Høyttaler fra kr 0-300 000:)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.082
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er over 8000 sekunder siden klokka runda 16:00
    ....?

• Liker
    Reaksjoner: oct

X3

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Antall liker
    264
    Torget vurderinger
    2
    Da er installasjonen ferdig:)
    Skal legge ut bilde iløpet av kvelden, masse tunge løft men det er vell verdt det:)

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Da er installasjonen ferdig:)
    Skal legge ut bilde iløpet av kvelden, masse tunge løft men det er vell verdt det:)
    Ikke stress med bilder og å røpe modell/merke. Kos deg med musikk nå og ta det heller neste år :)

• Liker
    Reaksjoner: X3

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.567
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Først og fremst grattis til X3. Dette er flotte saker! Jeg har aldri fått hørt disse selv, men alt jeg har lest av tester er strålende.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.743
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Snakker om å bomme :mad: Gratulerer!!! Gleder meg til lytteinntrykk :)

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.282
    Sted
    Oslo
    Gratulerer. Er vel bare Soa her inne som har disse. Drittøffe:cool:.

mvh

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    985
    Torget vurderinger
    9
    Den første som kommer med merke & modell blir invitert til demo med noe flytende til:) Vis vedlegget 292007
    Gratulerer! Flotte høyttalere som jeg har hørt hos SOA ved flere anledninger. Har noen begrensninger i bassen til å være i denne prisklassen, men er flotte høyttalere som har andre sterke sider.

• Liker
    Reaksjoner: oct

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Grattis, så ikke den komme, men støtter ditt valg fullt ut:cool: Meget lekre i Pearl også må jeg si...

JK: Begrensniger i bassen:confused: Rens ørene og ta deg en ny tur utover:)

mvh

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.439
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer. Endelig er spenningen utløst
    Vi venter naturligvis på lytteinntrykk!

Mvh

Final

N

Næss

Gjest
    Gratulerer, dette var overraskende og kult valg, dvs jeg har ikke hørt dem men fryder meg over at du har gjort ett utradisjonelt valg vi ikke klarte å gjette, og gleder meg på dine vegne X3, dette var skikkelig tøfft... enjoy :)

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    544
    Torget vurderinger
    1
    10p + 90 bonuspoeng for at det ikke var Magico. Gratulerer!

X3

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Antall liker
    264
    Torget vurderinger
    2
    Takker for gratulasjoner:) Har faktisk bare hørt en 3-4 låter enda, ikke lett med arbeidshelg og en 2 åring i hus:)
    Men det virker lovende.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Knallfine høytalere, Grattis :)

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.661
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer så mye, skikkelige skulpturer! Gleder meg til fortsettelsen med lytteinntrykk!

Mvh.
    SAL

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    985
    Torget vurderinger
    9
    Grattis, så ikke den komme, men støtter ditt valg fullt ut:cool: Meget lekre i Pearl også må jeg si...

mvh
    Var dårlig formulert den der, det jeg mente var at G2 ruller av ganske høyt i bassen kontra andre høyttalere i denne klassen, også kontra Sasha som du hadde tidligere. Kvaliteten er nok der i fullt monn!
    På tide jeg får revva ut av sofaen ja, og nå når forsterkeren er kommet på plass tenker jeg det spiller godt igjen?

X3

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Antall liker
    264
    Torget vurderinger
    2

mvh
    Var dårlig formulert den der, det jeg mente var at G2 ruller av ganske høyt i bassen kontra andre høyttalere i denne klassen, også kontra Sasha som du hadde tidligere. Kvaliteten er nok der i fullt monn!
    På tide jeg får revva ut av sofaen ja, og nå når forsterkeren er kommet på plass tenker jeg det spiller godt igjen?

Kanskje Sasha ha litt mere output rundt 20hz men hvilken andre høyttalere i pris klassen tenkte du på???
    G2 er kjent for sin ekstreme dypbass.
    Soa kan vell best forklare bassen kontra Sasha da, som kjenner begge godt.
    Nesten ingen høyttalere av Magico (Unntatt Q7/Ultimate), TAD, Burmester, Audiophysic, Rockport , B&W , Tannoy, Kef, går dypere i bassen ialefall.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.282
    Sted
    Oslo
    ^^ Aldeles utmerkede høyttalere. Nok en gang: Congratulations ;).

mvh

• Liker

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    985
    Torget vurderinger
    9

mvh

Kanskje Sasha ha litt mere output rundt 20hz men hvilken andre høyttalere i pris klassen tenkte du på???
    Nesten ingen høyttalere av Magico (Unntatt Q7/Ultimate), TAD, Burmester, Audiophysic, Rockport , B&W , Tannoy, Kef, går dypere i bassen ialefall.
    Oppgitt spec. G2 :
    Frequency range - 6 dB points: 29 - 36,000 Hz
    Frequency response (Hz): 33 – 33,000 +/- 2 dB on Reference

Dette skulle tilsi at den ruller av tidlig, men vi har forskjellige preferanser hva som trengs av energi i nedre bassområde. Min egen erfaring med høyttalere jeg har hatt, er at for å få "fullrange" og "tyngde" i lydbildet, er det en fordel at en må ned på rundt 25hz ved +/- 3db. Men for all del, dette er meget kompetente høyttalere som er i samsvar med det som er trenden for høyttalere for tiden.

