Høyttaler kabler

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.102
Antall liker
2.300
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har prøvd en del forskjellige kabler, og min erfaring er at det faktisk er høyttalerkablene det er lettest å høre forskjell på. Jeg ønsker ikke å bidra til en krangletråd, det har vært kranglet om kabler så lenge som de har vært laget. Men du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å bestemme deg på forhånd, og det gjelder uansett om bestemmelsen er at "det finnes ikke forskjell på kabler", eller "jo dyrere jo bedre".

Min erfaring er at kabler både kan være "veldig kostbar EQ" og "prikken over i`en", men det viktigste er at man prøver noen alternativer og stoler på egne sanser.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
916
Stoler på egne sanser ? Spørsmålet er jo heller hvorvidt man kan tillate seg det.
Spørsmålet er vel heller hvorvidt vi kan ignorere all fornuft?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.102
Antall liker
2.300
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Stoler på egne sanser ? Spørsmålet er jo heller hvorvidt man kan tillate seg det.
Spørsmålet er vel heller hvorvidt vi kan ignorere all fornuft?
Det er en del mentale / følelsesmessige ting som er vanskelige å bevise matematisk /fysisk, men som er med og bidrar til lytteopplevelsen. Derfor skriver jeg sansene, ikke hørselen. Jeg har kjøpt en del produkter, også kabler, etter anbefalinger basert på kunnskap. Disse ligger i søppeldunken nå da jeg mistet godfølelsen med anlegget mitt. Mye mulig andre ikke ville hørt forskjell på mitt anlegg før og etter, men det spiller ingen rolle for meg.

Jeg har anlegget mitt for min egen nytelse, ikke for alle andres. Derfor står jeg for anbefalingen om å stole på sine egne sanser, mer enn på andres kunnskap når det gjelder hifi, som vel er en hobby for de fleste. Dermed ikke så viktig med fasit, rett og galt er ikke viktig om følelsen er god.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
916
Stoler på egne sanser ? Spørsmålet er jo heller hvorvidt man kan tillate seg det.
Spørsmålet er vel heller hvorvidt vi kan ignorere all fornuft?
Det er en del mentale / følelsesmessige ting som er vanskelige å bevise matematisk /fysisk, men som er med og bidrar til lytteopplevelsen. Derfor skriver jeg sansene, ikke hørselen. Jeg har kjøpt en del produkter, også kabler, etter anbefalinger basert på kunnskap. Disse ligger i søppeldunken nå da jeg mistet godfølelsen med anlegget mitt. Mye mulig andre ikke ville hørt forskjell på mitt anlegg før og etter, men det spiller ingen rolle for meg.

Jeg har anlegget mitt for min egen nytelse, ikke for alle andres. Derfor står jeg for anbefalingen om å stole på sine egne sanser, mer enn på andres kunnskap når det gjelder hifi, som vel er en hobby for de fleste. Dermed ikke så viktig med fasit, rett og galt er ikke viktig om følelsen er god.
Det er veldig riktig det du skriver. Er enig med hele innlegget ditt. Vi må ikke glemme at man har anlegget for sin egen skyld. Og man må ikke glemme at musikk dreier seg om følelser.
Innlegget mitt fikk deg kanskje til å tro at jeg mente noe annet. Men for meg virker det som de fleste i dag er fornøyd med ren klar lyd . Låter det rent og klart betyr ikke kvaliteten så mye for mange. Virker som mange ikke bryr seg om kvaliteten så lenge det måler greit.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Det beste er alltid å prøve selv, billig og dyrt. Jeg har erfart at høytalerkabler kan ha like å mye å si,som forsterkere, høytalere, cd-spillere,særlig mht scene, holografi, oppløsning, bass osv...Her inkl et godt rom som er behandlet, eller høytalere som er satt opp omhyggelig.
Prøv selv, gjør opp din egen mening og gi blaffen i alle andres, inkl min..kanskje billige er dem du foretrekker i ditt anlegg, eller kanskje de dyre gir mer av alt du vil ha lydmessig
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
555
Antall liker
256
Torget vurderinger
2
Er det noen her som har ganske påskostet hifi anlegg jeg tenker 500000kr +
Som bruker veldig billige kabler, da tenker jeg Clas ohlson Biltema osv?
Synes ofte og se att veldig mange som mener att det ikke er hørbar forskjell på kabler ofte sitter på ganske enkelt utstyr og gjerne diy løsninger.
Ikke att det er negativt,men kan det hende att utstyret rett og slett ikke holder mål til kritisk lytting?
Ikke for og være frekk eller noe jeg skriver dette innlegget,men mere ett spm?
Skulle gjerne ønsket att jeg ikke hørte forskjell selv, da jeg hadde spart mange lapper??????
 
A

ANM

Gjest
Hadde du forstått hvordan det hele hang sammen hadde du kanskje vært en mer kritisk lytter X3? Du snur jo problemstillingen på hodet. Vi som har investert litt i utstyret bør forvente at konstruktøren har lagt litt vekt på stabilitet i grensesnittene og at behovet for dyr ekstern eq i form av noen kabler er unødig.

Vil vel hevde at de som er har trua på magiske kabler faktisk er ukritiske lyttere.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Hadde du forstått hvordan det hele hang sammen hadde du kanskje vært en mer kritisk lytter X3? Du snur jo problemstillingen på hodet. Vi som har investert litt i utstyret bør forvente at konstruktøren har lagt litt vekt på stabilitet i grensesnittene og at behovet for dyr ekstern eq i form av noen kabler er unødig.

Vil vel hevde at de som er har trua på magiske kabler faktisk er ukritiske lyttere.
Hvor får jeg kjøpt disse magiske kablene du allltid trekker frem?
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
362
Antall liker
249
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Håper det er innpass for et sidespørsmål?
Er det noen spesielle egenskaper som tillegges "to-delte" kabler, med separert +/-?
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.083
Antall liker
5.028
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Er det noen her som har ganske påskostet hifi anlegg jeg tenker 500000kr +
Som bruker veldig billige kabler, da tenker jeg Clas ohlson Biltema osv?
Synes ofte og se att veldig mange som mener att det ikke er hørbar forskjell på kabler ofte sitter på ganske enkelt utstyr og gjerne diy løsninger.
Ikke att det er negativt,men kan det hende att utstyret rett og slett ikke holder mål til kritisk lytting?
Ikke for og være frekk eller noe jeg skriver dette innlegget,men mere ett spm?
Skulle gjerne ønsket att jeg ikke hørte forskjell selv, da jeg hadde spart mange lapper������
Asbjørn her på hfs har nevnt i flere tråder at han bruker kabler fra Clas Ohlson. Selv om det er DIY, er det vel et ganske påkosta anlegg han har (uten at jeg kjenner så mye til prosjektet hans) som skal være ganske godt egnet til kritisk lytting. Det virker iallfall som om han forholder seg ganske kritisk til det han selv holder på med, noe flere av oss kanskje burde gjort mer av også :)
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Hvis magien er i oss og den magien skaper lyden, hvorfor har du ikke et 1000 kr kombianlegg fra clas? Fungerer sikkert like godt som de dyre millionhøytalere og forsterkere det reklameres for? En kasse er en kasse, med noen elementer og et delefilter i, nothing more to it?
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Det virker iallfall som om han forholder seg ganske kritisk til det han selv holder på med, noe flere av oss kanskje burde gjort mer av også :)
hva vet du om hva de andre her inne burde gjort mer av eller ikke, og hvem som har mer rett enn disse andre eller ikke?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.458
Antall liker
12.062
Sted
Ytterst i havgapet...
Den skjønte jeg ikke....? Mener du typen åttetallskabler i motsetning til kabler med felles ytterkappe?
Men til hovedtemaet - det finnes ingen magiske kabler, -ei heller magiske forsterkere eller høyttalere. - men det finnes kabler, forsterkere og høyttalere med avvikende tekniske parametre, som i samspill med hverandre kanskje kan gi forskjellige resultater lydmessig. Hva angår kabler, så er det kun tverrsnitt, avstand mellom lederne, isolasjonsmateriale og evt snoing som gir resultater for motstand, induktans og kapasitans. Man kan få til lav induktans, men det gir uvergelig høy kapasitans, - eller motsatt. Det er en teknisk umulighet å få både lav L og C samtidig. Dette er fullt forståelig dersom man gidder å sette seg inn i hvordan en kabel oppfører seg ved vekselspenning. Transmisjonslinjeterorien forklarer det meste, - men også at disse linjeegenskapene ikke har betydning ved audiofrekvenser og at man derfor kan betrakte kabler til dette som en ren R-L-C krets. Det er også forklaringen på hvorfor fantasiprodusentenes fantastiske påstander stort sett er reint pisspreik. Det er ikke kvantefysiske egenskaper som gir resultatet, men vel kjente fysiske og elektrotekniske egenskaper. Dermed faller også begrunnelsen for fantasiprisene til jorden.
Det blir derfor nærmest absurd teater når man påberoper magiske egenskaper, både fra produsenter og brukere som tror på svadaen. Dersom man har en forsterker-høyttaler kombo som i enkelte sammenhenger faktisk kan gi en liten forskjell, så er det ikke kabelprisen som er årsak, men signalteoriens tredje forvrengingsparameter- lineær forvrenging, eller i klartekst forandring av frekvensgang og/eller faseforløp. Dette kan feks illustreres ved de "magiske boksene" på enkelte fantasikabler som i flere tileller har vist seg å kun inneholde en liten kondensator som vil gi - nettopp: lineær forvrenging. All reell forandring av lydbildet skyldes derfor forandring av en eller flere forvrengingsparametre. Forøvrig ble det ved tester utført sånn ca 1980 at svært små forandringer i nivå, helt ned til 0,1 dB faktisk er hørbart, men oppfattes som en liten endring i lydbildet, som dog kan korrigeres med volumkontrollen. Dette kan også være årsaken til at noen oppfatter et kabelbytte som hørbart, - om enn forandringen er svært liten. Uansett- det er ikke antall nuller foran komma på prislappen som er den egentlige årsak til en evt forandring.
Kanskje et Ibsen-sitat er mest passende.... det om å ta livsløgnen fra et menneske.... :)
Folkens - hiv pengene deres akkurat dit dere vil - men forvent ikke at resten av verden også skal tro på julenissen.......
 
A

ANM

Gjest
Hvis magien er i oss og den magien skaper lyden, hvorfor har du ikke et 1000 kr kombianlegg fra clas? Fungerer sikkert like godt som de dyre millionhøytalere og forsterkere det reklameres for? En kasse er en kasse, med noen elementer og et delefilter i, nothing more to it?
Ingenting magisk med meg, bare spør kona mi. Jeg kjøpte et jåleanlegg for status.

Jeg er temmelig sikker på at ingenting av hva jeg skriver eller mener er av interesse for deg. Overse meg du.:)
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
362
Antall liker
249
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Slike :)
Di her "hører til" forsterkersettet. Feite og stive umuliuser, men ligger noenlude paralellt hele veien til htt terminalene, et par-tre centi over gulvet (letter støvsuging/mopping)
 

Vedlegg

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.458
Antall liker
12.062
Sted
Ytterst i havgapet...
Lav /lavere kapasitans og noe høyere induktans, som begge deler er fordelaktig for forsterkeres stabilitet. Induktansen blir neppe så stor at det påvirker eller gir diskantfall, dersom kablene ikke er svært lange.....
 

extrema

Medlem
Ble medlem
05.12.2013
Innlegg
43
Antall liker
21
Hvis magien er i oss og den magien skaper lyden, hvorfor har du ikke et 1000 kr kombianlegg fra clas? Fungerer sikkert like godt som de dyre millionhøytalere og forsterkere det reklameres for? En kasse er en kasse, med noen elementer og et delefilter i, nothing more to it?
Ingenting magisk med meg, bare spør kona mi. Jeg kjøpte et jåleanlegg for status.

Jeg er temmelig sikker på at ingenting av hva jeg skriver eller mener er av interesse for deg. Overse meg du.:)
Hva er poenget ditt ANM??
 
A

ANM

Gjest
Den skjønte jeg ikke....? Mener du typen åttetallskabler i motsetning til kabler med felles ytterkappe?
Men til hovedtemaet - det finnes ingen magiske kabler, -ei heller magiske forsterkere eller høyttalere. - men det finnes kabler, forsterkere og høyttalere med avvikende tekniske parametre, som i samspill med hverandre kanskje kan gi forskjellige resultater lydmessig. Hva angår kabler, så er det kun tverrsnitt, avstand mellom lederne, isolasjonsmateriale og evt snoing som gir resultater for motstand, induktans og kapasitans. Man kan få til lav induktans, men det gir uvergelig høy kapasitans, - eller motsatt. Det er en teknisk umulighet å få både lav L og C samtidig. Dette er fullt forståelig dersom man gidder å sette seg inn i hvordan en kabel oppfører seg ved vekselspenning. Transmisjonslinjeterorien forklarer det meste, - men også at disse linjeegenskapene ikke har betydning ved audiofrekvenser og at man derfor kan betrakte kabler til dette som en ren R-L-C krets. Det er også forklaringen på hvorfor fantasiprodusentenes fantastiske påstander stort sett er reint pisspreik. Det er ikke kvantefysiske egenskaper som gir resultatet, men vel kjente fysiske og elektrotekniske egenskaper. Dermed faller også begrunnelsen for fantasiprisene til jorden.
Det blir derfor nærmest absurd teater når man påberoper magiske egenskaper, både fra produsenter og brukere som tror på svadaen. Dersom man har en forsterker-høyttaler kombo som i enkelte sammenhenger faktisk kan gi en liten forskjell, så er det ikke kabelprisen som er årsak, men signalteoriens tredje forvrengingsparameter- lineær forvrenging, eller i klartekst forandring av frekvensgang og/eller faseforløp. Dette kan feks illustreres ved de "magiske boksene" på enkelte fantasikabler som i flere tileller har vist seg å kun inneholde en liten kondensator som vil gi - nettopp: lineær forvrenging. All reell forandring av lydbildet skyldes derfor forandring av en eller flere forvrengingsparametre. Forøvrig ble det ved tester utført sånn ca 1980 at svært små forandringer i nivå, helt ned til 0,1 dB faktisk er hørbart, men oppfattes som en liten endring i lydbildet, som dog kan korrigeres med volumkontrollen. Dette kan også være årsaken til at noen oppfatter et kabelbytte som hørbart, - om enn forandringen er svært liten. Uansett- det er ikke antall nuller foran komma på prislappen som er den egentlige årsak til en evt forandring.
Kanskje et Ibsen-sitat er mest passende.... det om å ta livsløgnen fra et menneske.... :)
Folkens - hiv pengene deres akkurat dit dere vil - men forvent ikke at resten av verden også skal tro på julenissen.......
Jeg vil til og med gå litt lenger. Om man har en fornuftig konstruert forsterker med en båndbredde i overkant av 100kHz og om vi forholder oss til en realistisk båndbredde på en voksen manns hørsel er den eneste faktoren vi strengt tatt behøver å forholde oss til R. Man vet i dag hvordan man kan balansere L og C i en kort kabelstump for å unngå begrensninger i båndbredde eller ugunstige betingelser for en forsterker. Faktisk med tanke på hvor billig det er å kjøpe kraftig overdimensjonerte kabler, så er det egentlig kun den visuelle presentasjonen man kan tenke litt på. Stilig med litt kraftige kabler. :)
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.083
Antall liker
5.028
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Det virker iallfall som om han forholder seg ganske kritisk til det han selv holder på med, noe flere av oss kanskje burde gjort mer av også :)
hva vet du om hva de andre her inne burde gjort mer av eller ikke, og hvem som har mer rett enn disse andre eller ikke?
Altfor lite, jeg er nok for lite aktiv på hfs til det. Det jeg mente var at Asbjørn begrunner sine ting i teori og forskningsresultater, og det synes jeg er en sunn innfallsvinkel til hva man holder på med og skaper troverdighet. Selv synes jeg en slik innfallsvinkel er et eksempel til etterfølgelse, og det var derfor jeg skreiv at flere av oss kanskje burde gjort mer av det :) Selv har jeg altfor liten teknisk kompetanse til å gjøre de samme vurderingene, og for min del er det derfor fint å støtte seg til troverdig forskning framfor synsing. Jeg tviler på at jeg er aleine om å mene det, men det er sikkert mange som ikke er enige i dette også :)
 
L

larkus!

Gjest
Er du objektiv nok til også å erkjenne at min påstand ikke kan utelukkes?
Selvfølgelig er jeg det. men forbedring er forbedring, placebo eller ei. :)
Jeg mener dessuten at det skjer andre ting en bare nivåendring på noen hundredels dB ved tversnittsøkning. F.eks. at forsterkerens evne til å kontrollere høyttaleren forbedre. Slik høres det i allefall ut. Placebo det også kanskje, men la gå!
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Er du objektiv nok til også å erkjenne at min påstand ikke kan utelukkes?
Selvfølgelig er jeg det. men forbedring er forbedring, placebo eller ei. :)
Jeg mener dessuten at det skjer andre ting en bare nivåendring på noen hundredels dB ved tversnittsøkning. F.eks. at forsterkerens evne til å kontrollere høyttaleren forbedre. Slik høres det i allefall ut. Placebo det også kanskje, men la gå!
2 db beviste Asbjørn at det kunne vere forskjell på, noe som kan være hørbart. Fakta er viktig å få frem :cool:
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.458
Antall liker
12.062
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er sikkert mulig, men er kabelen "dårlig" av den grunn? Det er kanskje heller kombinasjonene av forsterker/høyttaler som er blitt i særeste laget....?
Med mindre kabelen er konstruert p åen helt absurd måte, er den samme kabelen er sikkert alldeles utmerket i andre kombinasjoner.
 
A

ANM

Gjest
Selvfølgelig er jeg det. men forbedring er forbedring, placebo eller ei. :)
Jeg mener dessuten at det skjer andre ting en bare nivåendring på noen hundredels dB ved tversnittsøkning. F.eks. at forsterkerens evne til å kontrollere høyttaleren forbedre. Slik høres det i allefall ut. Placebo det også kanskje, men la gå!
Vanskelig å argumentere mot en slik innstilling.:) Vi har alle nevroser som må pleies for at anlegget skal låte riktig, jeg er intet unntak. En kabeldiskusjon er nå en gang bare en diskusjon og det er selvfølgelig opp til den enkelte å avgjøre hvilken tilnærming som føles riktig.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.391
Antall liker
4.051
Torget vurderinger
0
2 db beviste Asbjørn at det kunne vere forskjell på, noe som kan være hørbart. Fakta er viktig å få frem :cool:
Kjekt å linke til beviset. Tar jeg feil liker jeg å få korreks.
FWIW

Googlet kjapt. Han her sier at forskjeller i lydnivå på ca. 1 db er mulig å oppdage med øret. Har tidligere lest noe i samme retning (at så små nivåendringer oppdages).

Human Hearing
 
Sist redigert:
A

ANM

Gjest
1 dB nivåforskjell er enkelt å høre. Scoret også 10 av 10 på 0,5dB, men under det slet jeg. Mulig et litt mer støyfritt miljø vil hjelpe. Leser nå Asbjørns gamle tråd og finner ingen sted foreløpig hvor han sier at forskjellen mellom 6 og 16kv kan utgjøre 2dB.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Later til at trådstarter allerede har luktet lunta og videre diskusjon er unødig.:)

