Er enig i alt du skriver, bortsett fra at jeg ikke er overbevist om dette LEDE- prinsippet (har i grunn ikke testet det ut heller...), og det er kanskje ikke helt likefrem dette med strømkabler. Min erfaring er at en tykk, skjermet og svindyr strømkabel ikke nødvendigvis forbedrer lyden, særlig ikke om den blir lengre enn originalkablene av billigste sort.Hvad jeg har har af udstyr osv er skide ligegyldigt i denne sammenhæng, jeg har det udstyr der er nødvendigt for at kunne skriver det jeg gør. Og jeg er sikker på at der er mange som oplever det samme som jeg.
Den grafen er relatert, det var en annen undersøkelse jeg siktet til, som jeg kanskje får fisket frem ved leilighet, folk har forskjellig treshold for å detektere refleksjoner.Sitert fra Master of acoustics. Forholdet mellom refleksjon som er forstyrrende (med det antar jeg du mener ekko) en funksjon av både nivå og tidforsinkelse/avstand.Deteksjonsnivået for når man oppfatter refleksjoner som forstyrrende kan varierer med ca 4-5db utifra det jeg kan huske.
Det interessante her er at noe refleksjoner gir romfølelse (spaciousness).
Vis vedlegget 351839
Det siste jeg har lyst å kommentere i denne søken etter maksimal/ultimat direktelyd: Vi mennesker er gående individer. Vi er veldig vant med refleksjoner (med tilhørende kamfiltering) fra bakke...
Masse laterale refleksjoner i et LEDE rom, som forøvrig ikke er nøytralt sammenlignet med å høre musikk "live", det finnes ikke noe rom-konsept som er det.Alt hvad vi skal bruge til at genskaber rumlighed klang perspektiv osv. er i signalet, hvis man har optaget det , og jo to højtaler kan lave en eksakt kopi af en akustisk begivenhed hvis denne begivenhed er optaget således at både musikerne og rummet er optaget på en gang , hvilket vil sige med to eller tre mikrofoner på afstand.kortvarig:Lytterommets refleksjoner bidrar også med "romslighet", demper man rommet fullstendig så åpner man nye hull å fylle på dette området.Det kan du have ret i , det er nok her smag og præferencer osv kommer ind i billedet og bliver afgørende for vurderingen, for jeg tror ikke at vi opfatter så forskelligt , det er i hvert tilfælde ikke mit indtryk, Vi har jo trods alt en gang skulle overleve via hørelse og syn.
Men jo færre "huller" der er at udfylde , jo større enighed er der om lyden, og er der ingen "huller at udfylde" så er alle enige. På same måde som at alle kan hører der er tale om livemusik.
Det er vil også beviset for at vi nok ikke hører og tolker så forskelligt.
Jeg skriver at lydtryksændringene skal når lytterens ører så upåvirket af rummet som muligt, dette inkluderer naturligvis og især første refleksioner.
Laterale refleksjoner som måtte finnes der musikken spilles blir ikke gjenskapt av to høyttalere, mikrofonene endrer retningen refleksjonene kommer fra, sanseapparatet registrerer færre tidsgap mellom ørene, i et anekoisk eller veldig dempet rom så registreres kun de to tidsgapene som fremkommer som følge av høyttaler plassering og eventuelle tidsgap som følge av mikrofon plassering.
Jeg formoder du erkender at rumlighed udmærket kan gengives på en hovedtelefon/earplug og med binaural gengivelse kan det blive helt vildt , og overgår stereo, du kan også gengive rumlighed ude i din have , faktisk meget bedre end inde i stuen hvor alle disse uundgåelige refleksiitoner kun er med til at slørrer/udviske det oprindelig signal.
Men det er klart, signalet skal frem til vores ører, så det nytter ikke noget at man lyddæmper for meget/gør rummet fuldstændigt lyddødt, men bør derimod have en en passende konstant efterklang uafhængig af frekvens således at lyden kan "transporteres" til ørnene på en fornuftig måde, nogle siger at 0.5 S er passende. Og det er ca det som der er i en normal stue.
Og et andet vigtigt punkt er at få så meget direkte lyd som muligt fra kilden fra de to højtaler (analogt med hovedtelefoner) og det sikres ved at gøre den del af rummet bag og omkring højtalerne fuldstændig reaktionsfrit/dødt/sort hul, således at det fra den del af rummet kun er det som kommer fra selve højtalermembranerne som vil rammer vores ører, det skitserede hedder forkortet LEDE live end /dead end.
Det skitserede er for størst mulig fidelity, mest tro gengivelse overfor kilden, ønsker man en personlig klang og diverse tilskud til gengivelsen eller eventuelt at kompensere for dårligt udstyr osv.
Så er alt naturligvis tilladt og det er stort set umuligt at diskuterer dette, alt kan jo være rigtigt og lige godt, hvis det drejer sig om at tilfredsstille ens smag, fremfor at gengive det som er på pladen.
La meg først få si at dette på ingen måte er personangrep. Jeg håper vi kan ha en saklig uenighet og at vi kan være uenige uten at det blir personangrep.Lød mit anlæg som monitorne i de fleste studio så ville jeg være enormt ked af det , det har absolut ingen fornøjelse været at være i de studio jeg har besøgt, men et interessant indblik har det været , og man kan kun undre sig sig over at det trods alt nogen gange ender med god lyd, men det er sgu ikke studioet skyld , det er på trods af.Hmmmm, jeg leter fortvilet etter substans i det du sier. Du kan lese, kan du?
Du bare vet at du står overfor naturtro lyd. Når du vet det så må det være riktig. Det er imidlertid ikke det jeg skriver om, men om utstyret gir en god nok beskrivelse av den stemmen du står overfor, og som du kanskje bare har hørt en filtrert utgave av. Sikker på at den ikke er sminket litt for fyldens skyld? Filtrert litt for å gi den stoffligheten som tolkes som naturtro? Interessant selvmotsigelse det der, om man kan vite når man blir lurt.
Et overordnet mål i HiFi er transparens slik at lydmaterialet låter likt som på opptaket. Men det har vi egentlig forutsetninger for å kunne si at anlegget låter slik det ble skapt? Nei, egentlig ikke. Det er kun én plass man har "korrekt" gjengivelse slik musikken var tenkt, og det er på monitorene i studioet produsenten har lagd plata på. Ikke alle studioer er like nøytralt tunet, så ikke engang her kan man si rett og galt.
Mange anlegg låter bra og man får et inntrykk av at den gjengir det man hører på riktig. Men bra er subjektivt. Så alt koker ned til tilnærminger, valg og preferanser i hvordan lyden skal låte.
For det andet er det helt klart at de ikke har hørt, og derfor ikke ved hvad det er for noget lort de tit laver, sådan noget skidt/lort er der ingen som laver med fuldt overlæg/med vilje.
Men det mærkelige ved det hele er at det er utrolig svært at slå instrument-lyden ihjel, så selv om man har gjort næsten alt for at ødelægge den, for evt at få det til at lyde fornuftigt på¨en eller anden dødssyg monitor , så lykkes det alligevel ikke helt af slå lyden ihjel , der er stadigvæk nogen instrument-lyd tilbage som kan gengives.
Typisk optager studioet, de hører rå optagelsen, rå-resultatet gør sig muligvis ikke særlig godt på de "fanatiske monitorer og forstærker grej" , så begynder manipuleringen og produktionen indtil man er tilfreds med det man hører fra monitoren og studio-anlægget.
Det kan være fint nok, for det resultat giver typisk også et rimeligt resultat hos langt de fleste forbrugere hr og fru jensen hip hop peter og metal Jens og country Lone osv..
Problemet er bare at dette er en tilpasning til det almene udstyr/det mest udbredte udstyr. de fleste kunder , og ikke mindst til radioen.
Som sagt et problem er også studio-teknikeren muligvis slet ikke kan høre at den umanipulerede version rå-optagelsen er klart det bedste , det mest ægte det mest troværdige.
Jeg har hørt rock optagelser som lyder langt mere ægte end meget af det lort som slipper ud af de fineste studioer, optagelse hvor der bare har været en en enkelt mikrofon placeret i loftet.
Det er nogen gange som om man helt har glemt hvad det hele drejer sig om, hvad opgaven er, nemlig at optage en begivenhed så godt som muligt, for derefter at videregive den til kunden/forbrugeren. Det kommer tit til at dreje sig om hvad produceren kan med alle sine maskiner.
Men hvad der er vigtigt at slå fast er at ingen , absolut ingen , ved hvad hvad der er havnet på optagelsen, vi afspiller alle vores private version af musikken, men et er sikkert når man hører diverse plader så er produceren studieteknikeren nok en af dem som ved allermindst om hvad de reelt er havnet på optagelsen.
Derfor kan bl.a. 50 60 70 år gamle optagelse være langt bedre, og mere naturtro og ikke mindst lyde langt mere ægte end meget af det lort som laves idag (naturligvis kan de have en lettere antikvarisk lyd) men på alle andre punkter er disse gamle optagelser tit bedre end nye.
Det må være pinligt at hører at det man lavede for mange år siden er bedre end det man kan lave i dag.
Jeg tror det bl.a. skyldes at for 50 60 70 år siden kunne man ikke meget andet end at sætte mikrofoner op og kører musikken ind på to eller tre bånd, men kunne ingen gang sætte mikrofonerne tæt på, for så overstyrede det, og man kunne slet ikke lave alt den manipulering man kan idag, måske man kunne tilsætte lidt mekanisk rumklang ,men det var så også det.
Og så bliver resultatet automatisk naturtroet og ægte og kunstneren som det drejer sig om træder frem, i stedet for produktionen og produceren.
Jeg var på nippet til å svare slik du gjorde nå, men så leste jeg korvarigs tekst en gang til. Jeg tror han mener at man skal dempe rundt og bak høyttaleren, foran i rommet, ikke ellers. Og det er jo helt i henhold til LEDE: God demping i front med høytttalerene, og mer levende bak, gjerne med diffusjon for å få ned distinkte refleksjoner.Er ikke heeelt sikker på at det er så viktig å ha rommet rundt høyttalerne lyddødt. Gjorde en gang et forsøk med å plassere en skinn- lenestol ved antatt førsterefleksjonspunkt på veggen ved høyre høyttaler, og det ble ikke så vellykket. Lydbildet ble kraftig forminsket og tørrere på denne siden av rommet, men uten å bidra til bedre perspektiv. (Jeg antar det skyldes manglende refleksjoner, men kan teoretisk kanskje skyldes at stolen kom litt for nær høyttaleren og dermed bidro til å lage tidlige refleksjoner. Jeg vet ikke. Veggen er forresten betong tvers igjennom med malt tapet på)Og et andet vigtigt punkt er at få så meget direkte lyd som muligt fra kilden fra de to højtaler (analogt med hovedtelefoner) og det sikres ved at gøre den del af rummet bag og omkring højtalerne fuldstændig reaktionsfrit/dødt/sort hul, således at det fra den del af rummet kun er det som kommer fra selve højtalermembranerne som vil rammer vores ører, det skitserede hedder forkortet LEDE live end /dead end.
Har også lest på nettet at refleksjoner rundt høyttalerne kan være av den gode sorten og faktisk bidra til å tydeliggjøre perspektivet, ved å på en måte "strekke ut" lydens "fantombilder".
Det er for primitivt det her , jeg har ikke noget imod at kunstneren!! manipulerer lyden for at angive en stemning eller lignede, Pink Floyd, Martin Hall , Tangerine Dream og uendelig mange andre bruger klanglige virkemidler.Jeg følger tankerekken din, men flere av dine meninger er preget av dine idealer. Som i seg selv er helt greit, men det behøver ikke gjelder for alle. Jeg har personlig helt andre idealer og er derfor mye uenig i mange av de metoder og forslag som du presenterer. At du har en preferanse for naturtro autentiske opptak, og dermed finner inspirasjon i opptak for 50-70 år siden, er helt greit.
Jeg syns det er respektløst å slenge dritt om studioer og arbeidet som gjøres der. Folkene som jobber i studio er absolutt profesjonelle personer med veldig bevisst forhold til lyd og formidling. Men igjen, deres idealer kan kanskje være annerledes enn hva som forfektes her. Jeg er helt enig i at loudness war er noe tull, men det er nå for svingende ikke det eneste studioer leverer! Lydbildet som produseres er akkurat slik produsent ønsker med lyden. At man da ikke liker det som leveres, er en smaksak, ikke en definisjon av rett og galt!
Som jeg har sagt her tidligere: Er et bilde av Picasso mindre kunst fordi det mindre virkelighetstro? Nei vil de nok fleste si, men ikke alle behøver å like kunsten.
At hører stereo har intet med at gøre med at høre live, det er to modsat rettede ting , som stereo og PA også er det.Masse laterale refleksjoner i et LEDE rom, som forøvrig ikke er nøytralt sammenlignet med å høre musikk "live", det finnes ikke noe rom-konsept som er det.
Om man benytter to tre mikrofoner xy ab osv har forbløffende lidt betydning efter min mening , det ændre ikke lydbilledet/perspektivet overordnet, perspektivet tegnes lidt skarpere op med XY og lidt mindre med AB osv , men det er nuanceforskelle hvis det ses i forhold til betydningen af hvor godt et rum og stereoanlægget er til at formidle og lede lydtrykvariationer/ændringer frem til vores ører, således at hjernen kan foretage konverteringen, og vi kan høre lydbilledet/illusionen.Tre mikrofoner er vel ikke akkurat "korrekt" eller "nøytralt", ingen som har mer enn 140cm avstand mellom ørene:
https://www.google.no/search?q=decc...KEwiwmqOQ0r3JAhUin3IKHUtADekQ_AUIBigB&dpr=0.9
Jeg må indrømme jeg har vanskeligt ved at forstår at du bliver ved at blande binauralt ind i dette, men her et eksempel, en udmærket indspilning, men ingen revolution.Anngående binauralt så var nettopp dette poenget mitt, at nettopp aspektet med romslighet er mer virkerlighetsnært med binaurale opptak, spesielt "head shadow effect" og mer korrekt tidsgap "ITD".
Sådan ser det jo umiddelbart ikke ud når et indlæg fra Midas som besvarer mit kritiske indlæg med den totalt modsatte mening/holdning tilsyneladende kan få så stor opbakning.Det er nok noe vi alle kan være enige om. Overdreven bruk av autotune, etc, "loudness war"-brick wall limiting og kompresjon er en grusom uting som vi gjerne skulle vært foruten.
Jeg ser ingen motsetninger mellom dette og Midas' innlegg, egentlig. Snakker dere forbi hverandre?Sådan ser det jo umiddelbart ikke ud når et indlæg fra Midas som besvarer mit kritiske indlæg med den totalt modsatte mening/holdning tilsyneladende kan få så stor opbakning.Det er nok noe vi alle kan være enige om. Overdreven bruk av autotune, etc, "loudness war"-brick wall limiting og kompresjon er en grusom uting som vi gjerne skulle vært foruten.
Har vi lest det samme?Sådanne holdninger som Midas giver udtryk burde jo øjeblikkeligt buhes ud af et hvert hi-fi forum , hvis man mente noget alvorligt med vores hobby hi-fi, det er faktisk utroligt at dette overhovedet skrives i et hi-fi forum, fordi det simpelthen er tale en direkte destruktiv holdning til hi-fi.
Nej det kan jeg 100% love dig at vi ikke gør , Midas ser rødt når han ser mine holdninger , og jeg gør det samme når jeg ser Midas holdninger.Jeg ser ingen motsetninger mellom dette og Midas' innlegg, egentlig. Snakker dere forbi hverandre?Sådan ser det jo umiddelbart ikke ud når et indlæg fra Midas som besvarer mit kritiske indlæg med den totalt modsatte mening/holdning tilsyneladende kan få så stor opbakning.Det er nok noe vi alle kan være enige om. Overdreven bruk av autotune, etc, "loudness war"-brick wall limiting og kompresjon er en grusom uting som vi gjerne skulle vært foruten.
Kanskje det er en stor del av problemet, da?Midas ser rødt når han ser mine holdninger , og jeg gør det samme når jeg ser Midas holdninger.
Det drejer sig ikke kun om loudness war . Komprimering er slet ikke så stort et problem hvis det ikke overdrives , der er komprimering i alt elektronik i alle højtalerer osv .Jeg ser ingen motsetninger mellom dette og Midas' innlegg, egentlig. Snakker dere forbi hverandre?Sådan ser det jo umiddelbart ikke ud når et indlæg fra Midas som besvarer mit kritiske indlæg med den totalt modsatte mening/holdning tilsyneladende kan få så stor opbakning.Det er nok noe vi alle kan være enige om. Overdreven bruk av autotune, etc, "loudness war"-brick wall limiting og kompresjon er en grusom uting som vi gjerne skulle vært foruten.
Har vi lest det samme?Sådanne holdninger som Midas giver udtryk burde jo øjeblikkeligt buhes ud af et hvert hi-fi forum , hvis man mente noget alvorligt med vores hobby hi-fi, det er faktisk utroligt at dette overhovedet skrives i et hi-fi forum, fordi det simpelthen er tale en direkte destruktiv holdning til hi-fi.
Jeg skjønner ikke problemet.
Alles mål med "hi-fi" som hobby er altså ikke å slavisk jobbe mot å få nøyaktig samme bølgeform i sweetspot som på kildematerialet. Midas' utledning om hvorfor enkelte av oss ikke prioriterer dette like høyt som engasjerende, morsom og for anleggets eier tiltalende lyd, var IMO forbilledlig.