X3

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Antall liker
    264
    Torget vurderinger
    2
    Grattis, så ikke den komme, men støtter ditt valg fullt ut Meget lekre i Pearl også må jeg si...

mvh

Oppgitt spec. G2 :

Dette skulle tilsi at den ruller av tidlig, men vi har forskjellige preferanser hva som trengs av energi i nedre bassområde. Min egen erfaring med høyttalere jeg har hatt, er at for å få "fullrange" og "tyngde" i lydbildet, er det en fordel at en må ned på rundt 25hz ved +/- 3db. Men for all del, dette er meget kompetente høyttalere som er i samsvar med det som er trenden for høyttalere for tiden.

Man må ikke se for mye på målingene av Giya serien.

Magico Q5 er oppgitt ned til 18hz. Men står i Stereophile magasin under Restricted LF.

Vivid audio Giya 1 står i kategorien over, men den er oppgitt ned til 29hz.
    Div samme som G2.

Mine gamle Bird gikk på papiret en anelse dypere enn Giya, men er ikke i nærheten av G2 når det gjelder dypbass.

B&W 800D har også litt halvdårlige målinger på papiret i dypbassen.
    Men disse er også oppgitt som fullfrekvent ht i Stereophile, div output på 20hz.

Nå skal jeg ikke sitte her og prøve å overbevise deg:)
    Men trekker fram min erfaring med Giya serien samt målinger i internasjonale hifiblader,
    og tilbakemeldinger på div forumer.

32bit

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Fin tråd, spennende høyttalere. Gleder meg til å høre, har jo god erfaring på hvordan Bird låt hos deg. Er vel det mest oppløste og ekte oppsettet jeg har hørt. Eneste jeg savnet med Bird oppsettet var gøy faktor. Altså at man lar seg rive med , samt at det var vel korrekt i bassen. Ønsket meg mer gøy faktor der. Men det er jo mye smak og behag ute å går her. Stereoperspektivet var iallefall vannvittig med Birdene. Har du fått mere slam i bassen nå så blir dette skummelt bra i mine ører;)

• Liker
    U

Utgatt24668

Gjest
    Spennende valg! Blir interessant å høre hva du har å tilbakemelde på selve lyden - og hvorfor du valgte akkurat disse høyttalerne.

• Liker

X3

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Antall liker
    264
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte jeg skulle beskrive litt hvorfor valget endte på Vivid audio Giya 2.

Marten Bird høyttalerne jeg hadde tidligere var utrolig bra på punktplassering i lydbildet og makrodynamikk,
    sistnevne gjorde att det var utrolig gøy å høre på perkusjon og trommer.
    Lydbildet var også forholdsvis stort med bra dybde når opptaket tilsa dette.
    Helhetlig så jeg på lyden som ganske nøytral.
    Jeg måtte finne en høyttaler som var minst like bra på disse områdene.
    Det jeg kunne tenke meg mere av eller annerledes med Bird, var litt mere punch/attack, mere bass slam samt dyptgående bass.
    Jeg synes også jeg fikk en liten fornemmelse av litt mye fres i øvre mellomtone på en del opptak.

Hvorfor Vivid audio Giya 2???

Jeg hørte Giya 3 på en demo i Bergen.
    Hvor jeg registrerte ett meget stort lydbilde, bra dynamikk og en meget bra stemmegjengivelse.
    Jeg savnet imidlertid en anelse mere dyptgående bass.
    Gjennom en utallige tester på nettet fant jeg ut att kanskje Giya 2 var veien å gå, og kanskje få på plass også det siste parameteret.

Giya 2 er en meget gjennomtenkt konstruksjon, hvor forvrengning og kabinett resonans er hold på ett absolutt minimum.
    Alt av elementer og deler til høyttaleren er laget in the house hos Vivid, og tilpasset høyttaleren.
    Ikke mange produsenter kan skilte med dette.
    Det er også en stjerne i boken att folk som Philip Guttentag, Robert Trunz og Laurence Dickie står bak ett høyttaler merke/konstruksjon.