Om du ønsker gode no nonsense kabler med solid terminering besøk, https://www.bluejeanscable.com/ . De kjøper kabler fra Belden, kapper dem i ønsket lengde og påfører ønsket terminering. De har blant annet de beste skrustrammende bananpluggene jeg har prøvd
BJC er faktisk billigere enn om man kjøper "råvarene" og lodder sammen selv, og de bruker kabler og plugger fra seriøse, proffe leverandører/produsenter. Bare å handle. Det blir ikke bedre, uansett hvor mange nuller man legger på prisen. Dette er selvsagt bare min mening, og andre må gjerne mene jeg er "fullstendig på villspor". Det får stå for deres regning. Bokstavelig talt. ;)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.581
Antall liker
7.115
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Når man sitter og teoretiserer om kablenes påvirkning, så må en ha i bakhodet at kabelen alltid benyttes i et system der det er en forsterker i ene enden og en høyttaler i andre enden.

Dersom en har en relativt lavimpedant høyttaler og en forsterker med høy utgangsimpedans og dertil dårlig dempingsfaktor (typisk rørforsterker), så vil kabelens elektriske egenskaper ha mye større innvirkning på resultatet enn om en har en høyimpedant høyttaler og en forsterker med svært lav utgangsimpedans.

Johan-Kr
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
555
Antall liker
256
Torget vurderinger
2
Hadde du forstått hvordan det hele hang sammen hadde du kanskje vært en mer kritisk lytter X3? Du snur jo problemstillingen på hodet. Vi som har investert litt i utstyret bør forvente at konstruktøren har lagt litt vekt på stabilitet i grensesnittene og at behovet for dyr ekstern eq i form av noen kabler er unødig.

Vil vel hevde at de som er har trua på magiske kabler faktisk er ukritiske lyttere.
Personlig vil jeg kategorisere meg selv som en kritisk lytter.
Jeg er utdannet musiker og har drevet med musikk og studio i over 20 år.
Kanskje og høre forskjell på kabler kan sammenlignes med absolutt gehør,
noen har det og andre ikke:)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
2 db beviste Asbjørn at det kunne vere forskjell på, noe som kan være hørbart. Fakta er viktig å få frem :cool:
Kjekt å linke til beviset. Tar jeg feil liker jeg å få korreks.
Se i tråden hans, http://www.hifisentralen.no/forumet/tech-hja-rnet/64045-hvilke-egenskaper-ma-apparatene-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html


Her er også noe:

http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/34219-ma-lbare-forskjeller-pa-kabler-8.html#post2104057
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det han "beviser" er jo at det går an å sette sammen anlegg der merkelig konstruerte kabler vil fungere som lavpassfiltre. Det vet jeg ikke om er så heldig.

http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-2.html#post1385131

Å ha et anlegg som kan "avsløre kabelforskjeller" er altså i sammenhengen å ha et anlegg som lar seg påvirke av kabler som er konstruert på en måte som kan overføre signalet ikke-lineært og ikke-transparent i audiobåndet.

Det morsomme er kanskje at de som "tror" på kabler, ofte samtidig skyr EQ som pesten, fordi de vil høre musikken "renest" og "riktigst" mulig. :)
 
Sist redigert:
A

ANM

Gjest
2 db beviste Asbjørn at det kunne vere forskjell på, noe som kan være hørbart. Fakta er viktig å få frem :cool:
Kjekt å linke til beviset. Tar jeg feil liker jeg å få korreks.
Se i tråden hans, http://www.hifisentralen.no/forumet/tech-hja-rnet/64045-hvilke-egenskaper-ma-apparatene-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html


Her er også noe:

http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/34219-ma-lbare-forskjeller-pa-kabler-8.html#post2104057
Ja, leste gjennom den, men du misforstår diskusjonen mellom larkus og meg. At kabler kan gi forskjeller i lyd på flere desibel er godt kjent, men da er vi inne på uoptimal manipulasjon av LCR, ikke noe annet. Delefilter i høyttalere er jo det mest hørbare beviset. Det jeg snakker om er konsekvensen av å gå fra feks 6kv til 16, alltså en reduksjon av R i en 3 meter kabel relativ til last.
 
Topp Bunn