Politikk, religion og samfunn Høyre og sentrumspartienes klamme hånd strammer til...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Latterlig "mot-reklame".
    Det er folk som Thon som har gitt disse jobb!
    Så får deres fagforening kjempe for det de syntes de er "verd".
    Er det slik at slitne arbeidsfolk skal sverte de som er rike så er det dem fullstendig fritt å starte selv .. med sine egne, tomme hender.

N

nb

Gjest
    Det er vel knapt noe annet sted man jobber mer deltid enn i statlig og kommunal helse, omsorg og undervisning etter 8 år med de rødgrønne....

Mvh
    OMF
    Jo ett sted er det: Media. Følgelig er det langt over patetisk når aviser skriver at arbeidsgivere er slemme. Eller mer presist "midlertidig ansatt" - det er en populær stillingstittel i landets avishus.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    Latterlig "mot-reklame".
    Er det slik at slitne arbeidsfolk skal sverte de som er rike så er det dem fullstendig fritt å starte selv .. med sine egne, tomme hender.
    De er jo inne på noe. Men samtidig, de selger jo arbeidskraften sin til noen med penger.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Latterlig "mot-reklame".
    Jeg synes begge beskrivelsene treffer virkeligheten ganske dårlig. Ikke blir det riktig å si at 'vårt arbeid gir deg rikdom', ikke blir det riktig at 'jeg gir dere jobb'. Arbeidsgiver og arbeidstaker er dårlige ord som maskerer det som egentlig skjer. Arbeidsgivere og arbeidstakere er partnere i kjøp og salg av arbeid. Ikke mer, ikke mindre. Arbeidskjøper og arbeidsselger ville vært mer treffende og presist.

Verdiskapningen i næringslivet består dessuten selvølgelig av både arbeidet, ledelsen av arbeidet, og kapitalinvesteringer. Alle elementene er nødvendige for produktiviteten, fjernes et av dem så dør hele greia.

Klart alle skal belønnes med sin rettferdige del av kaka. Klart det blir diskusjon/krangel om hvor stor hver av delene skal være.

Stenna

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.10.2004
    Antall liker
    9
    LOs støtte til AP rettferdiggjør de vel med at medlemmene ikke vet sitt eget beste.
    Folk vet da hva de gjør når de melder seg inn i et LO-forbund?
    Du virker ikke veldig opplyst når det gjelder organisering. Prøv å være den eneste uorganiserte håndverker i en bedrift, det er ingen kjære mor der i gården. På det beste kan det noenlunde bra, litt mumling bak ryggen og stadige diskusjoner, på det verste kan en oppleve utfrysing og trakassering. Selv valgte jeg enkleste utvei og organiserte meg. Har mye godt å si om den lokale klubbens arbeid, men at min kontigent skulle brukes til å støtte et partis valgkamp irriterte meg all den tid jeg var organisert.

Og så er det en vesentlig forskjell på LO sin støtte og private giveres støtte til Høyre: Private givere har ikke fast plass i Høyres sentralstyre. Wiki: Arbeiderpartiet velger også tradisjonelt LOs topptillitsvalgte inn i sitt sentralstyre. Tidligere var det vel og fast plass i valgkomiteen.

Det er ganske besynderlig at ikke oppegående mennesker klarer å se forskjellen. De røde skylapper virker å være ugjennomtrengelige.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Latterlig "mot-reklame".
    Jeg synes begge beskrivelsene treffer virkeligheten ganske dårlig. Ikke blir det riktig å si at 'vårt arbeid gir deg rikdom', ikke blir det riktig at 'jeg gir dere jobb'. Arbeidsgiver og arbeidstaker er dårlige ord som maskerer det som egentlig skjer. Arbeidsgivere og arbeidstakere er partnere i kjøp og salg av arbeid. Ikke mer, ikke mindre. Arbeidskjøper og arbeidsselger ville vært mer treffende og presist.

Verdiskapningen i næringslivet består dessuten selvølgelig av både arbeidet, ledelsen av arbeidet, og kapitalinvesteringer. Alle elementene er nødvendige for produktiviteten, fjernes et av dem så dør hele greia.

Klart alle skal belønnes med sin rettferdige del av kaka. Klart det blir diskusjon/krangel om hvor stor hver av delene skal være.
    Nemlig. Selvfølgelig vet arbeidstakere at man er avhengig av at det finnes noen som er givere også og respekterer det, ellers er det ikke arbeid, er ikke helt sikker på at alle på giver siden ser på dette som et lagspill. Blir man ikke fornøyd så sparker man bare takerene og flytter hele greia til et lavkostland alternativt leier inn folk som kan kastes på gata den dagen man skulle ønske det.
    Samfunnsansvar er ikke et ord man bruker i hytt og vær der i gården. Det finnes ikke mange Ekorneser der ute.

V

vredensgnag

Gjest
    En klok betraktning i dagens Aftenposten. Årets valg er i mine øyne en skandale - partiene har sagt minimalt om utfordringene landet står overfor, og har fokusert på noen prosenters forflytning av midler fra en post til en annen i budsjettet, og kritisert hverandre for hvordan de skal finansiere forflytningene.

Med andre ord - administrasjon.

Men et valg handler om ledelse, og ledelse handler om visjoner og mål. Hvilket av partiene som stiller til valg har flagget slike? Faktisk kun ett - Miljøpartiet de grønne. Men disse sliter med småpartienes forbannelse, det er noen raringer som har samlet seg rundt benken; og de sliter med at vi ikke har lyst til å ta inn over oss hvor saker og ting er på vei, så løsningene deres virker radikale. Som det ble skrevet i en aviskommentar: om valget skal stå mellom 1980-livsstil og innsats mot klimaendringer, så taper klimaendringene.

Dette er verdt å lese: Landet uten bærekraft - Aftenposten

Det er også verdt å lese kommentarene. Norge vil stille ganske uforberedt pga at dagens politikere ønsker å gi kake til alle, når det vi trenger er å begynne å forberede oss på å så, dyrke og høste. (Metafor).

Sist redigert:

Stenna

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.10.2004
    Antall liker
    9
    Vil ikke ha en sentrums - Høyreregjering.

AP og haleheng kommer ikke i posisjon.

Jeg liker ikke Høyre, men innser at de med stor sannsynlighet havner i en kommende regjering.
    Derfor blir jeg å stemme FRP - for å prøve å holde sentrum unna -
    Takk, håper det er flere enn deg som tenker slikt.

Men dessverre så tror jeg ikke FRP er bedre enn noen andre partier, men hvis de kommer i regjering og gjør en like dårlig jobb som de andre partiene så er de ferdig. Da får vi håpe at det kommer er nytt parti som tenker på folket og ikke bare på sine og seg selv.
    Men jeg vil heller ha FRP i regjering - eller la de prøve seg -....
    Noe av det "dummeste" jeg hører er dette "å la FrP få prøve seg". Dette er da ikke noe forsøksprosjekt, det er ikke noen nye lekeapparater som skal testes ut for å se om de virker, dette handler om å styre et land på en mer eller mindre tilfredstillende måte (med så mange sytere blant oss så blir det ikke annet enn mer eller mindre tilfredsstillende...). Å la de få prøve seg kan komme til å koste oss, og ikke minst de som kommer etter oss en haug med penger. Men sannsynligvis så blir de såpass små at deres påvirkning i en regjering vil bli temmelig begrenset. Og så er det slutt på både den regjeringen og et FrP over 7 prosent...
    Det er ikke dumt i det hele tatt. Alle nye regjeringskonstellasjoner er forsøksprosjekt. Og vi velgere har for vane å stemme forsøket ned etter 4 år. De eneste gangene det ikke er et forsøkprosjekt, er når en sittende regjering søker gjenvalg.

