John_Harald
Hi-Fi freak
Når skal du høre på Respons Grand BR?
Har dessverre ikke fått lyttet til denne. Ble ikke helt overbevist av Baby grand for noen år siden.Når skal du høre på Respons Grand BR?
Tror jeg ville hørt på John Harald og kostet på meg å høre Respons Grand BR. Ikke uten grunn at Respons Grand har vært en referanse i lang tid i Fidelity, var det 10 år?Har dessverre ikke fått lyttet til denne. Ble ikke helt overbevist av Baby grand for noen år siden.Når skal du høre på Respons Grand BR?
Men Grand er nok i helt annen klasse vil jeg tro
Hvis han har opplevd de, har han garantert kjøpt de.Tror jeg ville hørt på John Harald og kostet på meg å høre Respons Grand BR. Ikke uten grunn at Respons Grand har vært en referanse i lang tid i Fidelity, var det 10 år?Har dessverre ikke fått lyttet til denne. Ble ikke helt overbevist av Baby grand for noen år siden.Når skal du høre på Respons Grand BR?
Men Grand er nok i helt annen klasse vil jeg tro
Respons er høyttaleren jeg endte med (har en eldre modell) etter å ha eid div elektrostater, båndhøytalere og dynamiske varianter.
Så får du vurdere om mitt eget valg gjør meg inhabil til å gi råd om HT.
Jeg pleier å si: Du kan lede en kamel til brønnen, men ikke tvinge den til å drikke vann.
Final
Jeg forstår godt hvordan du tenker - bare med motsatt fortegn. Da jeg vurderte bytte av mine Quader klarte jeg ikke å gå for en dynamisk høyttaler. Jeg måtte bare ha en ny elektrostat. Jeg er oppvokst med ESL og har eid Quader de siste 20 årene selv - og dynamiske høyttalere blir i mine ører aldri helt det samme. Det er som at lyden aldri kommer helt ut av høyttalerne i sammenlikning - selv om de har noen helt klart store fordeler innen dynamikk osv. Jeg liker selv veldig godt Proac som dynamisk høytalere men liker du blondiner går du ikke for brunetter og motsatt.
Et stort unntak er Adyton som ikke høres ut som noe annet - Det er en helt fantastiske "live" høyttaler som slår ut alt annet innen sitt bruksområde - selv om de ikke ble førstevalget i stuen (men de ble sterkt vurdert!). Jeg håper du lytter på disse før du kjøper noe annet.
Jeg likte også meget godt Avant Garde - men etter 1 time musikk har mine ører det vondt. De er krevende å lytte til. Det blir hyttehøytalere når den tid kommer - da de ligger høyt i kurs hos andre på hjemmebane (WAF).
Forstår at du vurderte ProAc som dynamisk HT. Min opplevelse av ProAc i egen stue var av en meget rentspillende og dynamisk, men ikke homogen HT.Jeg forstår godt hvordan du tenker - bare med motsatt fortegn. Da jeg vurderte bytte av mine Quader klarte jeg ikke å gå for en dynamisk høyttaler. Jeg måtte bare ha en ny elektrostat. Jeg er oppvokst med ESL og har eid Quader de siste 20 årene selv - og dynamiske høyttalere blir i mine ører aldri helt det samme. Det er som at lyden aldri kommer helt ut av høyttalerne i sammenlikning - selv om de har noen helt klart store fordeler innen dynamikk osv. Jeg liker selv veldig godt Proac som dynamisk høytalere men liker du blondiner går du ikke for brunetter og motsatt.
Et stort unntak er Adyton som ikke høres ut som noe annet - Det er en helt fantastiske "live" høyttaler som slår ut alt annet innen sitt bruksområde - selv om de ikke ble førstevalget i stuen (men de ble sterkt vurdert!). Jeg håper du lytter på disse før du kjøper noe annet.
Jeg likte også meget godt Avant Garde - men etter 1 time musikk har mine ører det vondt. De er krevende å lytte til. Det blir hyttehøytalere når den tid kommer - da de ligger høyt i kurs hos andre på hjemmebane (WAF).
Litt mange nuller for meg, men moro å følge med.Jeg har nå bestemt meg for høyttaler
Men holder førsteplassen litt hemmelig så lenge
Her er min topp 10 liste som jeg har vurdert.....
1.
2.Vivid audio G3
3.Audio Insight
4.Magico S3
5.Audio physic cardeas +
6.B&w 800 Diamond
7.TAD Evolution one
8.Piega 120.2
9.Magico S5
10.Tannoy DC10A
Kommer til å skrive litt om valget etter hvert.
Takker for alle innspill og tilbakemeldinger
Hei X3, ser du har fått hørt Piega coax 120.2, den skulle jeg likt å hørt selv. Hvordan vurderer du den ift 70.2 som du hørte hos Duet? Fikk du høre 120.2 hos en forhandler?
OK...grunnen til spørsmålet rundt akkurat Piega 120.2 er at denne har det store C1 coax elementet (som også 90.2 og den nye Classic 80.2 har), mens 70.2 har det langt mindre C2-elementet.Hei X3, ser du har fått hørt Piega coax 120.2, den skulle jeg likt å hørt selv. Hvordan vurderer du den ift 70.2 som du hørte hos Duet? Fikk du høre 120.2 hos en forhandler?
Hei. Dessverre så er det 3 høyttalere på den listen som jeg ikke har hørt akkurat den modellen fra, så jeg måtte basere vurderingen på lytting til andre modeller hos samme merke.
Samt alt som kan krype og gå av diverse tester.
B&W 800Diamond (Basert på erfaring med 801D,802 Diamond og 803D)
TAD Evolution one (Basert på R1)
Piega (Basert på 70.2 og tidligere lytting på Piega.
Min personlige mening er at man ikke kan basere hvordan en høyttaler passer dine preferanser, basert på lytteinntrykk fra en annen modell. Dette fordi det kan være forskjeller i delefilter, dynamikk, oppløsning, spredning, krav til strømsterk forsterker, krav til romtrørrelse osv.Hei X3, ser du har fått hørt Piega coax 120.2, den skulle jeg likt å hørt selv. Hvordan vurderer du den ift 70.2 som du hørte hos Duet? Fikk du høre 120.2 hos en forhandler?
Hei. Dessverre så er det 3 høyttalere på den listen som jeg ikke har hørt akkurat den modellen fra, så jeg måtte basere vurderingen på lytting til andre modeller hos samme merke.
Min personlige mening er at man ikke kan basere hvordan en høyttaler passer dine preferanser, basert på lytteinntrykk fra en annen modell. Dette fordi det kan være forskjeller i delefilter, dynamikk, oppløsning, spredning, krav til strømsterk forsterker, krav til romtrørrelse osv.Hei X3, ser du har fått hørt Piega coax 120.2, den skulle jeg likt å hørt selv. Hvordan vurderer du den ift 70.2 som du hørte hos Duet? Fikk du høre 120.2 hos en forhandler?
Når man sammenligner B&W 800 Diamond med 802 Diamond (som for mange er en reell sammenligning, til tross for stort avvik i pris), er det helt tydelig hvorfor enkelte velger å bla opp ekstra for å få 800Diamond. Men den generelle følelsen er veldig lik, den er bare... bedre. Vanskelig å sette ord på dette uten at det blir alt for pompøst og flåsete, men jeg regner med at de fleste forstår konseptet. Det bra blir enda bedre, men fremdeles innenfor samme stil. Så dette høres ut som en trygg vurdering.
Det som har overrasket meg i denne sammenhengen, er hvor absurd bra den langt mindre sagnomsuste Dali Epicon 8 leverer. Jeg har fortalt dette i en annen tråd tidligere, men etter en lang lyttetest hvor jeg direkte sammenlignet 802Diamond og Epicon 8 i flere timer. Jeg har eid og elsket B&W høyttalere i mange år, men resultatet var ganske overraskende i Dalis favør.
Når det gjelder 800 Diamond blir det selvsagt vanskeligere å kåre en vinner, men her blir det nok mest en smakssak siden de to har svært forskjellig spillestil. Men siden jeg som allerede er godt innarbeidet og svært glad i lyden fra B&W fra før av, plutselig innså at jeg helt klart prefererte Epicon 8 i sammenligningstesten, kan det selvsagt hende at det gjelder flere.
Dali er jo ikke det folk vanligvis trekker frem når man har opp til 300.000 å bruke på nye kasser, men i dette tilfellet synes jeg de ikke kan undervurderes dersom du allerede har 800 Diamond på lista basert på gode erfaringer med 801/802/803
Er selv tidligere musiker, nå spiller jeg for min og barnas del. Hva spiller du?Når man sammenligner B&W 800 Diamond med 802 Diamond (som for mange er en reell sammenligning, til tross for stort avvik i pris), er det helt tydelig hvorfor enkelte velger å bla opp ekstra for å få 800Diamond. Men den generelle følelsen er veldig lik, den er bare... bedre. Vanskelig å sette ord på dette uten at det blir alt for pompøst og flåsete, men jeg regner med at de fleste forstår konseptet. Det bra blir enda bedre, men fremdeles innenfor samme stil. Så dette høres ut som en trygg vurdering.
Det som har overrasket meg i denne sammenhengen, er hvor absurd bra den langt mindre sagnomsuste Dali Epicon 8 leverer. Jeg har fortalt dette i en annen tråd tidligere, men etter en lang lyttetest hvor jeg direkte sammenlignet 802Diamond og Epicon 8 i flere timer. Jeg har eid og elsket B&W høyttalere i mange år, men resultatet var ganske overraskende i Dalis favør.
Når det gjelder 800 Diamond blir det selvsagt vanskeligere å kåre en vinner, men her blir det nok mest en smakssak siden de to har svært forskjellig spillestil. Men siden jeg som allerede er godt innarbeidet og svært glad i lyden fra B&W fra før av, plutselig innså at jeg helt klart prefererte Epicon 8 i sammenligningstesten, kan det selvsagt hende at det gjelder flere.
Dali er jo ikke det folk vanligvis trekker frem når man har opp til 300.000 å bruke på nye kasser, men i dette tilfellet synes jeg de ikke kan undervurderes dersom du allerede har 800 Diamond på lista basert på gode erfaringer med 801/802/803
Hei
Litt gøy att du trekker fram Dali epicon 8
Jeg hadde også en sammenligningstest mellom disse to.
Til litt tyngre musikk som Rock så syntes jeg Epicon var minst like bra/tilgivende som
802 Diamond, men alround foretrakk jeg 802.
Jeg er selv musiker så jeg syntes 802 låt mye mere naturlig,
kanskje litt feil å si att Daliene låt farget, men jeg syntes ikke de fikk frem nyanser og klangen i instrumenter og stemmer som 802.
Men uansett dette kan ha mye med matching og rom å gjøre også.
Er selv tidligere musiker, nå spiller jeg for min og barnas del. Hva spiller du?Når man sammenligner B&W 800 Diamond med 802 Diamond (som for mange er en reell sammenligning, til tross for stort avvik i pris), er det helt tydelig hvorfor enkelte velger å bla opp ekstra for å få 800Diamond. Men den generelle følelsen er veldig lik, den er bare... bedre. Vanskelig å sette ord på dette uten at det blir alt for pompøst og flåsete, men jeg regner med at de fleste forstår konseptet. Det bra blir enda bedre, men fremdeles innenfor samme stil. Så dette høres ut som en trygg vurdering.
Hei
Litt gøy att du trekker fram Dali epicon 8
Jeg hadde også en sammenligningstest mellom disse to.
Til litt tyngre musikk som Rock så syntes jeg Epicon var minst like bra/tilgivende som
802 Diamond, men alround foretrakk jeg 802.
Jeg er selv musiker så jeg syntes 802 låt mye mere naturlig,
kanskje litt feil å si att Daliene låt farget, men jeg syntes ikke de fikk frem nyanser og klangen i instrumenter og stemmer som 802.
Men uansett dette kan ha mye med matching og rom å gjøre også.
Ble ikke Wilson nei, selv om jeg hadde veldig lyst til å se nærmere på nye SashaWilson ?
Mye interessant på lista di og liker selv mange av de samme høyttalerne. Hos meg hadde definitivt S5 kommet veldig nær toppen, jeg likte dem feks langt bedre enn S3.Jeg har nå bestemt meg for høyttaler
1.
2.Vivid audio G3
3.Audio Insight
4.Magico S3
5.Audio physic cardeas +
6.B&w 800 Diamond
7.TAD Evolution one
8.Piega 120.2
9.Magico S5
10.Tannoy DC10A
@ X3: audio physic Cardeas er en "gammel" h.t. Jeg er neppe habil, da jeg nylig har kjøpt Virgo 25. Siden jeg ville ned i størrelse, ble disse førstevalg. Vurderte B&W 802 Diamond, men lite lytterom avgjorde. Har hatt B&W 803 D. Og burde kanskje ikke ha solgt disse. Virgoene er jo og litt rimeligere enn B&W 802 Diamond. F.ø. er det snart på tide & meddele hva du har kjøpt.
mvh
Hei.Mye interessant på lista di og liker selv mange av de samme høyttalerne. Hos meg hadde definitivt S5 kommet veldig nær toppen, jeg likte dem feks langt bedre enn S3.Jeg har nå bestemt meg for høyttaler
1.
2.Vivid audio G3
3.Audio Insight
4.Magico S3
5.Audio physic cardeas +
6.B&w 800 Diamond
7.TAD Evolution one
8.Piega 120.2
9.Magico S5
10.Tannoy DC10A
Tyske Stereoplay rangerer blant annet nesten de samme modellene som du nevner med følgende score for klang:
-69 poeng: Magico Q3,
-68 poeng: TAD Reference One, Magico S5, Vivid Audio Giya 2
-66 poeng: B&W 800 Diamond
-65 poeng: Dali Epicon 8
-64 poeng: B&W 802 Diamond, Piega Coax 90.2
-63 poeng: Tannoy DC10A
man kan selvsagt si at en slik rangering er noe meningsløs, men samtidig har den klare likheter med din egen erfaring/rangering, så det er ikke sikkert at verken du eller Stereoplay er helt på jordet
Dette er ukjent for meg. Skal høre m. skink 1_2_3. /(Øystein Hasnes) v. OHFC. Kanskje de gir en rabbatt under Høstpuls i okt.De Cardeasene som er på OHFC nå er vel en utgave som kommer nå i høst? Med oppgradert delefilter etc Ihvertfall det GT sa til meg når jeg var og lyttet i mai
@ X3: audio physic Cardeas er en "gammel" h.t. Jeg er neppe habil, da jeg nylig har kjøpt Virgo 25. Siden jeg ville ned i størrelse, ble disse førstevalg. Vurderte B&W 802 Diamond, men lite lytterom avgjorde. Har hatt B&W 803 D. Og burde kanskje ikke ha solgt disse. Virgoene er jo og litt rimeligere enn B&W 802 Diamond. F.ø. er det snart på tide & meddele hva du har kjøpt.
mvh
mvh
@ X3: Pakk ut8). Begynner å bli nysgjerrig.
mvh
Det meste av dyrt utstyr må jo bestilles & ventes på i uker & måneder. Aner man Made in USA?@ X3: Pakk ut8). Begynner å bli nysgjerrig.
mvh
Må nok sendes fra fabrikk først
Selv om jeg er jævlig så rask til å pakke ut....
Har hørt rykter om att det kommer en 2-3 karer å hjelper til med bæring og utpakking da.
Kanskje jeg bare kan sitte i lyttestolen og trykke play når de er ferdig
Har fulgt tråden og lest hva du mener om de du har prøvd. Muligens har du prøvd noen du ikke har skrevet om også, men i det det skal bedrives gjettekonkurranse tipper jeg Magico Q3.