At moderne mastering/miksing/prosessering/produksjon dreper dynamikk og god lyd er et fullstendig annet problem. Det har sin egen laaange tråd her, til og med.
http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/52543-loudness-war.html
...Og dette er det neppe noen som er uenige i.Det drejer sig ikke kun om loudness war . Komprimering er slet ikke så stort et problem hvis det ikke overdrives , der er komprimering i alt elektronik i alle højtalerer osv .
Det er manipuleringen af lyden hvor man fjerner alt naturlighed i lyden til fordel for "greeeeat sound " som er problemet , nøjagtig det problem jeg gav et eksempel på med en xfaktor deltage som blev totalt ødelagt da hun kom i klørende på producerne
Wut? Det er ikke noen komprimering i en lineær krets, og en normal forsterker vil ikke komprimere med mindre den blir overstyrt. Symmetrisk komprimering er ekvivalent med odde harmonisk forvrenging så det er i tilfelle lett målbart.Komprimering er slet ikke så stort et problem hvis det ikke overdrives , der er komprimering i alt elektronik...
Det er for meg ganske sannsynlig at lydteknikere ønsker å produsere det beste mulige produktet til enhver tid, og at de gjerne vil levere et arbeid og en lydkvalitet de kan være stolte av, og også at mange av dem har kompetansen til å gjøre nettopp det. Som alle andre steder er det pengene som bestemmer, og hvis plateselskap/kunder/artister krever "everything louder than everything else" med autotune skrudd til 11 for å synge "like bra som Kylie", så er det dessverre fint lite de kan gjøre med saken. Tror ikke lydteknikerne er problemet, men markedsføringsapparatet, radio, TV og generell uvitenhet i mange ledd.Så ja jeg tror faktisk ikke! vi er å uenige når det kommer til stykket , men Midas har derudover åbenbart et gevaldigt behov for at forsvarer den dødssyge branche han er en del af.
Og det er så her uenigheden opstår.
Kan du virkelig finne grunnlag for denne påstanden? Selv har jeg ikke sett et eneste innlegg som forsvarer overproduserte popinnspillinger eller lignende. Det som for meg blir det store problemet med dine påstander, kortvarig, er at du skjærer alle i moderne musikkindustri over én kam.Og jeg fatter et at folk i hi-fi forum kan forsvarer alt det lort som der laves.
Man kan faktisk udmærket manipulere musiken til ukendelighed, absolut intet er ægte mere , alt er kunstigt, samtidig med at du tror det er skide godt , måske du endda tror det er naturtroet, det kaldes for hi-fiiiii..... plader/musik KKV ECM Chesky mv. Sara K Patricia Barber Diane Skral Kari Bremnes osv.Kan du virkelig finne grunnlag for denne påstanden? Selv har jeg ikke sett et eneste innlegg som forsvarer overproduserte popinnspillinger eller lignende. Det som for meg blir det store problemet med dine påstander, kortvarig, er at du skjærer alle i moderne musikkindustri over én kam.Og jeg fatter et at folk i hi-fi forum kan forsvarer alt det lort som der laves.
De fleste med en seriøs hi-fi-interesse vil neppe sette seg ned og kose seg med slike overproduserte innspillinger. Der er jeg helt enig med deg; det låter flatt og kjedelig, også kunstig og syntetisk på det verste. Men du nekter visst å ta inn over deg at det også i nyere tid finnes studioer og plateselskap som produserer på en annen måte. Hadde alle nyere utgivelser vært som "det lort" som du beskriver, hadde vi nok sluttet å høre på nyere musikk eller mistet interessen for hi-fi.
Jeg er litt usikker på hva som er målet ditt med denne stadige argumentasjonen om at "alt var bedre før", men husk på at ikke alle lengter tilbake til 50-tallet
Ok, det står du selvsagt fritt til å mene. Selv har jeg vært på konsert med flere av artistene som jeg hører på, og jeg synes albumene gjengir ganske godt hvordan de høres ut på konsertene. Men det er som regel konserter med lydanlegg jeg går på, så da er vel lyden manipulert der også da.Man kan faktisk udmærket manipulere musiken til ukendelighed intet er ægte mere alt er kunstigt, samtidig med at du tror det er skide godt , måske du endda tror det er naturtroet, det kaldes for hi-fiiiii..... plader/musik KKV EMC Chesky mv. Sara K Patricia Barber Diane Skral Kari Bremnes osv.Kan du virkelig finne grunnlag for denne påstanden? Selv har jeg ikke sett et eneste innlegg som forsvarer overproduserte popinnspillinger eller lignende. Det som for meg blir det store problemet med dine påstander, kortvarig, er at du skjærer alle i moderne musikkindustri over én kam.Og jeg fatter et at folk i hi-fi forum kan forsvarer alt det lort som der laves.
De fleste med en seriøs hi-fi-interesse vil neppe sette seg ned og kose seg med slike overproduserte innspillinger. Der er jeg helt enig med deg; det låter flatt og kjedelig, også kunstig og syntetisk på det verste. Men du nekter visst å ta inn over deg at det også i nyere tid finnes studioer og plateselskap som produserer på en annen måte. Hadde alle nyere utgivelser vært som "det lort" som du beskriver, hadde vi nok sluttet å høre på nyere musikk eller mistet interessen for hi-fi.
Jeg er litt usikker på hva som er målet ditt med denne stadige argumentasjonen om at "alt var bedre før", men husk på at ikke alle lengter tilbake til 50-tallet
Alt sådan noget lort de typisk spiller på Hi-fiiii... udstilinger.
Skulle man formaste til at sætte umanipuleret musik så lyder det typisk ad helvede til , fordi udstyret er ikke beregnet at gengive musik , kun til at spille hi-fiiiiii plader/musik ,det er højde punktet. det er sat lidt spidsen men alligevel ikke så langt fra virkeligheden.
Ps jeg siger ikke alt er bedre før i tiden, jeg siger at den metode de brugte til at optage var bedre og mere i overensstemmelse med hvad hi-fi burde være.
Det må være en fattig hobby og vanskelig å finne musikk hvis du synes all ny, moderne eller "normal" musikk låter dritt. På den annen side frigjør det jo meget tid til å diskutere her på HFS.Man kan faktisk udmærket manipulere musiken til ukendelighed, absolut intet er ægte mere , alt er kunstigt, samtidig med at du tror det er skide godt , måske du endda tror det er naturtroet, det kaldes for hi-fiiiii..... plader/musik KKV EMC Chesky mv. Sara K Patricia Barber Diane Skral Kari Bremnes osv.Kan du virkelig finne grunnlag for denne påstanden? Selv har jeg ikke sett et eneste innlegg som forsvarer overproduserte popinnspillinger eller lignende. Det som for meg blir det store problemet med dine påstander, kortvarig, er at du skjærer alle i moderne musikkindustri over én kam.Og jeg fatter et at folk i hi-fi forum kan forsvarer alt det lort som der laves.
De fleste med en seriøs hi-fi-interesse vil neppe sette seg ned og kose seg med slike overproduserte innspillinger. Der er jeg helt enig med deg; det låter flatt og kjedelig, også kunstig og syntetisk på det verste. Men du nekter visst å ta inn over deg at det også i nyere tid finnes studioer og plateselskap som produserer på en annen måte. Hadde alle nyere utgivelser vært som "det lort" som du beskriver, hadde vi nok sluttet å høre på nyere musikk eller mistet interessen for hi-fi.
Jeg er litt usikker på hva som er målet ditt med denne stadige argumentasjonen om at "alt var bedre før", men husk på at ikke alle lengter tilbake til 50-tallet
Alt sådan noget lort de typisk spiller på Hi-fiiii... udstilinger.
Og skulle man formaste til at sætte umanipuleret musik så lyder det typisk ad helvede til , fordi udstyret er ikke beregnet at gengive musik , kun til at spille hi-fiiiiii plader/musik ,det er højdepunktet. det er sat lidt spidsen men alligevel ikke så langt fra virkeligheden.
Ps jeg siger ikke alt var bedre før i tiden tværtimod hvis du ligger mærke til hvad jeg skriver, jeg siger at den metode de brugte til at optage var bedre og mere i overensstemmelse med hvad hi-fi burde være.
Du har absolutt et poeng, men setter det nok litt for mye på spissen. Fellestrekket med de fleste av eksemplene du nevner er en nokså komprimert, "nær" og "intim" lyd som har vært uforholdsmessig populær blant audiofile. Men det er langt fra det eneste som produseres nå. Det finnes mange som arbeider etter andre lydidealer enn dette. Innspillinger på 2L eller ECM kan nevnes, eller Kvålsvolls forskjellige anbefalinger fra Bandcamp. (Jeg er ikke helt enig i at Chesky eller ECM hører hjemme på din liste.)Man kan faktisk udmærket manipulere musiken til ukendelighed, absolut intet er ægte mere , alt er kunstigt, samtidig med at du tror det er skide godt , måske du endda tror det er naturtroet, det kaldes for hi-fiiiii..... plader/musik KKV EMC Chesky mv. Sara K Patricia Barber Diane Skral Kari Bremnes osv.
Alt sådan noget lort de typisk spiller på Hi-fiiii... udstilinger.
Og skulle man formaste til at sætte umanipuleret musik så lyder det typisk ad helvede til , fordi udstyret er ikke beregnet at gengive musik , kun til at spille hi-fiiiiii plader/musik ,det er højdepunktet. det er sat lidt spidsen men alligevel ikke så langt fra virkeligheden.
Ps jeg siger ikke alt var bedre før i tiden tværtimod hvis du ligger mærke til hvad jeg skriver, jeg siger at den metode de brugte til at optage var bedre og mere i overensstemmelse med hvad hi-fi burde være.
Nej tværtimod det er jo ikke fordi jeg ikke kan afspiller disse plader , det kan jeg plus alt andet, fra punk til klassisk og opera og gør det gerne.Det må være en fattig hobby og vanskelig å finne musikk hvis du synes all ny, moderne eller "normal" musikk låter dritt. På den annen side frigjør det jo meget tid til å diskutere her på HFS.Man kan faktisk udmærket manipulere musiken til ukendelighed, absolut intet er ægte mere , alt er kunstigt, samtidig med at du tror det er skide godt , måske du endda tror det er naturtroet, det kaldes for hi-fiiiii..... plader/musik KKV ECM Chesky mv. Sara K Patricia Barber Diane Skral Kari Bremnes osv.Kan du virkelig finne grunnlag for denne påstanden? Selv har jeg ikke sett et eneste innlegg som forsvarer overproduserte popinnspillinger eller lignende. Det som for meg blir det store problemet med dine påstander, kortvarig, er at du skjærer alle i moderne musikkindustri over én kam.Og jeg fatter et at folk i hi-fi forum kan forsvarer alt det lort som der laves.
De fleste med en seriøs hi-fi-interesse vil neppe sette seg ned og kose seg med slike overproduserte innspillinger. Der er jeg helt enig med deg; det låter flatt og kjedelig, også kunstig og syntetisk på det verste. Men du nekter visst å ta inn over deg at det også i nyere tid finnes studioer og plateselskap som produserer på en annen måte. Hadde alle nyere utgivelser vært som "det lort" som du beskriver, hadde vi nok sluttet å høre på nyere musikk eller mistet interessen for hi-fi.
Jeg er litt usikker på hva som er målet ditt med denne stadige argumentasjonen om at "alt var bedre før", men husk på at ikke alle lengter tilbake til 50-tallet
Alt sådan noget lort de typisk spiller på Hi-fiiii... udstilinger.
Og skulle man formaste sig til at sætte umanipuleret musik på , så lyder det typisk ad helvede til , fordi udstyret ikke er beregnet til at gengive musik , det kan kun spille hi-fiiiiii musik/plader , det er højdepunktet.
Det er sat lidt på spidsen men alligevel ikke så langt fra virkeligheden.
Ps jeg siger ikke alt var bedre før i tiden tværtimod hvis du ligger mærke til hvad jeg skriver, jeg siger at den metode de brugte til at optage var bedre og mere i overensstemmelse med hvad hi-fi burde være.
Det er også det jeg skriver, jeg sætter den lidt på spidsen, men du tager fejl bl.a. Chesky har udgivet en hel plade om hvordan de optager, her forklarer de bl.a. hvor kedeligt et bækken kan lyde når der ikke er gjort noget ved det , så tilsætter de noget mirakel støv/manipulation, og pludselig synes de i hvert til fælde selv at det lyder meget bedre og federe. Det lyder helt sikkert anderledesDu har absolutt et poeng, men setter det nok litt for mye på spissen. Fellestrekket med de fleste av eksemplene du nevner er en nokså komprimert, "nær" og "intim" lyd som har vært uforholdsmessig populær blant audiofile. Men det er langt fra det eneste som produseres nå. Det finnes mange som arbeider etter andre lydidealer enn dette. Innspillinger på 2L eller ECM kan nevnes, eller Kvålsvolls forskjellige anbefalinger fra Bandcamp. (Jeg er ikke helt enig i at Chesky eller ECM hører hjemme på din liste.)Man kan faktisk udmærket manipulere musikken til ukendelighed, absolut intet er ægte mere , alt er kunstigt, samtidig med at du tror det er skide godt , måske du endda tror det er naturtroet, det kaldes for hi-fiiiii..... plader/musik KKV ECM Chesky mv. Sara K Patricia Barber Diane Skral Kari Bremnes osv.
Alt sådan noget lort de typisk spiller på Hi-fiiii... udstilinger.
Og skulle man formaste til at sætte umanipuleret musik på, så lyder det typisk ad helvede til , fordi udstyret ikke er beregnet til at gengive musik , kun til at spille hi-fiiiiii plader/musik , det er højdepunktet.
Det er sat lidt på spidsen men alligevel ikke så langt fra virkeligheden.
Ps jeg siger ikke alt var bedre før i tiden tværtimod hvis du ligger mærke til hvad jeg skriver, jeg siger at den metode de brugte til at optage var bedre og mere i overensstemmelse med hvad hi-fi burde være.
Det er heller ikke slik at alle her inne fremhever den "audiofilt komprimerte" lyden som noe ideal. Nesten tvert imot. For meg virker det som om interessen er økende for å kunne gjengi naturlig dynamikk og med et kontrollert spredningsmønster i rommet. Ganske mange av prosjektene som beskrives her inne er basert på slike ideer, heller enn på "intim" nærfeltslytting til en jazztrio med komprimert kvinnelig vokal. Det har også sin sjarm, men et anlegg som greier å gjengi naturlig dyamikk på blowout-nivå vil ikke bli veldig svett om man skrur ned nivået og setter seg nærmere høyttalerne.
Dessuten er det ikke slik at "gammel metode" nødvendigvis var bedre. Analoge spolebånd og rørbasert utstyr tilførte ganske mye "varm" kompresjon og lavereordens forvrengning. For å få en ny, digital innspilling til å låte som den var fra 1959 må du nok ha en kompressor i signalkjeden.
For ikke å snakke om teknikken med å henge en høyttaler og en mikrofon på dass eller i trappeoppgangen, eller i et dedikert rom for de som hadde plass nok:1957 plateklang.
Jeg har lest et sted at på 90-tallet var det hi-fi-entusiaster bl.a. i Japan som trålet platesjappene etter utgivelser som var mikset av Jan Erik Kongshaug, så noen har iallfall gjort noe riktigOgså er det de som konsekvent leter etter gamle rørbaserte greier for å få "den rette lyden"....
Forøvrig så er det vel en overdrivelse at alle i studiobransjen er så utsøkt kompetente... mange av "lydteknikerne" er selvoppnevnte spesialister med alt det det medfører av forkvaklete meninger. For nokså mange år siden søkte jeg faktisk jobb i et av da Norges mer meritterte studioer, men fikk beskjed om at jeg var absolutt uinteressant - de ville for ehver pris ikke ha folk med utdannelse som trudde de forstod oe av det som foregikk.... grei beskjed
Forøvrig er vel de selvoppnevnte stort sett samlet i produksjonen av døgnfluemusikk. I Tyskland er vel "Tonmeister" fortsastt et høyskolestudium....
Det tricks har mange brugt og det er sådan helt ok efter min mening fordi stemmen ikke bliver ukendelig gjort , og artisten skal stadigvæk kunne synge. Og man er som lytter ikke i tvivl om at her er en lydeffekt.For ikke å snakke om teknikken med å henge en høyttaler og en mikrofon på dass eller i trappeoppgangen, eller i et dedikert rom for de som hadde plass nok:1957 plateklang.
Vis vedlegget 352367
Hør på en 1950-talls rock'n'roll-innspilling, og det er tape delay slapback echo over det hele + masse romklang på vokalen.
Ja, noe er det med de trommeneDet tricks har mange brugt og det er sådan helt ok efter min mening fordi stemmen ikke bliver ukendelig gjort , og artisten skal stadigvæk kunne synge. Og man er som lytter ikke i tvivl om at her er en lydeffekt.For ikke å snakke om teknikken med å henge en høyttaler og en mikrofon på dass eller i trappeoppgangen, eller i et dedikert rom for de som hadde plass nok:1957 plateklang.
Vis vedlegget 352367
Hør på en 1950-talls rock'n'roll-innspilling, og det er tape delay slapback echo over det hele + masse romklang på vokalen.
På Gasolin's Rabalderstræde går der to historier , den ene er at trommerne er optaget i en tom garage , en anden version er at det skulle være foregået ved at placere trommerne i et lydisoleret lokale og åbne en dør ud til et stort lagerlokale hvor et ekstra sæt mikrofoner opfangede lyden fra lokalet, ja jeg kan ikke hører hvad der er rigtigt men noget er der med de tromme.