Det jeg ikke forstår er denne voldsomme frykten for at et parti på under 20 prosent skal velte hele den norske veldferdsstaten. Bunner det i mistillit til demokratiet? Eller skyldes det at fundamentet som er lagt i de foregående år er for svakt? Det siste burde jo få enhver mulig tilhenger av et sittende styre til å velge noe annet.

N

nb

Gjest
    Når skal de snakke om innvandring egentlig? Det er jo elefanten i rommet i denne, neste og valgkampen etter det igjen. Det synest umulig å starte en debatt om noe viktig i dette landet, at SSB sine regnestykker medførte kun noen få dagers debatt er helt utrolig.

Alternativt kunne de debattere ganske drastiske kutt i den norske velferdsstaten, men det er vel såpass politisk selvmord p.t at ingen tør å gjøre det. Skal det være kake til alle, kun kake til nordmenn eller skal det blir mindre kake til alle?

Det er liten grunn til å følge med på valgkampen i Norge siden det stort sett er tull som debatteres, og når temaet ikke er tull så blir debatten det ganske fort.

N

nb

Gjest
    Ja, den er lesverdig og en grei oppsummering. Eks oljeinntektene går Norge med underskudd på statsbudsjettet som er på høyde med Hellas i "glansdagene". Hva skjer om oljeprisen faller til et betydelig lavere nivå og blir der (ikke usannsynlig forresten - olje med levering om 10 år koster klart mindre enn olje med levering i dag så det er på ingen måte en far out innvending).

Oljeutvinning på norsk sokkel er også relativt dyr, så det skal ikke så veldig mye til før en del prosjekter blir ulønnsomme og følgelig blir puttet i skuffen - muligens for godt.

Norge og nordmenn har lagt seg til svært dyre vaner de siste årene. At gevinsten fra høy oljepris har blitt relativt egalitært fordelt i befolkningen gjør at de offentlige utgiftene går til himmels pga dyrere innsatsfaktorer og mye høyere lønninger uten at produktiviteten går opp (snarere tvert imot om man ser på det stadig esende offentlige byråkratiet). Nylige erfaringer fra lengre sør i Europa viser at det ikke er så lett å endre adferd når man har lagt seg på et bestemt nivå på servicegraden til landets innbyggere.

Det kan bli et par interessante tiår fremover. Norge har ikke vært usedvanlig dyktige, forutseende eller gjort smarte grep de siste årene. Norge har bare hatt enormt med flaks i og med at det aller meste har tippet "vår" vei med stadig høyere råvarepriser og stadig billigere import. Det ligger ingen masterplan bak.

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.757
    Torget vurderinger
    1
    En viktig kronikk. I stede for å debattere bagateller i valgkampen er det nettopp slike spørsmål som egasjerer meg. Desverre finnes ingen parti som tar slike problemstillinger på alvor. Det ligger jo i sakens natur at man ikke vinner velgere på et slikt partiprogram.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.331
    Stray Spetalen bommer litt. Heldigvis er ikke en minister enerådende. Mulig han beundrer systemer hvor ministere er rett under Gud...................

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    1
    For venstresiden blir det nok ikke mindre klamt med en slik storkjeft som samferdselsminister ;)

- Jeg vil bli samferdselsminister NA24
    Du kjenner ham tydeligvis dårlig - han har et sammensatt syn på virkeligheten, og følger ikke ensporede fantasier.

http://stavrum.nettavisen.no/tag/øystein-stray-spetalen/

Var det noe som helst i min post som tilsa at jeg hadde inngående kjennskap til han?

At jeg kaller han en storkjeft er bare en konsekvens av xxx utspill han har hatt, han jo ikke akkurat en grå mediasky mus :)

Resten går på hva venstresiden stort sett synes om slike kapitalister

V

vredensgnag

Gjest
    For venstresiden blir det nok ikke mindre klamt med en slik storkjeft som samferdselsminister ;)

- Jeg vil bli samferdselsminister NA24
    Du kjenner ham tydeligvis dårlig - han har et sammensatt syn på virkeligheten, og følger ikke ensporede fantasier.

http://stavrum.nettavisen.no/tag/øystein-stray-spetalen/

Var det noe som helst i min post som tilsa at jeg hadde inngående kjennskap til han?

At jeg kaller han en storkjeft er bare en konsekvens av xxx utspill han har hatt, han jo ikke akkurat en grå mediasky mus :)

Resten går på hva venstresiden stort sett synes om slike kapitalister
    Venstresiden syns Stray Spetalen er en helt grei kar, som du kan se av Granums gjennomgang så har han et helhetsblikk mange kunne ha godt av, og er konsekvent i sine holdninger. Han er overbevist om at leflingen med finansnæringene på bekostning av realøkonomien (les arbeidsplasser) har vært en katastrofe det vil ta tiår å reise seg etter, blant annet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Du slo meg med noen minutter der Vreden. Aldri har jeg vært mere overbevist om at min besluttning om å IKKE stemme på Høyre i år var helt riktig!!

Ser på FB at flere folk jeg trodde var oppegående fornuftige folk ønsker å sende norske soldater ned i den der heksegryta! Hva pokker er det som rir folk?? Hvis de ønsker krig kan de for pokker dra ned selv og melde seg som frivillige for en eller anne gruppe. Hvis Vesten støtter opprørerne og klarer å styrte Assad er det kun ekstremister som ALQuida som vil tjene på det. USA synes ikke å lære av noen av sine feilgrep i midtøsten.

Nei Erna, reis du selv ned men send ikke norsk ungdom ned i det rottereiret der!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Foruroligende og bekymringsfullt, men det ser ikke ut til å være så dramatisk som overskriften tilsier.

"Overfor VG tirsdag morgen forteller hennes pressetalsmann Sigbjørn Aanes at Solberg uttalte seg om inngripen i Syria på et generelt nivå, og at hun ikke anser det som sannsynlig at det vil komme et norsk bidrag."

"- Foreløpig er det en hyptetisk diskusjon, siden Norge ikke er blitt bedt om å delta i noe. Men jeg ser ikke for meg et scenario hvor Norge skal gå inn med noen form for aktivitet per nå, sa Solberg til NRK."

Men .. det er jo alltid en mulighet. Vi kan jo sende Grønnlandsbrigaden.

grø.jpg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke de delvis på plass allerede da :confused:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.224
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ønsker meg en regjering med:
    Frp sin justis og innvandringspolitikk
    Høyres økonomiske politikk
    Ap sin arbeidslivs politikk
    Krf sin familiepolitikk
    Einar Gerhartsen sin boligpolitikk.
    Samferdelspolitikken outsourcer vi til Sverige( dvs utenfor rekkevidde for dilletanter og hestehandlere og norsk byråkrati)
    Det samme gjøres med skole og utdanning som outsorces til Finland

Samt at SV forsvinner fra storinget og SP under sperregrensen.
    Så får Pensjonistpartiet stjele såpass mange stemmer fra De Grønne slik at ingen av dem kommer inn.

Balle,
    Denne er klart feilpostet og høre nok hjemme under denne tråden : I serien "SYKT lyst på" har vi i dag kommet til...
    Forresten så kan jeg godt stemme på Spetalens parti
    - Jens Stoltenberg har en skjult formue på 45 millioner - Nettavisen

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det var vel Bondevik 2 som startet oss opp i Afghanistan og Irak. Eventyrlysten kan knapt overraske.

Skulle forresten vært interessant å høre festtalene i Profetens Umma om vi ender med å rote oss oppi dette.

Halve moroa med vepsebol er å stikke neven inn i dem.

C

Cyber

Gjest
    Krf sin familiepolitikk
    Samferdelspolitikken outsourcer vi til Sverige( dvs utenfor rekkevidde for dilletanter og hestehandlere og norsk byråkrati)

Så får Pensjonistpartiet stjele såpass mange stemmer fra De Grønne slik at ingen av dem kommer inn.

Balle,
    Denne er klart feilpostet og høre nok hjemme under denne tråden : I serien "SYKT lyst på" har vi i dag kommet til...
    Han er jo spot-on. Har stusset mang en gang på hvordan disse sauene kan brukes til alt mulig. Ta Sponheim f.eks. ut av SP - inn i Norsk Tipping - så fylkesmann. Er til å spy av.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.101
    Krf sin familiepolitikk

Balle,
    Han er jo spot-on. Har stusset mang en gang på hvordan disse sauene kan brukes til alt mulig. Ta Sponheim f.eks. ut av SP - inn i Norsk Tipping - så fylkesmann. Er til å spy av.
    Du kan si mye rart om Sponheim, men Sp har han ikke hatt befatning med. Venstre derimot.................

N

nb

Gjest
    Du slo meg med noen minutter der Vreden. Aldri har jeg vært mere overbevist om at min besluttning om å IKKE stemme på Høyre i år var helt riktig!!

Ser på FB at flere folk jeg trodde var oppegående fornuftige folk ønsker å sende norske soldater ned i den der heksegryta! Hva pokker er det som rir folk?? Hvis de ønsker krig kan de for pokker dra ned selv og melde seg som frivillige for en eller anne gruppe. Hvis Vesten støtter opprørerne og klarer å styrte Assad er det kun ekstremister som ALQuida som vil tjene på det. USA synes ikke å lære av noen av sine feilgrep i midtøsten.

Nei Erna, reis du selv ned men send ikke norsk ungdom ned i det rottereiret der!
    Personlig har jeg aldri helt forstått hvorfor land som vant en krig for rundt 70 år siden skal ha vetorett for å bestemme hva som er riktig og galt her i verden. Uavhengig av hva man måtte mente om Syria-saken så er det ganske absurd at Kina, Russland, Frankrike, USA og England kan nedlegge veto og følgelig avgjøre hva som er riktig eller ikke.

Sverre Diesen tar for seg litt av den samme problemstillingen i en kronikk i dagens VG:
    http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10143141

.....
    Et FN-vedtak gjør intervensjon legalt rent formelt, og dermed også legitimt - får vi håpe. Men gitt at veto-maktene kan blokkere et nødvendig vedtak av ren egeninteresse eller andre lite aktverdige motiver, er det åpenbart at det kan oppstå situasjoner der intervensjon er moralsk riktig også uten FN-mandat.
    ....
    Ganske særlig hvis man er en av veto-maktenes kunder og klienter, så lenge verdenssamfunnet gjør FN-mandat til en forutsetning for å reagere.
    .....
    Det er samtidig interessant å registrere at den norske fiksering på FN-mandat kan synes så sterk at den påvirker vurderingen av også de øvrige faktorer som er av betydning for spørsmålet om bruk av makt. 16. mars 2011 svarte daværende utenriksminister Gahr Støre på spørsmål i Stortinget at en flyforbudssone i Libya måtte frarådes ut fra både stor usikkerhet og at vi da ville bli part i en borgerkrig.

17. mars vedtok Sikkerhetsrådet resolusjon 1973 som åpnet for bruk av «all necessary means», og 18. mars sendte UD ut en pressemelding der det ble uttrykt tilfredshet med at FN nå hadde autorisert også angrep på bakkemål, og at dette ga bedre muligheter for å lykkes.

At angrep på bakkemål i minst like stor grad innebar å involvere seg i den pågående borgerkrig ble derimot ikke nevnt. Det som var vanskelig og usikkert før FN-vedtaket fortonte seg altså langt enklere straks det lå en sikkerhetsrådsresolusjon på bordet. Dette på tross av at de rent instrumentelle sider ved militær maktbruk åpenbart er helt uavhengige av legalitetsspørsmålet.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn