig.
Har du nogensinde tænkt på hvordan du ville hører lyden hvis du ingen hjerne havde, ohh jo det har du naturligvis joke!!! rolig , kunne ikke lade være.Grunnen til at det er umulig å gjengi akustisk musikk helt naturlig via tokanals stereo er vel først og fremst at spredningsmønsteret er umulig å gjenskape. Det nærmeste man kan komme er vel via kunsthodeopptak og lytting til dette i hodetelefoner(?). Har dog aldri prøvd dette selv.Det klart at en mikrofon ikke hører som vi gør, den har jo ingen hjerne som os..
Mikrofonen optager bare nogle lydtryksvaritioner, som så skal gengives så godt som muligt, og dette sker bedst ved at disse lydtryksvaritioner ikke bliver påvirket af vores rum.
Er gengivelsen god , så bliver vi snydt , og det vil næsten virke som om vi sad ved livebegivenheden, alt information ligger i disse lydtryksvarioner , perspektiv rum, størrelsesforhold i mellem objekterne klang, placering af instrumenter osv, alt, og det kan næsten blive som live, hvis man for nøjagtig de samme lydtryksvaritioner som mikrofoner har opfanget ind i ørerne , så klarer vores hjerne resten , den kan simpelthen ikke lade være. det sker bare aldrig at alt er helt nøjagtigt, men mindre kan også gøre det bare strukturen i lyden er rigtig.
Det klart at en mikrofon ikke hører som vi gør, den har jo ingen hjerne som os..
Mikrofonen optager bare nogle lydtryksvaritioner, som så skal gengives så godt som muligt, og dette sker bedst ved at disse lydtryksvaritioner ikke bliver påvirket af vores rum.
Er gengivelsen god , så bliver vi snydt , og det vil næsten virke som om vi sad ved livebegivenheden, alt information ligger i disse lydtryksvarioner , perspektiv rum, størrelsesforhold i mellem objekterne klang, placering af instrumenter osv, alt, og det kan næsten blive som liv, hvis man for nøjagtig de samme lydtryksvaritioner som mikrofoner har opfanget ind i ørerne så klarer vores hjerne resten , den kan ikke lade være. det sker bare aldrig at alt er helt nøjagtigt, men mindre kan også gøre det bare strukturen i lyden er rigtig.
Og hjernen er god til at fylde huller ud hvis der skulle mangler noget, men vi slapper mest af når hjernen ikke konstant skal prøve at gætte sig til hvad vi hører.
Der er som sagt mindst en fejl ved sterio som er Crosstalk, men jeg mener ikke det forhindre en god kopi af en livebegivenhed
Er gengive-systemmet godt så kan man side og zoome ind på de enkelte instrumenter osv som ved live.
Der var nogen som åbenbart ikke forstod at et piano kan have mange forskelige klange afhængig af hvor det spiller og hvilket piano det er , men vi er som mennesker aldrig i tvivl om at lyden er live og at det er et piano som spiller uanset hvad.
jeg må indrømme jeg forstår ikke at nogen finde det så svært at forstår, om ikke andet så har langt de fleste oplevet det.
den levende musik har en stuktur en klang som vi genkender, og som sagt når stereo anlægget nærme sig dette så er vi ikke tvivl.
Til Midas vil jeg sige, du ved ikke hvad der på lydfilen , jeg ved det heller ikke , men jeg er ret sikker at jeg ved mere end dig, og det er ikke noget problem at høre alle de ting der lagt på af teknikeren , men det er næsten umuligt at slå grundstrukturen i lyden ihjel, selvom de skide producerer gør hvad de kan, alle kan genkende et piano selv igennem en telefon.
la oss bytte ut Kari bremnes med Dianna Krall. har ingen problemer med Kari. Liker svarta Bjørn. kun ment som et eksempelTil tross for de innleggene som kom etter dette, synes jeg du virker litt bastant. Jeg er ærlig talt en smule drittlei av å lese/høre påstandene om at de som liker Kari Bremnes, liker henne kun på grunn av lyden.Joda men hvis du går fra Rock,indie, metal og prog til Kari Bremnes ECM-katalogen og KKV og kun det. Er det lyd som plutselig betyr mest for deg. Det vet jeg og det vet du.Godt poeng. Men på den annen side kan det hende et godt musikkanlegg og mye tide foran det, vil få seg til å forandre musikksmak.. eller i hvert fall utvide den.Hvis det er nødvendig å forandre musikksmak for å få utbytte av tiden foran musikanlegget bør man tenke seg om.
It takes one to know one.
Jeg er blant dem som liker Kari Bremnes på grunn av sangene hennes. Sangene, menneske! Og jeg blir litt provosert av at det liksom ikke skal være mulig å like henne fordi jeg synes sangene hennes er gode. Og det går det an å gjøre selv om man måtte like "Rock, indie, metal og prog".
Sånn. jeg måtte bare få det ut.
Det er greit, din "joke" er uansett umulig å forstå, med eller uten hjerne.Har du nogensinde tænkt på hvordan du ville hører lyden hvis du ingen hjerne havde, ohh jo det har du naturligvis joke!!! rolig , kunne ikke lade være.
Det kan du have ret i , det er nok her smag og præferencer osv kommer ind i billedet og bliver afgørende for vurderingen, for jeg tror ikke at vi opfatter så forskelligt , det er i hvert tilfælde ikke mit indtryk, Vi har jo trods alt en gang skulle overleve via hørelse og syn.Det klart at en mikrofon ikke hører som vi gør, den har jo ingen hjerne som os..
Mikrofonen optager bare nogle lydtryksvaritioner, som så skal gengives så godt som muligt, og dette sker bedst ved at disse lydtryksvaritioner ikke bliver påvirket af vores rum.
Er gengivelsen god , så bliver vi snydt , og det vil næsten virke som om vi sad ved livebegivenheden, alt information ligger i disse lydtryksvarioner , perspektiv rum, størrelsesforhold i mellem objekterne klang, placering af instrumenter osv, alt, og det kan næsten blive som live, hvis man for nøjagtig de samme lydtryksvaritioner som mikrofoner har opfanget ind i ørerne , så klarer vores hjerne resten , den kan simpelthen ikke lade være.
Det vil aldrig ske helt nøjagtigt, men mindre kan også gøre det, bare strukturen i lyden er rigtig.
Og hjernen er god til at fylde huller ud hvis der skulle mangler noget, men vi slapper mest af når hjernen ikke konstant skal prøve at gætte sig til hvad vi hører. Optimalt er at hjernen bare skal modtage.
Jeg tror man vil kunne måle en væsentlig forskel på hjerne-svingningerne når der lyttes til et virkelig godt anlæg i forhold til et mindre godt anlæg, hvor hjernen skal arbejde væsentligt mere for at få mening i lyden
Der er som sagt mindst en fejl ved stereo som er Crosstalk, men jeg mener ikke det forhindre en god kopi af en livebegivenhed
Er gengive-systemmet godt så kan man side og zoome ind på de enkelte instrumenter osv som ved live.
Der var nogen som åbenbart ikke forstod at et piano kan have mange forskelige klange afhængig af hvor det spiller og hvilket piano det er , men vi er som mennesker aldrig i tvivl om at lyden er live og at det er et piano som spiller .
jeg må indrømme det forstår jeg ikke at nogen ikke forstår , om ikke andet så må man da have oplevet det, den levende musik har en stuktur en klang som vi genkender, og som sagt når stereo anlægget nærme sig dette så er vi ikke tvivl.
Til Midas vil jeg sige, du ved ikke hvad der er på lydfilen , jeg ved det heller ikke , men jeg er ret sikker at jeg ved mere end dig, og det er ikke noget problem at høre alle de ting der lagt på af teknikeren , men det er næsten umuligt at slå grundstrukturen i lyden ihjel, selvom de skide producerer gør hvad de kan, alle kan genkende et piano selv igennem en telefon.
At du utfyller en del mangler ved sanseinntrykket gjør ikke sanseinntrykket nøytralt universelt for alle, denne utfyllingen som foregår kognitivt er forskjellig fra person til person, noe som all forskning på psykoakustikk understreker.
P.S det er ikke crosstalk jeg nevnte ovenfor, bla så blir kamfilter effekter som følge av tidlig refleksjoner i rommet mye mer hørbart fordi retningen refleksjonene kommer fra endres , uansett hvordan man er skrudd sammen så er kamfiltrer effekter i signalveien forstyrrende, derfor plasseres mikrofoner ofte på andre steder i rommet enn der musikken oppfattes best av mennesker som hører musikken live.
Kortvarig er omtrent den eneste av dem som skriver i de typiske "konflikttrådene" som faktisk har noe fornuftig å si angående menneskelig lydoppfattelse. Han bør derfor få litt slingringsrom angående språkbruk. Særlig ettersom han stort sett er veldig pedagogisk og grundig i sin argumentasjon, ellers.Og rigtigt som altidHyggelig som alltid.Sådan en omgang forvrøvlet BS
Lytterommets refleksjoner bidrar også med "romslighet", demper man rommet fullstendig så åpner man nye hull å fylle på dette området.Det kan du have ret i , det er nok her smag og præferencer osv kommer ind i billedet og bliver afgørende for vurderingen, for jeg tror ikke at vi opfatter så forskelligt , det er i hvert tilfælde ikke mit indtryk, Vi har jo trods alt en gang skulle overleve via hørelse og syn.
Men jo færre "huller" der er at udfylde , jo større enighed er der om lyden, og er der ingen "huller at udfylde" så er alle enige. På same måde som at alle kan hører der er tale om livemusik.
Det er vil også beviset for at vi nok ikke hører og tolker så forskelligt.
Jeg skriver at lydtryksændringene skal når lytterens ører så upåvirket af rummet som muligt, dette inkluderer naturligvis og især første refleksioner.
Sitert fra Master of acoustics. Forholdet mellom refleksjon som er forstyrrende (med det antar jeg du mener ekko) en funksjon av både nivå og tidforsinkelse/avstand.Deteksjonsnivået for når man oppfatter refleksjoner som forstyrrende kan varierer med ca 4-5db utifra det jeg kan huske.
Alt hvad vi skal bruge til at genskaber rumlighed klang perspektiv osv. er i signalet, hvis man har optaget det , og jo to højtaler kan lave en eksakt kopi af en akustisk begivenhed hvis denne begivenhed er optaget således at både musikerne og rummet er optaget på en gang , hvilket vil sige med to eller tre mikrofoner på afstand.kortvarig:Lytterommets refleksjoner bidrar også med "romslighet", demper man rommet fullstendig så åpner man nye hull å fylle på dette området.Det kan du have ret i , det er nok her smag og præferencer osv kommer ind i billedet og bliver afgørende for vurderingen, for jeg tror ikke at vi opfatter så forskelligt , det er i hvert tilfælde ikke mit indtryk, Vi har jo trods alt en gang skulle overleve via hørelse og syn.
Men jo færre "huller" der er at udfylde , jo større enighed er der om lyden, og er der ingen "huller at udfylde" så er alle enige. På same måde som at alle kan hører der er tale om livemusik.
Det er vil også beviset for at vi nok ikke hører og tolker så forskelligt.
Jeg skriver at lydtryksændringene skal når lytterens ører så upåvirket af rummet som muligt, dette inkluderer naturligvis og især første refleksioner.
Laterale refleksjoner som måtte finnes der musikken spilles blir ikke gjenskapt av to høyttalere, mikrofonene endrer retningen refleksjonene kommer fra, sanseapparatet registrerer færre tidsgap mellom ørene, i et anekoisk eller veldig dempet rom så registreres kun de to tidsgapene som fremkommer som følge av høyttaler plassering og eventuelle tidsgap som følge av mikrofon plassering.
Takker for en vennlig moderering. Man burde selvsagt ikke irritere seg.Uten å hive meg inn i utdelingen av personbeskrivelser, så er jeg enig i den første kommentaren til DagT. Det er store forskjeller på pianoer og gitarer i hvordan de låter, hvordan de spilles, og like mye hvordan opptaket er gjort. Det er ingen fasit på noen av disse, kun tilnærminger og valg. De aller fleste recordings jeg har vært i befatning av, også klassisk, er prosessert overraskende mye for å få frem den tonen på instrumentene produsenten ønsker å formidle. Eller at vi setter mikrofonene der og der fordi det fremhever den og den klangen av flygelet, osv.
Et overordnet mål i HiFi er transparens slik at lydmaterialet låter likt som på opptaket. Men det har vi egentlig forutsetninger for å kunne si at anlegget låter slik det ble skapt? Nei, egentlig ikke. Det er kun én plass man har "korrekt" gjengivelse slik musikken var tenkt, og det er på monitorene i studioet produsenten har lagd plata på. Ikke alle studioer er like nøytralt tunet, så ikke engang her kan man si rett og galt.
Mange anlegg låter bra og man får et inntrykk av at den gjengir det man hører på riktig. Men bra er subjektivt. Så alt koker ned til tilnærminger, valg og preferanser i hvordan lyden skal låte.
Dette kan godt siteres og understrekes enda en gang! Her formulerer du på eksemplarisk vis noe jeg har prøvd å si på vesentlig mer krøkkete språk i flere andre tråder. Takk.Et overordnet mål i HiFi er transparens slik at lydmaterialet låter likt som på opptaket. Men det har vi egentlig forutsetninger for å kunne si at anlegget låter slik det ble skapt? Nei, egentlig ikke. Det er kun én plass man har "korrekt" gjengivelse slik musikken var tenkt, og det er på monitorene i studioet produsenten har lagd plata på. Ikke alle studioer er like nøytralt tunet, så ikke engang her kan man si rett og galt.
Mange anlegg låter bra og man får et inntrykk av at den gjengir det man hører på riktig. Men bra er subjektivt. Så alt koker ned til tilnærminger, valg og preferanser i hvordan lyden skal låte.
Lød mit anlæg som monitorne i de fleste studio så ville jeg være enormt ked af det , det har absolut ingen fornøjelse været at være i de studio jeg har besøgt, men et interessant indblik har det været , og man kan kun undre sig sig over at det trods alt nogen gange ender med god lyd, men det er sgu ikke studioet skyld , det er på trods af.Hmmmm, jeg leter fortvilet etter substans i det du sier. Du kan lese, kan du?Sådan en omgang forvrøvlet BS, du er ikke et sekund i tvivl når det begynder at blive rigtigt , mennesker lyder også forskelligt ,men du er ikke tvivl når det er et rigtig menneske der står overfor dig, og ikke en halvdårlig gengivelse, sådan er det også med akustiske instrumenter.Det hele forvirres ytterligere ved at akustiske instrumenter også låter forskjellig. Med andre ord vet du ikke hvordan pianoet eller gitaren høres ut (jeg har vært gjennom innkjøp av begge). Så om du synes lyden mangler noe i mellomtonen kan det faktisk komme av at pianoet var litt tamt der, og du ikke ville valgt det pianoet om du skulle kjøpe et. Kanskje pianisten likte det av andre grunner, eller nettopp derfor?
Har faktisk oplevet flere gange at folk ligefrem kan blive temmelig forskrækket hvis de pludselig tro der står "et rigtigt menneske " foran dem. Som så viser sig at være en gengivelse.
Der er simpelthen en bestemt struktur i naturtro lyde , en struktur vi alle lede efter
Du bare vet at du står overfor naturtro lyd. Når du vet det så må det være riktig. Det er imidlertid ikke det jeg skriver om, men om utstyret gir en god nok beskrivelse av den stemmen du står overfor, og som du kanskje bare har hørt en filtrert utgave av. Sikker på at den ikke er sminket litt for fyldens skyld? Filtrert litt for å gi den stoffligheten som tolkes som naturtro? Interessant selvmotsigelse det der, om man kan vite når man blir lurt.
Et overordnet mål i HiFi er transparens slik at lydmaterialet låter likt som på opptaket. Men det har vi egentlig forutsetninger for å kunne si at anlegget låter slik det ble skapt? Nei, egentlig ikke. Det er kun én plass man har "korrekt" gjengivelse slik musikken var tenkt, og det er på monitorene i studioet produsenten har lagd plata på. Ikke alle studioer er like nøytralt tunet, så ikke engang her kan man si rett og galt.
Mange anlegg låter bra og man får et inntrykk av at den gjengir det man hører på riktig. Men bra er subjektivt. Så alt koker ned til tilnærminger, valg og preferanser i hvordan lyden skal låte.
Prøv nu at tage stilling til det jeg skriver , og angrib det , i stedet for min person.Siden de fleste av oss bruker "almene udstyr/det mest udbredte udstyr" er du da villig til å røpe hva som skjuler seg bak benevelsen "mit anlæg", kortvarig?
Det hadde jo vært interessant å vite hva et slikt vidunderanlegg består av siden dette tydeligvis får "hvad det er for noget lort de tit laver" til å låte mer naturtro enn på "en eller anden dødssyg monitor".
Er ikke heeelt sikker på at det er så viktig å ha rommet rundt høyttalerne lyddødt. Gjorde en gang et forsøk med å plassere en skinn- lenestol ved antatt førsterefleksjonspunkt på veggen ved høyre høyttaler, og det ble ikke så vellykket. Lydbildet ble kraftig forminsket og tørrere på denne siden av rommet, men uten å bidra til bedre perspektiv. (Jeg antar det skyldes manglende refleksjoner, men kan teoretisk kanskje skyldes at stolen kom litt for nær høyttaleren og dermed bidro til å lage tidlige refleksjoner. Jeg vet ikke. Veggen er forresten betong tvers igjennom med malt tapet på)Og et andet vigtigt punkt er at få så meget direkte lyd som muligt fra kilden fra de to højtaler (analogt med hovedtelefoner) og det sikres ved at gøre den del af rummet bag og omkring højtalerne fuldstændig reaktionsfrit/dødt/sort hul, således at det fra den del af rummet kun er det som kommer fra selve højtalermembranerne som vil rammer vores ører, det skitserede hedder forkortet LEDE live end /dead end.
Beklager at du oppfattet det som et personangrep. Jeg spør - av ren nysgjerrighet - siden du åpnet innlegget med å henvise nettopp til ditt anlegg som noe du foretrakk foran ulike studiomonitorer.Prøv nu at tage stilling til det jeg skriver , og angrib det , i stedet for min person.Siden de fleste av oss bruker "almene udstyr/det mest udbredte udstyr" er du da villig til å røpe hva som skjuler seg bak benevelsen "mit anlæg", kortvarig?
Det hadde jo vært interessant å vite hva et slikt vidunderanlegg består av siden dette tydeligvis får "hvad det er for noget lort de tit laver" til å låte mer naturtro enn på "en eller anden dødssyg monitor".
Hvad jeg har har af udstyr osv er skide ligegyldigt i denne sammenhæng, jeg har det udstyr der er nødvendigt for at kunne skriver det jeg gør. Og jeg er sikker på at der er mange som oplever det samme som jeg.