Jeg har heller aldri lest noe negativt om Giya 2 hverken på noen forum eller i noe tester,
    alle mener det er en høyttaler helt der oppe.
    Mange av de parametrene jeg var på jakt etter så man også var noen av Giya 2 sine sterke sider.

Vivid er også forholdsvis gunstig priset i forhold til en del andre konkurrenter.

Utseende kan man elske eller hate, men jeg liker det:)

Next....LYTTEINNTRYKK GIYA2

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.393
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Laurence Dickie og resten av teamet virker som en kompetent gjeng som driver virkelig produktutvikling, og ikke bare slenger noen dyre drivere inn i en dyr og jålete kasse og ganger prisen med ti... Gratulerer med nye høyttalere!

U

Utgatt24668

Gjest
    Leste litt om GIYA. Utrolig interessant og nyskapende :) De ser ut som de er en del av en Tim Burton film - og det er et komplement!

• Liker

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    835
    Jeg får føye meg til rekken av gratulasjoner.
    Jeg vil tro Giya 3 er noe annet enn Bird, de ser i alle fall annerledes ut. Jeg har bare sett Giya på messa i Munchen, men fikk aldri hørt skikkelig på dem der. Jeg har sett de har fått mye skryt rundt om. Håper du blir fornøyd.

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.553
    Gratulerer med flotte lydskulpturer! :)

• Liker

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.405
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Oppgitt spec. G2 :

Man må ikke se for mye på målingene av Giya serien.

Magico Q5 er oppgitt ned til 18hz. Men står i Stereophile magasin under Restricted LF.

Vivid audio Giya 1 står i kategorien over, men den er oppgitt ned til 29hz.
    Div samme som G2.

Mine gamle Bird gikk på papiret en anelse dypere enn Giya, men er ikke i nærheten av G2 når det gjelder dypbass.

B&W 800D har også litt halvdårlige målinger på papiret i dypbassen.
    Men disse er også oppgitt som fullfrekvent ht i Stereophile, div output på 20hz.

Nå skal jeg ikke sitte her og prøve å overbevise deg:)
    Men trekker fram min erfaring med Giya serien samt målinger i internasjonale hifiblader,
    og tilbakemeldinger på div forumer.
    Gratulerer med tøft valg, håper du blir veldig fornøyd!

Helt generelt tror jeg man skal passe seg for å se for mye, og stole blindt, på tekniske data. Heldigvis kan man ikke se på et "spec-sheet" hvordan noe låter.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med spennende høyttalere, X3
    Håper det byr seg en anledning for lytt. Kjører forbi husveggen din fast et par ganger i uken.....

X3

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Antall liker
    264
    Torget vurderinger
    2
    Håper det byr seg en anledning for lytt. Kjører forbi husveggen din fast et par ganger i uken.....

Hei.

Takk takk.
    Vi får ordne en demo etter hvert veit du:)
    Gleder meg som en unge til de får spilt en del timer og jeg får gjort noen småjusteringer vedr plassering.
    Men uansett jeg har aldri opplevd før att en høyttaler som er vilkårlig plassert spiller bra fra bunn til topp,
    så det er et godt tegn:)

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0

Hei.

Takk takk.
    Gleder meg som en unge til de får spilt en del timer og jeg får gjort noen småjusteringer vedr plassering.
    Men uansett jeg har aldri opplevd før att en høyttaler som er vilkårlig plassert spiller bra fra bunn til topp,
    Hei X3 - og Gratulerer med nye Høyttalere !

- et Stort tips om et lite "nål-øye" !? Bruce Springsteen har en sang som heter "Philadelphia" med 7 forskjellige skikkelig plasserings-vennlige Dyp-Bass-Slag i starten av sangen ?.......- kanskje DEN BESTE kontrollsjekken på phaseriktige LYDBILDER ?

Mvh. Lyden av Opplevelser av u-komprimert Lydbilde...

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    SA-REF + Valhalla + Giya G2 (internt kablet med ESP/Nordost"valhalla") bør bli en heidundrane slegge under 100hz.
    Gratulerer med en antakeligvis utrolig bra kombinasjon!

Mvh

• Liker

X3

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Antall liker
    264
    Torget vurderinger
    2

Hei.

Takk takk.
    Hei X3 - og Gratulerer med nye Høyttalere !

- et Stort tips om et lite "nål-øye" !? Bruce Springsteen har en sang som heter "Philadelphia" med 7 forskjellige skikkelig plasserings-vennlige Dyp-Bass-Slag i starten av sangen ?.......- kanskje DEN BESTE kontrollsjekken på phaseriktige LYDBILDER ?

Mvh. Lyden av Opplevelser av u-komprimert Lydbilde...

Takk for låt tips:)

Høyttalererene forandrer seg lydmessig nesten fra dag til dag nå, så må vell vente noen uker før man begynner med så mye justeringer:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn